Jump to content

Oppretting av motor og aksel.


Rolf Yks

Recommended Posts

Hei,

 

Båtverksted har vel forsåvidt rett i at det ikke gjør noe om aksel ikke treffer midt i hylserør, men Akslingen bør ikke komme borti hylserøret, for da vil det bråke og slite mot hverandre.

Motoren skal rettes opp mot flens som er på girkasse og aksling.

Avhengig av justering på flens, vil aksling også forandre seg v/hylserør.

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Går helt greit å gjøre dette selv. I fjor byttet jeg både aksling og motor i min båt, og dette var noe av det som plaget meg mest. "Hva om ikke vinkel på motor /aksling treffer" osv. Men det viser seg at når man bare begynner så er det ikke så vanskelig.

 

Om det er greit å komme til, samt at du ser flens og hylserør mener jeg du bør gjøre flg:

 

Løsne Flensen på akslingen fra Girkassen. Du behøver ikke skru den helt fra hverandre. Deretter bruker du en bladsøker, eller rett og slett se etter om det blir en glipe i flensen bare av at den løsnes. Om ikke motorfestene sitter dårlig, har motoren sannsynligvis ikke forandret seg sideveis, dermed er det bare høydevinkel (opp/ned) som må justeres på festene foran / bak. Sørg for at du justerer likt på begge festene slik at ikke f.eks. det høyre feste bak bærer hele tyngen.  Du kan også vippe litt på motoren skrått eks. fra ventre feste bak mot høyre feste forran (og motsatt) for å finne ut om det er ujevn belastning på motorlabbene.

 

Når du justerer kan du også se om du får aksling til å treffe senter av hylserør, men noen millimeters avvik her tror jeg ikke betyr mye. Bruk bladsøker or å måle glipen i flensen.

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

I diverse litteratur som omhandler motormontasje står der at når akslingen henger fritt skal den passe akkurat på girflensen. Dette mener jeg er feil da akslingen ofte er vesentlig lengre på innsiden av hylsa og vil henge ned, dvs. den presses opp i cutlesslageret og drar pakkboksen nedover. Jeg har gjort flere motormontasjer i egne båter opp gjennom tidene og har gjort følgende: Når aksel og girflens står nesten inntil hverandre løfter jeg akslingen opp så mye at den stopper i øvre kant av pakkboksen (pakkboksen står jo på en slange og følger med akslingen oppover helt til akslingen butter i øvre kant av hylserøret). Slipper den så halvvegs ned igjen og justerer motoren etter denne plasseringen. Har aldri hatt problemer med slitte lager eller pakkbokser........

 

Sett flensene sammen og sett i boltene LØST. Bruk et 0.1mm søkeblad og stikk dette inn mellom flensene oppe/nede/høyre/venstre og juster motoren slik at søkebladet ikke kommer inn noen plass. For å sjekke om flensene ikke er skjeve dreier du akslingen 90 grader og sjekker med søkebladet, nye 90 grader osv. til du har et helt tørn. Først da kan flensboltene teites. Om klemflensen på akslingen er skjev kan det være at den er feilmontert. Ta den i så fall av, gjør rent og sett den så på igjen og teit boltene med moment etter produsentens anvisninger (om du ikke har anvisningene så kan du sikkert bruke f.eks. Sleipners monteringsanvisning. Jeg kan finne denne til deg hvis du trenger den eller du kan ringe Sleipner).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sett flensene sammen og sett i boltene LØST.

Lite tillegg til dette:

Flensen bør også sjekkes uten bolter, snurr rundt akselflensen 90 grader i slengen, mål på samme sted mot motorflens. Dette vil avsløre ev. skjevhet i akselflens.

Dumt å rette opp motor etter skjev akselflens.

Link to post
Share on other sites

Bra forklart SveinHa.

Akselen i hylselageret kan jo være skjev selv om akselflens og girflens passer perfekt. Cluet er som Svein sier å først rette opp akselen til midt i hylserøret. Da vet man at hylselageret og akselen har det bra i forhold til hverandre opg at pakkboksen har det bra. Så er det å få flensene til å ha det bra i forhold til hverandre.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode svar, no ser eg litt lysare på det. :crazy:

Men merk deg det fs skriver. Her tar han høyde for maskineringstoleranser som kan ligge utenfor tillatt område. Dette kan du kalle kontrollfasen. Når du er i målefasen, skal flensene ikke skifte inbyrdes posisjon. Du skal ligge innenfor 1/10 mm over 4 avlesninger. Under profesjonelle forhold benytter man i bunn og grunn samme teori, bare at man skal kjøre samme resultat over 8 avlesninger. Når jeg retter båt, pleier jeg å bygge opp prop.akslingen med en plankestump e.l. for at den skal holde seg i riktig pos. høyde- og sideveis. Jeg pleier å følge SveinHa når det gjelder posisjonering av akslingen før rettingen starter.

Link to post
Share on other sites

Skal du være veldig grundig bør aksel og flens leveres inn for tilpassing. Dette vil si at flensen får en posisjon i forhold til akslingen der flensen skal være festet på rett punkt på aksel.

 

Ellers er de fleste gear/akslingflense forsynt med en posetiv/negativ grad i senter slik at dersom du har lang aksling kan disse "henges" innpå verandre uten bolter. Dette gjør at flensene holder oppe akslingen uten bolter (boltene vil normalt ha for mye slakk) slik at du kan dreie flensene uavhengig av hverandre for å sjekke om målene er lik uansett vilken vei du dreier flensene.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

No har eg skifta pakkboksen og slangen mellom hylsa og pakkboksen.

Denne slangen er så kraftig at den holder akselen i "balanse". Dvs. midt i hylserøret.

Når eg no skal føre akselen inn i klemflensen så treff den ikkje. Målingar viser at

motoren ligg ca. 6mm for lavt i forhold til akselen!!.  :confused:

 

Det viser tydeleg på den gamle pakkboksen at tettningane er slitt i underkant, altså akselen har tvinga nedover. Det er vel ikkje rart det vibrerar nå det er så sjeivt?

 

Mine vurderingar i forhold til dette og tidlegare innlegg, tilseier at det er berre å begynde å skru. Motoren må opp!!.

 

Er dette riktig?

Link to post
Share on other sites

Er dette riktig?

Jepp.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mine vurderingar i forhold til dette og tidlegare innlegg, tilseier at det er berre å begynde å skru. Motoren må opp!!.

Er dette riktig?

Ja, helt sikkert!

 

Men det er trolig nok å bare slakke mutrene på fundamentboltene, løfte med et kubein og så lure inn noen shims av passende tykkelse. Det kan være en tålmodighetsprøve å få alt rett  -  men du allverden så godt det føles når jobben er gjort og motoren står i rett linje med akselen....

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

For å gjøre jobben letter. Sitt ned ta en  :sailing: eller to. tenk litt teoretisk hvordan motoren "dreier" rundt sin akse når du justerer på motorlabbene og vilket utslag dette gir på flensen. Du skal også ha i tanken dersom motoren er installer skrått, dvs at du ikke har dropp/vinkel på flensen ut på kassa, at du får en lik vekfordeling på labbene når du har justert ferdig, ikke all tyngde ligger bak og motoren og  "henger" i front. Tar du denne tiden for hjernetrim vil jobben antageligvis gå lettere.

 

Lettere en å passere Florø innaskjers uten kart ... :flag::eek:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg synes denne strengen forklarer veldig godt hvordan man enkelt kan sjekke opprettingen selv.  Tok for interessens skyld (pluss litt for samvittighetens) en sjekk på egen båt.  Der stemte det heldigvis på 1/10 mm.

 

Min motor er utstyrt med gummifundamenter hvor festebolten er skrudd inn i en mutter som er støpt inn i opplagringsgummien.  Motoren holdes i stilling med overliggende festemutter og kontramutter på motorlabbens underside.

 

Spørsmålet er, siden festebolten er utstyrt med grep, holder man fast bolten og justerer med kontramutteren eller omvendt?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg lurer på hvorfor oppretting av motor ikke er nevnt i håndboken til min motor (VP) dersom dette er noe som bør kontrolleres årlig. Jeg har ikke sett dette i andre VP håndbøker heller. Er dette nevnt i håndbøkene til andre motorer/merker? Jeg tenker da ikke på verkstedhåndbøkene, men på håndbøkene som beskriver nødvendig vedlikehold eieren bør foreta jevnlig.

Link to post
Share on other sites

Min motor er utstyrt med gummifundamenter hvor festebolten er skrudd inn i en mutter som er støpt inn i opplagringsgummien.  Motoren holdes i stilling med overliggende festemutter og kontramutter på motorlabbens underside.

 

Spørsmålet er, siden festebolten er utstyrt med grep, holder man fast bolten og justerer med kontramutteren eller omvendt?

Du har en mutter over og en under motorlabben tenker jeg. Det er kanskje også en mutter som holder selve bolten.

Du justere opp/ned med mutteren under motorlabben. Det må det være en selvlåsende mutter eller forsynt med kontramutter eller bruk locktite (gjengelås) av sterkeste type, fordi denne mutteren har en ubehagelig tendens til å gjenge selg løs og da blir motoren stående å skrangle, særlig merkes det på tomgang.

For å sentrer akslingen i akselrøret kan du bruke noen små identiske kiler å legge runt akslingen i enden av akselrøret dersom du kan demontere pakkboksen. Er det små dimensjoner kan du demontere noen klesklyper og bruke de som kiler.

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært fint om de motorkyndige kunne fortelle om hvordan de starter en motoroppretting. Jeg har opp gjennom årene hørt om forskjellige prosedyrer, hvorav en har vært å løsne propellaksel fra akselflens. Deretter trekke akslingen noe tilbake og å måle med søkefjær åpningen mellom klemflens og aksling i posisjon klokke 0 - 3 - 6 og 9. Hvordan starter dagens oppretting av motor?

Link to post
Share on other sites

Du begynner med å løsne boltene mellom gearflens og klemflens. bruk så en bladsøker 0.05 mm den skal ikke kunne stikkes inn noe sted sjekk rundt hele klemflensen. Hvis du har avvik på sidene må motoren flyttes sideveis ved å løsne boltene til motorlabbene. Noen motorer har avlange spor i motorfestene de er lettest å rette opp er det kun rundt hull må du flytte motorlabbene sideveis i fundamentene. Avvik oppe eller nede justeres på bolten til motorlabbene løsne toppmutteren og juster på mutteren under motorfestet. Dette er vel ikke akkurat noe som inngår i årlig vedlikehold, men kan jo sjekkes år om annet da gummien i motorfestene trykkes litt sammen over tid. Skal du bytte motorlabber må motoren stå på disse minst 24 t før du tar finopprettingen. pass og på å ha så lik belastning tyngdemessig som mulig juster likt på begge labbene bak og det samme foran

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Nå har jeg (igjen) tenkt å spørre et umulig spørsmål, men kanskje det umulige er mulig ;-)

 

Jeg vurdere å ta ut motoren og bytte motorlabber til høsten/vinteren, men det har jo ingen hensikt om labbene er bra.

 

Hvordan kjenner man dette ? Motoren veier jo ca. 400 kg (VP TAMD 40A) uten giret, og vil vel naturlig svaie litt om man dytter litt på motoren.

Nå har labbene stått der i 26 år, og motoren ser ikke ut til å riste nevneverdig under gange, men jeg har en vibrasjon jeg ønsker å bli kvitt.

Jeg kommer først til å ta ut aksling og undersøke den, og propellen for ubalanse. Deretter en oppretting av motor.

 

Det umulig spørsmålet er jo da, bør labbene byttes pga. alder eller kan de være bortimot like gode eller greie nok enda ? Hvordan ser man dette ?

 

(Andre favorittspørsmål er jo forøvrig, hvor blå er himmelen og hvor lang er en tråd ?)

 

Redigert : Av en eller annen midlertidig grunn fikk jeg det for meg at giret skulle av. Det skal det naturligvis IKKE, så vekten av motor er vel ca. 450 eller så :-)

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...