Jump to content

Lyn og båtliv?

Ulv I

Recommended Posts

Appropos en som skrev at det lynet ute..

Har lurt litt på en ting noen ganger, hva gjør man om man ligger i uthavn og det begynner å lyne og det kommer nærmere og nærmere.

Ja, man rigger seg til med skikkelig fortøyning osv.

Men, har hørt at det er dårlig ide å være ute i båt på sjøen når det lyner, og en skal jo heller ikke søke dekning under trær.

Burde man bevege seg sakte langs land til man finner et fjell som en kan ligge ved siden av som er høyere enn båten, eller er det bare å kneppe igjen kalesja og håpe på det beste at ikke det kommer å treffer feks lanterna på båten eller noe slikt.

Har ikke erfaring med dette, men her er det nok flere som har vært ute i uvær før, hva gjør dere?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Sånn rent statistisk er vel sjansen for og bli truffet av et skjær mye større.
Ja, de der skjærene flytter seg jo hele tiden og så er de jo under vann også... :lol:

Når du er i båt på åpent hav så er du det høyeste punktet i området og dermed ørlitegrann nærmere skyene der lynet bor. Det gir en viss større sjanse for at et lyn treffer deg i stedet for å gå i sjøen ved siden av deg. Med seilbåt blir sjansen for å bli truffet litegrann større enn med motorbåt.

Jeg kjenner en som var ute midtfjords i skikkelig tordenvær i seilbåt. Lynet slo i sjøen like ved båten mange ganger og det eneste han kunne gjøre var å komme seg i retning land. Vet ikke helt hvor nærme lynet slo ned men fikk inntrykk av at det var under 100 meter unna. Da kan det ikke være så veldig farlig (slår det ned i båten er det jo farlig nok da men båten er ikke noen stor "lynmagnet").

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Da kan det ikke være så veldig farlig (slår det ned i båten er det jo farlig nok da men båten er ikke noen stor "lynmagnet").

Nei det skjer ikke ofte ulykker m/lynnedslag på våre breddegrader, men kommer en lengr sør kan en være mer utsatt.

Generelt bør en holde seg unna forbindelser til mast under tornevær, stag, vanter mm. En kan en få skader på rigg dersom nedslag i mast ikke ledes til jord(sjø). Noen bruker startkabler koblet til vant og nedi sjøen. På noen båter (bl.a. min) er det kobberkabler fra alle vanter og ned til kjøl.

Jo, har opplevd lynnedslag i skip. Har seilt på alle verdenshav, i all slags vær, ombord i skip av stål. Kun en gang slo lynet ned, det var utenfor USAs vestkyst ombord i denne skuta:

kongshav72.jpg

(M/S Kongshav, Brødrene Olsen, Stavanger)

Litt over 800 fot lang, 102.000 tonn dødvekt. Lynet slo ned i mottakerantennen i formasten, jeg som brukte antennen da satt 700 og noen fot bakenfor. Merket ingenting før styrmannen kom og fortalte at lynet hadde slått ned i formasta. Det forklarte den plutselige tausheten fra Rogaland Radio.

Har også blitt overrasket av torever med egen skute, mens den ennå hadde seilrigg. Skjedde på åpent hav vest av Dønna, så vi var nok høyeste punkt da. Ingen nedslag.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Hadde for noen år tilbake nærkontakt med tordenvær i båt. Det slo ikke ned i selve båten, men like i nærheten. Vi så været komme mot oss og bestemte oss for å gå mot land. Vi rakk å fortøye før været kom over oss. Vi har en båt med kalesje og satt under den mens været pågikk. En periode lynte og tordnet det samtidig. Samtidig met et av disse lyene slo det over en gnist fra aluminiums-stanga i kalesjen over i armen min. De andre som var i båten så lysglimtet slå over mellom stanga og armen min. Jeg kjente bare en stikkende smerte i overarmen. Jeg kan ikke forklare hva som skjedde annet enn at spenningen i "luften" var særdeles høy da lynet slo ned like i nærheten av der vi var. For meg var dette en uhyggelig opplevelse som inngir respekt for værets krefter.

Det var en kajakkpadler som ble drept av lynet i Rakkeboene for mange år siden, men der slo det vist direkte ned i nakken hans. Ellers er det vel ikke noen personskader i Norge som følge av lynnedslag i båt så vidt jeg vet. Dersom lynet slår ned i båten, noe det faktisk sjelden gjør, så kan det bli noe skader på el.utstyr og slikt. Har aldri hørt om andre skader, bortsett fra en historie om en tremast på en seilbåt som vist nok fikk litt hard medfart under et lynnedslag. Var selv midt oppe i et forferdelig tordenvær mellom Fjällbacka og Hamburgsund for mange år siden - i motorbåt. Lynene stod nærmest som nåler i sjøen rundt oss, men ingenting skjedde med båt eller mannskap. Rent bortsett fra at det føltes litt skremmende med lysglimtene og tordenen og det vannvittige regnværet som fulgte. Uværet gikk fort over da, og vi fikk fortøye til brygga til en hytteeier - nærmest av medlidenhet - straks etterpå.

mvh tuffff

Det var en kajakkpadler som ble drept av lynet i Rakkeboene for mange år siden, men der slo det vist direkte ned i nakken hans. Ellers er det vel ikke noen personskader i Norge som følge av lynnedslag i båt så vidt jeg vet. Dersom lynet slår ned i båten, noe det faktisk sjelden gjør, så kan det bli noe skader på el.utstyr og slikt. Har aldri hørt om andre skader, bortsett fra en historie om en tremast på en seilbåt som vist nok fikk litt hard medfart under et lynnedslag. Var selv midt oppe i et forferdelig tordenvær mellom Fjällbacka og Hamburgsund for mange år siden - i motorbåt. Lynene stod nærmest som nåler i sjøen rundt oss, men ingenting skjedde med båt eller mannskap. Rent bortsett fra at det føltes litt skremmende med lysglimtene og tordenen og det vannvittige regnværet som fulgte. Uværet gikk fort over da, og vi fikk fortøye til brygga til en hytteeier - nærmest av medlidenhet - straks etterpå.

mvh tuffff

Onkelen til en dame jeg kjenner ble tauet hjem fra regatta (Kutter) i Larviksfjorden. Han sto i baugen og holdt seg i forstaget da lynet traff, han ble drept der og da.

Takk for svar, så til sommeren så er det bare å fortøye skikkelig, helst i nærheten av noen seilbåter, kneppe igjen kalesjen og fyre opp med t-lys og gjøre det koselig rundt oss.

Jeg har vært på campingplasser i tordenvær før, da gikk jeg inn å la meg i bilen, følte det var tryggere enn i et telt. :-D

En skal ikke ta uvær for lett, naturen bryr seg pent lite om å ta det pent når det først setter inn.. hehe..

takk for svar :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Som jeg sa tidligere er lynnedslag et lite problem her oppe, men de som har seil rundt ekvator har nok merket andre boller. Mange langturseiler har ofte en eller annen form for beskyttelse. Det kan vel i alle fall være et godt råd å holde seg unna vanter og stag under tornevær. For motorbåter heromkring er det vel bare litt større sjangser for skade ved tornevær en å bli pårent av draugen.

Lurer litt på hvordan det hadde gått med kjølen og innredningen dersom lynet hadde funnet veien via kobberkablene. Man leder jo her lynet inn i båten og ikke vekk fra båten.

I teorien skal de fungere som lynavledere på land, lynnedslaget ledes til jord. Brukes på noen langtursbåter bygget for nedre breddegrader, men jeg har ikke noe stort behov for å teste det ut :wink:

Lyn og lynavleder systemer er et hett diskusjonstema i subtropiske klima, og meningene rundt hvilke beskyttelse som er best varierer som alt annet.

Seilbåt med fast avlederinstallasjon bygger på spenningsutjevning og en kraftig kabel opp i mastetoppen. Jeg mener kabelen skal være ca 120 kvadrat. Denne kabelen kobles ofte til en mangetrådet børste på toppen i masten som skal ta imot mest mulig av den atmosfæriske utladningen.

Noen ganger settes også opp en skjerm (Parabol) under denne avlederen som skal beskytte mot utladninger som streifer masten men ikke treffer. Skjermen skal dimensjoneres slik at man får et vist skjermet areal på dekk i forhold til noen vinkler osv.

I tillegg monteres det gjerne en bolt i masten som kobles til en kobberplate via en kraftig kabel, og som da kastes over bord.

Om dette er en tilleggsbeskyttelse for direkte treff eller en beskyttelse for å holde transienter nede vet jeg ikke.

Så finnes det også noen greier som monteres mellom vire og mast oppe i toppen på masten, men dette tror jeg gjelder bare for båter med komposittskrog.

Bakdelen med løsninger som bygger på full spenningsutjevning er vel at båten da trekker til seg lynet / Elemers ild. Man risikerer å bli truffet av lynet som ellers ville truffet havet.

Motsatt er å ikke potensialutjevne alt i båten, og heller sitte vakt med en kobberplate koblet til masten. Hvis man da ser at lynet er i ferd med å treffe båten, så kaster man platen ut i sjøen.

En del båter som blir rigget for jordomseiling er utrustet med noe simple 2,5 kvadrat greier, og dette har jeg ikke noe tro på at virker, ant enn på nervene i god tro.

Det er vel ikke så mange eksempler på at det har gått galt tror jeg.

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...