SkipsrederGranli Startet 28.Mai.2008 Del på Facebook Startet 28.Mai.2008 (redigert) Jeg har nylig kjøpt en Windy 22 78modell.. Båten fungerer helt optimalt og starter å går veldig fint. Men det er ett problem. Den er nesten umulig å få i fri. Går fint i gir både fremover og bakover, men å finne fri mellom gira er ikke lett... Dette er jo særdeles dumt når jeg skal legge til innat brygger osv... Da blir det masse frem og tilbake med girspaken for å prøve å få "lirka" den i fri...... Det går jo på ett vis, finner fri til slutt etter mye att og fram, men er ikke morsomt... Kontrollboksen er nok den originale fra båten var ny. Toppmontert med gir og gass på samme spak.. Noen som kan gi meg tips om hva som er galt og hvordan jeg kan få løst problemet? Er forresten en OMC v8 med OMC cobra drev... Takker for alle tips og hjelp :) Redigert 28.Mai.2008 av SkipsrederGranli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Synes å huske at Cobra har en tilsvarende modul som Alpha drev for å lette giring, kan det være denne? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SkipsrederGranli Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 hva slags modul er det snakk om? :) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Husker ikke hva den heter, skal se om jeg finner noe på baylinerforumet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Whistler Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Vet ikke om dette hjelper eller om dette kan være problemet. Delen heter ESA, Electronic Shift Assist. Prøv denne linken for det som ligger der om Cobra og gir... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Bayliner2 Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Det er en bryter som kutter tenninga da du setter den i fri og i gir, dette gjør at det nesten høres ut som om motoren stopper akkurat når du girer. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Lenge siden du har bytta wiren fra tenningskutter til drev? Du kan sikkert smøre den, og kjøre sommeren ut. Blir mye bedre en liten stund om du pumper full wiren av smørolje og gris, inntil vannet vasker dette ut igjen. Så smør nå, kjenn forskjellen og kjør med et sikkert smil i sommer. Så tar du båten på land, demonterer drevet og bytter denne wiren til høsten. Da har du tid til å importere en wire fra statene i tillegg, det blir billigere enn å kjøpe her til lands. Om du kjøper norsk likevel, så ring Vikerkilen på Gressvik, de er landets beste på Cobra. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
SkipsrederGranli Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 tusen takk for alle svar. Tenningskutter, er det det man kaller Cut-off bryter som er på motoren? I såfall blei denne kjøpt ny og byttet dagen før jeg overtok båten, så der skal det ikke være noe problem... Men altså kan problemet være denne wiren som går fra cut-off bryteren på motoren og ned til drevet? Hvordan smører jeg den opp? Unnskyld for noen dumme spørsmål men jeg er ganske ny i gamet når det gjelder båt... :) Sitér dette innlegget Link to post
Blue Sky Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Om ESA modulen (Cut-off, tenningsstopp ved giring) virker eller ikke kan du også manuelt sjekke når motoren går i fri, trykk inn den ene microbryteren på fordelingsblokka på motoren så skal du merke at motoren begynner å fuske. Normalt skal man slite med å få drevet ut av gir hvis denne ikke fungerer som den skal. Ang. smøring av gir wiren så gjorde jeg dette i fjor, koblet fra wiren på fordelingsblokka med mocrobrytere m.m., trakk denne noe ut (fra drevet) og koblet på en vanlig smørekanne for olje som jeg koblet en gummislange på. Denne gummislangen trakk jeg over wirestrømpa og klemte denne fast med strips. Pumpet litt på oljekannen slik at det bygde seg opp litt trykk, og lot dette stå natten over, dette fungerte veldig bra for meg iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
SkipsrederGranli Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 oki....så da får jeg vertfall prøve å smøre opp girwiren da å se om det kan hjelpe... Men er det typisk tegn at den er vanskelig å få i fri dersom girwiren trenger smørin? Jeg må riktig nok ta i litt for å få den i gir framover og bakover men den kobler fint inn... er bare det å finne igjen fri når jeg vil stoppe som er vanskelig...... Men han jeg kjøpte båten av sa at de hadde bytta cut-off bryteren før jeg fikk båten. Men er det flere ting som må byttes ut der eventuellt? At de bare har bytta ut en del, men det er flere ting som lager problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 1.Juni.2008 Del på Facebook Svart 1.Juni.2008 Sjekk: Nivå eventuellt etterfyll beholder med automat gear olje. At gear wiren er korrekt innstilt på braketten og kill switchen er korrekt innstilt. Om det er kommet vann i gear wiren (sprekk i belgen og vann i båten) må den skiftes. Hjelper ikke med smøring. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
erwin-abel Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Jeg har også vært borti at om tomgangen er noe høy, så kan det være litt leit å sjalte. Sitér dette innlegget Link to post
phetchabun Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 En stund siden dette nå men fikk du fikset dette.Har samme problemet selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.