Jump to content

Isolasjon av styrhustaket - Byggskum?


Walter_S

Recommended Posts

Er iferd med å ferdiggjøre taket på "sjarken min" og har lagt et mere "solid" tak enn opprinnelig planlagt. Dette resulterer i et hulrom på 48mm høyde mellom ytter- og inner-tak - her illustrert med 2 biter kryssfiner hhv under- og oppå lekten.

t23_isolasjon_13_800x600.jpg

 

Vi har jo diskutert forskjellige former for isolasjon før her - og tanken går i retning av SUNDOLITT / ARMAFLEX ell. lignende. MEN, det blir såpass mye hulrom å fylle at jeg har lyst til å tenke litt anderledes her. Går det an å fylle hulrommet med såkallt byggskum. Den typen som brukes til å isolere vindus- og dørkarmer med? Finnes det spesiell skum til marine-bruk?

 

Noen som vet, eller har erfaring?

 

Takknemlig for innspill!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt skumm (såkalt lav-ekspandere) for flere år siden i ein båt eg hadde og det gikk veldigt fint. Fikk ein liten vann-lekasje året etter og tok ned deler av taket og såg til min store overraskelse att skummet ikkje hadde trekt til seg vannet men rent rett forbi, det var ikkje tegn til fuktskader eller råte i taket og skummet var like tørt.

Link to post
Share on other sites

jeg tror jeg ville brukt den rosa isopor-lignende isolasjonen, men den bygger 50mm.

Hva er det nå den heter da?? Jackofom eller noe sånn? Trekker jo ikke vann og bør være et rimelig alternativ.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Litex må da være perfekt til dette. Koster en del, men det er ganske stivt, kan skjæres og limes fast - og du slipper fuktskader.... Finnes noen alternativer til Litex også forresten, men husker ikke hva de heter.... Selv om det er dyrt så trenger du vel ikke all verdens mengder...

Link to post
Share on other sites

Ville brukt denne jeg

 

isolasjon.gif

 

Den fungerer slik at den reflekterer varmen se mere her

 

Kan tenke meg at normal utsalgspris vil ligge rundt 60-70,- pr m2 Idiel montering i bygningskonstruksjon vil gi samme effekt som opp mot 14cm glava. Den monteres da med luftrom på hver side slik at i ditt tilfelle monterer du først en 20mm lekt før du stifter denne fast og klemmer inn en 20mm lekte til. Dette er vel en av typene brukt i kombinasjon med vanlig isolasjon man ser for seg vil bli brukt når de nye byggeforskriftene tre i kraft, dette for å spare materiell / tykkelse på veggene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Glava og Rockwool er bra saker, men i og med dette er en båt så er sjansen for vannintregning til stede. Glava og Rockwool trekker vann så jeg ville ikke valgt det. Som Bastard sier så hadde jeg valgt "vanlig lett isopor" trenger ikke jacofon eller andre plater som tåler trykk. Isopor trekker ikke vann, så om det skulle komme kondens eller annet fremedvann der så vil det gå bra. Byggeskum er sikkert ok, men en masse klin og dyrt.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ville brukt denne jeg

 

isolasjon.gif

 

Den fungerer slik at den reflekterer varmen se mere her

 

Denne trekker da hverken vann og gir best isolasjonseffekt. Samtodlig er den billigere en isopor / styrofoam

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Man må jo ikke bruke materialer som trekker vann, glava trekker jo vann i store mengder. Personlig ville jeg ha ringt til en båtbygger og fått noen tips. Velg riktig første gang det vil spare deg for masse ekstraarbeide.

 

Mulig at forslaget over meg med skum med lukkede cellere er et godt forslag.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som du ser over er bygd opp med alufolie på begge sider som reflekterer varme strålene og kjerne av bobleplast. Det er og et produkt som har godkjenning fra byggforsk og har gjenomgått tester hos sintef.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke ekspandert PE av typen liggeunderlag? Selges i byggevaresjapper som såkalt vintermatte til bruk over nystøpte betongdekker. Har lukkede celler og trekker derfor ikke fuktighet. Bygger 10mm, så du må ev legge opp flere lag.

 

til jeg en gang skal kjøpe slikt, hva står PE for?

Link to post
Share on other sites

Ville også brukt isolasjonsmatte av typen "liggeunderlag" det blir jo brukt profft i båter, campingvogner o.l. Det hverken holder på eller trekker til seg fukt. Kjøper du det som isolasjonsmatte for betongstøp er det billig også. Sjekk med en forhandler som selger forskaling og støypeutstyr. F.eks Teknikk, Malthus eller Haucon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...