Jump to content

Jeg er så glad idag (motorproblemet løst, Ford 130 Hk)!


jorhan

Recommended Posts

Hei folkens.

Er så glad idag at jeg bare må dele denne histotien med forumet her.

Kjøpte tidligere i vår en Skarpnes 28 med en Ford 130 diesel. Fikk beskjed av selger at den var tungstarta men at den alltid startet. Men så lett var det ikke....

Den var helt umulig å starte! Måtte bruke startgass hver gang for å få den i gang. Det var da jeg fikk vite at forrige eier hadde startet motoren med startgass i mange sesonger. Makan til tulling :eek:

Jeg kjøpte båten til redusert pris som den lå så klage synes jeg ikke at jeg kunne gjøre. Båten er jeg veldig fornøyd med.

Tenkte etter første tur for noen helger siden at sånn kan det ikke være. Begynte å sjekke litt og snakket med en kamerat som her god peiling på motorer og han sa at det garantert, (90%) sikkert at dysene ikke er som de skal. En eller fler.

Tenkte javel da ser vi på det.

Forrige uke så skrudde jeg ut dysene. Det var litt av en jobb. På denne forden så ligger dysene under toppdeksel på motoren. Aldri vært borti denne type motor før. Brukte 2,5 time på å få alt sammen ut.

Dysene ble levert for testing og 4 av 6 dyser var defekte!!!!!!

Nye dyser ble bestillt fra Tyskland og montert inn i går. Nye 2 timer med skruing!

Etter litt lufting og knoting så fyra motoren som bare det! Prøvde nå igjen på morran før jeg dro på jobb og den starta fint som bare det!! Så lett har ikke den motoren starta på flere år....

Ryker betraktlig mindre også :smiley:

Det beste er at jeg har fiksa det meste sjøl uten hjelp fra noen. Kun testinga av dysene.

Utrolig glad og fornøyd med meg selv nå :smiley:

Nå gleder jeg meg igjen til en super båtsommer med mange fine dager på sjøen og en lettstarta motor....

 

GOD SOMMER FOLKENS

Link to post

Takk takk folkens.

Skal ut å testkjøre litt idag. Nå sitter jeg på jobben. Begynner ferie til uka så da freser vi utover. for bare håpe været holder :smiley:

Kostnaden ble 2300 ink MVA. Ikke galt det. Lønn på egeninnsats regnes ikke i båt :smiley:

Tenker med gru på hva det ville koster dersom jeg hadde vært nødt for å bruke en mekaniker til dette... :nonod:

Link to post

Hei jorhan, denne forden? turtall? slagvolum? modell? er den rød?

Er det ikke et skilt oppe på toppdekslet?

Du sa at du måtte av med toppdekslet for å ta ut dysene?

Jeg har en 4 sylindret 86 mod. sabb/ford på 155 hk, 2600 på fult, kjører på 2000/2100 på mars.

holder i 20 år til ved litt stell!

Link to post

Heisann

Er litt usikker på typebenevelsen. Den er oppgitt til 2703 E 6050. 1985 Mod.

Får ikke dette til å stemme helt. Etter hva jeg har klart å finne ut så ble ikke 2703E produsert i 1985 og den var på rundt 90HK. Motoren er grønnlakkert. Kunne ikke se noe tegn til at den var omlakkert.

Driver å sjekker. Har sendt mail til Sabb Motor for å høre om de kan hjelpe meg med litt info.

Det stemmer at dysene på denne motoren sitter under toppdekselet. Diesel tilførselen går gjennom toppen på styrbord side av motoren. Det var derfor det tok såpass med tid å få ut dysene :headbang:

Det står forskjellige koder på motoren. På bunnpanna så står det 2707, på toppen 2703 og på toppdeksel så står det 2701 :crazy: Blir helt svimmel av dette. når man søker på nettet så finns det jo en million forskjellige tallkoder på diverse forder. Kjører nå på turtall mellom 1800 og 2000 maks. Slagvolum er jeg usikker på. Finner ikke noen deksel på motoren som sier noe om dette og brukerhåndbok fulgte ikke med.

Har nok mer å gå på men da bør kjølesystemet få seg en rens. Men det får bli et senere prosjekt... :smiley:

Link to post
Det beste er at jeg har fiksa det meste sjøl uten hjelp fra noen. Kun testinga av dysene.

Utrolig glad og fornøyd med meg selv nå :smiley:

Nå gleder jeg meg igjen til en super båtsommer med mange fine dager på sjøen og en lettstarta motor....

 

GOD SOMMER FOLKENS

 

 

Way to go dude.. :seeya:

 

Den følelsen av selv å fikset opp i slikt hjelper på selvtilliten og selvfølelsen.. :D

 

God sommer! :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Hyggelig historie du deler med oss! Takk for det!

 

Min erfaring er at det ofte ikke er så vrient som man tror. Har ofte opplevd at det er nyttig først å orientere seg grundig, sørge for å ha riktig verktøy, for deretter å gå igang! (to tommeltotter er heller å forakte!)

 

Mange penger, ofte titusener, har jeg spart på "noen" timers egeninnsats. Derfor synes jeg at dette forumet har en god nyttefunksjon ved at vi båtfolk kan dele/utveksle erfaringer slik at dette lar seg gjøre!

 

God sommer til alle!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post

Avslag på båt fordi den er tung å starte og har vært sånn i årevis og så fikser man det selv med litt egeninsats til en billig penge , da kan man ikke bli annet enn veldi glad.

 

 

Har selv båten på land på Vallø nå og er derfor mye der nede og der er det endel triste og mindre triste skjebner nå , Vallø Motor er jo VP forhandler og de har vist en god del å gjøre. I går kom det inn en båt med redningsskøyta det var en Vindø 50 som hadde fått tau i propellen da de skulle ankre innenfor Hankø på tur (5båter) første dag av ferien.

Etter å ha fått tauet ut av propellen så reagerte ikke båten og da var det bare å komme seg til verksted , når de kom inn her så ble det konstatert at akslingen hadde dratt rett ut av gearkassa og tatt med seg en klump/dings ? , de prøvde å dytte den inn igjen men det gikk ikke. Vallø motor fløy opp og ned av den båten litt og så fikk jeg høre at de faktiska fant en slik gammel gearkasse på lageret og de skulle visstnok klare å fikse båten i dag slik at de kanskje kommer seg videre på ferie med kun 1dags forsinkelse etter en såpass stygg episode.

Sånne historier blir man glad av å høre om.

Link to post

Håper du også har fornyet nødvendige pakninger etc. slik at alt er tett. Kjedelig om det hele skal resultere i lekkasjer og påfølgende uttynning av motoroljen. Da er veien til motorhavari ganske kort.

 

Jeg regner selvfølgelig med at du har kontroll på overnevnte og ønsker deg en fin sommer uten tekniske problemer av noen art.Ingenting er bedre enn en lettstartet motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...