Jump to content

NM og HK kurver for KAD44 og KAD300


hermansen

Recommended Posts

Jeg kom over tekniske data for KAD44 og KAD300. Data er hentet fra interne Volvo dokumenter i USA. Fant dem på Boatdiesel.com.

Det som overrasket meg var hvordan KAD44 og KAD300 nesten var identiske opp til 3000 rpm. Etter dette synker dreiemomentet til KAD44 mens KAD300 fortsetter å stige opp til 3400 rpm.

 

Tenkte at dette kanskje kunne være av interresse for andre enn meg. Det er ikke alle som er over på "moderne common rail" dieselmotorer enda....

 

Forbruket er liter/time. Det var opprinnelig oppført med US gallon/hour og er konvertert med en faktor på 1:3,785.

HK er krefter på veivaksel. KAD300 har maks 272 på propell (med DP-G drev). KAD44 har maks 248 (med DP-E drev).

 

/Øystein

 

momentkurver.jpg

Redigert av hermansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hmm trodde faktisk NM var høyere i disse motorene..

Hadde hvert artig og sett for KAD42-43 ja

 

Æsj og jeg som sysler med tanken om og lage Yanmar -Vp hybrid. Men yanmars NM er Mye høyere (CA 710nm@ 2200rpm) og da holder ikke dpg drevet heller.

 

Yanmars 6LP motor på 315hk og volvos DPG drev(dpg bruker samme transom som Dpd-Dpe)

 

De gjør nemlig dette i Usa.. men med mindre yanmar..

 

Må nok gå for det nye ZT 350 drevet til yanmar skal det holde da...

Men dette ble litt OFF Topic :lol:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

2800rpm er 2800/3500 80% turtal. For å beregne ytelse opphøyer man relativt turtall i 2.5 eller 2.7 og ganger dette med full effekt. Det bli 0.8^2.5 ×260 som er 148hk. Bruker motoren 28liter pr time er de 0.19l/hkt.

Detter kan omregnes til 28l/t *840g/l /148hk *0.735 som er 216g/kwh som er helt normalt for ein slik motor.

 

Nesten alle diesel motorer bruker det samme. Fritidsbåt motorer bruker typisk 220 til 240g/kwh på fullt og gjerne 200 til 220g/kwh på 70 til 80% turtall. D6 310 235g/kwh 63l 310 235g/kwh kad 300 232g/kwh. Alle på full last. Større slagvolum gir som regel lavere forbruk. Lite endringer på dette siste 20år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...