Jump to content

Hvordan legge opp det elektriske?

SeaMaster175

Recommended Posts

Går ut fra du har enpolt anlegg, og da kan du samle alle minusledningene på en skinne uansett hvor mange kurser du har. På plussiden kan du ha en skinne pr. kurs. Jeg anbefaler skikkelige skinner, det blir så mye enklere hvis man skal gjøre forandringer etterhvert.

For lys ombord har jeg delt dette opp i følgende kurser

Lys motor og lasterom

dekkslys

lys kabin

lys bysse, toalett og lugar.

Jeg samler minus på skinner som er praktisk plassert rundt omkring, og dette er minusledninger fra forskjellige kurser. Har prøvd å overdimensjonere minusledningene noe, fra samleskinnene går det 16 eller 25 kvmm til en større koblinskinne som går videre til batteriet med 70 kvmm kabel.

Redigert av traust (see edit history)
Prøvde det nå, men det virker ikke med Windows Vista. Hmm, se om jeg kanskje finner et annet program...

Hei.

Bruker selv XP, men det skal også virke med Vista.

Her er hva Google sier:

"What should I know about Google SketchUp and Windows Vista?

As you may know, the latest version of Google SketchUp supports Windows Vista. However, there appear to be number of issues with SketchUp and Vista that you may want to know about.

Hvis du går inn på download siden og søker på Vista vil du se at drivere til grafikkort bør oppdateres og noe flere tips.

Håper du finner ut av det.

Noen som enkelt vet hvordan dette brukes? Hvor de forksjellige verktøyene er?

Et par tips kan være nyttig og som kan anbefales.

Gå inn på hjelp og velg QuickReferenceCard. Da vil du få opp en oversikt over de forskjellige tegn og hva de betyr. Hvis du haker av på lerning center vil du få tips undeveis, det kan være nyttig i starten.

Så har vi også tutorials, start gjerne med introduksjon. her er det mye å velge mellom. Hvis du synes dette er for omfattende kan du jo bare gå i gang med å prøve deg frem. Har du brukt andre tegneprogrammer vil du etter hvert kjenne noe igjen.

Da har jeg begynt å tegne det opp:D

Men en ting jeg lurer på. Kanskje jeg som har misforstått noe veldig her. Hvis jeg har en samleskinne på for eksempel lys i kabin, og her har eg fire lamper. Da kobler jeg alle plussene fra alle lampene på koblingsskinna og alle minusene på den negative koblingsskinna. Men fra den positive skinna skal det jo gå en ledning til panelet (bryteren). Denne bør jo være ganske tjukk, fordi det tross alt er fire lamper som er koblet på, eller tenker jeg helt feil?

Hvis jeg har tenkt riktig og den kabelen skal være tjukk, så vil det jo bli problemer med å koble den til bryteren fordi det ikke er "plass" der.

Hmm, ka dokker tru???

Bra at tegningen er i gang. Det kan være nyttig å lage grovskisser med blyant først så det ikke blir så mange endringer på tegningen.

Når du planlegger installasjonen lager du først en skisse over det du vil ha av lamper og andre ting. Når du er fornøyd med løsningene, kan du se på ledninger og hvor mye strøm som vil gå i disse. Så er valget om det skal være bryter på hver lampe, eller om du vil ha flere lamper på samme bryter.

Når du har oversikten, kan du finne ut av lengde og tykkelse på ledninger. Etter hvert vil du se hva som er naturlig å koble sammen. Her er det en fordel å bruke kabelkalkulatoren her på BP. Som du vet er dette med tykkelse det bør være på ledningen avhengig av lengden på ledningen.

Når nivåbryteren slår inn, får du et lydsignal (buzzer) og pumpen (motor) starter. Så kobler releet inn via dioden D, men hvorfor dette releet? Det er + 12 volt mellom begge relekontaktene. Releet vil være innkoblet så lenge nivåbryteren er sluttet. Så skal lysdioden tenne via dropmotstanden R, men på en standard lysdiode skal katoden ("pilsiden") kobles til minus.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...