eddy Startet 26.Mai.2008 Del på Facebook Startet 26.Mai.2008 (redigert) Det er store mengder eksos i ferskvannet og ferskvannet forsvinner veldig raskt og mye. Siden det ikke kommer noe vann i kjølen er det naturlig å tro at vannet forsvinner ut bak i sammen med eksosen. Jeg har demontert og montert rørkjøleren opptil flere ganger men det hjelper ikke. Rørkjøleren er rengjort og trykktestet men det er ingen lekkasje i den. Jeg trodde kanskje det var lekkasje ved o-ringene i endene pga feil type o-ringer og har forsøkt med forskjellige typer men det hjelper ikke. Noen som har noen gode råd? Jeg har den ordinære instruksjonsboken på motoren men den forteller kun hvordan rørkjøleren skal demonteres og rengjøres. Er det noen som har instruksjoner/erfaring med hvordan hele varmeveksleren er bygd opp og ev hvordan den skal demonteres? I følge Univa i Arendal som skaffer orginaldelene til motoren er det en P4.21. Alle innspill er til hjelp. Motoren står i en Huwa 26 Redigert 26.Mai.2008 av eddy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Beklager å si det, men eksos i kjølevannet er normalt en indikasjon på at toppakningen lekker. Mao at den må byttes. Lekkasje i varmeveksler fører gjerne til at vannet stiger, ikke synker. Kan dog variere mellom forskjellige motortyper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Å bytte toppakning pleier ikke å være noen stor sak, så dette greier du sikkert fint. Mens toppen er av, pass på å sjekke og evt slipe inn ventilene og sjekk at toppen er plan før du monterer tilbake. Regn med en dags arbeid++ det er ofte mye rengjøring som tar tid. Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eddy Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 (redigert) Jeg har også tenkt på toppakningen men jeg hadde slått det fra meg siden det ikke er olje i ferskvannet, ikke vann i oljen, den ikke ryker mer enn normal (verken hvit eller sort) og den jukser ikke. Eventuelt brudd på toppakingen kan vel forklare eksos i ferskvannet men: - kan det forklare at det forsvinner store mengder ferskvann? (flere liter vann på bare noen få minutter) - ville ikke motoren jukset hvis eksos og kompresjon forsvinner inn i ferskvannet? Jeg har jeg altfor lite greie på dette gitt..... Redigert 26.Mai.2008 av eddy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Det er nok ikke hele kompresjonen som forsvinner, da hadde kjøler etc. sannsynligvis eksplodert. Det trenger heller ikke å være vann i oljen. Som janoho sier er det ikke direkte vanskelig å bytte såsant man er vant til å skru. Men det tar tid. Du vil trenge momentnøkkel samt en spes nøkkel til å trekke til toppen etter at ventilmekanismen er montert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eddy Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Takk skal dere ha! Har trykktestet varmeveksleren og det virker ikke som feilen ligger der. Til helgen skal toppen av. Hvor får jeg tak i spesialnøkkelen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Ser ikke ut som om Biltema har det lenger, da må du til en velutstyrt maskinforretning. Min er en Hazet 3432, koster nok minst en tusenlapp i dag. Kalles topplokksnøkkel. Mener det er 17mm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eddy Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Takker! Toppakningen er bestilt så det blir en spennende helg.... Håper å kunne bestille kranbil på mandag :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eddy Svart 18.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Hei igjen Feilen var at utgangen for eksosen (der manifoilen er festet) var teret veldig opp og det var et 3-4mm hull rett inn i en ferskvannskanal. Toppakningen så heller ikke ut til å være helt i form. Ikke rart ferskvannet forsvant raskt.... Nå er jeg på søken etter en brukt topp i god stand . Motoren er en Status Marine XDP 4.90 1980 mod (motoren kommer opprinnelig fra Peugeot 504). Noen som kan hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Denne motoren er vel identisk med Volvo Penta MD21 slik at du evt. kan bruke toppen fra en slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tarsis Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Det er eit problem på desse motorane. Sabben skiftet til Bowman manifolder. Årsaken er at det kjem saltvatn inn på eksosen for nerme toppen. Tarsis Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans E T Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Så det du sier er at hvis det er montert en bowman varmeveksker, så er sjansene for tæring på eksos mindre, kanskje ikke tilstede?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.