Jump to content

Nasa BM-1 battmeter-kobling


Christina 3

Recommended Posts

Hei.

Har montert inn dette batt-meteret i båten, men når jeg starter opp viser den ikke noe inn. Dette tror jeg er pga at dynamoen er skrudd til motor (jord til dynamo)og så går det en jording fra motor til starter og fra starter til batteri (70mm2). Men jeg kan jo ikke la startstrømmen gå igjennom shunten på 100A. (ca 700A)

Hva gjør jeg ?

Kan jeg koble denne shunten til + istedet ?

Er en Delco Remy dynamo.

Ellers fungerer den fint.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har du kun et batteri? Denne "dingsen" er vel mest interessant å koble på en forbrukskurs der en har et eget batteri til forbruk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg monterte det samme instrumentet fra forbruksbatteriene, jeg ser att spenninga stiger til 14.5 etter en stund.

Det betyr at batteriene lader.

Det som både du og jeg har gjort feil, er at minusen fra dynamoen skulle sikkert vært koblet på shunten,(rett side). Da har vi sett ladestrømmen.

Da tror jeg det har blitt riktig

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å koble som nb840 skriver. Shunten skal kobles mellom minuspolen på batteriet og videre til minuskabelen som går til forbrukssiden. Dette gir grunnlag for å måle strømforbruket i ampere når motoren er avslått og ladestrømmen inn på forbruksbatteriet i ampere når motoren går. Flere av oss har imidlertid opplevd at indikasjonen av forbrukt strøm i prosent av toppladede batterier (100 %) ikke synes å gi noe pålitelig bilde. Verdien raser ned til 85 % etter noen minutters forbruk uten ladning, se ellers her for å lese manualen: http://www.nasamarine.com/Misc/Nasa__BM1_Booklet.pdf

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er enig med "Jonn". Tror også det er derfor.

Men det må da gå ann å koble shunten til + siden ?

"Lars H": Har en forbruksbank og en startbank. Selvfølgelig vil den bli brukt på forbruk, men jeg vil jo tro at det er innteressant og få lading også gjennom shunten slik at jeg kan se fyllingsgraden og hvor lang tid jeg må kjøre for å få fullladet batteriene.

Har koblet slik "nb840" sier men Roaldbj : strømmen inn når motor går virker ikke. Dette pga det jeg og "Jonn" skrev.

Har dere en formening om dette ?

Se på koblingsskjemaet i linken over:

Må da gå ann å splitte hvit og svart (går ut fra at svart er minus til instrument og spg.måling og at hvit og gul er sense)og bytte om rød og svart (svart direkte til minus på batteri og rød til shunt for +, mulig også at hvit og gul må bytte polaritet?)og koble den inn mellom + forbruk og batteri ?

Da ville jeg fått med lading inn fra motor......

Noe jeg ikke har tenkt på ?

Redigert av marolita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan selvfølgelig ha en shunt som viser den totale ladningen fra dynamoen, men det interessante er vel hva som går inn på forbruksbatteriene, og i så fall skal shunten kobles mellom minus 12 volt polen på forbruksbatteriet(ene) og kabelen som forbinder minus 12 volt til forbrukssiden. I tillegg skal det kobles ytterligere 4 ledninger. Bildet under er hentet fra manualen - regner med at det ikke er kopibeskyttet i denne sammenheng hvor instrumentet forklares til andre. Rød ledning med sikring går til pluss 12 volt på forbruksbatteriet. Svart og hvit ledning går til shunten på den siden av shunten som er nærmest batteripolen på forbruksbatteriet (dårlig tegning i manualen). Gul ledning går til shunten på den siden av shunten som er koblet til minus 12 volt kabelen som går videre til forbrukerne. Jeg har koblet dette 4 ganger før og det virket alle gangene.

 

 

 

nasabm1.jpg

Link to post
Share on other sites

Bra roaldbj, du kom meg i forkjøpet med skjemaet. Kobles det etter dette, skal det funke. Glem andre "lure" koblinger med startbatteri, starter osv.

 

At et fulladet batteri viser 105% er noe jeg også har stusset på, men det er en helt annet skål. Glem ikke at dette er et battmeter av aller billigste sort som kun gir en liten antydning til hva som finnes igjen av amperetimer etter lading og forbruk. (har slikt selv).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

....Flere av oss har imidlertid opplevd at indikasjonen av forbrukt strøm i prosent av toppladede batterier (100 %) ikke synes å gi noe pålitelig bilde. Verdien raser ned til 85 % etter noen minutters forbruk uten ladning, ....

 

 

At et fulladet batteri viser 105% er noe jeg også har stusset på, men det er en helt annet skål. Glem ikke at dette er et battmeter av aller billigste sort som kun gir en liten antydning til hva som finnes igjen av amperetimer etter lading og forbruk. (har slikt selv).

 

Lars H.

 

Monterte dette instrumentet i år. I forrige båt hadde jeg Delco sitt Battmeter2. Har samme erfaring med raskt og unaturlig reduksjon i gjenværende kapasitet, samt at man kan ha over 100% tilgjengelig kapasitet. På Battmeter2, nullstilte kapasiteten seg automatisk når batteriet nådde en viss spenning og ladestrømmen gikk under en satt verdi (eksempelvis < 0,3A). Dette er vel bare en softwareprogrammering som man kunne forventet på Bat1 også, selv om dette er "billig".

 

Ellers har jeg et problem med å kalibrere nullverdien for strømforbruket. Har koplet vekk alle forbrukere, nullstilt, men senere oppdaget at instrumentet viser et forbruk som neppe er tilstede. (dog bare et par tiendels ampere, i det store og hele uproblematisk, men irriterende nok).

 

Bat1 skal ha stort pluss for store gode lestleste tall, samt pris. Jeg har 115A dynamo, men tok sjansen på at 100A shunten skal holde. Så langt ser det greit ut. Så, tiltross for nevnte svakheter/irritasjonsmomenter, har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale instrumentet. Det gir meg etterlengted (og tilstrekkelig) oversikt over forbruk og tilgjengelig kapasitet.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Det skal kobles slik som roaldbj sier og har gjort, dvs. etter tegningen fra produsenten. Hensikten er å følge med forbruksbatteriet. Ladingen registreres via minus også, så det er ikke noe problem.

Det er jo akkurat det som er problemet som jeg og jonn skriver. Minus fra dynamo går ikke igjennom shunten men til starter og så rett til batteri.

Hadde det vært en egen minus fra dynamo som var koblet til felles jord til forbruk ville det funket......

Riktig ?

Link to post
Share on other sites

Kobling av BM-1

montering_bm1.gif

 

 

Problemet med denne koblingen for meg er at minusledning som går til motor er den samme som går til starter og dynamo jord. Både dynamo og starter er skrudd i motor og jordet på dette viset. Så går det en 70mm2 kabel fra motor til batteri minus på forbruk og start. Da vil startstrømmen på ca 700A gå igjennom shunten og det blir litt mye tenker jeg......

Hadde vært mye enklere for dere om jeg hadde klart å fått opp en tegning av koblingen. Skal se om jeg kan få tegnet en og scannet det inn.....

Link to post
Share on other sites

.....Både dynamo og starter er skrudd i motor og jordet på dette viset. Så går det en 70mm2 kabel fra motor til batteri minus på forbruk og start..........
Det er denne 70 kvmm minus 12 voltkabelen som går inn på forbruksbatteriet(ene) du skal konsentrere deg om.

Du kobler denne kabelen til shunten. Deretter lager du en ny kort kabel som du fester på shunten og kobler til minuspolen på forbruksbatteriet(ene). Du kan ha en separat minus 12 voltkabel fra motorblokka, eller fra inngangen på shunten til minuspolen på startbatteriet. Jeg antar at du har manuell bryter eller automatisk ladefordeler som skille lading startbatteri og forbruksbank?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Riktig som du sier at shunten sitter mellom minus forbruk og minus start. Da vil det vel funke så lenge jeg ikke starter opp på forbruk. (da ryker shunten) Det som er klusset ut er slik det var koblet i utgangspunktet da lading inn fra dynamo ikke virket. Slik det er nå er slik jeg har forstått det skal være for å fungere......

Oppe til høyre er battmeteret, nede til høyre er batterilader, midten nede er dynamo og nede til høyre er starter.

Redigert av marolita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...