Jump to content

Promille på sjøen


Skipperen

Recommended Posts

Av ren nyskjerrighet lurer jeg på promille på sjøen.

Jeg prøvde få tak i reglene men er ikke sikker på jeg forsto loven riktig.

Altså promillen er 0.8, men er det bare hvis du gjør noe ulovlig? Altså kræsjer eller kjører for fort eller at det skjer en ulykke? Eller har man ikke lov til å ha over 0.8 i promille uansett når man kjører e.eks ei lita snekke tøffende rundt i skjærgården?

Var ikke helt lett skjønne dette, men kan man altså risikere en promille kontroll uten at det har skjedd noe midt på sjøen?

Link to post
Share on other sites

Hei Skipperen,

 

Promillegrensen er 0,8 enten du gjør noe ulovlig eller ikke  :wink:

 

mvh

Poseidon

 

PS

I et annet innlegg ønsker du å få utstedt duplikat av et 14-15 år gammelt båtførerbevis. Kanskje hadde det vært en god ide å ta hele båtførerprøven om igjen. Promillegrensen er nemlig pensum  -  sammen med nye sjømerker og ganske meget annet nyttig....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, du kan risikere promille kontroll uten at det har skjedd noe. En jeg kjenner ble stoppet en Lørdags kveld i vågen Bregen sentrum med en tre snekke. Litt kipt, men kommer sikkert ann på hvor mye de har å gjøre.

 

Fikk en solid bot.

 

Tror nok de tar folk som tenker på å kjøre hjem etter en fuktig kveld på byen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til Poseidon.

 

Er det ikke 1,2 i promille for de med skippersertifikat?

 

Mener det var en del diskusjon om dette etter påkjørselen av Varodbroa i Kr.sand.

 

Der fikk vel kapteinen beskjed (i retten) om at han hadde gått klar hvis han hadde hatt under

 

1,2.      Lure på om ikke han ble dømt på 2,1.

Link to post
Share on other sites

Er i mot fyll og loven sier 0,8..    Jeg tar meg gjerne en pils eller 3 under veis.. men stopper der...  syntes 0.8 er noe stort tull :smiley:.  men forstår at man skal ha kontroll slik at andre ikke blir skadet  av ditt alkoho inntak..

 

Med vennlig hilsen

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til Poseidon.

 

Er det ikke 1,2 i promille for de med skippersertifikat? Mener det var en del diskusjon om dette etter påkjørselen av Varodbroa i Kr.sand. Der fikk vel kapteinen beskjed (i retten) om at han hadde gått klar hvis han hadde hatt under 1,2.   Lurer på om ikke han ble dømt på 2,1.

Hadde det vært så vel, at jeg kunne ta noen øl ekstra fordi jeg har fritidsbåtskipper'n  :wink:

 

Men du er inne på noe. Det er nemlig slik at for båter over 15m gjelder ikke promilleregelen på 0,8. I stedet er det bestemmelser som går på å være påvirket eller beruset (jeg er ikke sikker på hvilket begrep som benyttes i loven) . I rettssaker er denne grensen satt til 1,5 promille, om det er konsistent er jeg ikke helt sikker på.

 

Stor båt - ok med stor promille, det høres jo logisk ut  :smiley:

 

(Poseidon - dette kan du bedre enn meg, men det er ca. slik? Men så skal det jo også være noe med krav til pliktmessig avhold i yrkessammenheng?)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

(Poseidon - dette kan du bedre enn meg, men det er ca. slik? Men så skal det jo også være noe med krav til pliktmessig avhold i yrkessammenheng?)

Jo det er ca slik . . . .

 

Men for å unngå den forvirringen som fyller med "flytende" grenser innfører stadig flere rederier krav om totalavhold et antall timer før tjeneste  -  og selvfølgelig i tjeneste.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:smiley: Alt med måte så klart ,men en grense på 0,8 er dusteri .Kan jo si som en gammel purk på Tjøme sa "den dagen jeg slutter og ta en pils utpå med den gammle snakka mi er jeg dæv" Enig med gammer'n jeg ,sol , snekke og pils er jo det som er sommer ............

 

Nå kan det bli gøy    :lol:

 

[glow=red,2,300]Tine II [/glow]

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei,

Her er jeg nok litt på kanten av hva mange mener, men jeg synes faktisk vi har en meget bra alkohollovgivning for småbåtbrukere.

Etter selv ha sett, og i tillegg lest om uvettig kjøring og ulykker (spesielt hyttefolk i skjærgårdsjeeper, på vei til eller fra skjenkested), har jeg skjønt at Ola Dunk faktisk trenger så klare regler.

Passet på å diskutere dette med "onkel" på "sjøen for alle" i forrige uke. Fikk bekreftet at i nødverge er det faktisk lov å flytte båten for å begrense skader på den eller mannskap. Og da er mitt eneste ankepunkt motsagt. Så kan man sikkert diskutere når er det nødverge.

 

Hilsen en som gjerne tar en kjørepils.

Link to post
Share on other sites

Fikk bekreftet at i nødverge er det faktisk lov å flytte båten for å begrense skader på den eller mannskap. Og da er mitt eneste ankepunkt motsagt. Så kan man sikkert diskutere når er det nødverge.

Heisan  :lol:

Som kjent var KNBF sterkt involvert i debatten den gangen da vi fikk en promillegrense på 0,8. En stortingsmann fra Arbeiderpartiet sa den gangen at det at vi fikk Kristelig Folkeparti med på en grense på 0,8 var så nært et mirakel som det er mulig å komme!  :lol:

Like viktig er det at vi fikk aksept i Justiskomiteen i Stortinget på at nødvergeretten måtte tolkes vesentlig mer liberalt på sjøen enn i landtrafikken fordi det kan oppstå situasjoner på sjøen hvor det å berge liv og fartøy er viktigere enn en eventuell promille.  :lol:

Hilsen Syvert  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei,

Her er jeg nok litt på kanten av hva mange mener, men jeg synes faktisk vi har en meget bra alkohollovgivning for småbåtbrukere.

Etter selv ha sett, og i tillegg lest om uvettig kjøring og ulykker (spesielt hyttefolk i skjærgårdsjeeper, på vei til eller fra skjenkested), har jeg skjønt at Ola Dunk faktisk trenger så klare regler.

Etter et langt liv på sjøen har jeg sett mer enn nok  -   både i lystbåttrafikk og kommersiell fart  -  som gjør meg 110% enig!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

Her er jeg nok litt på kanten av hva mange mener, men jeg synes faktisk vi har en meget bra alkohollovgivning for småbåtbrukere.

Etter selv ha sett, og i tillegg lest om uvettig kjøring og ulykker (spesielt hyttefolk i skjærgårdsjeeper, på vei til eller fra skjenkested), har jeg skjønt at Ola Dunk faktisk trenger så klare regler.

Tiltredes !

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

:lol: Alt med måte så klart ,men en grense på 0,8 er dusteri .Kan jo si som en gammel purk på Tjøme sa "den dagen jeg slutter og ta en pils utpå med den gammle snakka mi er jeg dæv" Enig med gammer'n jeg ,sol , snekke og pils er jo det som er sommer ............

Nå kan det bli gøy    :lol:

[glow=red,2,300]Tine II [/glow]

Så lenge man bruker huet og holder seg til snekkefart så må du gjerne ta en pils eller 10 for min del, og det tror jeg de aller fleste på fjorden er enige i. :lol: Det er når man setter andres sikkerhet i fare f.eks. med promille kombinert med høy fart at vi trenger regler.

:lol:  :lol:

Link to post
Share on other sites

Helt enig..

 

Det burde vært en grense som sa at over 5-7 knop er det ikke lov med promille, mens under kan man ha så høy man vil! Men at det er som i noen stater i USA og andre land at HVIS man påfører andre ulykke må man ta ansvaret er man under promille..

Link to post
Share on other sites

Helt enig..

 

Det burde vært en grense som sa at over 5-7 knop er det ikke lov med promille, mens under kan man ha så høy man vil!

Tanken er sikkert god, men det er nok dessverre en kjennsgjerning at de fleste småbåtulykker har en sammenheng med promille, og alt for mange skjer fra båter som ligger stille.

Derfor kan vi ikke si som på landeveien: "Det er farten som dreper". På sjøen viser det seg alt for ofte at det er "promillen som dreper", direkte eller indirekte.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tanken er sikkert god, men det er nok dessverre en kjennsgjerning at de fleste småbåtulykker har en sammenheng med promille, og alt for mange skjer fra båter som ligger stille.

Derfor kan vi ikke si som på landeveien: "Det er farten som dreper". På sjøen viser det seg alt for ofte at det er "promillen som dreper", direkte eller indirekte.

 

mvh

Poseidon

Dette kan man sikkert diskutere i evigheter,, igjen.  Hvis det er slik at folk drukner når de ligger stille så er jo ikke dette noe promilleloven hjelper på, ettersom den kun gjelder når båten er under fart. Ett sted må man også sette en grense for overformynderi, eller skal man ha promillegrense for bading, oppholde seg på brygger osv? Slik loven er i dag blir den brutt av store deler av båtfolket i sommerhalvåret, det er bevis nok for at loven ikke holder vann spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Helt enig..

 

Det burde vært en grense som sa at over 5-7 knop er det ikke lov med promille, mens under kan man ha så høy man vil! Men at det er som i noen stater i USA og andre land at HVIS man påfører andre ulykke må man ta ansvaret er man under promille..

Mangen stater i usa kan en ikke drikke i båten selv om man har edru sjåfør. Blir en tatt med øl i båten så tar politiet dem med ein gong..

 

Så på Reality TV også at noen strender var og totalforbud med alkohol. Selv om en ikke drakk den men hadde den i kjøleboks..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

KLIKK skriver "Slik loven er i dag blir den brutt av store deler av båtfolket i sommerhalvåret, det er bevis nok for at loven ikke holder vann spør du meg."

 

Det tror jeg ikke stemmer. Sjøl tar jeg gjerne en øl eller to underveis, men å drikke

meg dritings mens båten er i fart og jeg er skipper synes jeg høres ut som ren idioti.

Da venter jeg heller med mere øl til ankeret er ute. Har inntrykk av at de fleste tenker og gjør som meg.

Link to post
Share on other sites

KLIKK skriver "Slik loven er i dag blir den brutt av store deler av båtfolket i sommerhalvåret, det er bevis nok for at loven ikke holder vann spør du meg."

 

Det tror jeg ikke stemmer. Sjøl tar jeg gjerne en øl eller to underveis, men å drikke

meg dritings mens båten er i fart og jeg er skipper synes jeg høres ut som ren idioti.

Da venter jeg heller med mere øl til ankeret er ute. Har inntrykk av at de fleste tenker og gjør som meg.

Jeg prater ikke om å drikke seg dritings. Synes folk flest er flinke til å holde seg noenlunde i skinnet. Men hvis du drikker 1-2 øl så utfordrer du loven, drikker du 3-4 så er du sannsynligvis over grensen, og det gjør mange. Som kjent så går 3-4 pils fort unna i sommervarmen når man skyller ned ferske reker! Ååååhhh nå gledet jeg meg plutselig til sommeren!  :flag: :flag:  

 

De tilfellene jeg har sett synlig berusede bak roret er gjerne fulle ungdommer i overfylte båter, og det er i slike tilfeller politiet griper inn. Flott!

 

Virker som om de fleste av oss er enige i at flatfyll ikke har noe å gjøre bak roret, men at det bør være lov å ta noen pils. Det kan man ikke i dag uten å risikere å bryte "loven".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...