Jump to content

Rengjøring av tank etter dieseldyr

Eghalvo

Recommended Posts

Hei, hvis du har mannhull i tanken og kan komme til med en våt/tørr støvsuger, alt. koble til en enhet på støvsugeren som suger vann, er det en veldig effektiv og enkel måte å bli kvitt rester av diesel og dieseldyr. Og min tank ble på denne måten "gullende" ren :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Jeg tømte tanken og diesel systemet og skiftet filtre. Vasket så tanken med ren diesel.

Så lenge du holder tanken fri for vann/kondens så kommer det ikke igjen.

Hehe, er du nå sikker på dette???? Garanterer deg at Dieseldyra kommer til å blomstre opp igjen i tanken din hvis du ikke behandler dem. :yesnod:

du vet sikkert at 1 gram Diesel kan inneholde millioner av bakterier? Uten behandling av tanken/systemet kommer disse garantert tilbake... desverre :sad:

Legger ved ett par bilder fra siste jobben jeg hadde med disse småkrypa:

p1060252.jpg

p1060265.jpg

Til slutt, hvis noen tror eller blir fortalt at Dieseldyra forsvinner uten å behandles så kan Dere ta kontakt med undertegnede for mere Dokumentasjon rundt dette.

Ha en fortsatt fin dag.

Hehe, er du nå sikker på dette????

Ja som jeg skrev, så lenge du holder tanken fri for vann!

Disse krypene lever og formerer seg i skiktet mellom vann og diesel.

Inget vann ingen kryp. :smash:

En behandling med lurium stoffer er effiktiv frem til neste fylling.

Da får du ny påfylling med uhumskheter som kan blomstre opp om vekstvilkårene er tilstede.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Inget vann ingen kryp. :smash:

Da får du ny påfylling med uhumskheter som kan blomstre opp om vekstvilkårene er tilstede.

Interessant utspill , virker som at all Forskning rundt Dette er feil altså?

Hvilken forskning tenker du på da?

Er du uenig i at dieseldyr trenger vann for å kunne leve og formere seg i diesel?

[i]Den sikreste metoden for å holde dieseldyr borte er å holde vann borte fra dieselen, holde alle tanker og rør systematisk rene og holde tanken full for å unngå kondensering (vann). [/i]

Redigert av SF (see edit history)

Nei det er jeg ikke :cheers: ,men har du først fått dem på tanken så MÅ disse behandles for ikke å blomstre opp igjen. Og med så mange dårlige tankanlegg som ligger rundt kysten, så er mulighetene for forurenset diesel ved fylling bekymringsverdig.

Har selv sett prøver fra Tankanlegg som både inneholder Dieseldyr,Mugg og Sopp, disse prøvene blir levert med ved større Tankinger.

Uansett, anbefaler i allefall Folket å Behandle sine tanker,rør og dieselpumper ved påviste Dieseldyr. :cheers:

Eller holde diesel tanken fri for vann :wink:

Det hjelper ikke å holde tanken fri for vann hvis man fyller opp med diesel som er full av dyr. Dette er det mye av langs kysten, og jeg tør vedde ganske mange flasker på at det er mange som har dieseldyr på tanken som ikke vet det selv engang.

Jeg har aldri hatt problemer med dieseldyr. Bruker båten vanvittig mye, og har brukt ca. 1500-2000 liter denne sesongen (dette er en seilbåt som stort sett seiles). Følger med på vannutskiller med jevne mellomrom og har aldri hatt noe dritt eller trøbbel. Etter å ha fylt en tank ( 300 liter) på en marina i oslo, riktignok i midten av november, så stoppet motoren etter å ha gått ca. en halv tank. Da var hele systemet fullt av dritt og det var bare å grave ut gruffet fra vannutskiller og filter. Absolutt alt var helt forstoppet og etter rensing viste det seg også at røret mellom vannutskiller og tank var potte tett. Jeg tror ikke disse dyrene har utviklet seg på sikt når filterne har vært rene hele tiden, også plutselig stopp etter en halv tank.

Tar gjerne imot tips hvis noen kan anbefale et lurt rensemiddel som virker og ikke bare koster cash. Har renset tanken for dritt og skal bunkre opp.

Hei Kaptein ØL,

Det du beskriver var mitt poeng i innlegg 6. Dersom du rengjør tanken med allverdens biosider eller hva det skulle være så hjelper det ikke noe så lenge du risikerer å fylle dårlig diesel på neste marina.

Etterbehandling med dieseltilsetning for å forebygge er jeg med på :cheers:

Men skal det ha ønsket effekt må det gjøre regelmessig.

Men mener nå fremdeles at det beste er en tappekran i bunn av tanken for å tappe ut vann og grums. Selv om du ikke får vann i utskilleren kan det være mye vann i tanken. Inntaket går normalt ikke helt ned i bunn av tanken.

Før jeg dro på ferie i fjor sommer så hadde jeg oppe mannhull og inspiserte tank. Byttet samtidig alt av slanger og filter før vi dro avgårde. Alt var i skjønneste orden. Jeg tanka da ikke før vi kom til lysekil i sverige (full Tank) og tanket igjen i strømstad på vei hjemover. Da vi kom hjem etter ferie og skulle ut på dagstur ca 1 uke senere så stoppet motoren.. fikk harka oss inn etterhvert til havn.. Tanken hadda da fått et godt lag med dyr og alt av slanger/filtre var tilstoppet.. :eek: Tok så fram oljesugeren min og "støvsugde" tanken tom for vann og dyr ca 20-30 liter av 70 liter totalt. renset alle slanger og byttet filtre. og bheandlet med dieseldyrdreper.. Ingen mer dyr den sommeren. :flag:

Mest sannsynelig så fikk jeg dette ved fylling fra en "dårlig" marina .. SURT.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Garanterer deg at Dieseldyra kommer til å blomstre opp igjen i tanken din hvis du ikke behandler dem.

Du vet sikkert at 1 gram Diesel kan inneholde millioner av bakterier? Uten behandling av tanken/systemet kommer disse garantert tilbake... desverre

Inget vann ingen kryp.

Det er en stund siden jeg var her, layout er endret, men ovenstående viser at enkelte temaer er fortsatt aktuelle, ser jeg. HOLD VANNET VEKK FRA TANKEN (drener eller bruk et "lurium" som inneholder en emulgator). Gjør du det, får du ikke dieseldyr enten de heter sopp eller bakterier. Noen behandling er ikke nødvendig. (Pestisider er gift). Så lenge dieseldyrene ikke har vann å leve i og olje å spise av, kan de ikke formere seg. De som er der, men er berøvet oppholdsvæsken sin (vannet), blir med oljen ut av tanken uten å kunne gjøre skade underveis til "krematoriet".

Det er en stund siden jeg var her, layout er endret, men ovenstående viser at enkelte temaer er fortsatt aktuelle, ser jeg. HOLD VANNET VEKK FRA TANKEN (drener eller bruk et "lurium" som inneholder en emulgator). Gjør du det, får du ikke dieseldyr enten de heter sopp eller bakterier. Noen behandling er ikke nødvendig. (Pestisider er gift). Så lenge dieseldyrene ikke har vann å leve i og olje å spise av, kan de ikke formere seg. De som er der, men er berøvet oppholdsvæsken sin (vannet), blir med oljen ut av tanken uten å kunne gjøre skade underveis til "krematoriet".

Enig i det :cheers:

Desverre er tanken i min nåværende båt slik at drenering er vanskelig å få til så jeg bruker dieseltilsetning.

Bruker nå Omega 903.

Jeg har ikke så mye greie på dette med dieseldyr, men har litt erfaring med hvordan hydrokarbon og karbon reduserende (spisende) bakterier fører til korrosjon. Jeg tror det er noe av det samme egentlig.

Vi har en organisme som lever av hydrokarboner og en annen gruppe som lever av karbon. Sistnevnte mener jeg går under betegnelsen sulfat reduserende bakterier. (SRB).

Små forekomster i drivstoff som diesel er vanlig, men det er først og fremt når det også er forekomst av fri fuktighet i drivstoffet bakteriene (og sopp) formeres. Jeg tror formeringen er størst mellom 20 og 30 grader C. Doblingstiden er vel 15-20 minutter hvis forholdene er ideelle).

pH verdien endres, og derfor kan også forholdene kontrolleres til en viss grad med å måle ph verdien. Så lenge dette er levende organismer, dannes det sulfider når de brytes ned, og sulfider bryter ned oksidbelegg på legeringer.

Det er i hovedsak syren som dannes totalitært som fører til korrosjon, for syren fører til at det dannes anodiske arealer, og da trekkes ioner ut av legeringer. (Det skulle ikke forundre meg om dette er noe av årsaken til at Volvo har litt problemer med dysene sine i D 6 motorene).

Det er ofte vanskelig å behandle dette, for selv om en renser systemet og tilsetter bioksider / dioksider, så overlever en del av bakteriene og soppene som er beskyttet (innekapslet) i slim etc.

Løsningen må vel være å vedlikeholde drivstoffsystemet med kjemikalier som hindrer fri fuktighet og som samtidig holder bakteriene nede på et akseptabelt nivå. (Kondensfjerner og biosider).

Jeg har som sakt ikke greie på dette, men det kan jo være en sammenheng. Forskjellen er vel at dere snakker om en konsentrasjon hvor habitatet, altså slimet er større enn selve bakteriene, for det er slimet som tetter filtrene.

Jeg har ikke så mye greie på dette med dieseldyr, men har litt erfaring med hvordan hydrokarbon og karbon reduserende (spisende) bakterier fører til korrosjon. Jeg tror det er noe av det samme egentlig.

Vi har en organisme som lever av hydrokarboner og en annen gruppe som lever av karbon. Sistnevnte mener jeg går under betegnelsen sulfat reduserende bakterier. (SRB).

Det du beskriver vil jeg tro er anerobe bakterier som danner hydrogensulfid, H2S. Dette er verre enn noen stakkars dieseldyr. Som du skriver, pH-reduserende og korrosivt. Dessuten er H2S særdeles gifitg for organismer som trenger oksygen for å leve, slike som oss. Vi fikk utslipp av H2S på Statfjord A under en shut down for mange år siden, det var full katastrofealarm og evakuering.

Det er lenge siden dette var et pensum, men jeg mener bakteriene vi snakker om i tillegg til muggen og soppen finnes i i en rekke varianter. 25 til 50 kanskje.

De kan vel leve av olje eller organiske materialer, men trenger også fuktighet / oksygen. (H2O).

Noen er skånsomme og kan til og med brukes til å bryte ned oljesøl.

Mener Hulda det ikke er noen sammenheng her, så skal ikke jeg påstå noe annet.

Jeg jobber mest med den delen som danner av sulfider i rørsystemer, og som da kommer av nedbrytning av organiske materialer. (H2S og nedbrytning av oksidbelegg).

Det burde vel finnes noe på nettet om dette, for jeg mener et Norsk firma har spesialisert seg på dette med kjemi og dieseldyr. Har lest en pressemeling om dette, og skal lete gjennom mailene mine for å se etter noen firmanavn.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Dette drar vel ut på et sidespor. Dannes det H2S, så er det anerobe bakterier som lager gassen. Disse bakteriene finnes overalt i oksygenfattige miljøer.

En av de største miljøkatastrofer i jordens historie var da fotosyntesen startet. Et giftprodukt i de dagers atmosfære var oksygen. De første milliarder år ble oksygenet brukt til å korrodere metaller og annet som danner oksidskikt. Deretter ble de anerobe bakterier utryddet fra atmosfæren og overflaten. Når vi blant annet borer etter olje, popper de frem igjen.

Det er helt sikkert fler enn en familie anerobe bakterier. Tross alt var de jordens herskere i hine hårde dager. De tåler 'alt' i miljøsammenheng, untatt oksygen. Og merk at H2S er et avfallsprodukt etter disse bakteriene, etter at de har gasset seg med svovelforbindelser og annet snadder. Derfor, når vi får H2S'en i nesa eller i systemene våre, kan bakteriene forlengst ha avgått ved oksygendøden.

Redigert av Hulda (see edit history)

Å bli kvitt dieseldyrene er nå som regel en drittjobb og motorstopp er dyrt , så det så det lønnerseg heller å sikkre seg mot igjenntagelser en å diskutere de beste rensemåtene.

I de de tankene som er avbildet i noen innlegg vill de nok få nye besøk og de vill kreve ofte tiltak for å ungå nye ergelser.

For å få problem med dieseldyr må tankene være slik att de ikke regelmesig kan dreneres for vann eller det ikke er gjort.

Tankene må ha avtappning på laveste punkt, helst med fordypning slik de fleste dieseltanker hadde i gamle dager og de må tappes for vann / kondens regelmessig.

Dette er dyrt å forandre på brukte tanker så når ny båt skal kjøpes , kjøp for all del en båt der tankene er konstruert slik at vannet kan dreneres av tankene regelmessig og du vill da aldri få noe særlig problemer med dieseldyr selv om du har vert uheldig ved fylling.

Det er da nok å bare tappe av vann/kondens og skifte filter ett par ganger da dieseldyrene må ha vann for å oppblomstre og lage problemer.

Jeg var på et seminar i Holland hvor et Svensk firma presenterte et drivstoff håndterings system som var videreutviklet og tilpasset mindre dieselmotorer. Det er vel ofte offshore og skipsindustrien som først adopterer slike systemer fordi konsekvensene er store.

Jeg har ikke noe forhold til dette for jeg arbeider ikke med drivstoff systemer, men hvis problemstillingen er aktuell, så kan jeg kontakte dem og få mer info.

Spørsmålet i fritidsbransjen er vel ikke bare om dette er et teknisk problem, men også om noen vil forebygge. ”Det hender ikke meg” holdningen er ofte problemet, og derfor er satsingen liten mot fritidsbåt.

Personlig tror jeg drivstoff håndtering blir mer viktig i fremtiden fordi høyteknologiske motorer tolererer mindre feil.

Så til selve spørsmålet: Er dette med dieseldyr et reellt problem som påvirker sikkerheten og økonomien?

Hei fiskebat.

Noe av problemet i fritidsbåt er at de bygges etter et minimumskrav.

Skal en større fritidsbåt klasses, så er det ikke uvanlig at inspeksjonsluker (mannhull) må monteres i tankene.

Når du nevner drenering mener du vel at det er best med jur slik som i gamledager. Jeg kan ikke huske å ha sett dette i fritidsbåter av nyere dato.

Mange drivstoff tanker har drenering fra toppen via et rør som går nesten ned til bunnen av tanken. Når man i tillegg har et dårlig konstruert system for utluftning, så får man gjerne inn litt sjøvann i dårlig vær.

En kjenning av meg fikk dette problemet på en relativt ny 60 fot båt. Han var rimelig frustrert for han hadde ikke noen metode for å drenere bort fuktigheten. I motsetning til at man bare åpner en ventil i bunnen, så må man da ha en vakumpumpe eller styre med en hevert.

Ded ble vel uansett håpløst for han klarte jo ikke å få lokalisert vannet der røret var plassert. Hadde røret i det minste vært plassert i et hjørne, men nei du, på midten.

Dumt at det skal være slik for det er så unødvendig. Men man vinner ingen priser på båtmessene med et godt drivstoffsystem eller et godt elektrisk system for den saks skyld.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...