Jump to content

Hvordan feste letrekk?

Fluctus

Recommended Posts

Jeg har letrekk (tror det er det det heter..) på flybridge. Det er festet med svarte strips og jeg syntes egentlig ikke at det er så fryktelig lekkert :rolleyes: . Det funker forsåvidt greit, men jeg mener å ha sett at noen bruker tau til å feste disse trekkene med?

Her er et bilde av et av trekkene. Det er altså kalesjestoff med maljer som skal festes i ganske tynne syrefaste rekkerør.

trekk2.jpg

Forslag til løsning mottas med takk :seeya: ... og hvis forslaget medfører tau så hadde det vært flott med et bilde for å vise teknikken.

Redigert av Otilie (see edit history)

Jeg "syr" leseilene på med et tynt flettet nylontau.

Start med å feste tauet i ene enden. Så trekkes det ut gjennom maljen og ut forbi seilet slik at det blir stramming. Så tilbake, inn gjennom maljen, rundt rekka og ut igjen bakom snora der den går inn i maljen. Så videre til neste malje, rundt rekka, og ut bakom inngående snor. Når du er ferdig ser det ut som en langsgående snor liggende utenpå leseilet.

Blir litt dustete med bilde akkurat nå.

Leseila ligger på loftet og båten står under presenning.

Jepp, det er viktig at du får tak i endene på seilet slik at det holdes stramt. Jeg begynner med å sette tauet fast i rekkestøtta og så tre gjennom maljen og tilbake under rekkestøtta før jeg fortsetter videre opp mot selve rekkewiren hvor jeg holder det stramt ved å tre gjennom hullet til wiren. Jeg holder det på plass med sykkelstrikk mens jeg syr.

Blue_Dragon skrev:
Du kan jo bruke TP kabel...

:lol: :lol: :lol: Jeg tror jeg går for den :yesnod:

forresten godt at vi endelig skjønte hvor ledningen skulle trekkes :crazy: - begynte å bli en verbal prøvelse det der (bildet er vel forresten ikke 100% riktig - siden ledningen som går videre skal gå på andre siden av innkommende - men nok om det)

...og fra spøk til alvor - dette er på flybridge (Nimbus 340 Commander) og er så høyt oppe at jeg antakelig har langt større problemer enn skade på leseil eller rekker om sjøen fosser over flybridge!

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...