Jump to content

Skroggjennomføring


Kotnes

Recommended Posts

Har tenkt å flytte utslaget fra vasken til et annet sted på siden av båten. Noen som vet om det finnes et lokk eller noe annet å skru på der der den gamle gjennomføringen satt. Dette er over vannlinjen. Er åpen for alle forslag som kan brukes. Bør helst bli seende OK ut.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Hei.

Tettet en gang et hull etter en antenne i skjermen på en bil. Et blankt fint deksel med stor mutter på innsiden. Om materialet det var laget av ville holde i maritimt miljø, aner jeg ikke. kanskje de har noe slikt i en bilrekvisitaforetning fremdeles?

:santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post


Kotnes: Har tenkt å flytte utslaget fra vasken til et annet sted på siden av båten. Noen som vet om det finnes et lokk eller noe annet å skru på der der den gamle gjennomføringen satt. Dette er over vannlinjen. Er åpen for alle forslag som kan brukes. Bør helst bli seende OK ut.

 

Dette har jeg da gjort før med god resultat:

 

1) Boret opp hullet i skroget med hullsag slik at det har samme diameter som hullsag - logisk, men bare vent - samtidig for å fjerne all sikaflex etc

 

2) boret hull i 2 biter kryssfiner med samme hullsag. Laget noen plugger/hull slik at kryssfinerplaten ligger rett oppover hverander.

Bilde

3) brukte denne jiggen til å lage en pakke med glassfiber-biter som passer eksakt inn i skrogshullet

 

4) tettet hullet i skroget fra utsiden med plast og tape så plan som mulig for å gjøre senere sparkling mest mulig unødvendig

 

5) brukte litt gelcoat (fra tuben) til å gni inn (gjennomvæte) et av glassfibervev-bitene.

 

6) dyttet denne biten først inn i hullet fra innsiden

 

7) gjorde det samme med alle andre bitene også, bare at jeg brukte epoxi istedenfor gelcoat.

 

8) når hullet var full laminerte jeg 2-3 større lag av  glassfiber/epoxi over det hele.

 

9) senere ble det bare mindre sparkling på usiden.

Link to post

La den gamle skroggjennomføringen stå, plugg den tett på innsiden. Dette er det desidert enkleste. Dette vil se ut som det gjør i dag. Ingen støping, sparkling, pussing og lakkering, enkelt.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
  • 1 år senere...
  • 3 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...