Jump to content

Båthenting med Jack den siste viking


fiskebat

Recommended Posts

En fin rød Hunter 22fot seilbåt med en 5hp påhenger er på veg til Trøndelag fra Strømstad.

Sto på Finn for en stund siden till ca kr 25 000,-

PGa noen unøyaktigheter i Nafs veibok ble Arendal i stedet for Tvedestrand første Norske landkjenning utenom et par grunnstøtinger i går ettermiddag. Ut i fra egen planlegging og tidsvurdering stevner båten inn Tronjemsfjorden om 14 dager om påhengern klarer turen eller det skulle dukke opp noen kurs i seiling underveis ?

 

Om noen observerer vikingen Jack , ønsk han god tur videre på sin ferd mot Trøndelag, jeg skall oppdatere om Jack og Hunters posisjoner daglig da vi lannkrabber her oppe følger spendt med på denne påhengsmotorturen fra Strømstad til Tronheim etter Nafs veibok.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette litt på kanten da? :lol:

 

Jeg kjenner ikke mannen så godt ,1/2 Bergenser , det var hans nermeste nabo som sladret til meg , har spurt naboen litt om hva han har med seg.

 

 

1 vaffeljern (det er strøm i de fleste gjestehavner)

2 ett lite solsellepanel for lading av mobiltelefonen

3 en berbar pc

4 Naf veibok (skal hvist prøve å kjøpe ett sjøkart i Stavanger

 

Om dette er over kanten , alt hva denne mannen gjør og har gjort er ++++ men klarer han å komme seg til Trondheim med den jolla uten ett fnugg av maritim kunskap blir jeg og flere imponert tross alt.

 

Hvet ikke hvor stor fart denne seilbåten med , tror det er en 5 hk påhensmotor gjør.

Er det noen som så denne seilbåten på Finn.no ?

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette burde gå bra. Han har jo passert det verste når han passerer Stavanger. Og han har bare det verste igjen... Vi får krysse fingrene for karen og håpe at han får i seg noen vafler.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hvet ikke hvor stor fart denne seilbåten med , tror det er en 5 hk påhensmotor gjør.

 

Hvis hans 22' Hunter er som min 22' Hunter vil han ha ca 5-6 knop på flatt vann. Riktignok har jeg 4 hk (når beistet i det hele tatt vil starte), men jeg tror ikke 1 hk ekstra gjør så mye.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det som viking gjør her, er ikke så ille når man beskyer hva opphavet til navnet hans gjorde for 1000 år siden. De fleste kom frem i god behold da også. Han er jo vesentlig bedre utstyrt en sine tidligere navnebrødre. De hadde ikke NAF veibok engang, de måtte i tillegg ro enda større båter en han har, han har ho 5 hk rokraft :lol:

 

Og ikke minst han har vaffeljern, det hadde ikke tidligere tiders vikinger.

 

Han burde jo nesten bli møtt på havna når han kommer frem med applaus...

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Hei

Det som viking gjør her, er ikke så ille når man beskyer hva opphavet til navnet hans gjorde for 1000 år siden. De fleste kom frem i god behold da også. Han er jo vesentlig bedre utstyrt en sine tidligere navnebrødre. De hadde ikke NAF veibok engang, de måtte i tillegg ro enda større båter en han har, han har ho 5 hk rokraft :lol:

Og ikke minst han har vaffeljern, det hadde ikke tidligere tiders vikinger.

 

Helt enig `black_pearl`, han har jo vaffeljern og NAf veibok + 5 hk påhenger. Forskjellen er vel at det i vikingetiden neppe ble satt igang noen redningsaksjon hvis det skulle gå galt. Håper at han finner veien hjem uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Kameraten til min far hadde kjøpt seg Draco 25 på 80-tallet, med dual install hekkaggregat mener jeg. I alle fall la han ut fra Oslo og ned til Kragerø eller deromkring - med kun 7.de sansen som kart...

 

Han lå i rundt 25 knop "snarveien" (se rød strek) over Rakkebåene ved Stavern, uten kjennskap til hva som kunne ha skjedd... Han ble vel reddet av farten sin, da båten knapt var nedi vannet...

 

rakkebaenekart.jpg

 

Ja ja, jeg ble minnet på denne historien nå... :-)

 

Håper det går bra med den halve bergenseren. Kan jo være en fantastisk tur med det været vi har hatt de siste dagene.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det som er viktig å tenke på når man skal foreta en slik langtur er at vaffeljerner oppbevares tørt, og er godt sikret under seilas. Vaffeljernet kan i nødsfall brukes som åre eller anker. Mobiltelefon og naf veibok er lite egnet til slike formål. Med noe trening er vaffeljernet et brukbart fiskeredskap.

Link to post
Share on other sites

...regner med å nå Stavanger i kveld ...

Sitter på kontoret i Tananger og har utsikt mot Feistein fyr og Jærens Rev.

Han har ihvertfall ualminnelig flaks med været over Jæren - tilnærmet havblikk og strålende sol.

 

Kan ikke se noen rød seilbåt ennå....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Minner meg om for et par år siden da det kom en polakk bort til oss i gjestehavna i Kristiansand for å spørre om veien. Han seilte rundt i en 22-23 fot stor seilbåt med noe som lignet mest på et europakart. Denne dagen hadde han startet fra krs om morgenen, men måtte snu ved Lindesnes pga dårlig vær. Da Europakartet ikke viste noen byer mellom Lindesnes og Kristiansand seilte han helt tilbake til KRS. Da vi sa til ham at det ikke var så lurt å seile rundt uten bedre kart så viste han oss på kartet hvor han hadde vært de siste årene (kanariøyene, middelhavet etc). Karen hadde tenkt seg til lofoten, og han hadde et budsjett på 5 euro om dagen.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kart og navigering, så har vi i vår tidsalder gjort oss avhengig av disse hjelpemidlene. I tidligere tider, så kunne mange lese på sjøen for å kunne vurdere om de kunne ta seg frem. Riktignok i langt lavere hastighet.

Jeg har selv lagt merket til at hvordan vannet oppfører seg kan fortelle en del om dybde forhold og strømninger i vannet, noe som er nyttig når man kjører raske båter.

 

Så man kan nok ta seg frem på en rimelig trygg måte uten kart, så lenge man kan de grunnleggende merkesystemene som brukes langs kysten. Og man tar hensyn til gjeldende værforhold.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Det som er viktig å tenke på når man skal foreta en slik langtur er at vaffeljerner oppbevares tørt, og er godt sikret under seilas. Vaffeljernet kan i nødsfall brukes som åre eller anker. Mobiltelefon og naf veibok er lite egnet til slike formål. Med noe trening er vaffeljernet et brukbart fiskeredskap.

 

:lol::lol: :lol: :lol:

 

"Maritimt vaffeljern til salgs. Laget av aluninium og med IP 65"

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Oppdatering :

 

Ved hjelp av internet og telefonsuport ble Jack loset trykt i havn i går kveld på en plass som heter Hidra etter ett kraftig uvær hindret han å gå utenom.

Det er hvist mellom to øyer med en bro og ett fergeleie i nerheten havna var.

Kjempefin gjestehavn med trær også sier han.

Gjestehavna hadde ikke strøm så her må det enten bli strøm snart eller så må havnesjefen begynne servere ferdigstekte vafler.

Har å lært å seile litt og fått beskjed om att det er litt anneledes på sjøen med rødt grønt og hvitt/gult en med bil så han har nå sluttet å seile på grønn sektor og de løypene som er merked med piler er det noe rart med.

Egersund er vist neste stopp for bunkring.

Skall prøve å få en oppdatering i kveld , pleeas om noen ser han ikke fortell at han er lagt ut her , da slutter han å ringe til kompisen sin her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...