Jump to content

RIB som pakkes i bag

Fantino

Recommended Posts

Har lyst å ha med jolle på enkelte turer, men gidder ikke å okkupere hele badeplattforma. Har sett at det finnes noen RIB-er som pakkes i en stor medfølgende bag som antakelig kunne passet fint å surre fremme på "dekket" over forkabinen, men sliter med å finne produsent/evt. leverandør i Norge. Noen som har kjennskap til dette, evt. linker?

Så vidt jeg kjenner til leveres mange "RIBer" i bag. Da har de enten oppblåsbar bunn eller spilebunn. De da ikke "ekte" RIBer idet bunnen ikke er helstøpt. Jeg har nå kjøpt en ny RIB med oppblåsbar bunn og platedørk. Denne er pakket i en stor bag og tar liten plass. Jeg har kjøpt min hos Seatronic. Du finner flere modeller på hjemmesiden til Seatronic.

Roaldbj;

ikke bidra til begrepsforvirring.

Båter med spilebunn eller oppblåsbar bunn er GUMMIBÅTER på Norsk, ikke RIB :smiley:

RIB = Rigid inflatable boat. Altså; fast bunn.

Det du er eier av, betegnes i utlandet noen steder som FIB. Foldable inflatable boat. :smiley:

Det er et uttrykk vi ikke bruker i Norge i særlig grad.

Uansett er det iallefall ingen RIB.

Forøvrig;

eneste produsenten av sammenleggbar RIB jeg kjenner til, er Bombard.

Modellen heter AX Compact, med noe som så flott kalles RIMTECH skrog.

Fins i 260cm og 310cm størrelser.

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Hvis det er oppblåsbar, spiler eller plater i bunn er det ikke en RIB, men en gummibåt.

Fra http://no.wikipedia.org/wiki/RIB

En RIB eller RHIB (fra engelsk rigid-inflatable boat, «stiv-oppblåsbar båt» eller rigid-hulled inflatable boat, «stiv-skroget oppblåsbar båt») er en båt med fast, formet skrog og fleksible, oppblåsbare slanger langs relingen.

Suzuki fikk postet før meg med oppklaring

Redigert av yevensen (see edit history)

Suzumar har noe de kaller VIB.

http://www.erling-sande.no/

SUZUMAR DS-310/350 VIB

SUZUMAR DS-310/350 VIB Disse to båtene kombinerer det beste fra to verdener for deg som trenger en rask stabil båt. Kraftig og stiv V-bunn, tilnærmet fast dørk og alikevel vil pakke det hele ned i en medfølgende bag. Ved et trykk på 11.5 Psi i pontongene er VIB’en fast og stabil som en RIB. Lasteevnen er det heller ikke noe å si på, hendholsdvis 620 kg for 310 og 900 kg for 350. I tillegg er disse båtene utstyrt med oppblåsbare flaps i hekken, som gjør at båten ikke har noen markert planingsterskel.

Teknisk Spesifikasjon

TEKNISK DATA: DS-310 VIB - DS-350 VIB

Lengde (cm) 310 - 356

Innsidelengde (cm) 213 - 238

Bredde (cm) 156 - 172

Innside bredde (cm) 68 - 82

dørk areal (m2) 1.24 - 1.74

Tube diameter (cm) 43.5 - 45.0

Tørr vektt (kg) 31.46 - 43.37

Luft kammer 5 - 5

Maks ant. personer 3.5 - 5

Maks last (kg) 620 - 900

Anbefalt motor (hp) 10 - 15

Tube trykk (bar) 0.25 - 0.25

Dørk trykk (bar) 0.80 - 0.80

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det er definitivt en RIB jeg er ute etter ja. AX Compact fra Bombard var den jeg hadde sett et-eller-annet sted og ikke fant igjen. Takker Suzuki!

Det er selvsagt kjas å blåse opp/tappe ut luft osv, men det er vel kun ved enkelte mer langvarige "anløp" jeg ser for meg å bruke den. Tar heller det kjaset enn å ha kjaset med å ha beistet hengende på plattformen.

Burde selvsagt stilt dette spørsmålet med det samme, men er det noen som har erfaring med en _effektiv_ 12V pumpe for å fylle en slik jolle? Har selv en Biltema-kompressor med lavtrykk/høyvolum-side som ble kjøpt for formålet. Den er ubrukelig. Klarte et halvt kammer ila. 15-20 min..

Burde selvsagt stilt dette spørsmålet med det samme, men er det noen som har erfaring med en _effektiv_ 12V pumpe for å fylle en slik jolle? Har selv en Biltema-kompressor med lavtrykk/høyvolum-side som ble kjøpt for formålet. Den er ubrukelig. Klarte et halvt kammer ila. 15-20 min..

Jeg _TROR_ og legg merke til _TROR_ at du må bite i det sure wienerbrødet, og velge en sånn 12V pumpe fra Zodiac / Bombard.

Har testet noen alternativer, fellesnevneren er at de bråker som et jagerfly og nesten ikke virker...

De Zodiac pumpene er desverre ganske dyre. Jeg har ikke hørt noen som har tilbakemeldinger på rimelige luftpumper de er fornøyde med.

Suzuki

No boat needed..

En idé kunne kanskje være å bruke en motorromsvifte med slange på utblåsningssiden til å blåse opp båten? Du får seff ikke fullt trykk med denne, men den burde kunne klare "grovarbeidet" med å fylle opp mesteparten av volumet, og så bruker du vanlig fotpumpe etterpå for å få båten opp til riktig "arbeidstrykk"?

Kunne også være nyttig når du skal tømme båten for luft, mye raskere å aktivt suge ut luften enn å la båten tømmes "naturlig", dessuten får du tømt båten fullstendig for luft. Et annet alternativ er å bruke en vanlig støvsuger.

Bundin er bátleysur maður

Er det egentlig nødvendig med avanserte elektriske pumper for å blåse opp gummibåten? Da jeg fylte opp in Achilles gummibåt etter at jeg hadde kjøpt den (285cm) så ble jeg overrasket over hvor kjapt det gikk å blåse den opp med den medfølgende fotpumpen! Under 10 minutt, så var båten klar for bruk! Rett og slett en imponerende pumpe, etter mitt syn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Greiene som fulgte med min Arimar er noe av det værste jeg har sett. For det første passet ikke munnstykke og for det andre var den hele elendig. Den som fulgte med min silver marine fra netthandelen var 10 ganger bedre.

Så en bedre pumpe må kjøpes inn her også.

Det blir nok en Zodiac eller Bombard-pumpe i så fall. Så lenge jeg baserer dette på å rigge den opp/ned en del ganger så vil jeg ha det så komfortabelt som mulig. Jolle med oppblåsbar bunn har jeg liggende, men den synes jeg er så elendig i sjøen og klønete å få inn bunnplatene på at den går mot tidligpensjon.

• 7 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...