Jump to content

Epoksy eller polyester?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg skal "modde" litt i hekken på Festina Lente III, i forbindelse med eksosutslipp, og i den forbindelse må jeg støpe på en "forlengelse" av eksosrørene, og få utslippet under vannlinjen.  Hva bør jeg bruke til støpejobben, epoksy eller polyester. Det er ikke så mye støp jeg trenger, så prisen spiller neppe noen stor rolle, men snarere hva som er mest holdbart og lettest å arbeide med.  Etter støpingen blir det selvfølgelig endel sparkling, og da er kanskje epoksy best?

 

Skuta skal på land etter påske, og jobben må tas raskt, så det er greit å ha alle ting på plass og klart, slik at ikke tiden går til ingen nytte når det ikke er vann under kjølen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

:nonod:

 

Hei,

 

Jeg ville ha brukt epoxy da dette er har en ennå bedre vedheft til eksisterende glassfiber. Det er også sterkere. Rundt eksosutslippene som det sikkert rister en del hadde jeg ikke vært i tvil. Når du også trenger lite blir det som du sier heller ikke så dyrt.

 

Lykke til!

 

Hilsen Harald L.

Trude III

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "lett å jobbe med" kan du glemme epoxy.

Herder sent, er vanskelig å bearbeide og er helsefarlig.

 

Det skulle vært snakk om svært store påkjenninger for jeg ville vurdert epoxy.

 

 

Det som er avgjørende ift en slik jobb er å få det nye til å feste skikkelig på det gamle.

Selv pleier jeg å bruke en raspe-kule/rondell på "kritiske" områder.

Dette river ut små fibere fra støpen og gir veldig bra feste.

 

To ting som er uvurderlige ifm glassfiber-jobber er raspe-rondell og kappskive.

Eks. Biltema:

http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=22808

Bilde

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=21908

Bilde

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "lett å jobbe med" kan du glemme epoxy.

Herder sent, er vanskelig å bearbeide og er helsefarlig.

Ikke enig Ingar. Polyesteren skal ha 20 grd for å herde skikkelig, epoxy herder skikkelig uansett temperatur selv om det går svært sent i kulde. Epoxy hefter bedre til polyester enn polyester. Det er lenge siden jeg ga opp polyester til fordel for epoxy nettopp fordi det er lettere å jobbe med og styrengassen i polyester er vel ikke helt til å spøke med heller...... Eneste fordelen jeg ser med polyester er at det er enkelt/billig å bygge opp tykke lag som kan slipes/bearbeides i ettertid.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Skal vri dette her i en litt annen retning. Heldigvis er tittelen jo helt fleksibel  :nonod:

 

Har brukt mye epoxy de siste åra - og da stort sett i forbindelse med kryssfiner, dvs tre. Og da er polyester vel ikke noe å satse på.

 

Imidlertid blir jeg etterhvert lei av å behandle kryssfiner fra alle kanter og gjerne 2 ganger med slipingen innimellom og lurer derfor på:

 

Finnes det ferdig 'trefri kryssfiner'?  :nonod:

 

Det hva jeg etterlyser er ferdige plater med et lett distansematerialet i midten og et (eller få) lag glassfiber på hver side. Som kan sages til ønsket form og lamineres inn, evt legge til flere lag glassfiber.

 

Finnes det noe slik eller må en igang med å lage det selv? Skaffe seg plan underlag som ikke limer mot polyester, klistre og styrer osv. Kunne godt tenke meg å skaffe 2 plater å ha stående. Finnes det? Sjekket LITT på DIAB sin side men så bare råstoffene.

 

P.S. Flere alternativer er jo tenkelig: Bare en side belagt med glassfiber, da ville det bli noe bøyelig og man legger på den andre siden selv etter at bøyingen er gjort, teak/mahogny finer ytterst.

Link to post
Share on other sites

Skal vri dette her i en litt annen retning. Heldigvis er tittelen jo helt fleksibel  :cryin:

 

Har brukt mye epoxy de siste åra - og da stort sett i forbindelse med kryssfiner, dvs tre. Og da er polyester vel ikke noe å satse på.

 

Imidlertid blir jeg etterhvert lei av å behandle kryssfiner fra alle kanter og gjerne 2 ganger med slipingen innimellom og lurer derfor på:

 

Finnes det ferdig 'trefri kryssfiner'?  :headbang:

 

Det hva jeg etterlyser er ferdige plater med et lett distansematerialet i midten og et (eller få) lag glassfiber på hver side. Som kan sages til ønsket form og lamineres inn, evt legge til flere lag glassfiber.

 

Finnes det noe slik eller må en igang med å lage det selv? Skaffe seg plan underlag som ikke limer mot polyester, klistre og styrer osv. Kunne godt tenke meg å skaffe 2 plater å ha stående. Finnes det? Sjekket LITT på DIAB sin side men så bare råstoffene.

 

P.S. Flere alternativer er jo tenkelig: Bare en side belagt med glassfiber, da ville det bli noe bøyelig og man legger på den andre siden selv etter at bøyingen er gjort, teak/mahogny finer ytterst.

Her i det lille utland har vi noen plater med polyester coating på begge sider. Antar at coatingen er en drøy millimater tykk og hvit av farge, men kjernen er tre, massivt trevirke av alsken materialer, stort sett teak, merbau osv siden dette er billig fyllkjerne. NB bor i Asia og her har de et litt annest syn på hva man kan bruke edle tresorter til. Denne palten koster ca. 100 kroner pr. stk. 18mm tykk og 244x122 cm. Dette tror jeg vil egne seg bra i båten, og jeg tar vel med meg hjen noen plater tenker jeg. Hat også teakplater i samme dimensjon mes samme kjerne til 220 kroner platen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men jeg etterlyste TREFRIE plater - pga av vannbestandighet og - sekundært - vekt. Gjerne også et alternativ med finer utenpå. Men i første omgang ønsker jeg å bli kvitt behovet å behandle kryssfiner med epoxy på alle kanter.

Det er et firma i Arendal som har noe du vil like. Dette er plater de bruker til å lage flaps av, for så å støpe flapsen på båten. De lager bla til Nidelv 26, platene er i et slags kunststoff. Mener firmaet heter Asdal trading.
Link to post
Share on other sites

Men jeg etterlyste TREFRIE plater - pga av vannbestandighet og - sekundært - vekt. Gjerne også et alternativ med finer utenpå. Men i første omgang ønsker jeg å bli kvitt behovet å behandle kryssfiner med epoxy på alle kanter.

Hei, er det noe sånt som dette du ser etter?

http://www.maritim.no/ontime_search.asp?id...1020&thumbs=Nei

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg kjøpte en slik en for ett års tid siden, og såvidt jeg fikk med meg var flapsen støpt  i NM-epoxy, med et isopor-lignende kjernemateriale. Tror nok flapsen er støpt til formålet med knekk og profiler, men jeg tipper at det neppe er noe problem å få laget ei plate. Asdal virket som et enmannsforetak - Eivind het han, og var grei å ha med å gjøre.

 

Uten å ha fått med meg alle detaljene i støpejobben (i det oppretteren av tråden spurte om) ville jeg valgt epoxy - har selv laget flere eksosdetaljer - har heller ikke fått med meg at det skal være mer skadelig - bruker gummihansker når jeg støper, og munnbind når jeg pusser. En fordel er i allefall at dukan sitte i kjelleren og støpe ferdig detaljer uten at hele kåken stinker.

 

Epoxy er tilgjengelig i flere herdehastigheter, men den kan ha en tendens til å "renne" ila herdingen om du ikke bruker noe fortykningsmiddel.

 

Husk at det er annen glassfiberduk for epoxy.

 

-koh

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

jeg er ganske sikker på at det finnes... er sikker på at jeg har stått å tatt i slike plater på trebåtfestivalen i Risør...

 

Det er et tynt lag med polystyrenkjerne med enten et helt lag med duk og epoxy på den ene siden... menes tilogmed at du fikk de med et rutemønster i kjernematerealet for lettere krumming på vansklige former....

 

Skal gå i tenkeboksen for å finne ut av hvem det var som hadde det...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Skal vri dette her i en litt annen retning. Heldigvis er tittelen jo helt fleksibel  :wink:

 

Har brukt mye epoxy de siste åra - og da stort sett i forbindelse med kryssfiner, dvs tre. Og da er polyester vel ikke noe å satse på.

 

Imidlertid blir jeg etterhvert lei av å behandle kryssfiner fra alle kanter og gjerne 2 ganger med slipingen innimellom og lurer derfor på:

 

Finnes det ferdig 'trefri kryssfiner'?  :cheers:

 

Det hva jeg etterlyser er ferdige plater med et lett distansematerialet i midten og et (eller få) lag glassfiber på hver side. Som kan sages til ønsket form og lamineres inn, evt legge til flere lag glassfiber.

 

Finnes det noe slik eller må en igang med å lage det selv? Skaffe seg plan underlag som ikke limer mot polyester, klistre og styrer osv. Kunne godt tenke meg å skaffe 2 plater å ha stående. Finnes det? Sjekket LITT på DIAB sin side men så bare råstoffene.

 

P.S. Flere alternativer er jo tenkelig: Bare en side belagt med glassfiber, da ville det bli noe bøyelig og man legger på den andre siden selv etter at bøyingen er gjort, teak/mahogny finer ytterst.

:wink:

 

Hei,

 

De flapsene som er nevnt til Nidelv 26, laget av Asdal trading er basert på ferdige plater fra NM eller Nils Malmgren som foretaket heter. Se mer på denne adressen: http://www.nilsmalmgren.se/

 

Lykke til!

Trude III

Link to post
Share on other sites

YES  :smiley:

 

Nå gjelder det å importere, ser det ut som....

Dette er den nærmeste.

 

BALTEK Scandinavia ApS.

Hvolgarden 6

V. Hasslng

DK-9310 Vodskov.

Denmark.

Tel +45 98 25 51 66

Fax +45 98 25 5199

email baltek.sm@post.tele.dk

 

Slike paneler finnes i bøtter og spann. Særlig flyindustrien bruker masse.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hva med Polymer-plater?

De fåes i hvitt eller sort, tykkelser fra 5 mm til 25 mm.

Er vannfaste, kan formes og bøyes vha. varme, kan limes med epoksylim i "endeveden".

Er utrolig lette, koster ca. 200,- pr kvm.

 

Har selv brukt det i min båt, fåes hos Crisma Plastic i Stavanger.

Link to post
Share on other sites

Ikke enig Ingar. Polyesteren skal ha 20 grd for å herde skikkelig, epoxy herder skikkelig uansett temperatur selv om det går svært sent i kulde.

Epoxy kan brukes under 20 grader, men er ikke glad i kulde. Mingrensen ligger på ca.10 grader for de fleste typer. Aeropoxy er garantert ned til 5 grader.

Dersom det limes i lavere temperatur enn anbefalt, går ikke bare herdetiden opp, men selve limfugen blir svekket, og i verste fall ubrukelig.

Forøvrig er jeg enig i at epoxy er å foretrekke fremfor polyester. Bortsett fra pris da...

 

Vær imidlertid klar over at Epoxy også har et helseaspekt;

Allergi og kreftfremkallende. Unngå kontakt med hud, bruk krem og hansker.

Link to post
Share on other sites

Greit å unngå tre, men skal man bolte noe gjennom disse panelene, har man et problem.

Problem? Nei, i beste fall en utfordring. Man må bare vite at det må gjøres noe med det.

 

Og så skal jeg ikke legge dekk med innfesting av krysshold og ankervinsj. Det aller meste hva jeg til nå har brukt kryssfiner til er 8-11mm plater som skillevegger, hyller, skap-bunner og lignende.

 

Først skal jeg nå høre hva slike plater koster. Teller jeg med all epoxy som jeg hittil har klint i minst 2 lag på slike plater (med påfølgende kast av pensler) så kan jeg tenke meg at det blir også økonomisk lønnsom. Vi får se....

 

I'll keep you postet  :smash:

 

 

P.S. Har også sendt email til Crisma Plastic: kr 200/m2 for paneler derfra tilsvarer kr 580 for en plate kryssfiner - før epoxybehandling

Link to post
Share on other sites

Først skal jeg nå høre hva slike plater koster. Teller jeg med all epoxy som jeg hittil har klint i minst 2 lag på slike plater (med påfølgende kast av pensler) så kan jeg tenke meg at det blir også økonomisk lønnsom. Vi får se....

Ett lite tips når du jobber med Epoxy, bruk en sparkelspade av gummi til å spre Epoxyen med, da får du et tynt og pent lag og forbruket av Epoxy blir mye mindre. Ellers så kan du vaske kostene i Aceton da kan de brukes flere ganger, men Aceton er jo ikke gratis og særlig helsebringende er det vel heller ikke. :nono:
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Valget fallt på epoksy.  Arbeidet med eksosutløpene er godt igang, og det blir spennende å se om løsningen virker etter hensikten.

 

Jeg kjøpte epoksy hos SVAS Kjemi AS, Elvegaten 52, 2003 Lillestrøm.  Telefon 63814980.  Ble møtt av meget god service, gode forklaringer på hvordan ting burde gjøres, i det hele tatt en meget positiv opplevelse.  Prisen skal man vel heller ikke si særlig mye negativt om.  

 

Jeg kjøpte et system som tåler 100 grader, epoksyen kostet kr 45,- pr kg, og herderen kostet kr 125,- pr kg.  Glassfiberduk, twill, 280, ble fakturert med kr 34,- pr kvadratmeter.

 

Jeg vet ikke hva West tar for det samme, men det er vel grunn til å tro at det ville blitt betydelig mere.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...