Jump to content

Kjøp av Nordkapp 17 med Mariner 60


Sveinung_

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Nordkapp 17(1969) med Mariner 60hk(3 syl) 1987 modell. Båt og motor virker greie ut i fra hva selger har opplyst om. Det eneste jeg er litt skeptisk til er :

 

"Det er et frigear som inntrer om båten kjøres i krappe svinger i høy sjø. Jeg er blitt fortalt at dette er et slags sikkerhetssystem for båt og motor. Selv trodde jeg at motoren hoppet ut av gir, men det er visstnok ikke det."

 

Er dette vanlig på eldre Mercury/Mariner motorer? At motoren går i fri når propellen slipper?

 

Er det noe annet jeg bør passe på eller undersøke ved kjøp av så gammel båt og motor? Båten er så gammel at jeg har et visst håp om at det var før de begynte å fylle bunnen med skum. Hvis dobbelbunnen er full av vanntrekt skum så har jeg jo en ganske stor jobb foran meg. Ifølge selger går båten 28 knop med 60hk. Tyder dette på at båten ikke er full av fuktig skum?

 

Prisantydning er 30000. Er det en riktig pris?

 

 

Takker på forhånd for alle svar

 

Sveinung

Link to post
Share on other sites

høres ut som den ikke er fyllt med vått skum da hadde den neppe klart 28 knop

hvis båten er hul i dobbeltbunnen finnes det en inspeksjonsluke???

hadde maken med innenbordsmotor og den var slitt i kanta og piplet vann inn i skummet - tømte 11 søppelsekker ca 400 kg vått skum

når båten var tømt så jeg skadene mot dagslyset (innenfra) så det ikke ellers

30 lapper virker greit nok hvis båten er hel og pen og motor er bra - ellers så er det jo gammel motor......... ryker den fort sitter du med en ganske dyr båt.....

Link to post
Share on other sites

Frigear på påhenger som skal løse seg ut i krappe svinger har jeg aldri hørt om, høres mer ut som en sikkerhetsrisiko en et sikkerhetssystem. Det er ikke bare propellen som kaviterer da?

Har du prøvekjørt denne båten? Jeg hadde en 69 mod. med 115 hk. inboard, den var skummfylt (og vannfylt) Måtte skjære ut hele dørken å grave ut dritten.

28 knop med 60hk???? Målt med GPS? Min gjorde kanskje 23-25 med 115 hk. Riktig nok tyngre motor men.....

Link to post
Share on other sites

Nordkappen har et relativt tungdrevet skrog, 28 knop m/ 60hk tyder da på at den ikke er fylt med vanntrukket skum.

Har heller ikke hørt om frigear som slår ut i sving, kan være propellen som mister taket i vannet...?

Ville uansett prøvekjørt før kjøp slik Stålmarken foreslår. (ha med gps...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

"Det er et frigear som inntrer om båten kjøres i krappe svinger i høy sjø. Jeg er blitt fortalt at dette er et slags sikkerhetssystem for båt og motor. Selv trodde jeg at motoren hoppet ut av gir, men det er visstnok ikke det."

 

 

Hvem er det som sier dette, selger? :nonod:

 

Høres tvilsomt ut.

Det er nok propellen som kaviterer, eller mister grepet i vannet om du vil. Det kan skyldes at motoren er montert for høyt på akterspeilet, dårlig propell ++ men kan også bare bety at du svinger for krapt :lol:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvem er det som sier dette, selger? :nonod:

 

Høres tvilsomt ut.

Det er nok propellen som kaviterer, eller mister grepet i vannet om du vil. Det kan skyldes at motoren er montert for høyt på akterspeilet, dårlig propell ++ men kan også bare bety at du svinger for krapt :lol:

 

Er selger som sier dette, ja. Forskjellige motorer har vel forskjellige måter å håndtere det på.

Redigert av _V_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nordkapp 17 er en veldig bra konstruksjon til å være så gammel. Vanlig problem er at man må skjære ut dørken, fjerne evt. skum og så plastre det sammen igjen. Ikke noen uoverkommelig jobb.

 

Motor med frikobling som sikkerhetsanstaltning er bullshit fra selgers side.

 

Pris er vanskelig å si noe om, men den begynner å bli veldig gammel og båtmarkedet er tregt. Her er det nok rom for pruting.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Er selger som sier dette, ja. Forskjellige motorer har vel forskjellige måter å håndtere det på.

 

 

Er ganske sikker på at dette bare er noe tull fra selger sin side.

 

Nå har ikke jeg hørt eller sett hva som skjer i dette tilfellet, men at propellen slipper når du svinger brått i skarp sjø er ikke uvanlig. Det blir litt som å kjøre en bakhjulsdrevet bil, gi full gass på 2. gir å så legge hardt over på rattet.

 

Kavitasjon skyldes ikke feil på motoren men kan skyldes feil oppsett motor/båt/propell.

Kan kompenseres med å senke motor eller skifte til f.eks cuppede propell.

 

Redigert:

Leste innlegg nummer 1, en gang til og ble litt usikker, er det slik at den fysisk hopper ut av gir når propellen kaviterer/slipper?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Er ganske sikker på at dette bare er noe tull fra selger sin side.

 

Nå har ikke jeg hørt eller sett hva som skjer i dette tilfellet, men at propellen slipper når du svinger brått i skarp sjø er ikke uvanlig. Det blir litt som å kjøre en bakhjulsdrevet bil, gi full gass på 2. gir å så legge hardt over på rattet.

 

Kavitasjon skyldes ikke feil på motoren men kan skyldes feil oppsett motor/båt/propell.

Kan kompenseres med å senke motor eller skifte til f.eks cuppede propell.

 

Redigert:

Leste innlegg nummer 1, en gang til og ble litt usikker, er det slik at den fysisk hopper ut av gir når propellen kaviterer/slipper?

 

Har ikke prøvd båten, den ligger i oslo-området å jeg bor i Arendal, så får bare prøvd den når jeg evt skal kjøpe den.

 

Har bare den info som selger har gitt. Når propellen slipper så får jo motoren altfor høyt turtall. Vet ikke om det er turtall-sperre på denne og det kan være det selger beskriver?

Link to post
Share on other sites

Nordkapp 17 er en veldig bra konstruksjon til å være så gammel. Vanlig problem er at man må skjære ut dørken, fjerne evt. skum og så plastre det sammen igjen. Ikke noen uoverkommelig jobb.

 

Motor med frikobling som sikkerhetsanstaltning er bullshit fra selgers side.

 

Pris er vanskelig å si noe om, men den begynner å bli veldig gammel og båtmarkedet er tregt. Her er det nok rom for pruting.

 

Vet ikke om båtmarkedet er så veldig tregt på denne typen båter. Selger påsto han hadde hatt 5-6 interesserte og jeg hadde minst like mange da jeg nettopp solgte min båt. Hvor mye synes du ville vært en passende pris hvis alt er i orden med motoren?

Link to post
Share on other sites

Prøv en IM til Droll han er etter hva jeg forstår noe av en ekspert på eldre Mercuiser/Mariner.

Var dine ord :smiley: , vet svært lite om Mercruiser men vet et ting eller 2 om utenbords produktene ( de eldre variantene ).

 

Er dette vanlig på eldre Mercury/Mariner motorer? At motoren går i fri når propellen slipper?

Mercury eksperimentete med med mye rare løsninger på 50/60 tallet, men har aldri hørt om noe slikt....

 

Kan heller ikke tenke meg noen god grunn til å ha noe slikt, eller hvordan det skulle lages

( Mercury sin clutch er laget slik at den griper hardere desto høyere fart/press imot propellen )

 

Eneste sikkerhets duppeditt på eldre Mercury/Mariner motoren må være tilt sensoren ( stopper motoren hvis den blir tiltet for mye + hindre motoren å starte opptiltet )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Var dine ord :smiley: , vet svært lite om Mercruiser men vet et ting eller 2 om utenbords produktene ( de eldre variantene ).

 

 

Mercury eksperimentete med med mye rare løsninger på 50/60 tallet, men har aldri hørt om noe slikt....

 

Kan heller ikke tenke meg noen god grunn til å ha noe slikt, eller hvordan det skulle lages

( Mercury sin clutch er laget slik at den griper hardere desto høyere fart/press imot propellen )

 

Eneste sikkerhets duppeditt på eldre Mercury/Mariner motoren må være tilt sensoren ( stopper motoren hvis den blir tiltet for mye + hindre motoren å starte opptiltet )

 

 

Arne Kjetil

 

Med det samme du er her. Tips til hva jeg bør se etter på en gammel mariner 60? 87mod ifølge selger.

Link to post
Share on other sites

Mercruiser og Mercury er ikke det samme driten det da :lol::wflag:

Samme moder fima....forskjellige divisjoner....

 

Sea Ray 240 Sundancer - Steyr 246 m/ Bravo 3x

Ser ut til at du er avhenging av Charlie Strang sin oppfinnelse..... :lol:

 

 

 

 

Hva vile du si om en motor som evt hopper ut av gir om propellen slipper/kaviterer i en krapp sving, høres ikke helt sunt ut?

Hvis den hopper UT av gir... ok... men da er sjansen stor for at den kan hoppe INN i gir igjen også :eek: ...tenk det scenariet:

Motore spretter i fri... null motstand på motoren ... omdreiningene øker til 7000 > 8000 ( ikke helt sundt ), spretter INN i gir igjen....noe MÅ gå til helv**te.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hvis den hopper UT av gir... ok... men da er sjansen stor for at den kan hoppe INN i gir igjen også :eek: ...tenk det scenariet:

Motore spretter i fri... null motstand på motoren ... omdreiningene øker til 7000 > 8000 ( ikke helt sundt ), spretter INN i gir igjen....noe MÅ gå til helv**te.

 

Arne Kjetil

 

Da hadde den nok vært gåen for flere år siden. Han har tross alt kjørt rundt i den en stund....

Link to post
Share on other sites

Morsomt att da e innteresse for gamle norkapp enda :wink: ca 20 år siden eg hadde min med 75 evenrud på brakett (ombygd) 37kn

Norkapp`en e morsom å stødig båt å kjøre, den har bedre sjøegenskaper en mange nye båter

Naboen hadde også Norkapp med 75 Mariner fart 36kn

 

 

Gazella

AMT 200dc

Honda BF150

20170a.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har nå gitt opp denne nordkappen pga det viste seg at det var lite pruterom og den havnet da litt over mitt budsjett.

 

Jeg har nå kommet over en ny nordkapp(helt lik til den som er vist tidligere i tråden) som er i litt mer vrak-tilstand. Båten har sunket og ligget et par dager under vann. Grunnen til at den sank er en dårlig reparasjon av tidligere eier(tydelig sprekk i en lapp). Den har ingen store skader utenom dette, men er jevnt over ganske slitt. Det følger med motoren som sto på båten da den sank. Motoren er en evinrude 50hk 4-takt. Hele det elektriske anlegget er gåent, men resten av motoren er i ok stand(til å være druknet).

Hvis dette blir noe av kommer ok motoren til å bli solgt som delemotor. Båten har også innebygd bensintank i baugen.

 

Hvis jeg skal gå i gang med dette ser jeg for meg at jeg kan få den flytendes i løpet av ferien(er skoleelev med 8 uker sommerferie). Resten av pussing/lakking + interiør blir vel tatt i løpet av vinteren og neste år.

 

Har foreløpig ikke noen bilder(glemte det da jeg var å så på den), men dere kan jo tenke dere den båten tidligere i tråden i litt mer vraket tilstand.

 

Det er et båtverksted som selger båten. De kjøpte den av forsikringsselskapet.

For hele stasen skal de ha 10000. Det er muligens fortsatt litt pruterom(har pruta ned fra 12000 allerede).

 

Noen meninger?

Redigert av _V_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...