Jump to content

Batterispenning øker ved bruk av eber varmer.


Kotnes

Recommended Posts

Har et 12 volt batteri på hobbyrommet som har stått en uke uten å bli brukt. Målte spenningen til 12,5 volt. Koblet så på en eber D4 som er helt ny. Lot måleren være tilkoblet når eberen startet opp og etter hvert begynte spenningen å øke og etter ca 5 min var den oppe i 13,2 volt og øker enda. Hva skjer ? Noen som kan forklare dette. Skulle jo tro spenningen ville synke når vifte og pumpe går.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Ingen lader tilkoblet batteriet. Prøvde å justere termostaten til minste varme å la den stå der en stund så vifte og pumpe gikk sakte og da var målingen stabil men da jeg satte den på fullt igjen gikk volten litt ned for så å begynne å stige igjen og endte opp på 14 v. Har nå stoppet varmeren og koblet den vekk fra batteriet og tatt en måling å nå viser meteret 13,7 volt som jo er 1,2 volt mer enn når jeg begynte.

HVASKJERA ?

Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Har nå kasta ut dynamoen i båten for å spare vekt og bare bruke eberen å lade med. :smiley: Neida, byttet batteri i meteret og plutselig har jeg en vanlig eber som alle andre. Beklager bryderiet til dere alle. Men vil iallefall anbefale eber til de som vurderer varmer for maken til varme den gir har jeg ikke vært borti før og jeg har hatt wallas - webasto og et annet merke jeg ikke husker i farten.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Har et 12 volt batteri på hobbyrommet som har stått en uke uten å bli brukt. Målte spenningen til 12,5 volt. Koblet så på en eber D4 som er helt ny. Lot måleren være tilkoblet når eberen startet opp og etter hvert begynte spenningen å øke og etter ca 5 min var den oppe i 13,2 volt og øker enda. Hva skjer ? Noen som kan forklare dette. Skulle jo tro spenningen ville synke når vifte og pumpe går.

 

 

Du har herved funnet opp EVIGHETS-MASKINEN. :flag:

Link to post
Share on other sites

Har nå kasta ut dynamoen i båten for å spare vekt og bare bruke eberen å lade med. :smiley: Neida, byttet batteri i meteret og plutselig har jeg en vanlig eber som alle andre. Beklager bryderiet til dere alle. Men vil iallefall anbefale eber til de som vurderer varmer for maken til varme den gir har jeg ikke vært borti før og jeg har hatt wallas - webasto og et annet merke jeg ikke husker i farten.

Heisann Kotnes ! :seeya: Begynte nesten å tro at jeg hadde gjort en stortabbe! :eek: Vel, bra at det ordna seg, og ja, er helt enig - D4 er`n jobber godt, og gir fiin varme i båten. Det som er utfordringen er å plassere friskluftinntaket riktig. Jeg strakk slikt et føyelig rør helt bak til friskluftinntaket ( styrbord side)til motorrommet. Har beklageligvis også varmerens eksosuttak også på styrbord side, og opplever noen ganger at jeg drar inn eksos fra denne. Hvilken løsening velger du på dette? :confused:

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at spenningen på blyakkumulatorer faller og stiger i takt med omgivelsestemperaturen.

Kan det være at det var kjølig på hobbyrommet ditt og at tempen steg da du fyrte opp varmeren ?

I såfall kan det være forklaringen.

 

Geir :seeya:

 

 

Har en god varme på hobbyrommet så det var nok bare batteriet i meteret som måtte byttes.

 

 

Heisann Kotnes ! :seeya: Begynte nesten å tro at jeg hadde gjort en stortabbe! :eek: Vel, bra at det ordna seg, og ja, er helt enig - D4 er`n jobber godt, og gir fiin varme i båten. Det som er utfordringen er å plassere friskluftinntaket riktig. Jeg strakk slikt et føyelig rør helt bak til friskluftinntaket ( styrbord side)til motorrommet. Har beklageligvis også varmerens eksosuttak også på styrbord side, og opplever noen ganger at jeg drar inn eksos fra denne. Hvilken løsening velger du på dette? :confused:

 

Kommer nok til å hente friskluften inne i cabinen så vil varmeren varme bedre da den slipper å varme opp uteluften hele tiden. Da vil man jo også bruke mindre strøm i og med at varmeren kan skrus ned på termostaten. Tok du den.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...