Fluctus Startet 5.April.2008 Link til dette innlegget Startet 5.April.2008 (redigert) Jeg har letrekk (tror det er det det heter..) på flybridge. Det er festet med svarte strips og jeg syntes egentlig ikke at det er så fryktelig lekkert . Det funker forsåvidt greit, men jeg mener å ha sett at noen bruker tau til å feste disse trekkene med? Her er et bilde av et av trekkene. Det er altså kalesjestoff med maljer som skal festes i ganske tynne syrefaste rekkerør. Forslag til løsning mottas med takk ... og hvis forslaget medfører tau så hadde det vært flott med et bilde for å vise teknikken. Redigert 6.April.2008 av Otilie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Er det virkelig ingen som har forslag til løsning på dette lille estetiske problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Jeg "syr" leseilene på med et tynt flettet nylontau. Start med å feste tauet i ene enden. Så trekkes det ut gjennom maljen og ut forbi seilet slik at det blir stramming. Så tilbake, inn gjennom maljen, rundt rekka og ut igjen bakom snora der den går inn i maljen. Så videre til neste malje, rundt rekka, og ut bakom inngående snor. Når du er ferdig ser det ut som en langsgående snor liggende utenpå leseilet. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 ja - det er ikke uten grunn at det sies at bilder sier mer enn tusen ord Jeg tror likevel jeg kanskje skjønte hva du mente... Man lager en "surring" i leseilet før tauet tas rundt rekka og føres bak det inngående tauet og videre til neste malje? Stemmer det - eller ble det bare enda mer komplisert nå Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Blir litt dustete med bilde akkurat nå. Leseila ligger på loftet og båten står under presenning. Jepp, det er viktig at du får tak i endene på seilet slik at det holdes stramt. Jeg begynner med å sette tauet fast i rekkestøtta og så tre gjennom maljen og tilbake under rekkestøtta før jeg fortsetter videre opp mot selve rekkewiren hvor jeg holder det stramt ved å tre gjennom hullet til wiren. Jeg holder det på plass med sykkelstrikk mens jeg syr. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Jeg skjønner det med at det er vanskelig med bilde nå Men var mest usikker på om du mente å tre slik: eller om det var en ekstra runde gjennom leseilet først? Antar at det da heter leseil og ikke letrekk som jeg skrev og da... jaja- man lærer stadig noe nytt her Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Nesten. Begge tampene gjennom maljen. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Ja nå er forvirring komplett her snart Er jeg fortsatt på jordet - eller mente du sånn: (uansett syntes jeg denne var ganske smart...) Hvis jeg fortsatt er på jordet så får vi kanskje vente til du er på sjøen.... PS. Bildet er laget ved hjelp av en gardinstang, en 4 mm2 kabel og en bag Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Nei, bare gjennom maljen, rundt stanga og så tilbake gjennom maljen bak inngående tamp. Som et halvt halvstikk. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Sånn da? Jeg spurte kona jeg - og hun kom med forslaget med en gang - får heller pleie selvfølelsen en annen gang Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Siste bildet ditt er måten vi gjør dette på. Tidligere har vi brukt tau. I fremtiden vil vi bruke strikktau, rett og slett for å få anledning til å la le-trekket "leve" i sterk vind m.m. Jeg innbiller meg at det blir mindre slitasje da. Vel og merke, dette er le-trekk som utsettes for større vindkrefter. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Det var en sjø som dro av mesteparten av stripsene mine. Tror at jeg skal være glad at det ikke var sydd slik dere tenker på å gjøre. Hvis en kan risikere en sjø som river i dette tror jeg at det er å foretrekke med noe som ryker. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Du kan jo bruke TP kabel... Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Blue_Dragon skrev: Du kan jo bruke TP kabel... :lol: Jeg tror jeg går for den forresten godt at vi endelig skjønte hvor ledningen skulle trekkes - begynte å bli en verbal prøvelse det der (bildet er vel forresten ikke 100% riktig - siden ledningen som går videre skal gå på andre siden av innkommende - men nok om det) ...og fra spøk til alvor - dette er på flybridge (Nimbus 340 Commander) og er så høyt oppe at jeg antakelig har langt større problemer enn skade på leseil eller rekker om sjøen fosser over flybridge! Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Jeg glemte forresten å takke Mulligan for tålmodige forklaringer - takk! Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 23.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Sånn - da har jeg "sydd" fast et av leseilene. Det ser såpass bra ut at jeg prøver på de andre og... Utenfra: ...og innenfra Jeg fiklet litt i hjørnene før jeg fant en grei måte å gjøre det på. Litt penere enn svarte ledningsstrips syntes nå jeg da Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Det ble fint. Kanskje jeg skal prøve noe i likhet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.