Jump to content

oppussing av tresnekke


Jackbåt

Recommended Posts

Hei folkens. Jeg har kjøpt denne snekka som er et mindre oppussingsobjekt og tenker jeg trenger en del gode råd fra dere i denne prosessen.

bilde:19052008164.jpg

som dere ser er ikke båten så verst men det er vanskelig å se alt på et bilde.

Jeg fikk båten veldig billig fordi den har stått på land i to år og den har fått to store sprekker, en på hver side.

jeg tenkte jeg skulle bruke farm 100 å trutne de på vanlig måte, men når jeg så litt nærmere på de har det vert brukt sikaflex tidligere. burde jeg skrape den ut å bruke farm eller bør jeg bare fortsette å bruke sika? hva med lusing?

Jeg trenger kjappe svar jeg jeg er i en litt kjipt situasjon og båten må ut på fredag (23.05.08)

De neste utfordringene blir å gjøre noe med skjermene, som man kan se på bildet begynner det å blir dårlig der veed siden av vinduene nederst. Har noen en bra idé til hva jeg skal gjøre med dette?

19052008162.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til baatplassen og gratulerer med ny båt, her vil du garantert få mye tips! :wink:

 

Visst det er en sika som her hard ville jeg ha fjernet denne og klint i farm eller margarin heller. Visst sikaen er hard risikerer du og sprenge bordet enda mer når det truttner... :smiley:

 

Vinskjermene, er det begynt og råttne eller er det bare gammel lakk? Visst det er gammel lakk ville jeg skrapt bort den gamle og lakket på ny. Til dette bruker du varmluftpistol og skrape. Først varmer du opp lakken til den begynner og boble så skraper du den av. Når lakken er av ville jeg slipt over med en slipemaskin...

 

Hvilken maskin står i forøvrig?

 

Dette blir en kjempe båt med litt arbeid!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk, jeg gleder med til å komme i gang med jobbingen!

Ok, planen er å skrape ut den gamle sikaen å bruke farm, håper den ikke synker med en gang jeg setter den ut :confused: .. Vindskjermene har begynt å råtne litt i "festene" nede. må jeg lage nye??

Hva slags motor det er vet jeg ikke helt, forige eier sa det var en 6 hk f.m. men den ser større ut. Den er tosylyndret og har bare dynastarter (ikke sveiv) Den har heller ikke magnet men coil og den har gir.

Håper noen kan hjelpe med å finne ut hvaslags moter det er å.

Jeg skal ta masse bilder av båten på onsdag. (har skjønt dette mærmest er et krav på dette forumet :wink: )

Redigert av Chantal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Visst det er råttent er det nok best og lage nytt, men du kan smøre på middler som stopper råteprogressen.

 

Tror ikke båten synker, jeg har to pumper med flottør som holdt unna vannet i år. Ifor når jeg sjøsette for aller første gang og ikke kjente båten godt hadde jeg også en 220v pumpe og den trengte jeg da vannet fosset inn på plasser :lol: :lol: En annen ting du kan ha klart er drev som du kan dytte inn i sprekker/gliper visst det fosser inn. Det dytter du inn med et baufilblad eller noe lignende, pass på at du ikke er for hardhendt så det evt. blir verre. En annen ting du kan gjøre er og stå med en vannslange inni båten og spyle rundt på bordgangene og ha en annen under som ser om det fosser ut noen plasser.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til "Plassen". :sailing:

 

Først og fremst ville jeg brukt mengder med penetrerende olje...liter på liter...bruk gjerne trykkpumpe og start øverst på bordgangene innvendig: spyl på hele veien....la tørke noen timer og spyl på igjen. Hold på slik til treet ikke trekker inn mer og tørk bort overskytende (de blanke områdene) - eventuelt til lommeboken sier stopp. :wink:

 

Om den er lakket innvendig (eller malt), så behøver du ikke like mye, men da gir du treverket hardt tiltrengt fuktighet i form av olje istedet for vann via alle sprekker. Du vil også trutne mange sprekker med oljen, slik at du får mindre vanninntregning ved sjøsetting. (nydelig lukt blir det også :lol: )

Kaldpresset rå linolje bruker jeg og dette får du kjøpt rimelig i store dunker. Aller helst bør du også avslutte med et strøk kokt linolje til slutt, men om den er lakket eller malt så gjelder jo ikke dette (altså fortsatt innvendig).

 

Flott båt forøvrig og om det bare er tilløp til råte nederst, så ville jeg ikke tenkt på dette i år...bruk båten og kos deg, så kan du heller komme tilbake til høsten for tips på hvordan du utbedrer dette - en sesong ødelegger ikke vindusskjermen.

 

Bilder er flotte ting, ja. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei folkens. Jeg beklager litt dårlig oppfølging av denne tråden men nå er jeg tilbake.

Her er et par bilder fra når jeg pussa ned og lakerte + smørte på VELDIG mye farm 100!

21052008166.jpg

21052008167.jpg

 

Men med all denne farmen gikk sjøsettingen ganke greit. Litt problemer med en lensepumpe som røyk og en motor som ikke ville starte men det må man regne med.

Her er bilder fra rett etter sjøsettingen.

dsc00236.jpg

dsc00237.jpg

dsc00238.jpg

Med kalesjen på!

dsc00239.jpg

 

Nå begynte arbeidet med å få start på motoren. Det var ikke noe gnister på pluggene i det hele tatt men etter bytte av coil og kondensator uten resultat fant jeg ut at det bare var litt irr på noen kontaktflater :lol:

Motoren gikk som en klokke og nå var det bare å planlegge turen til Kragerø (båten skulle sjøveien til Kragerø).

 

Fredag 30. mai 13.30 la jeg og min gode venn ut på tur.

Stemningsrapport utenfor fjellstrand:

Min gode venn.

dsc00241.jpg

 

Meg:

dsc00242.jpg

 

Rett etter dette gikk vi tom for bensin og vi fløyt rundt i oslofjorden. Heldigvis fikk vi hjelp av noen engler fra nordstrand som kjørte min gode venn tur/retur Drøbak for å kjøpe bensin.

Vi var i gang igjen etter en og en halv time "havari".

Når vi selv kom til Drøbak fylte vi opp alt vi hadde av kanner for å forsikre oss mot flere bensinstopp.

Vi fant ut at båten holdt et brukbart tempo og vi kom oss til Tønsberg rundt halv elleve tiden.

 

Natta i Tønsberg var ingen behagelig afære. Mye festing og ikke så veldig behagelig sovestilling resulterte i lite såving.

Vi var våkene neste morgen klokka ni, spiste frokost på et lokalt bakeri og la fra kai i ti tiden.

Denne dagen blåste det litt mer men det var fortsatt helt perfekt med det varme været og tresnekke. Når vi kom til rakkebåene utenfor stavern ble vi litt nervøse for vi måtte jo tråss alt gå langt ifra land men dette gikk helt fint.

Bilde fra utenfor rakke:

Min gode venn:

dsc00246.jpg

Meg:

dsc00248.jpg

Båten:

dsc00249.jpg

 

vi var fremme i Kragerø ti på seks (rakk ølsalget :cheers: )

der la vi til på tolboden og spiste en vellfortjent italiensk pizza.

 

 

Dette var en liten oppdatering på båten. Jeg skal snart dra til Kragerø og fortsette med prosjektet. Jeg håper dere kan hjelpe meg ettervert for jeg kommer til å ha en del spørsmål;)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Snekka eksisterer fortsatt, og ligger nå på opplag. Vi har hatt en kjempe fin sesong i år. Bland annet malt dørken blå ellers pusset og skrapt litt gammel avflasset lakk noen steder og lakkert på nytt igjen. "Hans gode venn" altså meg har kjøpt en halvdel av den og vi sitter og planlegger hva vi skal gjøre med den i løpet av vinteren. Til nå har vi blandt annet kommet frem til at vi må legge hele el-systemet på nytt igjen,bygge ny motorkasse og lakkere opp stort sett hele båten. Kommer med flere bilder senere:)

 

Om noen har noen tips om konservering og ting man må tenke på ved opplag, evt en gammel tråd, er det veldig hyggelig om dere sier i fra!

Redigert av PetterA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pass på at det ikke er eller kommer noe vann nedi kjølen mens den ligger i opplag. Dette fryser og kan "sprenge" ut kjølbordet. Har dere nygle? Altså et hull ved laveste punkt slikt at alt vann renner ut. Dette pluggere dere bare ved og slå inn en konisk treplugg når dere skal sjøsette igjenn. Legg også en blylappe eller noe over så den ikke dette ut plutselig. Fungerer sikkert helt fint også med hullbånd.

Link to post
Share on other sites

Har dratt ut nygla (om det er det samme som nula eller bunnpropp), slik at båten er tom for vann. Men ettersom den har ligget i vann i hele sommer, så er jo treet vått innvendig, kan dette fryse og ødelegge treet?

 

Vi har saltvanns kjøling. Vi åpnet div kraner som satt rundt på motoren, men vet ikke om det er nok...!? Det rant ut en del vann, vurderer dog å fylle opp motoren med frostveske.

Her er foressten et par bilder av småpussing i sommer.

krageroe_begynnelsen_av_juli_010.jpg

 

 

Etter

krageroe_begynnelsen_av_juli_028.jpg

 

Dørken fikk ny farge. Dette var den originale.

 

krageroe_begynnelsen_av_juli_020.jpg

 

 

Og vi malte den blå. Samme farge som bunnstoffet.

krageroe_begynnelsen_av_juli_021.jpg

Redigert av PetterA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så veldig kjent med Marna men disse gamle motorene pleier og være lette og forstå seg på. Ta gjerne noen bilder av hvilke kraner det er dere har koblet av.

 

Er den saltvannskjølt har dere jo en gjennomføring under vannlinjen hvor vannet til motoren kommer. Visst det går en slange fra denne til motoren kan dere skru av denne slik at vannet renner ut. Jeg antar ihvertfall at vannpumpa er ved laveste punkt på motoren?

Link to post
Share on other sites

Hei, fikk ikke helt med meg hvilken marna som står i den? en måte og sikre seg mot vannsprenging er jo å kjøre frostvæske igjennom kjølesystemet på motoren. bare koble på en slange til vannpumpa som går til en 10 liters bøtte med vann/frostvæske og start opp til du er sikker på å ha fått ut alt gammelt vann. står mye om dette på www.marna.no pass også på at det ikke kommer for mye vann på motoren serlig forgasseren og eventuell dynastert eller dynamo under lagring, ta inn magneten så ikke denne blir ødelagt(tåler lite). det er lurt og spraye motoren med litt crc 6-66 for og beskytte mot startende rust..

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei folkens. Dette båtprosjektet vårt går tregt men det går fremmover. Etter en fin sommer på fjorden (og enda mere forfall) er båten nå i opplag (som PetterA nevnte) og det er virkelig på tide å gjøre noe! vi har begynt denne uken med å skrape og male litt på motoren.. Den ble seende ut sånn:

Før pussing:

img_0069.jpg

Etter litt pussing:

img_0070.jpg

Etter første strøk:

img_0071.jpg

img_0074.jpg

img_0076.jpg

Det er bare dårlige mobilbilder men det gir et lite inntrykk..

Vi har forørig malt et strøk til i dag så vi håper det blir bra, om ikke annet bedre enn det var!

PetterA har også gjort en liten jobb med "bryterpanelet så det ser betraktlig bedre ut (har ikke noe førbildet men sånn ser den ut nå):

img_0064.jpg

Det er for øvrig en FM s-2 8-12 kh så nå er det ikke lenger noen tvil :lol:

 

Av andre ting vi har begynt med kan jeg nevne at vi har skrapt ned en del lakk inne i båten og prøvd å bleke noe svart tre ( med suksess :smiley: )

Bilder kommmer snart!

Link to post
Share on other sites

Ja det er vell det vi snakker om :wink:

Men jeg tror den fungerer fint, selv om disse magntene trenger vist en overhaling i ny og ne :lol:

uansett, dette blir litt mye prat utenom! det er da egentlig snakk om en snekke her...

 

Jeg har et spørsmål angående en idé jeg har.

der hvor skjermene er plugget sammen har de spokket opp og det ser ikke noe bra ut.

Jeg tenkte å bare bruke masse klar epoxy å lime klemme det sammen, så blir det i allefall "hel ved" frem til de kanskje rotner i filler...

Hva tror dere om det? Bilder for å forklare litt:

21052008170.jpg

21052008169.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...