Jump to content

Utbedring av skade på plastbåt


abba2000

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Master 820 med en liten skade i skroget.

Forrige eier prøvde å utbedre denne skaden uten å lykkes 100%. Det trenger fremdeles inn litt vann.

Båten står nå på land, og jeg skal prøve å utbedre skaden skikkelig.

 

Skaden er nokså langt framme, litt til BB side av kjølen under.

 

Hvordan går jeg frem? - Hva må gjøres og i hvilken rekkefølge?

 

Noen som har peiling?

 

Hilsen fiha.

 

skade1.jpg

 

skade2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt epoxy og duk for å utbedre en slik skade. Epoxy koster litt, men gir et godt heft på glassfiber.

 

Her ser du hvordan West anbefaler tetting av hull - men det er flere prosedyrer for ulige skader på hjemmesidene deres - så om denne er litt for omstendelig, velger du en annen - kommer litt an på størrelsen av hullet når alt løst er fjernet. Kommer det inn vann må i allefall noe gjøres !

 

http://www.westsystem.no/index.php?sideNav...p;produktID=162

 

-koh :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for gode svar.

 

Hvilken duk bør jeg kjøpe, og hvilken type epoxy?

Vet at de selger noe på Biltema.... er dette gode greier?

 

Noen som har erfaringer med produkter til dette?

Hva bør jeg kjøpe og hvor?

 

Regner ikke med at jeg må lage "hull" i båten?

Det trenger inn noe vann, men det er ikke et fysisk hull.

Kan jeg da bare få vekk gelcoat, slik at jeg er helt inne på glassfiberen (ubehandlet).

Må jeg "prime" eller noe før jeg starter med duk og epoxy?

 

Starter jeg med en liten lapp og legger på større etterhvert, eller motsatt vei? (På utsiden).

Må jeg gjøre noe på innsiden av båten?

 

Håper noen tar seg tid til å svare. - Takker og bukker !

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har jobbet så mye med glassfiber og polyester så bør du vel overlate dette til noen med kundskap og erfaring siden denne skaden er under vannlinjen .

 

 

Bærum Plastservice AS (Fin siden med mye god info)

 

Sitat Bærum plast :

Hva kan jeg gjøre selv?

 

Du kan selv utføre:

• Gelcoat skader og riper

• Små laminatskader og riper over vannlinje

• Små hull i laminat over vannlinje

 

 

Hva må jeg overlate til et verksted?

 

• Hull under vannlinje

• Store skader

• Gjennomføringer

• Propellhylser

• Støttebraketter til propellakslinger

• Baug propell

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slip vekk slik at senter på skaden blir tynnest, bruk grovt papir slik at overflaten blir rubbet og grov. (polyster har lik null limeeffekt og må ha noe å festes i). Ikke vask med aceton først. blås rent eller støvsug, deretter kan du vaske med aceton. Dersom du vasker først fyller du porene med støv, gir dårlig heft. Begynn med små duker, øk diameteren litt for hvert lag. Husk at dersom det går for lang tid mellom hvert lag må du pusse. Ikke legg for mange lag om gangen. Vil tro at tre lag er ok for hver runde. For mange lag i samme støp får det til å "vri seg". Dersom du kan er det garantert best resultat ved å gjøre opperasjonen lik på innside og utside.

Verktøy som benyttes er: liten malingsrulle, langhåret, metallrulle. Husk at metallrullen er viktig å bruke, denne er til for å få ALL luft ut av støpen, kan ikke brukes for mye. Etter dette "vrir du malingsrullen og ruller over støpeområdet slik at du tørker opp det av polyester som er i overskudd, husk at glassfiber med for mye polyster blir svakere da det inneholder mindre armering (glassfiber) i forhold til tykkelsen på støpen.....

 

Dette er en liten rep. så du klarer dette helt fint...

 

Husk at temratur er viktig, ikke gå under 15 gr. da herdingen kan stope opp helt og ende opp med bare søl.

Toppcoat kan du legge til på slutt og slipe denne ned for så å rubbe denne, kan bli like fin og blank som gelcoat..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei Fiha.

 

Nå er båten forsøkt reparert en gang uten hell, og resultatet gjenspeiler vel et gitt kunnskapsnivå hos forrige eier som ikke holdt mål.

 

Jeg er kanskje din likemann på dette området, og derfor hadde jeg valgt å benytte rådet til Power. Jeg besøker mange firmaer som reparerer plastbåter, og prosessen er nok litt mer omfattende enn mange aner.

 

Det gjøres kontroll av delamminering med spesialutstyr, tas fuktprøver, uttørking av fuktighet og i det hele gjøres det mange forberedelser. Før det støpes lages gjerne en form slik at man får rullet inn duken med riktig mengde glassfiber i forhold til epoxi etc.

 

Det er kanskje greit å lappe et hull i en robåt selv, men en større båt bør reppareres av fagfolk etter min mening.

 

Jeg er ikke helt sikker, men mener det også stilles krav til kompetanse når en båt skal repareres under vannlinjen for at båten fortsatt skal være godkjent. Noe forteller meg at Power kanskje kan bekrefte eller avkrefte dette.

 

Lykke til med reparasjonen.

Link to post
Share on other sites

Har en Selfa sjark som jeg har bygd selv og forlengt den2 ganger etterpå fra 26 til 28 fot og så til 31 fot, og har lappet en del båter.

Har lest igjennom alle rådene her og mener att jobben fremstilles for vanskelig her . Det er ikke vanskelig og blir bra vis :

 

Det viktigste er at ut-tørkingen av skroget er bra nok , båten må ha stått tørt helst ett år og det må og vere tørt i lufta når utbedringen foretas.

glassfiberen slipes ned til fra full tykkelsen i skroget , bruk minst 4-5 cm på skråen og med minst en cm åpen fuge og med meget større overlapp på innsiden. Det første laget på inn og utsiden gjøres samtidig slik at lagene bakes sammen i fuga. Slipes med vinkelsliper eller annet som gir grov overflate og bruk større flate enn som det blir smurt poliester på.

Om det herdes mellom lagene må overflaten slipes grov igjen før neste lag påføres .

Du får ett bedre resultat om du gjør dette selv enn om du bruker en profesjonell som ikke kan vente til skroget er tørt nok , da løsner den ny pålagte glasfiberen etter ett år eller 2. Alså : Tørt skråg + tørr luft og bra tempratur , alså tørt -tørt - tørt.

Ett nytt større båtbyggeri (J. og W. ) fikk store problemer med sin båt støping pga dreneringa rundt det nye bygget var får dårlig så dreneringa måtte gjøres om får å få poliesteren til å herde.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei fiha !

 

Er enig i mye av det som skrives her , men ikke alt. Har selv støpt noen båter og urbedret skader og er helt enig med bl. a. " fiskebåt " at tørking er et vesentlig punkt, men at båtsesongen behøver å være spolert fordi det tar et helt år for å få tørket skroget er jeg derimot uenig i. Det finnes mange muligheter for å få tørket skroget på. Tror nok dettte var ment for å understreke viktigheten av at det må være absolutt tørt. Dette klarer du fint selv. Pass også på at du får fjernet alle luftboblene ved hjelp av f. eks. ruller som er laget for dette . Puss også godt på utsiden av selve lekkasjeområdet, gjerne 20-30 cm, slik at du er sikker på at du får tettet evt. sprekker som går litt lengre enn du tror.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

- Du må skjære bort alt skadet, så det blir nok å lage hull.

- Du må slipe bort et vesentlig større felt en skaden, ellers som fiskebat sier. Jeg ville slipet slik at det ble skrått fra begge sider, slik at man får en kon propp på begge sider.

- Det må være tørt og rent før du begynner.

- Liten lapp, og større etter hvert.

- Tror det er lettest å begynne fra innsiden, med en "forskaling" på utsiden.

- Selv ville jeg ikke fått første erfaring med Biltema sin epoxy, under vannlinjen. Har god erfaring med West System epoxy, og synes de har bra manualer og alltid behjelpelig. Ellers går det helt fint med polyester og glassfiber.

- Finn ut hvordan du skal skjære/slipe først, og bruk tørketiden til å samle kunnskap om lappingen, og få gjerne med deg en med litt praksis, da det kan bli litt klin første gang. Viktig med klargjøring av det man skal bruke.

- Engangshansker, maske,aceton pensler, ruller, lufteruller, blandekar, ca 2-3 ganger så mange som man tror.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Mye gode råd her, vigtig at du får vekk fuktigheten som sagt ,det tar ikke ett år, og at du pusser godt. Det jeg stusser på ,utifra bildene dine er hvor lekkasjen sitter. Viss du tenker hvordan formen til båten ser ut i det området, så er det en trang fordypning der det er vanskelig å rulle ut luft under støpeprosessen, allså ett typisk område for feilstøp. så svakheten kan være større enn det området som er reparert. puss vekk litt gelcoat på innsiden av skroget på begge sider avskaden og kontroller.Det som er vigtig og som du må få sjekket på den butikken du kjøper matte er at det er forskjellige typer glassfiber matte til pol. og poxy. det gjelder viss du skal bruke csm. dette er fibertråder som er limt i sammen, hvilken lim som brukes er avhengig av hvilket resin (pol. eller poxy) som skal brukes, skal du bruke poxy s,om jeg annbefaler, så skal du ha pulver matte. spør i butikken.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Viktig poeng Sodne. Men jeg er litt uenig. Bare litt.

Inkompabilitet (puh) har slått beina under mye småpusling.

Jeg pusler litt med karbonfiber av og til og da er den gjerne ubunden. Matta må stabiliseres med maskeringstape inntil den er på plass, ellers ramler hele greia fra hverandre. Til arbeid med polyester brukes gjerne emulsjonsbunden matte. Med vinylester brukes med fordel pulverbunden matte. Fordi bindemidlet inneholder en bonding agent som gjør at fibrene binder seg til matrisen og bæreren (styren) slik at hele greia blir hel ved. Med epoksy skjer ingen slik binding.

Link to post
Share on other sites

Hei fia ,

Glemte noe vikktig i mitt innlegg : All toppcoat må slipes bort , forskjellen på toppcoat og geilcoat er att toppcouten inneholder voks for att overflaten skall vere pen og blank og lett å rense , poliesteren fester seg derfor ikke på overflater som inneholder voks. Når det først er nemt så klarer og de mest effektive polere og rensemidlene som brukes til båtbussen å fjerne denne voksen , det blir da som å pisse i buksa for å kjenne litt varme.

Alle båtforeninger burde arangert kurs i arbeid med og velikehold av poliester/glasfiberbåter.

Det er og viktig att det påføres toppcoat etterpå ,mener å huske att vekten på ett glassfiberskrog øker opp til 17-20% på grunn av vannopptak når det har vert på vannet en stund.

Har en ikke tid till å vente til skroget er tørt nok og er usikker på kvaliteten av reprasjonen kan bota sikres ekstra med skruer eller poppnagler og bakes etterpå inn med minst et lag med poliester/glassfiber. Alminiumsplater kan og brukes og bakes inn i skroget .

Når du skal reparere denne avbildede skaden bør du bruke den tyneste glassfiberen som føyer seg best nedi dette sporet og husk poliester har ingen styrke det er det glasfiberen som har , så om du er fristet till å fylle igjenn sporet med bare poliester , glemm det.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei, og takk for svar.

 

Har jeg forstått det riktig må jeg altså lage hull i båten for så å tette det igjen.

I tillegg må jeg tørke ut skikkelig. - Hvis jeg setter en vifteovn/kupevarmer som blåser på feltet i et døgn eller to.... er ikke det godt nok da?

Så må det være min. 15 grader ute når jeg holder på...? Er ikke lett å få det til nå når det er kun noen få pluss-grader i lufta...?

Kanskje jeg kan dekke til med en pressenning og ha en vifteovn under der hvor jeg jobber?

 

Noen som vet hvilket bunnstoff / gel-coat / top-coat jeg bør bruke på båten. (Under hele vannlinja)?

 

Mange spørsmå her, men jeg det er bedre med et spørsmål for mye enn et for lite.

Dumt å måtte gjøre alt arbeidet om igjen, hvis det blir feil.....

 

Noen som har link til en video-snutt som viser hvordan dette arbeidet skal utføres ?

 

Takker for svar !

 

Hilsen fiha

Redigert av fiha (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar.

 

Har jeg forstått det riktig må jeg altså lage hull i båten for så å tette det igjen.

I tillegg må jeg tørke ut skikkelig. - Hvis jeg setter en vifteovn/kupevarmer som blåser på feltet i et døgn eller to.... er ikke det godt nok da?

 

Her snakker vi nok om uker

Så må det være min. 15 grader ute når jeg holder på...? Er ikke lett å få det til nå når det er kun noen få pluss-grader i lufta...?

Da må du nok bare vente

Kanskje jeg kan dekke til med en pressenning og ha en vifteovn under der hvor jeg jobber?

Selve båten må også holde min 15 helst 20

 

Noen som vet hvilket bunnstoff / gel-coat / top-coat jeg bør bruke på båten. (Under hele vannlinja)?

3 runder med antipest gjør susen

 

Mange spørsmå her, men jeg det er bedre med et spørsmål for mye enn et for lite.

Dumt å måtte gjøre alt arbeidet om igjen, hvis det blir feil.....

:yesnod:

 

Noen som har link til en video-snutt som viser hvordan dette arbeidet skal utføres ?

Jeg tror west-system selger bøken på rep av plastbåter

 

Takker for svar !

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Bøkene te west system e goe, forklare alt du trenge å veta, Grunnen te at eg nevne pulver matta e fordi eg har brukt det når ein bruke poxy i jobb sammenheng, detta e i følge norsok. det mesta der e jo overkill, så mulligan e nok inne på någe.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

På bildet ser det ut som det her er er utført flere gamle skrogreprasjoner . Tørketiden av skråget avhenger selfølgelig av tykkesen så her er det kanskje nok med noen uker , tykke skrog og sandvich issolerte er veldig vanskelige men de fleste reprasjoner blir gjort med lokal uttørking med varmevifte som står på bare en dag eller 2 og noen slike lappinger har løsnet og båten har gått ned.

 

Mange av rådene er sjennerelle så her er hvordan jeg ville ha gjort denne reprasjonen etter å ha studert bildet så godt som mulig.

 

Tatt en senere skjøsetting i år slik att skråget har fått en del soltørk,

Slipt bort all geilcoat /topcoat , slipt nedi den gamle glasfiberen og slipt vekk all gammel repp og event glassfiberlag som er spaltet i ca 30 cm bredde og minst 20 cm lengre enn lekasjeområdet innvendig og på denne båteten her har jeg og villet gjort det samme utvendig.

I sprekken skaden har jeg villet slipt glasfiberen ut i o tykkelse slik att det blir litt lysåpning i skaden slik att den nye glassfiberen på inn og usiden fester seg i verandre og støpes sammen. Toppcoat brukes oftest etterpå men den må slipes for att bunstoffet ska sitte så det er nok bedre å bruke forrige innleggs anbefaling.

 

Alt er lett når en kann det , men denne reprasjonen egner seg nok ikke som trening . Ved all skrogreprasjon skulle det ikke vert lov å uføre slikt uten sertifisering og dokumentasjon på lik linje med branntetting i boliger , og denne dokumentasjonen burde følge båten slik att ikke far tar med seg familjen og bikka ut på tur med nykjøpt båt der skroget er reparert på den vanlige måten , uten nok uttørking og av en selger som var uten erfaring og nødvendige kunskaper.

 

Så det beste rådet tror jeg er : Få hjelp av noen som har gjort dette før og som fremdeles er blant oss.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en tilsvarende skade på min egen båt denne skar jeg opp og dro 3 uker på sommerferie .

Etter 3 uker så virket alt helt fint men når jeg brukte trykkluft så spruta det vann ut av båten som da hadde stått 3 uker i sommervarmen , så etter litt tenking så skar jeg ut 30 cm av båten dvs fram til der båten ikke var fuktig så brukte jeg en vifte i 2 uker , når jeg da brukte trykkluft så hadde det tørket . :yesnod:

 

Dette skriver jeg slik att du forstår hvor viktig det er med erfaring/kunnskap når man skal utbedre skader under vannlinjen og her snakker jeg om gammel skade som har trukket til seg vann over flere år .

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

På mandag starter jeg med utbedring av skaden.

Har satt på en vifteovn som tørker godt opp innvendig.

Skal prøve å dekke til med en pressenning på utsiden, slik at skadeområdet holder 15 grader under utbedringen.

 

Hva bør jeg bruke for å slipe vekk gammel gelcoat / topcoat, og ned i glassfiberen?

Bør jeg bruke vinkelsliper med vanlig blad, eller kanskje en med roterende stålbørste?

 

Takker for tips !

 

Hilsen Fiha

Link to post
Share on other sites

**Hva bør jeg bruke for å slipe vekk gammel gelcoat / topcoat, og ned i glassfiberen?

Bør jeg bruke vinkelsliper med vanlig blad, eller kanskje en med roterende stålbørste?

 

Du får slipe skiver ( sand papir ) til vinkel sliperen også, velg en med 40 > 60 korning, disse holder bra + de river godt .

 

Ta også med deg en heldekkende kjele dress ( m hette )+ en rull med teip ( for armer + bein ) og noen støv masker......

 

 

Ang utbedring nå... du kan gjøre grunn arbeidet nå, men ville muligens ventet til været ble bedre før du begynner meg selve støpingen.

 

Til støpe jobben trenger du også ei aluminumsrulle ( for å få ut siste rest av luft inne i støpen )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...