Jump to content

Medlem av Redningsselskapet eller Sjøassistanse?


Scand7600

Recommended Posts

Håper ikke dette har blitt debatert opp og ned i mente, men fant iallfall ikke noe som overbeviste meg om hva jeg skulle gjøre. Hva er egentlig best?

Trenger en begge deler for å føle seg trygg på sjøen? Med tanke på den siste kan man bl.a. ringe gratis fra VHF til alle fasttelefoner og mobil, det høres ikke dumt ut. Mens begge forsøker vel igrunnen å redde deg om noe skulle skje, eller?

Link to post
Share on other sites

har blitt debatert endel og for min del så går dette på om jeg ønsker å støtte noe som gir merverdi til ikke bare meg men til sjølivet generelt og jeg mener at sikkerheten er viktig.

 

Sjøassistanse driver kun med assistanse til medlemmer, de har ingen båter.

 

Reedningsselskapet, driver også med assistanse med egen spesialtilpasset flåte klar for oppdrag 24/7/365.

 

Hvis du kun er opptatt av å selv kunne bli assistert ved motorstopp ol. så stopper du å lese her og sammenligfner, årspris, slepetid osv.

Hvis du er opptatt av sikkerhet på sjøen så velger du redningsselskapet som i tilegg til å assistere oss fritidsbåter driver med:

 

- søk etter savnede, personer båter

- henter selvmordskandidater

- rykker ut hvis man er i nød

- miljø, det har vært flere katastrofer som har blitt avverget ved at Redningsskøyter har kunne rykke ut kjapt og holdt havarister fra land og ungått oljesøl.

 

dette er for min del viktige forskjeller da jeg ønsker en sikker kyst. Så dette mener jeg er viktig i denne sammenligningen.

 

osv.... osv...

 

hvis du titter på begge sine hjemmesider så ser du forskjellen

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så mange kronene det dreier seg om, så jeg pleier å kjøpe medlemskap begge steder. Hvis jeg måtte velge ville jeg valgt Redningsselskapet. SRA gir gode argumenter for akkurat det. Det der med ringing over VHF er det alikevel ingen, eller svært få som driver med lenger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg ser klart hvor viktig det er for sikkerheten til sjøs for oss alle, - at vi støtter bl.a. Redningsselskapet!

 

I år oppgraderte jeg også mitt medlemskap i Kystpatruljen til pakken "Total", etter at jeg har vært en del i kontakt (både tilfeldig og helt frivillig!) med det lokale Sjøredningskorpset, og sett den profesjonelle holdningen de har og ikke minst den skikkelige hyggelige tonen og servicen de utfører rundt om på sjøen, i havner og uthavner i hele mitt turområde!

 

Denne "tryggheten" for meg selv og andre sjøfarende, som jeg føler at jeg får ved å støtte dem, - ja, det er vel verdt denne beskjedne årsprisen for medlemsskapet. :sailing:

 

Ship o'Hoi! :seeya::flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøassistanse driver kun med assistanse til medlemmer, de har ingen båter.

 

Nei, de har ingen egne båter, men om det behøves benytter de slike tjenester fra f eks NSSR, Røde Kors eller andre kapasiteter i nærmiljøet. Det kan i utgangspunktet bety at hjelpen er mer tilgjengelig enn om du bare har NSSR å forholde deg til.

 

Nå er jeg medlem i begge, men etter et vannpumpehavari i fjor henger NSSR i en tynn tråd....

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg medlem i begge, men etter et vannpumpehavari i fjor henger NSSR i en tynn tråd....

Fortell gjerne - det er slikt man kan lære av selv. Mitt inntrykk av NSSR er at de kanskje synes at småbåtflåten er blitt litt stor og krevende - men jeg har ingen egne opplevelser av dette.

 

Viktigste årsaken til at jeg er medlem er at jeg støtter deres arbeid for å redde nødstilte på sjøen. Det er et viktig arbeide

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rett skal være rett, det var ikke i fjor, men året før...

Motorens sirkulasjonspumpe hadde lagerhavari. Resultat; serpentinerbeltet faller av og sjøvannspumpa stopper med påfølgende temperaturøkning og selvsagt avstenging av motor.

Jeg ringer nummeret til NSSR som er klistret opp på "dashen" og forklarer situasjonen. Jeg blir bedt om selv å ta kontakt med redningsskøyta/sjøredningskorpset. Ringer fra mobilen; de eller jeg har utrolig dårlig dekning, og samtalen blir brutt, gjentatte forsøk på å oppnå kontakt er fåfengte. Siden jeg befinner mindre enn 1 NM fra hjemmehavn flagger jeg i stedet den første båten som passerer og får tauehjelp hjem.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser klart hvor viktig det er for sikkerheten til sjøs for oss alle, - at vi støtter bl.a. Redningsselskapet!

I år oppgraderte jeg også mitt medlemskap i Kystpatruljen til pakken "Total".

Denne "tryggheten" for meg selv og andre sjøfarende, som jeg føler at jeg får ved å støtte dem, - ja, det er vel verdt denne beskjedne årsprisen for medlemsskapet. :sailing:

 

Enig med deg. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg forstå - men det står i papirene fra NSSR at man kan/skal gjøre det.

 

Viktigheten av VHF som er påpekt er det vanskelig å understreke nok.

 

Og om man trenger assistanse kan man ringe 0120 til kystradiostasjonene. Antakelig hadde man da kommet til Tjøme Radio som kunne videreformidlet kontakt til redningsskøyta

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig.

 

Egentlig er historien til Whistler et godt eksempel på småting som fort kan skje alle i et "mobilsikkert" kystnært område, men som alikevel kan bli dramatisk for både båt og mannskap.

En vhf vil alltid kunne løse slike situasjoner, for eksempel ved hjelp av andre fartøy hvis redningsskøyta skulle være opptatt med prioriterte oppdrag.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som påpekt, det jeg reagerer på er at jeg blir bedt om å organisere dette selv, og det var ikke min mobildekning som var dårlig... Jeg hadde nemlig klokkeklar kontakt med NSSRs assistansenr. (og mobilsvar til nærmeste kompis...)

 

Det er ikke et krav om at man må ha VHF hverken for å være medlem av NSSR eller for å få assistanse derfra. Så summa sumarum mener jeg at det var rednningsselskapet som ikke leverte varene.

 

Jeg ser helt klart fordelen med å ha VHF, men er i utgangspunktet lite villig til å betale en årlig avgift for å få en plikt.

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det er topp at man kan snakke direkte med skøyta, lettere å forklare hvor man er - Skøyteskipperne er lokalkjente, stort sett motorkyndige personer ombord også.

 

ser at du skriver:

 

Jeg ser helt klart fordelen med å ha VHF, men er i utgangspunktet lite villig til å betale en årlig avgift for å få en plikt.

 

og da syntes jeg i9kke synd på deg, da må du ha tatt med i den betrakningen dårlig dekning, ikke svar, ikke lytteplikt, osv...

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser helt klart fordelen med å ha VHF, men er i utgangspunktet lite villig til å betale en årlig avgift for å få en plikt.

Etter min mening har du da overhode ingenting å klage over. Du nedprioriterer din egen sikkerhet pga småpenger i konsesjonsavgift. Konsesjonsavgiften er med på å finansiere kystradionettverket som alle drar nytte av ved nød. Hvofor ringte du ikke da bare tilbake til NSSR og sa at du ikke fikk kontakt - eller hvorfor ba du ikke kameraten din ringe 0120 for å være relay for deg? Du behøver ikke svare - jeg bare stiller spørsmålene for å understreke at jeg mener at dette er din egen feil og ikke har noe med NSSR å gjøre :smiley:

 

Hadde dette vært en nødstituasjon hadde du nok fått hjelp på rappen - uansett hvor du hadde ring - under forutsetning av at du har dekning da :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem begge steder, som en ekstra trygghet og for å støtte Redningsselskapet.

 

Jeg fikk topp service da jeg i sommer fikk motorstopp utenfor Rakke. Ringte 120 og snakket med Tjøme Radio. Ba de avvente mens jeg ordnet problemet selv, men ringte på nytt igjen da motoren stoppet igjen og jeg ikke kunne gjøre mer. Jeg ba dem varsle redningsskøyta (som jeg regnet med lå i Stavern) og den kom og hentet oss. På vei ut ringte redningsskøyta meg på mobilen og fikk oppgitt nøyaktig posisjon fra GPSen.

 

Som sagt - topp service og helt gratis. Men det hører med til historien at jeg fikk "parkeringsbot" i Stavern - jeg fikk ikke med meg at brygga jeg ble plassert ved var en del av gjestehavna og at jeg skulle betalt avgift :wink:

 

Ved motorstopp tidligere samme sommer (om natta, uten båttrafikk) oppdaget jeg under slep at mobilen var nesten tom for batteri. Så nå er VHF m/DSC bestilt og blir montert (deler av kompensasjonen for "uleilighetene" med motoren i sommer). Har tidligere "alltid" hatt VHF, men har nå skjønt at ingen båt egentlig er for liten til å ha VHF.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Etter min mening har du da overhode ingenting å klage over. Du nedprioriterer din egen sikkerhet pga småpenger i konsesjonsavgift. Konsesjonsavgiften er med på å finansiere kystradionettverket som alle drar nytte av ved nød. Hvofor ringte du ikke da bare tilbake til NSSR og sa at du ikke fikk kontakt - eller hvorfor ba du ikke kameraten din ringe 0120 for å være relay for deg? Du behøver ikke svare - jeg bare stiller spørsmålene for å understreke at jeg mener at dette er din egen feil og ikke har noe med NSSR å gjøre :smiley:

 

For det første, hadde ikke du bedt om en "redegjørelse", hadde jeg ikke nevnt dette. Fair enough. Jeg er av den oppfatning at "som man reder ligger man", eller at "enhver er sin egen lykkes smed". Derfor kan alt føres tilbake til individet om man ønsker å fordele skyld. Dette var i utgangspunktet et ikke-problem all den tid været var tilnærmet strålende, og frekvensen av passerende båter var høy. Om jeg hadde ønsket det hadde jeg ringt Tjøme radio på egen hånd... Da hadde jeg blitt tauet inn av Røde Kors båten (men det er en annen historie...). Jeg kunne også ringt Mågerø Marina som er min hjemmehavn, som har taubåter, og fått assistanse derfra i løpet av kort tid.

Poenget er vel heller at jeg er medlem av Kystpatruljen og initielt ønsket å benytte meg av dem, men før jeg kom lenger ned på lista mi hadde jeg som sagt flagget en passerende snekke med to hyggelige mennesker som tauet meg hjem.

Det andre poenget er at det ikke er noe krav om å ha VHF for å få assistanse fra de organisasjonene som er i bransjen.

 

Hvorhvidt jeg nedprioriterer min egen sikkerhet pga småpenger i konsesjonsavgift er en påstand du bare kan spekulere i. Jeg prøver etter beste evne å spille på min egen banehalvdel. :wink: .

Ikke har jeg bedt om sympati heller...

Link to post
Share on other sites

Sjøassistanse driver kun med assistanse til medlemmer, de har ingen båter.

 

Hei

Ønsker bare å presisere en sak som jeg ser kanskje kan være årsak til endel misforståelser.

Sjøassistanse er ikke noen organisasjon eller foretak som opererer på egenehånd. Sjøassistanse er et produkt som leveres av Telenor Maritim Radio herunder Kystradiotjenesten i Norge. På samme måte som at Kystpatruljen er et produkt som leveres av Redningsselskapet.

 

Sett i denne sammenheng er det viktig å merke seg følgende:

Kystradiostasjonene hjelper alle når de har et eller annet behov for assistanse, det skilles ikke om de er medlemmer her eller der eller ikke noe steder i det hele tatt.

På samme måte som at Redningsskøytene selvsagt hjelper alle uansett om de er medlemmer eller ikke.

 

Forskjellen ligger i at de som er medlemmer enten hos oss eller Redningsselskapet har endel fordler knyttet til dette med assistering og evt. kostnader forbundet med dette.

 

Det er også viktig å presisere at alle former for nødsituasjoner hvor det derier seg om å redde menneskeliv er gratis i Norge uansett.

Når det gjelder å berge verdier er saken imidlertid en helt annen, og det er i denne kategorien vi kommer inn med fordeler dersom det påløper kostander i etterkant for denne type assisteringer, og som jeg har beskrevet tidligere er det i underkant av 10% av alle hendelser som er klassifisert som nødsituasjoner, de øvrige hendelsene er av ulike karakterer, men hvor det er behov for assistanse i en eller annen form.

 

Men uansett om du ringer 120 som er fellesnummer for Kystradiostasjonene i Norge(du kobles da til den kystradiostasjon som dekker det området du befinner deg i) formidler de selvsagt assistanse til deg og stiller ingen spørsmål om du er medlem her eller der, eller hvor du evt. måtte ha din forsikring.

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Poenget slik jeg oppfatter det er at redningsselselskapet gir ut en sticker med et telefonnummer som du skal ringe når du trenger hjelp. Denne er beregnet å klistre opp ved dasjbordet eller deromkring. Da burde det vel i all enkelhet være sånn at du får hjelp direkte fra dette nummeret uten å måtte ringe opp på nytt til et annet nummer.

Du kunne jo ha veldig lite strøm igjen på telefonen slik at det faktisk var den eneste samtalen du fikk ringt.

Alternativet kan jo være at stickeren kunne inneholde alle redningsskøytenummerne slik at du selv kunne finne "din" skøyte. Dette er dog unødvendig plunder og heft i en eventuelt presset situasjon.

 

Nå var jo ikke dette noe prekær situasjon, men jeg er nok litt enig med Whistler at den ekstra oppringningen egentlig burde vært unødvendig.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Ønsker bare å presisere en sak som jeg ser kanskje kan være årsak til endel misforståelser.

Sjøassistanse er ikke noen organisasjon eller foretak som opererer på egenehånd. Sjøassistanse er et produkt som leveres av Telenor Maritim Radio herunder Kystradiotjenesten i Norge. På samme måte som at Kystpatruljen er et produkt som leveres av Redningsselskapet.

 

Sett i denne sammenheng er det viktig å merke seg følgende:

Kystradiostasjonene hjelper alle når de har et eller annet behov for assistanse, det skilles ikke om de er medlemmer her eller der eller ikke noe steder i det hele tatt.

På samme måte som at Redningsskøytene selvsagt hjelper alle uansett om de er medlemmer eller ikke.

 

Forskjellen ligger i at de som er medlemmer enten hos oss eller Redningsselskapet har endel fordler knyttet til dette med assistering og evt. kostnader forbundet med dette.

 

Det er også viktig å presisere at alle former for nødsituasjoner hvor det derier seg om å redde menneskeliv er gratis i Norge uansett.

Når det gjelder å berge verdier er saken imidlertid en helt annen, og det er i denne kategorien vi kommer inn med fordeler dersom det påløper kostander i etterkant for denne type assisteringer, og som jeg har beskrevet tidligere er det i underkant av 10% av alle hendelser som er klassifisert som nødsituasjoner, de øvrige hendelsene er av ulike karakterer, men hvor det er behov for assistanse i en eller annen form.

 

Men uansett om du ringer 120 som er fellesnummer for Kystradiostasjonene i Norge(du kobles da til den kystradiostasjon som dekker det området du befinner deg i) formidler de selvsagt assistanse til deg og stiller ingen spørsmål om du er medlem her eller der, eller hvor du evt. måtte ha din forsikring.

 

dett er riktigt,

Skjønner at det er viktigt for Sjøassistanse å presisere forskjellen på Sjøassistanse og Kystpatruljen.

men som jeg tidligere har skrevet så er mitt valg ikke bare avhengig av slepetid, distanse som er innkludert eller ei.

Jeg ser også på mitt medlemskap i redningselskapet som en støtte til selskapet, altså da en støtte til sikkerheten til de båtfarende, en støtte til det som er en av grunnpilarene i redning, BÅTER og beredskap.

 

Viktigt at dette ikke blir en diskusjon rundt hvem er best, det positive med Sjøassistanse er at det kansje skjerpper NSSR/Kystpatruljen og at produktene mot lystflåten blir bedre.

Majoriteten ser ut til å velge redningsselskapet, Sjøassistanse har ca 3000 medlemmer (stemmer det Jo erik?)

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at Redningsselskapet og Redningsskøytene utgjør en kjemperessurs langs kysten. Dette gjenspeiles også iforhold til hvem det er som assisterer medlemmer i Sjøassistanse, men det er selvsagt endel områder langs kysten hvor det ikke er en Redningsskøyte tilgjengelig i nærheten, og da er det naturligvis kystradiostasjonenens oppgave å finne en annen tilgjengelig ressurs som kan assistere ved behov.

 

Forøvrig har vi ca. 5500 medlemmer i Sjøassistanse;-)

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Dette har blitt ganske heftig diskutert fire eller fem uker siden. Jeg selv skiftet fra Redningselskapet til Sjøassistanse pga to grunner:

 

1. Bedre totalpakke

2. Jeg personlig liker at det finnes flere aktører i et marked.

 

Jeg klarer ikke helt å se så veldig idealistisk på redningsarbeid. Dette er et business akkurat som Olje&Gas, fotball, landbruk, aviser, kommunestyre eller noe annet folk driver med. Vi har et godt utbygd sikkerhetsnett på sjøen og Redningselskapet har gjort mye godt her men når andre få det til mer effektiv så må vi jo ønske de velkommen og gi de en sjanse.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...