Jump to content

Boss MR1420W stereo, hvordan koble til 12V?


stian-

Recommended Posts

Har no kjøpt meg Boss MR1420W stereo anlegg. Men skjønner pokker ikke kor strøm ledningene skal!!

Er tre ledninger en gul en rød og en svart. Har satt både gul og rød ledning på pluss polen på batteriet og den svarte (jordingen) til minus. Men sikringen ryker jo hele tiden når jeg kobler til strøm på denne måten. Og det var denne måten de på verkstedet sa til meg!!! Hjelp?

Link to post
Share on other sites

Hvilken sikring er det du snakker om da?

en som er på yttersiden eller den som er på spilleren?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Den som sitter festet inn spilleren, rett der med ledninginntaket på spilleren. Noen løsninger?

At sikringen ryker når du bruker sort til minus og rød/gul til pluss høres snodig ut.

Den eneste årsaken til at den skulle ryke er at du kopler feil polaritet.

Er du sikker på at det du mener er pluss ombord i båten, virkelig er det ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

høres jo ut som det er noe galt med den da...

Ingen ledninger som ligger inntil hverandre?

 

Hvor stor er denne sikringen?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har den bruksanvisningen og har gjort akkuratt som du sa her Brutus men sikringen ryker.

 

Og til Geir: Kobler det rett på batteriet og der er eg no ganske sikker for der står det pluss og minus på batteriet! Har faktisk prøvd begge veier..

 

Daffy: Ingen ledninger som er inntil hverandre kun den guler og den rød som skal på pluss begge to. Bruker 7.5 amp sikringer, det var dette som stod i spilleren da jeg kjøpte den. Så dette er vel riktig sikring?

Link to post
Share on other sites

Har den bruksanvisningen og har gjort akkuratt som du sa her Brutus men sikringen ryker.

 

Og til Geir: Kobler det rett på batteriet og der er eg no ganske sikker for der står det pluss og minus på batteriet! Har faktisk prøvd begge veier..

 

Daffy: Ingen ledninger som er inntil hverandre kun den guler og den rød som skal på pluss begge to. Bruker 7.5 amp sikringer, det var dette som stod i spilleren da jeg kjøpte den. Så dette er vel riktig sikring?

Send dritten tilbake til butikken. Be dem teste den. Det der stemmer overhodet ikke.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har faktisk prøvd begge veier..

Da har du knekt noe vi kaller "idiot-dioden".. Det er en diode som står "feil" vei mellom + og - og skal kortslutte for å hindre skade hvis man kobler + og - feil. Den smelter oftest innevdnig og skaper 100% kortslutnign. Du får mest sansynlig ikke det på garanti hvis den er gåen/brendt. Har reparert noen hundre stereoanlegg oppigjennom, idiot-diode feil er alltid fakturert bart...

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Pleier og gå en i sessongen i min fars båt :lol:

Men han har en hurtiggående sak som slår en del i bølger også. Så det kan ha en sammenheng. Er et helsikke og monter den spilleren i båten også.

 

Mener å ha lest om andre på forumet også som har hatt problemer med disse. Men når de virker, så virker de veldig bra! :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Da har du knekt noe vi kaller "idiot-dioden".. Det er en diode som står "feil" vei mellom + og - og skal kortslutte for å hindre skade hvis man kobler + og - feil. Den smelter oftest innevdnig og skaper 100% kortslutnign. Du får mest sansynlig ikke det på garanti hvis den er gåen/brendt. Har reparert noen hundre stereoanlegg oppigjennom, idiot-diode feil er alltid fakturert bart...

 

Joda310

 

Men den sikringen røk jo mange ganger før jeg gjorde dette. Altså byttet om polene?

Hvor mye vil det evt koste å bytte denne/få det fikset på en ellere annen måte?

Redigert av stian- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis garantitiden har gått ut, og du må betale selv for reparasjon, så er vel serviceverkstedene ikke spes. billige. Ville reparere en crt-tv for noen år siden, for å bruke som hytte-tv. Tror det var 600 og ettellerannet +mva pr time. Så den tv'en bar det rett på dynga med.

Link to post
Share on other sites

Men den sikringen røk jo mange ganger før jeg gjorde dette. Altså byttet om polene?

Hvor mye vil det evt koste å bytte denne/få det fikset på en ellere annen måte?

Når sikringen røk første gangen, skal den rett tilbake til der du kjøpte den. Slik det er med det meste av ting og tang. Hva det koster å bytte den aner jeg ikke, det tar ca 15 minutter å gjøre det hvis den er logisk montert.

 

Joda310

fagbrev som radio/tv rep.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Da har du knekt noe vi kaller "idiot-dioden".. Det er en diode som står "feil" vei mellom + og - og skal kortslutte for å hindre skade hvis man kobler + og - feil. Den smelter oftest innevdnig og skaper 100% kortslutnign.

Litt nyskjerrig berre, korleis funker denne "idiot-dioden" eigentleg? Er den kopla slik at til vanlig når + og - er på rett plass så går straumen i leiieretning, og når du kopler omvendt så står den i sperreretning? Men sjølv om den står i sperreretning når/viss du kopler feil så skal den ikkje ryke umiddelbart av den grunn vel? Eg trudde det måtte oppimot 40 volt til for å sprenge ein diode i sperreretning :confused: ? Eller er det at den står feilkopla over lengre tid som gjer at den vert varm og smelter?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Når du kobler + og - rikitg sperrer dioden. Når du da kobler + og - feil leder den fullt og blåser sikringer/brenner printbaner. Oftest så smelter den også innvendig og lager full kortslutnig som gjør at sikringeen går hele tiden. Tanken er at elektronikken bak skal overleve, en diode 1n4007 koster 50 øre elns :-)

 

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Når du kobler + og - rikitg sperrer dioden. Når du da kobler + og - feil leder den fullt og blåser sikringer/brenner printbaner. Oftest så smelter den også innvendig og lager full kortslutnig som gjør at sikringeen går hele tiden. Tanken er at elektronikken bak skal overleve, en diode 1n4007 koster 50 øre elns :-)

 

joda310

 

Hvor kan jeg kjøpe disse diodene? Er det lett å bytte de?

Link to post
Share on other sites

Hvor kan jeg kjøpe disse diodene? Er det lett å bytte de?

 

Du kan fjerne den, den sitter paralelt med spillerens innmat. Det vil si at det ikke går noe strøm i den når alt er koblet riktig. Den leder og kortslutter når + og - er koblet feil. Det gjør at sikringen går. Innmaten i spilleren blir da beskyttet. Det hender som følge av kortsluttingen at dioden går ( Kortslutter begge veier.) eller at printbaner brenner av. Om sikringen går som følge av at +og - er byttet er det mange som prøver med en større sikring. Da går det mer strøm i dioden en den er beregnet for. Det kan være årsken til deff diode eller brent print.

 

Om du fjerner den, må du være 110% sikker på at du har koblet riktig. I motsatt fall ødelegger du mye.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Hvor kan jeg kjøpe disse diodene? Er det lett å bytte de?

Hvis du ikke vet hva du gjør, lever den inn der du kjøpte og forsøk en reklamasjon. Idet du åpner den forsvinner all garanti++. Hvis du vet hva du gjør har sikkert ClasOhlson eller andre de. Fant en her: Diode på CO 25,-

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...