nimbuster Startet 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2008 Har opplevd at mange nye båter blir levert med altfor små og altfor få lensepumper. Har båten din mange nok lensepumper, og er de i orden? Blir du varslet dersom en lekkasje oppstår mens du er underveis, slik at du så tidlig som mulig kan få mulighet til å tette den? Årsaker til at vannlekkasjer oppstår er mange....både på sjøvannsiden og på ferskvannsiden. Har du tatt høyde for at noe kan oppstå? Har du selv opplevd større vannlekkasjer ombord, og hvordan håndterte du dette? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Bra tråd Nimbuster. Det er nok svært få lystbåter som eksempelvis har opplegg ombord med T-stykke fra inntaksventil av kjølevann og ned i motorrom slik at motoren kan tømme båten ved større lekkasje. Jeg har selv fått så stor lekkasje at jeg måtte bruke motoren som lensepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Eg har ingen lensepumper ombord. Eg ser sjølvsagt behovet for det, men eg kjem ikkje til å montere det i min båt. I nødstilfelle brukar eg motoren som lensepumpe. Når det er sagt så hadde eg to lekasjar ombord forrige seson fra hhv kjølevatn og toalett. I båe tilfelle kom det vel hundre liter ombord før eg merka noko, da eg var i cockpit. Det opplevdes ikkje dramatisk nokon av gongane. Eller jo, det var dramatisk heilt til eg fann kjelda til lekasjen. Når det var gjordt var det berre å stenge motor/ventil og starte å ause. Redigert 23.Mars.2008 av per-pusling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Jeg har lensepumpe ombord i min 11 fots rib, mange ser kanskje ikke nødvendigheten i dette men det var standar utstyr. Jeg fikk båten i 2006 og har ikke hatt noen lekasje enda. Lensepumpa skrur seg på av segselv når det blir for høyt vann i båten, kjempegreit når jeg ikke er hjemme. Nibuster, hvor er det du mener at det kan komme lekkasjer? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
nimbuster Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Til C-marine: Må innrømme at jeg vel ikke tenkte på gummijoller/rib-er når jeg åpnet denne tråden... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Har satt T-stykke med ventil og slange på sjøvannsinntak. Kjekt både som nødlensing og til frostveske. Har en liten el pumpe som suger helt fra bunn på båten, og en stor el pumpe på 15000l/t, og en flyttbar el pumpe på 12500l/t. Skal ha en alarm for vann i bunn, og kanskje en manuell pumpe etterhvert. Ellers har jeg bøtter. Vet ikke kapasiteten i l/t på livredd kæll med bøte, men vil anta den er betydelig. Det som er litt overraskende, i allefall på deplasement båt, er hvor mye vann man kan ta inn uten å merke noe særlig. En bekjent av meg, fikk vann halveis opp på motor, i en Viksund 27 columbi, da det hadde tæret hull i et bend i sjøvannskretsen. Her tilsvarer det fyllte rummet nær halve båtlengden. Ingen merket noe før yngstemann skulle legge seg på kvelden, og ble bløt på bena da han gikk inn i hytta. Fant ingen lekasje, da det bare kom når motor gikk. Starter og startrele var druknet, og måtte byttes. Sabb mariniserer såpass fornuftig, at dynamo og luftinntak sitter høyt. Hadde det vært en med luftinntak rettet nedover,eller elektronikkboks nede på siden, hadde det nok blitt dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Det som er litt overraskende, i allefall på deplasement båt, er hvor mye vann man kan ta inn uten å merke noe særlig. Helt enig. På en av de siste turene i høst merket jeg etter en time at jeg hadde mistet 1 knop fart, og at baugen ikke kom opp så høyt som vanlig. Slo derfor av gassen, og da hørte jeg en mistenkelig durelyd. Jeg har en spylepumpe for sjøvann med slange som jeg spyler dekk med når skipshunden gar vært på fordekket med skitne labber. Slangen hadde hoppet av, og jeg kommet borti bryteren. Resultat: Vann i salongen til opp under dørkplatene! Sikkert et par hundre liter. Men det gikk overraskende fort å lense med den manuelle lensepumpen. Men det overrasket meg at det kom så mye vann før jeg merket noe. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nimbuster Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Fin løsning det med å koble inn en T-ventil i slangen etter sjøvannsinntaket. Antar at en stor motor på 200-400 hk vil ta unna ganske så mange liter i minuttet. Snakker vi her om en 40-80 ltr/min., tilsvarende 2500-5000 ltr/t? Noen med erfaring på det? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 En venn av meg fikk levert til sin hjemmehavn en nyinnkjøpt båt på 34 fot. Idet (uten å vite det...) båten ankom havneleden og sakket farten ned til 4-5 knop begynte vannet å gradvis fosse inn i motorrommet. (Min venn sto på brygga og så nybåten sin komme sigende inn mot brygga, for så å legge til). Når båten hadde lagt til, oppdaget han en summende lyd som kunne komme fra motorrommet. Han hoppet ombord og løftet opp motorromsluken. Synet som møtte ham vil han aldri glemme! Rommet var halvfullt med saltvann, og vannstanden økte for hvert minutt. Lensepumpa som lå under motoren reagerte med å lense ut det vannet den klarte, men den var så håpløst for liten. Men, noe hjalp den jo til med..... Heldigvis var det mulig å få ut det meste ved hjelp av den manuelle pumpa, slik at han kunne få den bort til krana og få løftet den opp. Årsaken var at hele propellhylsa var blitt sprekt og ødelagt...... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 På Johnson Pump sine pumper for kjøling, står det fra 3/8" til 2 1/2" utløp, og kapasitet opptil 625 l/min, så det kan bli en bra kapasitet i nødsfall. Men utsatt ved tørrkjøring og tilstopping. Har ikke prøvet dette, men kan være fornuftig med sil, samt å ikke stenge inntaket i bunn helt? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 I en tidlige tråd så har jeg kommet frem til at en 220V pumpe på inverter er vel så bra. Kapasitet 10.000 l/t for 700kr. Vannalarm skal installeres. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) T-stykke med ventil etter sjøvannsinntaket kan brukes til mer enn å lense med: Da jeg dro fra Tisler med tresnekka Tora i fjor høst fikk jeg varmgang like etter at vi la fra land. Heldigvis skjønte jeg straks årsaken: Sjøgress på inntakssilen. Da var det bare å stoppe motoren, åpne ventilen og blåse i slangestussen. Problem løst! Ellers vil jeg legge til at det er liten vits i store elektriske lensepumper dersom en ikke har tilstrekkelig batterikapasitet. Til neste sesong får Tora to stk lensepumper (små) med hver sin bryter for å øke sikkerheten når båten ligger i marinaen. Jeg har da tilkoblet batterilader. Jeg legger også opp til signal når en av pumpene starter. Dette for varsel når jeg er under veis. Redigert 23.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MajorAndy Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Jeg havde - som beskrevet i en anden tråd - en læk i mit søvandsfilter, der betød at jeg fik et par hundrede liter ind i båden på ganske kort tid. Den elektriske lænsepumpe slog til og kørte men var helt utilstrækkelig til at få fjernet vandet. Håndpumpen derimod var meget effektiv og fik tømt det meste ud på ret kort tid. Men man får vabler af af bruge den...efter ret kort tid! Men i flere uger bagefter blev der ved med at dukke små mænger vand op her og der. Vandet var nået helt frem til stævnen og lå nu i alle mulige hulrum, under tanke mm. Jeg måtte sejle med lav hastighed uden at bruge trimflaps i nogen tid for at løfte stævnen så alt vandet kunne løbe tilbage i motorrummet så jeg kunne få det ud med pumpen. Jeg synes, at en læk er en ret stressende situation og vil nødig opleve den i kraftig vind og langt fra land. Min nabo i havnen har en Meridian 340 (luksus-Bayliner) og kom ned for at tjekke båden forleden. Jeg fortalte ham om min oplevelse. Han gik hen i sin båd og kom kort efter tilbage - lidt rystet. Han var gået ned i midtkabinen, der ligger ret lavt og her var vandet stået fem centimeter op over madrassen! Han havde en utæthed i gennemføringen ved begge aksler (faste aksler). El-systemet var kortsluttet så pumperne virkede ikke. Han fik gang i en nødløsning - men nu er der lidt af en opgave med at tørre alle de faste tæpper helt ud. Båden lugtede fælt allerede. En vand-melder ville have advaret i begge tilfælde og burde jo egentlig være standard på alle både. Hvorfor er den egentlig ikke det..? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Mye fornuftig her. Har selv 2 store pumper med en mekaniske nivåbryter og en elektronisk nivåbryter som også gir alarm. + en 220 pumpe jeg kan bruke ved nød. Har generator. Har også vurdert å sette inn en ekstra..kan ikke få for mye lensekapasitet. Tror uansett det viktigste er å få beskjed så tildlig som mulig, slik at man kan få tettet hvis mulig. Tror mVH Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
NilsPils Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Og vi med relativt små båter har selvfølgelig også bøtte klar for lensing. Ingen manuell lensepumpe har større kapasitet. Treplugger er også en selvfølge. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Verrie Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Og vi med relativt små båter har Ofte hører jeg, "jeg har så liten båt, så jeg har bare den minste lensepumpa etc etc". Vranglære sier jeg. Et hull i liten båt som følge av borttæring av skroggjennomføring eller grunnstøtning er like stort hull som på stor båt ?? Dernest har en stor båt større volum man kan ha liggende vann på, kontra liten båt. Ergo, mindre båter skulle egentlig hatt langt større lensekapasitet enn stor båt? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 24.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Fint å se at flere våkner opp av vinterdvalen. NilsPils: Bøtte har sikkert de aller fleste, og er et kjekt hjelpemiddel når vannet står høyt. Men, en blir fort lang i armene av det. Det er viktig å kjenne sin egen båt også dithen at en vet hvordan skottene er delt. Ta hvert skott for seg, og tenk på hva som kan skje. Det går vannslanger langsetter båten frem til toalett/vask osv....... Kan det komme inn vann i dette rommet? Kan det komme inn vann her hvis det kommer inn mye vann der? Og hvordan kommer jeg til og få fjernet dette vannet? Det kan bli som MajorAndy sa at vannet kan renne helt frem til baugen for så ikke å renne tilbake. Da blir det liggende der, kanskje uten at du vet det....og lukte... Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 26.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Noen som kjenner til en effektiv lensepumpe, håndholdt/transportabel som en kan bruke til å koble på batteriet i et nødsfall? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Har bare en vanlig senkbar lensepumpe med påsatt lang kabel med batteriklemmer og noen meter med slange. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 Det er bare å montere pumper og nødpumpe slik som forskriften sier så går det veldig greit i en nødssituasjon. De fleste som får problemer har pumper som virker, helt til sjøvannet når opp til koblingene som ikke er montert etter forskriftene, og da tæres ledningene av på tre minutter. Når membranen i den manuelle nødpumpen da er smuldret opp av alderdom, så må man ty til bøtter og kar. I de fleste tilfellene er det motoren som lekker på trykksiden, og derfor kan heller ikke motoren kjøres til nødhavn. Men heldigvis har de fleste båteiere stor sans for sikkerhet, og har både VHF, kartplotter, radar, autopilot, ekkolodd, fjernsyn, DVD og playstation. Det er jo bare å kalle opp redningsselskapet og oppgi posisjon når grunnlaget for sikkerheten sviktet for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 26.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2008 (redigert) Noen som kjenner til en effektiv lensepumpe, håndholdt/transportabel som en kan bruke til å koble på batteriet i et nødsfall? Kjøpte en el pumpe hos Seatronic i vinter koster 840 kr. se side 54 på deres nettkatalog. Den heter Rule Slimline og pumper saltvann, ferskvann og diesel. Løftehøyde 9,7 m og pumper 1920 liter i timen. Kjøpte den egentlig til å spyle dekk etc. men tenkte at med litt ekstra kabel (husk å dimensjoner riktig) kan den også brukes som lense pumpe. Trenger kanskje en ekstra slange for å nå frem. Har ikke prøvd den men forventningene er store. Uansett elektriske pumper og all verdens automatikk - ha en bøtte tilgjengelig. Som noen har sagt, en livredd mann og en bøtte er det mest effektive lensesystemet. Redigert 26.Mars.2008 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Sitert fra ole petter: "Det er bare å montere pumper og nødpumpe slik som forskriften sier så går det veldig greit i en nødssituasjon. De fleste som får problemer har pumper som virker, helt til sjøvannet når opp til koblingene som ikke er montert etter forskriftene, og da tæres ledningene av på tre minutter." Mja, det du sier er jo at de pumpene som er montert forskriftsmessig ikke er tilstrekkelig- For de virker jo, mens sjøvannet stiger. Og, da må det nok monteres noe mer, noe bedre....noe som er tilstrekkelig ikke sant? Det viser seg jo at det som er montert som standard langt fra er nok til å holde en god lekkasje stangen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Kjøpte en slik hos wmj marine i fjor, sammen med autopilot. Synes det var et greit kjøp. http://www.wmjmarine.com/50-1031.html Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Fin løsning det med å koble inn en T-ventil i slangen etter sjøvannsinntaket. Antar at en stor motor på 200-400 hk vil ta unna ganske så mange liter i minuttet. Snakker vi her om en 40-80 ltr/min., tilsvarende 2500-5000 ltr/t? Noen med erfaring på det? Jeg har ikke erfaring med T-ventil etter sjøvannsinntaket. Men jeg gjenter gjerne erfaringen jeg hadde fra Dalslandskanalen hvor akselpakningshylsa revnet og vann fosset inn i båten. Det var helt umulig å holde vannet ute ved håndpumpa. Jeg klarte å stenge inntaksventilen til kjølevannsintaket, løsne strammebåndene for vanninntaksslangen over kjølevannsinntaket, dra av slangen og plassere denne ned kjølen på båten. Startet så opp motoren og motoren klarte gradvis å pumpe ut vannet av båten. Mens det hele stod på var jeg forberedt på at båten skulle synke. Jeg fikk tatt mange bilder av det hele, og ble "belønnet" av forsikringsselskapet med dekning av absolutt alle utgifter pluss eget arbeid. Jeg har vurdert å montere T-rør for lensing av motorrommet med motorene i nåværende båt, men har kommet til at jeg istedet vil stenge inntaksventilene og kappe inntaksslangene for lensing av motorrommet om det blir nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Jeg har ikke erfaring med T-ventil etter sjøvannsinntaket. Men jeg gjenter gjerne erfaringen jeg hadde fra Dalslandskanalen hvor akselpakningshylsa revnet og vann fosset inn i båten. Det var helt umulig å holde vannet ute ved håndpumpa. Jeg klarte å stenge inntaksventilen til kjølevannsintaket, løsne strammebåndene for vanninntaksslangen over kjølevannsinntaket, dra av slangen og plassere denne ned kjølen på båten. Startet så opp motoren og motoren klarte gradvis å pumpe ut vannet av båten. Mens det hele stod på var jeg forberedt på at båten skulle synke. Jeg fikk tatt mange bilder av det hele, og ble "belønnet" av forsikringsselskapet med dekning av absolutt alle utgifter pluss eget arbeid. Jeg har vurdert å montere T-rør for lensing av motorrommet med motorene i nåværende båt, men har kommet til at jeg istedet vil stenge inntaksventilene og kappe inntaksslangene for lensing av motorrommet om det blir nødvendig. Dette fortjener "Førstesideplass" roaldbj. For å være helt ærlig, dette var utrolig snartenkt og ett tips som kommer til å "brenne seg på netthinna mi". Uansett lekkasje(bortsett fra gjennomføringen til sjøvannsinntaket da selvfølgelig) er jo en kraftig motor med stort kjølebehov en av de beste lensepumper som er å oppdrive. Jeg tenker på hvor kort tid jeg brukte på å tømme bøtta med frostvæske når jeg vinterkonserverte motoren i høst....svupp, så var 15 liter borte. Nok en gang, dette er det mest geniale tipset jeg har sett på LANG tid. Takker og bukker roaldbj. (hilsen en som vurderer å bytte 20 år gammel akselpakningshylse) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.