Jump to content

Har du dusj i båten ?


Haba

Recommended Posts

:flag:

 

Hei, har du dusj i båten eller er du en bedriten båtfant ?

 

Jeg har IKKE dusj i min båt NB-750 og kommer heller ikke til å installere det.

Når jeg leser båttester synes det som om det viktigste i båten er om der er dusj og minst to dass. Ikke noe vondt om hverken dusj eller dass, dassen er iallefall nødvendig og det må også være skikkelige muligheter til å holde legemet reint og hygienisk, men hva skal jeg med dusjen? Det går fint å vaske seg fra et fat eller håndvasken og når jeg føler behov for en større rengjøring/dusj kan jeg få gjort det på de aller fleste gjestehavner som ligger med kort gangtid fra hverandre. "Solardusj" på et selvlensende dekk er ikke verst det heller.

Derved trenger jeg ikke 400l vanntank, sparer masse vekt og unngår en masse søl på toalettrommet/badet. Men jeg synes ikke at jeg er uhygienisk og urenslig om jeg ikke har installert dusj i den lille båten. Vasker meg all over og bruker deodorant hver dag, lukter ikke, eller tar jeg helt feil ??

Er det norske folk urenslig ?

Kan tyde noe på det, siden undersøkelser viser at mange ikke vasker hendene etter toalettbesøk, dette er også utbredt blandt helsepersonell, fysj !!!

La oss starte med hendene og deretter tennene.

Dusj i en 25 foter er et must !!!

 

:smash: God Påsketur, husk vaske hender etter toalettbesøket !

hilsen Haba, uten dusj.

Link to post
Share on other sites

Nå føles Slagskipet som luxus cruiser nå jo :smash::flag: Overklassen  :lol: har jo dusj på badeplattformen må vite,med både varmt og kaldt vann.Den tror jeg ikke er brukt som dusj noen gang,ihverftfall ikke i vårt eie.Har også lagt merke til den veldig høye standard og utstyrsnivået på nyere båter.Det er vel et tegn i tiden at sånn vil folk ha det,og da blir det sånn da.

Selv gjør vi som deg,klarer oss med det vi har og savner igrunnen ikke hjemmekomforten i båten.Og gjør vi det så er vi så frekke at vi spør en bedre utstyrt båt om hjelp feks til å steke pizzaen i mikroen deres.En møter mange hyggelige mennesker på den måten.Pussig nok,men unger i sånne over det normale utstyrte båter syntes det er kjempespennende å  lage pop corn over et bål feks.Det sosiale ved båtlivet er viktigst,ikke utstyrsnivået.

Link to post
Share on other sites

I min Saga 25 har jeg varmt og kaldt vann og dusj på badeplattformen. Kjekt å kunne få spylt av seg sjøvann etter en dukkert - spesielt med unger ombord. Man må imidlertid være ganske ubeskjeden for å ta seg en grundig vask på badeplattformen mens man ligger i gjestehavna. I uthavn, uten folk i nærheten så kan det jo gå an.

Link to post
Share on other sites

I  Man må imidlertid være ganske ubeskjeden for å ta seg en grundig vask på badeplattformen mens man ligger i gjestehavna. I uthavn, uten folk i nærheten så kan det jo gå an.

Der har du et poeng, Saga! Men det er sjelden at jeg ligger alene i uthavner også, så en eller annen form for sammenleggbar dusjforheng/kabinett-løsning hadde vært tingen. Har fundert på noen typer løsninger, men har ikke kommet på noe brukbart ennå. Kanskje noen her på forumet har gode forslag??  :smash:
Link to post
Share on other sites

I min Saga 25 har jeg varmt og kaldt vann og dusj på badeplattformen. Kjekt å kunne få spylt av seg sjøvann etter en dukkert - spesielt med unger ombord. Man må imidlertid være ganske ubeskjeden for å ta seg en grundig vask på badeplattformen mens man ligger i gjestehavna. I uthavn, uten folk i nærheten så kan det jo gå an.

Litt spenning i hverdagen er bare fint  :smash::flag:
Link to post
Share on other sites

Der har du et poeng, Saga! Men det er sjelden at jeg ligger alene i uthavner også, så en eller annen form for sammenleggbar dusjforheng/kabinett-løsning hadde vært tingen. Har fundert på noen typer løsninger, men har ikke kommet på noe brukbart ennå. Kanskje noen her på forumet har gode forslag??  :smash:

 

Hei.

Min løsning er når det trengs en dusj på plattformen med folk rundt seg.

Har shortsen på under dusjen. I et kort øyeblikk er shortsen på knea. Det er vel  ikke mange som ikke  tåler det synet :lol:

Passer jo på å ikke dusje mens nabobåten spiser middag. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Min løsning er når det trengs en dusj på plattformen med folk rundt seg.

Har shortsen på under dusjen. I et kort øyeblikk er shortsen på knea. Det er vel  ikke mange som ikke  tåler det synet :lol:

Passer jo på å ikke dusje mens nabobåten spiser middag. :smash:

:lol:

Praktiserer vel omtrent samme løsningen jeg også, men mannskapet er ikke like glad i den metoden.  :flag:  Hun er av den litt mere generte typen, så derfor tenkte jeg kanskje at det gikk an å finne en annen måte å gjøre det på.

Link to post
Share on other sites

Har en på badeplattformen med varmt og kaldt vann. Kjekt å spyle ungene innimellom!

 

Bilde

 

I tillegg til å spyle ungene setter alle familiemedlemmene pris på å ha skikkelig komfort ombord. Å feriere i båt behøver ikke nødvendigvis å bety at alt og alle skal være møkkete!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Nå føles Slagskipet som luxus cruiser nå jo :smash::flag: Overklassen  :lol: har jo dusj på badeplattformen må vite,med både varmt og kaldt vann.Den tror jeg ikke er brukt som dusj noen gang,ihverftfall ikke i vårt eie..

Kanskje ikke bare overklassen. Jeg har dusj på badeplattformen (varmt/kaldt vann). Den blir brukt mye av barn/barnebarn, kanskje nesten for mye for en varmtvannsbereder på 30 liter blir fort for liten i en slik sammenheng. Og jeg synes nok ikke dette er noen luksus.
Link to post
Share on other sites

Hei

Er neppe noe rensligere enn deg, men jeg har dusj både inne og ute. Innedusjen brukes lite, da det selfølgelig blir endel fukt, som du sier. Men den er god å ha spesielt tidlig om våren eller seint på høsten. Utedusjen den er et "must" hele sommeren til å spyle av både store og små, før vi hopper i loppekassa. Nå har jeg da heller ikke hurtigående båt, så om jeg drar med meg noen hundre liter ekstra med vann, så spiller det mindre rolle. Forøvrig er jeg enig med deg i at de daglige håndvaskene før måltidene er et bedre mål på renslighet en dusj.

Link to post
Share on other sites

EU regler for gråvann bryr jeg meg ikke om. Har dusj på akterdekket og bruker det mye i sommer sesongen. Spesiellt etter bad osv.. Hadde innvendig dusj i forrige båt men det ble faktisk bare brukt en gang på ett år-!! .. Måtte liksom bare prøve den. Greit med gode vaskemuligheter ombord når man er på helgaturer syntes nå jeg da.,.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Problmet er at dusj på badeplatformen nå er blitt F O R B U D T.

Nye EU-regler, krav til holding-tank også for gråvann.

Er det mulig. Blir det forbudt å stå ute i sjøvannet og vaske seg med såpe også - jeg kan faktisk ikke se forskjellen på forurensning om man står på badeplattformen og bruker såpe - eller man hopper ned i sjøen og bruker såpen.
Link to post
Share on other sites

....Har fundert på noen typer løsninger, men har ikke kommet på noe brukbart ennå. Kanskje noen her på forumet har gode forslag?

Da jeg leste innlegget ditt, ramlet følgende ide ned: Hva med en slik hytte/hybeldusj som er sammenleggbar? Husker ikke i farten hvor jeg har sett det, muligens i en postordrekatalog, men dette må da være midt i blinken hvis man ikke ønsker en permanent installasjon? Hele saken består av en slags sokkel hvor det er festet vegger av et eller annet mykt materiale. Man trekker veggene og taket "opp av" bunnen og henger det opp i et eller annet. Zip ned glidelåsen, og vips så er dusjen klar. I tillegg må du selvsagt ha vann inn og ut, men det lar seg vel ordne. Jeg tenkte med en slik løsning er det kurrant å f.eks. sette opp dusjen i cockpit. Der har man som regel takhøyde nok. Slanger for tilførsel og avsug kan man jo ha permanent klare inne i en benk/skap eller noe slik, så det er bare å trekke de fram når dusjen henges opp. Da burde det være gjort på noen minutter å rigge opp dusjen. Ikke noe vannsøl. Fullstendig skjermet fra omverdenen. Og kjapt å rigge ned igjen også. :cheers:

 

For den viderekomne med stor nok badeplattform, går det ann å tenke litt videre i form av at man rigger opp løsningen på plattformen. Ofte har man da dusj fra før på plattformen og tilførsel av vann er OK. Noen er kanskje så "rå" at de slipper vannet rett ut i sjøen, og da trengs ikke tilleggsutstyr for å bli kvitt igjen vannet fra dusjen. Det eneste som trengs da, er et eller annet å henge dusjrommet opp i. Noen har kanskje Daviter og kan bruke det? Eller kanskje ei flaggstang på egnet sted? Eller man kan gå til anskaffelse av et slik dekksfeste beregnet på antenner o.l. hvor man bare stikker stanga nedi festet - da kan stanga pakkes ned sammen med dusjen når den ikke er i bruk.

 

Hvem blir først på baatplassen til å vise en ferdig installasjon?

Link to post
Share on other sites

Hvem blir først på baatplassen til å vise en ferdig installasjon?

Nå begynner vi å snakke om saker her! :cryin:  :cheers:  :cryin:

Neste problem blir vel å få til noe som ikke tar stor plass, samtidig som det er lett å rigge opp og ned. For min del må det være noe som kan brukes på plattformen ihvertfall. Behøver ikke være noe som dekker helt over hodet heller, bare det dekker sånn litt godt opp på overkroppen.  :cool:

Link to post
Share on other sites

...Neste problem blir vel å få til noe som ikke tar stor plass, samtidig som det er lett å rigge opp og ned.

Men, det var jo hele poenget med forslaget mitt. Ved at hele saken er sammenleggbar, tar den ikke mye plass. Og enkel å rigge opp er den også - man bare trekker dusjen ut av bunnen og henger den opp. Men er det primært til plattformen du trenger noe, går det vel ann å konstruere noe selv? Gi Admiralinnen beskjed om å skaffe noe egnet dusjforehengmateriale som hun syr til et passende rom av, dvs. vegger til å dekke et ønsket areale. Øverst på veggen må hun sy inn "lomme" for å kunne tre igjennom ei stang, alternativt at hun syr på ringer som er beregnet på å tre innpå ei stang. Jobben din blir å pønske ut en grei løsning med noe som holder det oppe. Enten ved at noe festes i plattformen, eller noe som er festet i båten. Kanskje kunne du konstruere deg ei ramme av rør som danner taket i "rommet"? Da trenger du bare et punkt som holder rammen oppe. Taket i rommet og veggene henger så ned fra denne rammen. Ei slik ramme kan kanskje konstrueres av f.eks. rørsystemer av snap-typen som er beregnet på båter hvor det fås 90 graders bend (System av plast = ingen problemer med rust). Ramma kan så henges i Daviter, flaggstang, eller noe annet som er tilgjengelig. I tillegg kan det være greit med noen hurtigfester/borrelåser nederst på veggene for å tjore det fast til plattformen, i tilfelle det skulle komme noen uplanlagte stormkast.
Link to post
Share on other sites

Nehei! Så sant ikke innlegget til GeirFrode også er et pek, har jeg mitt på det tørre, foreløpig. :cheers:

 

Jo,men han påstår jo at kona er sjenert også. :lol:Det mest korrekte er vel heller hun syntes det er litt pinlig når den bedre halvdel står der til offentlig beskuelse med dusjhåndtaket i buksa :cryin::cool::cryin:

Link to post
Share on other sites

Dette ble litt morsomt...

Mitt tidligere innlegg vedr. nye EU-normer for gråvann var 100% ment som 1.april spøk.

Jeg synes denne passet godt inn i diskusjonen, og noen gikk på limpinnen..........eller gjorde dere egentlig det????

Ved nøyere ettertanke mener jeg å ha lest noe om krav om holdingtank for gråvann, 300m fra land ala' septik el..... Våre venner med hytta på land kan jo heller ikke legge inn vann og spy ut gråvann som de ønsker. Her er det krav til drensgrøfter og masse annet snadder.

 

Hvordan er reglene egentlig for båt? Risikerer jeg å bokstavlig talt bli tatt med buksa nede neste gang jeg dusjer ute bak i båten?  Er verden (les: Europa) virkelig blitt så gal??

 

Når det gjelder sammenleggbart dusjkabinett er vel den nevnte shortsen av størrelse XXXL type Bermuda tingen å shoppe inn. Ev. komplettert av et sett buksesæler for dem som måtte trenge dette.

Link to post
Share on other sites

Ei slik ramme kan kanskje konstrueres av f.eks. rørsystemer av snap-typen som er beregnet på båter hvor det fås 90 graders bend (System av plast = ingen problemer med rust). Ramma kan så henges i Daviter, flaggstang, eller noe annet som er tilgjengelig. I tillegg kan det være greit med noen hurtigfester/borrelåser nederst på veggene for å tjore det fast til plattformen, i tilfelle det skulle komme noen uplanlagte stormkast.

Har vel tenkt meg noe lignende ja. Lurte litt på om det var mulig å få tak i en ring med passende diameter, og så tre et dusjforheng på den. Vet du hvor en kan få tak i et slikt snap-system du nevner? Kan ikke huske å ha vært borte i noe sånt. Utfordringen blir vel å finne en enkel måte og få hengt opp rakkelverket så det tåler en vindkule eller to.  
Link to post
Share on other sites

Hvordan er reglene egentlig for båt? Risikerer jeg å bokstavlig talt bli tatt med buksa nede neste gang jeg dusjer ute bak i båten?  Er verden (les: Europa) virkelig blitt så gal??

du kan sikkert bli tatt för 'förargelseväckande beteende' av polisen !    :cryin: :cryin:            :cheers:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...Vet du hvor en kan få tak i et slikt snap-system du nevner? Kan ikke huske å ha vært borte i noe sånt.

Maritim har et system som heter Speedfit. Problemet med et slik system, er kanskje at det er ikke beregnet på å stadig vekk tas fra hverandre. Det spørs om du ikke er tjent med å basere deg på noe annet, så lenge det skal demonteres hver gang. Systemet var bare en innskytelse jeg fikk. Du har ikke noen bilder av akterspeilet og badeplattformen da, så blir det lettere å klekke ut noen forslag.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Du har ikke noen bilder av akterspeilet og badeplattformen da, så blir det lettere å klekke ut noen forslag.

Skal se hva jeg har av papirbilder hjemme som evt. kan scannes. Er ikke lenge siden jeg kjøpte digitalkamera, så jeg har ingen bilder ferdige.

Ellers så har jeg mye ræl på badeplattformen, så det er dårlig plass der.  :yesnod:  Men det skulle være mulig å få til en løsning for det tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...