Jump to content

Varmtvandsudtag - termostatproblem? (D6-310)


MajorAndy

Recommended Posts

Hej igen,

 

Ny (gammel) udfordring...

 

Det varme brugsvand bliver ikke rigtig varmt når det bliver varmet op fra motoren. Sådan har det været siden jeg fik båden og jeg har egentlig klaret mig fint med el-patronen, men nu er jeg begyndt at se om jeg kan løse det. Udtaget ser således ud:

 

varmvattenuttag.jpg

 

Når jeg føler på slangerne virker stykket fra motoren til termostaten (mærket med 6) meget varmt. Men stykket videre virker ikke så varmt. Og vandet bliver som nævnt kun cirka 30 grader varmt. Jeg kan godt regne ud at termostaten måske sidder der fordi den skal sikre, at 85 grader varmt vand ikke kommer videre til vandvarmern. Men hvordan virker den? Og kan det lade sig gøre at justere den så vandet bliver lidt varmere. I min Skilsø blev vandet lynhurtigt rigtig rigtig varmt. Men altså ikke her.

 

Nogen gode råd?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal det være en termostat på slangen til vannvarmeren? Jeg vil tro at det er den som hindrer sirkulasjon til varmeren. Har aldri hørt at det er noe problem at vann på 85ºC kommer til varmeren. Det burde heller være en fordel at vannet er så varmt som mulig for da går oppvarmingen fortere. Jeg mener at termostaten bør og kan fjernes.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvede at lufte systemet ud efter den glimrende vejledning, der ligger her på BP : Løsne begge slanger, hælde kølervæske igennem til det kommer ud af den anden side. Sætte begge slanger på igen. Der er ikke nogen udluftningsnippel. Hvor skulle en sådan sidde, hvis jeg monterede en?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Med et lite forbehold om at jeg husker feil; Jeg har ikke noen termostat slik det er tegnet inn. Har D6-350. Får godt varmt vann og varmluft. Det er nok 6 meter fra motor til der varmeapparatet står plassert.

 

Har aldri vært borte i at det har vært plassert termostat i denne kretsen. Skjønner ikke helt hvorfor man skal ha det, så lenge slanger og utstyr tåler varmen.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Tanken bak termostaten som sitter på slangen er at motoren skal bli hurtigere varm. Først når kjølvannet når tilnærmet driftstemperatur skal termostaten åpne og slippe varmt vann til VV tank og evt. defroster.

 

Jeg tror det er en mulighet for at termostaten til Majoren er defekt og har låst seg i i lukket eller nesten lukket stilling. Passer bra med det du forklarer med at slangen er varm frem til termostat men ikke på den andre siden.

 

Khamsinen med 2 D6 350 hadde i fjor litt motsatt problem. Under oppvarming av motorene steg de før alltid så godt som likt i temperatur opp til driftstemp på 85 grader, mens i fjor steg de likt opp til ca. 50 grader, men fra 50 grader og oppover steg SB motor (med VV uttak) tregere enn BB og nådde 85 grader 2-4 min senere enn BB.

Så denne termosten har begynt og åpne for tidlig. regner med at jeg bytter den til neste år hvis VP ikke skal ha "en arm og et ben" for den :crazy:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

jeg ville luftet på slangene ved varmeren når motoren går , løsne litt på klemmen og "ta av" slangen slik at der pipler vann , inn på varmeren først , derretter klemme på returen ut av varmeren.. mulig og returklemmen tilbake i motoren .

er tilkoblingene til varmeren riktig?? på min er det hot water inn og out , har ikke prøvd å bytte om , men der kan kansje være noen ventiler .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Kanskje denne termostaten er montert feil vei?

 

Bra tenkt!

 

Hvis den er montert feil vei vil den føle temperaturen på feil/ kald side og ikke åpne.

 

Termostater er aldri 100% lukket men slipper gjennom en liten mengde vann så den kan føle temperaturen. Kan være derfor Major Andy kjenner at slangen er varm på den ene siden og lunken på den andre siden....

 

Major Andy: Har den vært slik fra når båten var ny, eller har den blitt slik med tiden?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Fejlen har været der fra jeg overtog båden som brugt sidste år. Så det er så langt som jeg har kendskab til.

 

Lavede lidt fejlsøgning i dag...(morsomt!)

 

Tog termostaten af. Det var mærket med "60 grader". Rensede det for beskidt kølervæske og sprøjtede WD-40 ind i det fra begge sider.

 

Hældte koldt vand i gennem - og som SAP siger løber der en lille smule vand igennem. Dernæst tog jeg badetermometeret, der meget praktisk går op til 65 grader. Så varmede jeg vand i el-kedelen til det blev 60 grader og hældte det igennem. Og voila: Den åbnede, og vandet løber uhindret igennem!

 

Monterede det hele igen, fyldte yderligere kølervæske på og startede derefter motoren for at se om der er ændring. Termostaten (der er af sortmalet messing el lign.) blev først lun og så varm. Motoren blev 60 grader varm - og så ikke varmere...Jeg ligger jo i havnen og kunne ikke sejle, så jeg kunne ikke få belastning på) Jeg lod den stå på 1200 RPM i ti-15 minutter men ingen reaktion fra nålen: Den blev ikke varmere end 60 grader. Slanger til vandvarmeren er tydeligt varme og tilbageløbet er varmt - men markant koldere end tilløbet til varmeren.

 

Kan det være fordi termostaten har åbnet ved 60 grader og vandet nu cirkulerer ud i vandvarmeren og bliver kølet ned af det 4-5 grader kolde vand der?

 

Jeg har nu efterladt elpatronen på. Så bliver vandet i vandvarmeren 80 grader - og om lidt vil jeg tage ned og tænde motoren og så se om den bliver hurtigere varm (>80 grader) Rapport følger.

 

Altid nyttigt at blive klogere på båden.

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tilføjelse:

 

Tog som skrevet ned på havnen. Vandet i varmtvandsbeholderen var nu rigtig varmt - på grund af el-patronen. Startede motoren og lod den køre - og ja! I løbet af 10-15 minutter var temperaturen i kølevandet oppe på 70-75 grader! Og lå stabilt der.

 

Slangerne til varmtvandsberederen er nu helt udspændte at føle på og niplerne ind til kedlen (af metal) er rigtig varme. Desuden er der ingen temperaturforskel på frem- og tilbageløb.

 

Tappede alt det varme vand af og lod motoren stå og køre i yderligere 10 minutter for at se om den varmede op. Vandet blev lunt (15-20 grader) men ikke varmt.

 

Jeg tror at problemet er løst. Enten fordi systemet nu er ordentligt udluftet eller fordi termostaten har "hængt" på en måde.

 

Mit alternativ havde været at få VP-værkstedet til at se på dette. Prisen for en ny termostat havde sikkert været et par hundrede kroner og så en time til montering mm. Så denne tråd har lige sparet mig for måske 1000 kroner- OG øget min forståelse for hvordan motoren virker! Snak om kontant værdi af BP! Mange tak for det!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hvor lang tid tager det erfaringsmæssig jer at varme vandtanken op? Altså hvor mange timer/minutter? På hvor stor vandtank?

 

Man kan sikkert regne det ud (noget med 80 grader varmt kølevand, så og så mange liter koldt vand i vandtanken gange med effektiviteten i varmeveksleren, men så skulle man have været ingeniør...."

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Fra kald motor tar det ca. 20-30 minutt å varme opp min 25 liters bereder til varmt nok vann. Dette gjelder for de fleste jeg kjenner til.

Skulle tro det samme ville gjelde hos deg, selv om termostaten ikke åpner før kjølevannet har nådd 65 grader. Ut av berederen sitter det ofte en blandeventil, gjør det det på din? Er denne innstilt på den temp du vil ha ut?

Uansett bør motoren varme vannet vesentlig raskere enn kolben i berederen.

Link to post
Share on other sites

Denne termostatventilen, pos.6, tror jeg kan være noe for meg.

Jeg har problemer med å holde temperaturen på motorene når motorene slakkes ned til tomgang. Etter noen minutter faller temperaturen ned til 40-50 grader, noe som kan skyldes at kjølevannets varme går til oppvarming av defroster og varmtvannstank. Problemet avtar når varmtvannstanken er oppvarmet eller når belastning på motorene økes.

 

At motorene ikke oppnår skikkelig arbeidstemperatur medfører at de begynner å ryke ved tomgang. Uttak fra den ene motoren går til defroster mens den andre går til varmtvannstank. (TAMD 60C)

 

Hvor kan jeg få kjøpt slike temostatventiler og hvor mye koster de??

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Testede det hele ordentligt i dag: Sejlede en tur til Sverige (det tager kun 6 minutter...) og tilbage. Og så lidt frem og tilbage. Efter 35 minutter åbnede jeg for den varme hane...og !!! Rigelig med rigtig varmt vand! Det er altså en stor del af fornøjelsen med at have en båd at finde fejl og rette dem. :yesnod:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...