Jump to content

Problemer med kjøling på Status Marine 36hk -80mod


eddy

Recommended Posts

Det er store mengder eksos i ferskvannet og ferskvannet forsvinner veldig raskt og mye. Siden det ikke kommer noe vann i kjølen er det naturlig å tro at vannet forsvinner ut bak i sammen med eksosen.

 

Jeg har demontert og montert rørkjøleren opptil flere ganger men det hjelper ikke. Rørkjøleren er rengjort og trykktestet men det er ingen lekkasje i den. Jeg trodde kanskje det var lekkasje ved o-ringene i endene pga feil type o-ringer og har forsøkt med forskjellige typer men det hjelper ikke. :headbang:

 

Noen som har noen gode råd?

 

Jeg har den ordinære instruksjonsboken på motoren men den forteller kun hvordan rørkjøleren skal demonteres og rengjøres. Er det noen som har instruksjoner/erfaring med hvordan hele varmeveksleren er bygd opp og ev hvordan den skal demonteres?

 

I følge Univa i Arendal som skaffer orginaldelene til motoren er det en P4.21.

 

Alle innspill er til hjelp. :seeya:

 

Motoren står i en Huwa 26

Redigert av eddy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å bytte toppakning pleier ikke å være noen stor sak, så dette greier du sikkert fint.

Mens toppen er av, pass på å sjekke og evt slipe inn ventilene og sjekk at toppen er plan før du monterer tilbake.

Regn med en dags arbeid++ det er ofte mye rengjøring som tar tid.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har også tenkt på toppakningen men jeg hadde slått det fra meg siden det ikke er olje i ferskvannet, ikke vann i oljen, den ikke ryker mer enn normal (verken hvit eller sort) og den jukser ikke. Eventuelt brudd på toppakingen kan vel forklare eksos i ferskvannet men:

- kan det forklare at det forsvinner store mengder ferskvann? (flere liter vann på bare noen få minutter)

- ville ikke motoren jukset hvis eksos og kompresjon forsvinner inn i ferskvannet?

 

Jeg har jeg altfor lite greie på dette gitt.....

Redigert av eddy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke hele kompresjonen som forsvinner, da hadde kjøler etc. sannsynligvis eksplodert. Det trenger heller ikke å være vann i oljen.

Som janoho sier er det ikke direkte vanskelig å bytte såsant man er vant til å skru. Men det tar tid. Du vil trenge momentnøkkel samt en spes nøkkel til å trekke til toppen etter at ventilmekanismen er montert.

 

md21tool.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen

 

Feilen var at utgangen for eksosen (der manifoilen er festet) var teret veldig opp og det var et 3-4mm hull rett inn i en ferskvannskanal. Toppakningen så heller ikke ut til å være helt i form. Ikke rart ferskvannet forsvant raskt....

 

Nå er jeg på søken etter en brukt topp i god stand :fishing: . Motoren er en Status Marine XDP 4.90 1980 mod (motoren kommer opprinnelig fra Peugeot 504). Noen som kan hjelpe meg?

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...