Jump to content

Skramling i masta, feste lanterne ledning. Tips?


opus

Recommended Posts

Heisan !

Har masten nede iår, og kom på denne skramlingen fra lanterne-ledningene, topplanterne og motorlanterne(midt på).

 

Det er en eldre With-mast og ledningene kommer ut av masterøret på siden, tror ikke ledningene er lagt i rør e.lign.

 

Har oppdaget at skramlingen avtar noe ved å trekke i ledningene ved mastefoten, alle fall er sef strammet.

Lyden er ikke så høy som et fall som slamrer, men spes på morningen er det lett å irritere seg over dette.

 

Mastefoten står på dekk(ikke gjennomgående), med slike 6 trinser ut av mastenfoten.(Ganske tett)

 

Hvordan løse dette?

 

-Tenker i baner om å trekke nye kabler, idet de er gamle og blitt skavet der de kommer ut av hullet i mastesiden.

Mulig de nye kablene kan tightes til bedre, lettere å stole på. Finnes det spes kabler som er beregnet på å kunne strammes til?

 

Hvilken tykkelse trenger jeg, og er det kabeltyper som egner seg bedre i båt?

Hvor kjøpe? (Oslo-området)

Det er 2stk kabler med to ledere(sidestilte) opp i masten idag.

 

 

Mottar gjerne tips på trekkeprosessen også, blir vel gjennom samme hullet i siden? (masten ligger på brygga nå)

Redigert av opus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessante tips, takk !

 

Nå har jeg laget hull til fall-inntak ca 5cm x 1.5cm noen cm fra mastetoppen,

så der blir det plass til å innføre enten stykker av celleplastrør eller strips-metoden.

(Løsning på topplanterne-kabelen.)

 

1.Også var det dimensjon på kabelen ?

Clas O eller biltema kanskje?

 

2.Idag er det en 2leder, burde jeg trekke 3leder e.lign, i tilfelle jeg får lyst på Windex-lys?

Hva annet kan man trenge strøm til i toppen av masten?

 

3. Løsning på kabelen til midtlanterna/motorlanterna da,

her er det fortsatt ganske trangt i hullet der kabelen går inn på siden av masten?

Link to post
Share on other sites

bruk 1.....3-leder til masttopp.....så kan du enkelt ha både tricolor o ankarlanterne i toppen

bruk 1..... 3-leder til motorlanterne o dekksbelysning

(det er enklast......går o lösa med 2-leder oxo!)

 

windexbelysning er oftast unödvändigt...eftersom akterlanternen (i tricoloren) spiller litt lys på den...

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...