Jump to content

Tunning av motor


Astrix

Recommended Posts

Hvis det er sånn Chip-tuning du tenker på så mener jeg dette er helt greit.

Idag lages det 3-5 forskjellige effektklasser av hver motorblokk og da kan man kjøpe den minste og trimme den opp til den størst. Da sparer man endel kroner. Så lenge det ikke finnes noe lov om dette ser jeg ikke noe problem, med mindre forsikringsselskapene slår seg vrang.

 

Et eks.

CMD QSD 2.0 levers i minste versjon som en 130hk, men med en boks til 7000kr kan den enkelt justeres opp til 170hk(som er største motor 2.0 serien leveres med)

 

Var en sak om dette i båtmagasinet i januarutgaven:

http://www.baat.aller.no/baatweb/website.n...25?OpenDocument

Link to post

Når det gjelder bil er det 10 års regelen som gjelder ved trimming, samme som alder som å montere bakseter i varebil. Men for å nevne det for å gjøre det enda mer idioti gjelder det når bilen er registrert i Norge, så en 5 år gammel bil som har gått i utlandet regnes fra 0 når den førstegangs registreres i Norge :rolleyes:

Link to post
Når det gjelder bil er det 10 års regelen som gjelder ved trimming, samme som alder som å montere bakseter i varebil.

 

Riktignok var det 10 år nylig, men regelen gikk ikke på om den har fylt 10 år. Det som avgjorde om man måtte betale avgift på effektøkningen var om bilen var registrert før de nye avgiftsreglene kom i 1996 eller ikke, noe som gjorde at man rundt 2006 kalte det for tiårsregel. De gamle reglene hadde avgift på vekt og verdi, dermed kan biler som er registrert da disse reglene gjaldt i ettertid tas opp i effekt uten at man må betale mer avgift. Hvis bilen derimot er registrert under et av de nyere avgiftsregimene (volum+vekt+effekt eller CO2+vekt+effekt) skal man betale avgift ved effektøkning.

 

Ellers har du rett i at varebiler fritt kan gjøres til personbil etter 10 år registrert i Norge.

Link to post
For en tid til bak fikk Politiet litt pepper fo å ha chippet bilene sine opp uten å betale avgifter...

 

ja det er jo viktig at staten betaler avgifter til seg selv. det blir jo staten rik av :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Dette var vel opprinnelig en båt tråd så det bør vel være greit.

 

Det virker for meg som det er få som tør gjøre dette på båt motorer. D3 er vel de jeg har hørt flest chip tuner.

 

Savner skikkelige tilbakemeldinger, om f.eks propellbytte etc.

 

Min motor skal neppe chip tunes. Men en D4-225 bør være greit.

Link to post
Er det noen her inne som har erfaring med det å chip tunne sin båtmotor??

 

Ikke chip tuning, men økt effekt uttak...

 

Da jeg har to taktere ombord, hvor dysene er egne dieselpumper, så kan jeg relativt lett ta ut mye mer hk, ved å skifte dyser....

 

Du må tenke på de følgende tingene

 

1. luft tilgang .... du må ha nok luft tilgang, slik at du får god utnytting av den ekstra dieselen som sprøytes inn.

 

2. Kjølesystemet må kunne håndtere den ekstra varmen som blir generert (mer diesel og luft gir mer varmeutvikling som skal føres vekk). Hvis du har std., kjølesystem så kan det være ok, men det skal mindre tilstopping til før maskinen(e) går varme (og når det skjer, så hender det fortere og mer dramatisk, da du allerede kan være på kanten av hva systemet kan håndtere.

 

3. Propell ... vel du vil ha et max turtall hvor maskinens styringssytem vil stoppe på topp, og hvis du ikke skifter propell, og gir maskinen noe ekstra å jobbe med, så tar du ikke ut mer HK enn i utgangspunktet .... bortsett fra uttak i bank selvsagt..

 

4. Med større effektuttak, så blir det mer stress på veivaksel og de andre bevegelige delene inne i maskinen, så du kan regne med at levetiden på maskinen minskes en del. Hvor mye kommer an på hvor overdimmensjonert maskinen var i utgangspunktet.

 

5. Smøresystemet..... med mer varmeutvikling, og større stress, så blir du enda mer avhengig av god smørning. Vanligvis så er dette ikke et problem på en moderne maskin, men bør sjekkes.

 

Hva gjorde vi_

 

Vi øket uttaket på våre 6.9L fra 330 til ca 385 hk med å skifte ut dyser...

Kjører vi med samme turbolader, slik at vi faktisk kan ta ut enda mer, hvis jeg skifter turboladerene ut med neste nummer opp...

Skiftet ikke propeller, da de var litt for store for 330hk, og nå får vi fult pådrag, selv med full last ... kunne muligens kjørt dem opp litt, .... kansje om et par år

Rensket kjølesystemet, som er stort nok for 450hk uttak og smøresystemet er det samme.

 

Hva vurderer vi å gjøre?

 

Når og hvis turboladerene må skiftes ut / service, så tar vi gjerne å legger til litt for å få 410, eller 450 hk versjonen, da alt annet er klargjort for dette .... men da må jeg gjøre noe med propellene.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...