Jump to content

Toalettet bobler... og lukter py. Feilsøking og løsning?


zooper

Recommended Posts

Har i senere tid fått problemer med lukt fra toalett / septik. Det er et manuelt pumpetoalett. Etter å ha pumpet kan det boble i skåla. Det er ikke noe tilbakeslag av septik, men luft som stinker værre en værst, og biovæsken jeg har i septikken bidrar til å gjøre lukta enda værre. Etter å ha gjort noen søk på bp etter symptomer mistenker jeg at kanskje det kan ha noe med luftingen å gjøre. Men ikke vet jeg... jeg er helt ny på dette med å eie båt selv.

 

Av og til siver det også ut konsentrert stank uten at toalettet blir benyttet, for så og forsvinne etter et par minutter. I sistnevnte tilfelle har jeg ikke klart å lokalisere om stanken kommer fra ventilasjonen på utsiden av båten eller fra toalettet eller begge steder.

 

Jeg tror ikke det er lekasje fra slanger eller liknende som er årsaken da utslippet ofte er spontant og kraftig - men likevel med en eim som henger i lenge.

 

Noen som har noen innspill på hvordan jeg kan feilsøke og løse dassluktproblemet mitt?

 

Hvordan tester jeg feks om luftingen er tett, og hvordan åpner jeg den igjen?

Link to post
Share on other sites

Luftingen din er garantert tett.. Lokaliser den og skru av slange for så og stake/bore opp den igjen.. den pleier ofte og tette seg ut fra tank, særlig hvis tank har vært mye full til tider.. gjør det som vane og spyl inn luftingen hver gang du bunkrer vann foreks.. da slipper du at den løper tett så lett igjen :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei,

det er mulig at luftingen er tett, og at det er gammel dritt som ligger og gjærer? Når du fyller septiken helt opp skal det normalt til slutt vann ut av luftingen, hvis denne ikke er tett. blir det tyngre å pumpe etterhvert så vær på vakt, det er mange "morsomme" eksempler på hva som kan skje hvis man pumper trykk på septiken fordi luftingen var tett. Det første du bør gjør er å få renset septiktanken. tøm den, og fyll den opp med vann + sanitærvæske et par ganger. hvis du virkelig skal være sikker kan du åpne mannlokket og spyle nedi, men det må bli siste utvei. Du bør kunne lokalisere hvor luftingen går ved å følge slangen, typsik fra toppen av sepriktanken og ut gjennom skroget godt over vannlinjen. Sjekk at det ikke er noen kraner som er stengt. La tømmekrana stå åpen før du spyler inn gjennom luftehullet med en slange.

Link to post
Share on other sites

Enig med de andre her: Luftingen er mest sannsynlig årsaken.....eller mangel på sådan.

Jeg opplevde at stussen til lufting fra selve tanken var helt tett.

En skrutrekker måtte slåes inn for å få åpning. Deretter et borr som passet innvendig i øret. Skrudde den inn og ut for hånd til den gikk lett nok, så litt ferskvann i slangen for å få føre saltavleiringene etc. inn i tanken og ikke i slangen.

da var dritten i orden igjen :lol:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror du må skifte jokerventilen din... Jeg hadde også "bobler" i mitt toalett, etter at jeg skiftet joker'n så var det løst. Hvis du har septik tank i aluminum så bør kanskje denne også sjekkes og byttes hvis den er eldre enn 15 år...

Redigert av Buffalo (see edit history)

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post
Share on other sites

Det meste er vel sagt her men , bytta til el dass før ferien og stanken starta da . Etter vært besøk kom det en fin lukt ut i båten, da jeg fikk tatt vekk sila på luftinga og tømt og skylt tanken et par ganger med klorin . Så fylte jeg opp litt vann igjen med slikt blått sanitær stoff , så resten av ferien har vært flott hva det både gjelder lukt å flott vær . Men nu er det over for denne gang :(

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til å være enda mer radikal. Dersom du har en Nidelv fra 1978 må mange deler i septikksystemet være skiftet tidligere. Dersom dette ikke er tilfelle ville jeg totalrenovert hele septikksystemet ditt med nye slanger, tank, doskål, skroggjennomføringer, lufteventiler og det hele. Slik er det bare. Dette er forbruksdeler. Det er ikke som i hus og leiligheter hvor ting varer år etter år.

Link to post
Share on other sites

Jokerventil, er en pakkning/ventil som sørger for at det ikke blir tilbakeslag fra utgående vann fra toalettet. Den sitter som regel ved utgangen på totalettet (i selve uttaket).

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Sakla skulle septiktanken nå,, før jeg skal ha den opp,, hva er best og rense den med, jeg tror faktisk den er tett i luftingen jeg også, for vi har vørt plaget av dårlig lukt noen ganger i somme, er det noe stoff som løsner Dritten og evebtuelt papir som stenger for luftingen,

 

Fint om dere kunne gi meg et forslag jeg bør putte i doen,,, må nokk rense den et par ganger,, kan kansje la det stå litt med et eller annet middel i så det løsner????

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Går det ikke det å spyle inn eller bruke luft så kan du jo prøve å stikke inn en trekkesnor hvis det ikke er for mye bøy på slangen.

 

Kan også hvis det ikke er for mye bryderi bytte lufteslange og sjekke at tanktilkoblingen og skrogjennomføringen ikke er tett.

 

Jeg byttet på min her om dagen. Ikke at jeg hadde hatt noe problem, men ville ha større dimensjon på luftingen. Gikk opp fra 13 mm slange til 20 m slange (luktfri septik). Kanskje ikke så lett for deg å øke dimensjon hvis du har ståltank.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde og stikke opp med en tyn ståltråd men fikk den ikke inn, det er jo to små hull i den blanke gjenomføringen, men skal se om jeg får pressa noe luft inn der, jeg har manuell tømming, når jeg setter pumpa åpen bpr det vel komme bobler under båten om jeg får inn luft i utluftningen? prøver det jeg, ellers får jeg demontere masse greier så jeg kommer til der. Ja det er stål tank.

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Hadde et tilsvarende problem med vår Nidelv 24. Der var det luftinga som var tett i ventilen ute på skrogsiden. Ventilen (med gitter) tettet seg av salt når vi hadde gått i høy sjø. Fjernet saltet så godt deg lot seg gjøre mekanisk med en syl, og spylte deretter godt med ferskvann. Vips! Nix mer bobling.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...