Jump to content

Alternative aktiviteter..


Ingar

Recommended Posts

Synes det er flott at forumet har fått med både seil- og motorbåt interesserte.

Egentlig er det vel bare en ting som skiller, nemlig forholdet til vinden. :rolleyes:

Og apropos dette:

 

Av en eller annen grunn er det gjerne seilbåter som har med seilbrett ombord i ferien.

Men kanskje det egentlig hadde vært mest aktuellt for de med motorbåt..?

 

Ihvertfall har jeg fått ett helt annet forhold til vind etter at jeg begynte å seile brett.

 

Utstyret har gjennomgått en revolusjon frem til i dag.

Det er blitt lett i vekt, ett moderne brett veier under 10kg og under 3m langt, selv for nybegynner-varianter. Mastene er sammenleggbare

Selv har jeg ett rack på hardtoppen slik at utstyret er ute av veien når det ikke er i bruk.

 

Flott alternativ til jolla for ungene, ja kanskje for offiserene også. Noe mer morsom måte å trimme på skal man lete lenge etter. :seeya:

Se forøvrig også her for andre alternativer for barna: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1032529424

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg oppdaget kajakk!

Dette er en rimelig genial farkost selv om den er litt mer stress å få med seg rundt enn ett seilbrett.  Får den akkurat fest på taket av Viknesen. Ser riktignok rimelig rart ut, men det går!

 

Er en helt fantastisk følelse å gli lydløst gjennom vannet uten å skremme opp hverken fisken du ser på bunnen eller fuglene inne på land.

 

Vil anbefale folket å prøve kajakk!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Enig Båt-Guru !

 

Kajak er genialt. På et seilbrett må du ut i vinden. OK, det er fint det og, men med kajak så kan du gå inn, imellom... og kanskje finne en ny havn til neste gang.

 

Men jeg er litt redd for hvordan det ser ut med en kajak på hyttetaket. Har du bilde, Båt-Guru ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites


Gerhard:

Men jeg er litt redd for hvordan det ser ut med en kajak på hyttetaket. Har du bilde, Båt-Guru ?

Gerhard


 

Det tror jeg faktisk jeg har....skal se etter!

 

På en lukket båt blir jo dette som å ha kajakken på et biltak. Jeg stropper den fast med stramreimer så den ikke fyker avgårde hvis det kommer noe sjø. Skal sies at det blir litt upraktisk på lengre turer så jeg drar ikke på ferie med dette opplegget.

 

Har en typisk nybegynner kajakk. En Hasle Explorer i mykplast....fungerer flott til mitt bruk. Er nok ikkke dumt med seilbrett heller, bør kanskje prøve det?

 

For dere med barn gjelder det jo å få dem interessert i seiling, kajakk eller ligenende før de blir frelst på vannski, wakeboard eller annen elendighet.

 

Kjøpte forreste bladet Padling hos Narvesen her om dagen. Ex-redaktør i Praktisk Båtliv Stein T. Viken er redaktør her. Utrolig hvor mye mer stoff det var i det tynne bladet i forhold til bladstørrelsen sammenliknet med dagens Praktisk Båtliv....triste greier.

Link to post
Share on other sites


Ingar: Det jeg tenkte på med seibrett er at man også kan få noe positivt ut av det verste motorbåt-folket vet :rolleyes:
Er det vinden du mener? Har da ingenting imot vinden, det er bølgene som er problemet! For noen år siden hadde vi østavind (ganske frisk) i 3 uker på den svenske vestkysten. Ikke en bølge før en kom ut mot Vederøene! Både motor og seilfolket var fornøyd. Seilerne fikk seilvind, og vi andre slapp unna sjøene. Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Ingar: For all det, kajakk er også et glimrende alternativ.

Er ikke disse moderne hav-kajakkene ganske "små" da?

 

Det jeg tenkte på med seibrett er at man også kan få noe positivt ut av det verste motorbåt-folket vet :rolleyes:


 

 

Finnes masse bra alternativ å holde på med til sjøs!

Seilbrett er nok supert selv om jeg synes det virker litt hasardiøst når jeg treffer på brettseilere mange hundre meter fra land. Antar de vet hva de gjør!

 

Fant et seilbrett drivende i sjøen for en tid tilbake. Fikk en kvalm følelse i magen med en gang men så ikke noe seil drivende så vi kom nå frem til at brettet måtte ha kommet på rek.

 

Ellers finnes det jo en del fine joller som det kan settes mast på. Må jo være supert for dere med unger.....ha ungene seilende rundt og ikke durende for motor. Fint for oss andre og det!

 

Kajakken min er ganske lang. 5.20 meter så å ha den på taket er ikke akkurat dekorativt. Padlet en del i Harkmarksfjorden, Lunde elva i søgne og Rona ved Mandal i sommer. Neste år vil jeg ha med meg Reddalskanalen og et vann oppe i Sætesdals heia. Kjente steder for dere sørlendinger? Noen som vet om andre gode padlesteder?

Link to post
Share on other sites

Baat-Guru:

Kjente steder for dere sørlendinger? Noen som vet om andre gode padlesteder?

Du bør prøve Oggevann, virkelig et padle eldorado.

Ganske stort vann med masse små og store øyer der du finner flotte leirplasser. Har vært der et par-tre ganger med kano. Supert. Eller har du jo også Grimenesvannet noe lenger østover.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Kajakk på sjøen er storveis det, padlet litt selv for maaange år siden i en seildukskajakk, bygget på loftet

hjemme av min far og meg da jeg var 12-14? Vi lagde en trille tilden slik at jeg selv kunne trille den de 6-700m ned til sjøen. Hadde den også med på båttur med vår Viksund 27 Columbie. Flott var den ja, gulmalt seilduk innsatt med linolje på spantekonstruksjon, med røde lister og skvettkant og sittebrett i mahogny. Nå her den vansmektet siden i garasjen til faderen, regner med at seilduken er muggen og sprukken, trenges nok en større jobb for å få den påvannet igjen.

Men morro var det....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites


Ingar: HAHA Lars , noe imot at jeg legger inn den nissen..?
Selvfølgelig ikke, det er jo din nisse jeg har rappet og moddet litt på.

Det var jo egentlig jeg som skulle spurt deg før jeg foretok modd'en.Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig hvor mye glede unger kan få ut av et eget, personlig sett med fiskeutstyr.

 

Styr klar av de aller billigste pakkene, kjøp godt utstyr men ikke så avansert at de ikke får det til. Utstyr dem så med slukboks og la dem ha ansvaret for å kjøpe nye sluker og stelle det de har.

 

Dette har vist seg å gi utrolig mye fred og ro for lite penger hos mange jeg kjenner. Blir jo en fisk i ny og ne også.

 

Noe å tenkte på for  :santa: i år?

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: .... Vil anbefale folket å prøve kajakk!

 

Bilde


For et par år siden gikk vi leden nordover forbi Havstensund syd av Strømstad. Det blåste en 10 - 12 m/s, mao en liten kuling, fra sydvest. Da vi kom ut på Kosterfjorden gikk vi for seil, det er et strekk på en 1 - 2 Nm hvor sjøen blir temmelig grov når vinden er slik som i dette tilfelle. Det var i fellesferien, og da er trafikk-tettheten her som på E-18 gjennom Vestfold en fredag før pinse.

 

I slik vind bør det være en viss avstand mellom båtene, i dette tilfelle var det nok å følge med på. Det hjelper liksom så lite å gå for seil med styrbords-halser hvis man får skikkelig nærkontakt med motgående trafikk.

 

Hva skjer så? Jo, midt i denne heksegryta få jeg se glimt av etterhvert tre slike "gule bananbåter" som mr. Baatguru viser frem. Tror ikke de var klar over hvor utsatte de var. Det hjelper som sagt lite å ha retten til veien som jo en "robåt" har.

 

Derfor: Kjøp gjerne gule hav-kajakker, de er lettest å se. Vær varsom når du ferdes i leden i grov sjø med kajakk! Man forventer ikke å møte slike farkoster i trafikkert led når bølgene er 3 meter eller mere!

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hei Baat-Guru (og andre padle/ro entusiaster)

 

Vil bare tipse deg om Kystleden i Søgne og Kristiansands skjærgården. Ikke så langt fra hytta i Mandalsområdet det vel? Systemet er lagt opp ala turistforeningshyttene på fjellet, du kan låne/leie robåt

(går sikkert bra å bruke egen kano også). Så ror/padler du fra hytte til fyr til lavvo til teltplass osv. Har ikke prøvd sjøl men synes det høres ok ut?

 

Opplegg/infor finner du her:

http://www.midt-agderfriluft.no/grafikk/ti...egg/kystost.htm

 

http://www.midt-agderfriluft.no/grafikk/ti...gg/kystvest.htm

 

http://www.kystfriluftsliv.no/turer/Samsei...ingsreferat.htm

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites


Rolf: Hei Baat-Guru (og andre padle/ro entusiaster)

 

Vil bare tipse deg om Kystleden i Søgne og Kristiansands skjærgården. Ikke så langt fra hytta i Mandalsområdet det vel? Systemet er lagt opp ala turistforeningshyttene på fjellet, du kan låne/leie robåt

(går sikkert bra å bruke egen kano også). Så ror/padler du fra hytte til fyr til lavvo til teltplass osv. Har ikke prøvd sjøl men synes det høres ok ut?

 

Opplegg/infor finner du her:

http://www.midt-agderfriluft.no/grafikk/ti...egg/kystost.htm

 

http://www.midt-agderfriluft.no/grafikk/ti...gg/kystvest.htm

 

]http://www.kystfriluftsliv.no/turer/Samsei...rat.htm[/i]

 

Slettes ikke dumt! ingen skal komme å si at man ikke kan oppleve kysten for en rimelig penge uten en dyr båt!

 

Foreløbig er jeg ikke så dreven i kajakk at jeg våger meg ut i havgapet. Er ikke sikker på om jeg takler hekkbølgene fra en 65 fots Princess i solid halvplan så jeg og kajakken trives best innerst inne blandt holmer og skjær.

 

Liker dog å besøke fyr med Viknesen!

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Gerhard:

Men jeg er litt redd for hvordan det ser ut med en kajak på hyttetaket. Har du bilde, Båt-Guru ?

Gerhard


 

På en lukket båt blir jo dette som å ha kajakken på et biltak. Jeg stropper den fast med stramreimer så den ikke fyker avgårde hvis det kommer noe sjø. Skal sies at det blir litt upraktisk på lengre turer så jeg drar ikke på ferie med dette opplegget.

 

Jeg stropper min Kajakk på Dollbordet på Babord side. Normalt henger den etter EN stropp, midt på , samt en Fender under fremme for å støtte litt av. Dette er mer enn nok, og der henger den perfekt hele året :yesnod: Dersom jeg forventer sjø som slår over framdekket, hender det at jeg stopper den fast bak og fremme i tillegg,.

 

Fordene er at det er kort vei opp og ned til sjø, og derfor enkelt å få den opp og ned.

 

Eneste problemet er ved Nattseilas, da den sperrer for lanternen. Har tenkt å skaffe meg en løs lanterne å henge utenpå ved behov, men seiler ikke så ofte i mørke så det er ikke så stort problem.

 

Nå skal jeg ha meg seilbrett også til sesongen. Det er riktig som Ingar sier at moderne seilbrett er lette og mye kortere enn før. I Tillegg vil ett enkelt seilbrett være tilstrekkelig for hele familien, fra de minste til de største (90 +). Er de minste riktig små, kan man bruke en ekstra barne rigg på samme brett. Vet ikke enda hvor gøy det er, men det SER veldig gøy ut,. Venter bare på varmere vann nå :sleep:

 

 

Erik.

 

PS : Har samme kajakk som Baat Guru og en Nidelv 24 som den festes på.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...