Jump to content

Lage eget solcelle panel


silva

Recommended Posts

Er det noen her som har forsøkt å lage sine egne solcelle paneler? Tenker da å kjøpe solceller og lodde disse sammen. Fordelen med dette er at man kan tilpasse panelene for lettere plassering. (Det blir ikke nødvendigvis billigere). Er det noen som kan komme med gode argumenter for å fraråde meg dette?

 

Nettsider som selger solceller og loddeutstyr:

http://siliconsolar.com

http://www.plastecs.com/solar_cells.htm

 

Litt info om lodding og sammenkobling:

http://members.aol.com/photontek/photon/photon3a.html

 

Har selv tenkt å plassere to paneler på targabøylen oppkoblet i serie til 24Volt (72 celler a 0.51V). Systemet skal brukes til vedlikeholdsladning av batterier.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpe ferdige paneler i norge, men det jeg har sett har vært altfor dyrt. Hvor kjøper dere solcelle-panelene deres? Tips ønskes.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Spennende prosjekt, men litt for spennende synes nå jeg. Riktignok er jeg vel en av de her på forumet som har laget mest elektroniske duppeditter opp gjennom årene, - skrapet faktisk malingen av en av de første transistorene som kom på markedet (OC71) slik at den ble en fotocelle og kunne starte reiseradioen (en Kurer) om morgenen slik at jeg kom meg på skolen i rett tid, men ville ikke satset på hjemmebygget solcellepanel.

 

Tenk deg belastningen der du stimer ut Boknafjorden i kulingen og sjøsprøyten står over panelene! Ville nok heller satset på tynne innebakte paneler som en faktisk kan gå på (dog uten piggsko som det sto i reklamen en gang) for maritime forhold. Og skulle solen steike (i Stavanger?) blir saltrystallene etter sjøsprøyten som intense brennglass.

 

Har selv solcellepaneler montert. Jeg har et middels stort 30W 36 cellers panel (MSX 30watt Lite) på fordekket av Trudelutt, pluss 3 stk 10W (MSX 10watt Lite)på "solskjemen" over frontvinduene. 10W'erne er faktisk ganske små og lette å finne plass til. Mine er av fabrikat Solarex, nå under navnet BP og leveres av Sunwing Gylling . Og disse er jeg svært godt fornøyd med. Men regulatoren som står inne i båten har jeg selvfølgelig konstruert og bygget selv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det som var mest interessant med en av disse linkene var at man kunne få monokrystallinsk kvalitetspaneler med 25 års garanti til en meget rimelig pris. $210 for et 50W panel skulle bli kr. 1500 + moms.= 1860

Vi snakker om de beste panelene på merkedet. Paneler som tåler delvis skygge og som er godkjent etter de strengeste reglene.

http://www.astropower.com/ap50.htm

 

På Maritim koster et tilsvarende panel fra Neste 6730  (5427 + moms) Det er nesten 4 ganger dyrere.

 

Hvis jeg bestiller 20 paneler, er det da noen som vil kjøpe av meg for 3000 kroner stykket inkludert moms og frakt?

 

Jeg er nå en solcellepanelselger   :wink:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Lotus.

 

Jeg har plass til to paneler på sånn omtrent  70x90cm på fordekket. Det vil vel bli to paneler á sånn omtrent 50watt hver? Er de av en slik type at de er svakt bøyelige og tåler hundeklør, er jeg interessert i pris for handel.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne godt tenke med et solcellepanel. Det kunne tydeligvis en del andre også. Men la meg aller først si at jeg ikke har tenkt å kjøpe paneler for vidresalg. Det var mer en spøk for å synliggjøre de store prisforskjellene og at man faktisk kunne tjene gode penger på å selge til halv pris.

 

Vi kunne gjøre som Suzuki foreslo; å foreta et solcellepanel fellesinnkjøp. Men 1500 kroner pluss moms for et 50W panel, får man fort panelet til halv pris av norsk pris selv etter at moms, frakt og fortollingsgebyr er betalt. Det hele koker egentlig ned til hvor tunge slike paneler er og hvor raskt man må ha dem.

 

Med 25 års garanti, blir det neppe noen stor risiko med at panelene går i stykker.

 

Vi kan jo fintenke litt, undersøke priser, lodde stemningen osv. Jeg er nå i alle fall interessert i et fellesinnkjøp dersom det blir aktuelt. Det er du også og Suzuki. Da er vi et stykke på vei.

 

Lotus  

Link to post
Share on other sites

Hei alle dere solcelle-fantaster!

:confused:  Glem panelene for en stund og skaff oss heller litt sol! :cool: Det er det vi trenger nå!  :flag:  :lol:  :lol: Uten sol, ingen strøm!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

ser også etter panel om dagen.

Hvor stort panel ønsker du ? Det finnes firmaer som leverer B sortering til bra priser. Erlandsonds Brygga i Sverige har tilbud på 50W paneler, og SeaSea på Rud har tilbud på 40W paneler til 1950,- var det vel..

 

Så det du må ta stilling til er hvor mye effekt du ønsker, samt om du vil handle utomlands pr post, eller bare i Norge..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på 82W.

Men jeg får ta litt mål og se om jeg får tilpasset det.

Vet ikke helt om Hjertmans har de rette festene.

Jeg tror det festet de selger på Maritim er et greit og stabilt feste.

Det ser ihvertfall slik ut. I tillegg vet jeg om flere som har samme feste.

Maritim Art.nummer: 10664-08.

Jeg får ta noen telefoner til SeaSea og Erlandsons Brygga.

Link to post
Share on other sites

yepp Suzuki kan hjelpe..

 

Erlandssonds brygga finner du på www.bryggan.nu

Alternativet kan være å kjøpe fra Yngmans, de har også B sortering, som jeg vet flere har bra erfaringer med. Adresse www.yngman.se

 

NOA har et bra solpanelstativ i aluminium. Dette MÅ IKKE forveksles med det tynne stativet de kaller solpanelholder. Bilde følger..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Du finner en tegning her http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/arti...r.asp?rubnr=681

 

Klikk på 5511-14 når du får opp den siden.  :smiley:

DETTE ER IKKE Solpanel stativet, men solpanel HOLDEREN.

Big difference, solpanelSTATIVET er i 50mm rør, og er staget i 2 retninger. Den PanPan referer til er i 30mm rør, og knekker om du har stort panel montert, og får ei skikkelig vindrosse. ( vel ikke første gangen da )

 

Jeg har bilde, men kun pr PDF. Kan noen hjelpe med å legge det ut ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...