Jump to content

Ny dørk i båten..


Windy37GM

Recommended Posts

/skrytemodus på

 

Kunne ikke dy meg sånn på natterstid.  

Holder på her i Tønsberg med å reparere litt dørk i båten.  Synes det blir svært så blankt og  fint :-)

 

Bilde  (fargen er mer som litt bakover i bildet, ikke så rødt som det ser ut)

 

Her er en liten bit av det som var der før og en ny bit etter lakking :-)   :yesnod:

 

Bilde

 

5 strøk er på, 4 til skal på....  Tørketid er kjedelig   :lol:

 

Hilsen Erik

/skrytemodus av

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

+ at det dunster så deilig :-)   LOL !!

 

Nei, grunnnen til at jeg har det i spisestuen er at vi har stubbloft melllom kjeller og 1 etasje.  Da drysser det noen ganger litt sand fra taket i kjelleren og det blir ikke bra å ha på dørken hvis jeg skulle gjort det der. + at parafinovnen står i spisestuen og sørger for fin tørketemperatur :-)

 

 

Treverket er selvfølgelig byttet ut, fordi det er totalt ødelagt av tosken som hadde båten før oss. 18mm teakfiner er kjøpt inn i 1 stk 2,44x1,22cm plate.  Skjært med sirkelsag og kappet blir peneste hvis jeg skjærte "undenifra" dvs platen lå med den pene siden ned.  Før jeg kastet de gamle platene tok jeg av listverket som fortsatt var sånn nogenlunde.  Skrapet rent for lakk med sikleskrape og pusset lett over med 240 papair.  Så var det tid for lakking.  De 2 første strøkene er lakket med 1/2 blandet lakk og tynner. Da blir den mye tynnere og trekker langt inn i treverket. I tillegg er de 2 første lakket vått i vått for å få så mye lakk som mulig ned i treet. De 2 første strøkene er også lakket uten lister får å lage en lakkhinne på endevedev av treet.  Da blir det tett og delamineres ikke hvis det kommer vann på. Platene blir også lakket 2 strøk under.   Så vannslipes den lakkerte overflaten med 400 papair (når lakken er tørr) før neste strøk. Vannsliping og lakking gjentas til jeg ikke gidder mer :-)  Gulvet jeg laget ifjor hadde 9 strøk og det tålte at det falt en brødkniv med spissen først uten å gå igjennom lakken. Det ble selvfølgelig et merke, men treverket ble ikke eksponert så da er treverket fortsatt beskyttet fra vann.  Så det blir vel 9 strøk her og.  Lakkmerke er Epifanes Teaklakk etter råd fra EOS her på forumet.

 

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

De 2 første strøkene er lakket med 1/2 blandet lakk og tynner. Da blir den mye tynnere og [glow=red,2,300] [/glow]. I tillegg er de 2 første lakket vått i vått for å få så mye lakk som mulig ned i treet. De 2 første strøkene er også lakket uten lister får å lage en lakkhinne på endevedev av treet.  Da blir det tett og delamineres ikke hvis det kommer vann på. Platene blir også lakket 2 strøk under.   Så vannslipes den lakkerte overflaten med 400 papair (når lakken er tørr) før neste strøk. Vannsliping og lakking gjentas til jeg ikke gidder mer :-)  Gulvet jeg laget ifjor hadde 9 strøk og det tålte at det falt en brødkniv med spissen først uten å gå igjennom lakken. Det ble selvfølgelig et merke, men treverket ble ikke eksponert så da er treverket fortsatt beskyttet fra vann.  Så det blir vel 9 strøk her og.  Lakkmerke er Epifanes Teaklakk etter råd fra EOS her på forumet.

 

 

Erik

Første gang jeg har hørt om at lakk trekker seg ned i treverket... :yesnod: Hvorfor sikler du ikke litt og? du får jo en mye finere overflate-- hvertfall når det er snakk om så mange strøk.. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Joda, hvis du blander i mer tynner går den ned i treet.  Tørker hemningsløst mye raskere også :-)  De neste strøkene tørker som vanlig dvs 1 døgn.   Jeg har ikke tenkt ut dette selv, men fått råd om av en engasjert trebåteier som jobber på en byggshop i Tønsberg.  Og resultatet ser bra ut for meg....   Sikleskrapen min er bare en 10 cm bred, så jeg er redd for å lage striper. Derfor vannsliper jeg det.  

 

henboe: Har du forsøkt med så liten sikle og fått fint resultat?

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Joda, hvis du blander i mer tynner går den ned i treet.  Tørker hemningsløst mye raskere også :-)  De neste strøkene tørker som vanlig dvs 1 døgn.   Jeg har ikke tenkt ut dette selv, men fått råd om av en engasjert trebåteier som jobber på en byggshop i Tønsberg.  Og resultatet ser bra ut for meg....   Sikleskrapen min er bare en 10 cm bred, så jeg er redd for å lage striper. Derfor vannsliper jeg det.  

 

henboe: Har du forsøkt med så liten sikle og fått fint resultat?

 

Erik

Ja. Jobber som møbelsnekker, så lakk det kan jeg...de stålsiklingene jeg bruker er ikke større enn 12 cm... og jeg har i mine 13 år som møbelsnekker aldri hørt om lakk som "trenger" seg inn i treet...olje gjør det, lakk gjør ikke det... at den er tynnere, gjør at den tørker fortere, men tørrstoffene i lakken blir jo halvert, slik at du må ha på flere strøk for å kunne oppnå samme styrke.

Et tips.. skal du sikle platene, så sikler du de diagonalt, og sliper med treretningene etterpå... da vil du få en mye slettere overflate, da lakken som ligger over porene vil bli siklet vekk. men har du ikke en siklingsoppsetter, så kan du jo glemme hele greia...har sett at noen bruker en fil til oppsett av sikling, og da blir resultatet katastrofalt..... :nono: Lykke til.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...........skal du sikle platene, så sikler du de diagonalt, og sliper med treretningene etterpå... da vil du få en mye slettere overflate, da lakken som ligger over porene vil bli siklet vekk. men har du ikke en siklingsoppsetter, så kan du jo glemme hele greia...har sett at noen bruker en fil til oppsett av sikling........

Flott resultat, Skarpnes9100!  :yesnod: Det er gøy å se hvordan det blir når man virkelig satser!

 

Sikling, sikling, sikling.........kan noen forklare meg hva sikling er? I mitt vokabulær betyr "å sikle" det å se på en annen båt (som jeg selvfølgelig ikke har råd til..) med misunnelse i blikket!  :cryin: Hva gjør man når man sikler, og hva er hensikten?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Sikleskrape (eller bare sikle tror jeg, hva sier du henboe?) er rett og slett en 4kantet metallplate  som er ca 6cm x 13cm og 0,5 mm tykk. Skarpe kanter som gjør at du kan skrape av gammel lakk på f.eks lister..  Fungerer kjempebra, ihvertfall på mine lister.  Behøvde ikke å byttet noen av dem.

 

Om lakk trekker ned i treverket: han som fortalte meg hva jeg skulle gjøre i utggangspunktet, sa lakken trakk ned i treet når den ble fortynnet.  Jeg har ikke saget over for å sjekke, men egentlig er det det samme.  Fint har det blitt :-)

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Sikleskrape (eller bare sikle tror jeg, hva sier du henboe?) er rett og slett en 4kantet metallplate  som er ca 6cm x 13cm og 0,5 mm tykk. Skarpe kanter som gjør at du kan skrape av gammel lakk på f.eks lister..  Fungerer kjempebra, ihvertfall på mine lister.  Behøvde ikke å byttet noen av dem.

 

Om lakk trekker ned i treverket: han som fortalte meg hva jeg skulle gjøre i utggangspunktet, sa lakken trakk ned i treet når den ble fortynnet.  Jeg har ikke saget over for å sjekke, men egentlig er det det samme.  Fint har det blitt :-)

 

Erik

Erik har helt rett. En sikling er en metallplate som vi bruker til å fjerne gammel lakk, eller sikle en overflate når vi skal porefylle en treplate med lakk. Meget effektiv og enkelt verktøy. Anng det med lakk...når den blir fortynnet, tørker den fortere pga at Tynner/white spirit fordamper fortere enn tykk lakk. Samme kan det være, men lakk "trekker"(ikke mye iallefall) seg ikke ned i treverket. Så vet dere det....

Mvh

Henboe :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lakk trenger seg ned i treverk!

 

Hva mener du er grunnen til at den ikke gjør det?. I treet er det porer, eller tynne "sugerør", som forsøker å trekke til seg alt som er tyntflytende nok vha. kappilæreffekten.

Dette kan være vann, kaffe, olje, melk, bensin, oljelakk, men altså ikke tynn lakk?

 

Dersom du fortsatt mener du har rett, bør du utdype dette nærmere!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Metoden som er beskrevet virker bra, ser det ut til. Diskusjonen om lagg/tynner skal jeg ikke blande meg borti, man jeg har aldri hørt dette før fra noen av de mange fagfolkene jeg har snakket med om emnet. Det som imidlertid er en gjenganger, og som jeg har brukt selv i alle de år er kombinasjonen olje/lakk. Starter du med å mette treverket med penetrerende olje, oppnår du en inntrenging i treverket. Hvilken olje, kan du velge selv. Jeg har brukt både Benar for edeltre og Owatrol D1. Hvis du vil ha lakken til å flyte bedre ut, kan du blande den ut med hva som står på boksen med Owatrol Olje. Ikke D1 men "OLJE". Siklingen er et godt råd. Og hvis du ikke gidder å slipe mellom hvert lag, har jeg etter råd fra kompis malemesteren med stor trebåt, erstattet papiret med en teskje Lynol i hver halvliter lakk. Skal etter hans sigende gi "heftgrunningsegenskaper" - dette har funket bra. Etterbehandling?

Han vokser lakkflatene på sin båt med bilvoks, for å bevare glansen. Jeg gjør det samme på garasje - , og inngangsdør i teak. De har bevart overflaten i fem år. Flatene må da selvsagt avfettes svært nøye hvis lakken skal fornyes. Voks er ikke bra på dørk eller dekk.

Noen spredte råd. Velg og vrak.

God båtpuss!

Inbgvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Mer trearbeider...

Bilde

 

Bilde

 

Utrolig hva en relativt sakteroterende stålbørste-på-drillen, en sikleskrape, litt olje og ca 15 minutter har å si?    Og jeg som hatet treverk i båt for 2 år siden?  Forøvrig masse trafikk og folk på Vallø småbåthavn utenfor Tønsberg idag.  Fint vær og mye polering, vasking+++  

 

Hilsen Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har revet opp gulvet i min Wellcraft Eclipse 182 bowrider, forde allt treverket i gulvet er råttnet opp.

 

Det lå et lag med teppe, så et lag med polyester og så lå det treverk.

Under der så lå det skum.

 

Er det noe andre metoder å legge støpe bulv på så jeg slipper å støpe med polyester rundt treverk igjen??

 

Er det greit å fjærne skummet? trenger jeg det ?

 

Hørte at man kanskje kunne bruke poluuretan plater? som også kan være lettere.....

 

noen som har noen forslag?

 

Jeg kan fikse et bilde av båten og gulvet som er revet opp nå også hvis det trengs.

 

 

mvh

Henrik

Link to post
Share on other sites

Jeg har delvis hatt samme problemet som du i min gamle Sea Ray. Jeg brukte den tunge veien, fjernet alt treverks om var råtnet eller på vei til å bli det. Teppene som lå på dørken ble fjernet i fjor høst. Dørken var laget av kryssfiner som var "kledd" med glassfiber og en del skott var flylt med skum. Alt treverk ble fjernet og eventuelt vann i skummet har i løpet av vinteren tørket opp. Nytt dekk ble laget av kryssfiner med et par lag med 300g/m2 glassfiber og polyester utenpå, deretter kommer 6mm teakstaver. Det er litt jobb, er par tre gode dager så er det som nytt.

 

Du kan gjerne fjerne skummet, men om det har noe hensikt er jeg usikker på. Du kan sikkert bruke mange abdre metoder for å bygge opp dørken igjen, men jeg valgte den "opprinnelige". Det er som sagt litt jobb, men så lenge det er båt så er det hobby slik som jeg ser det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så lenge forutsetningen er at stryrken ligger i glassfiberlaminatet og ikke i platen, vil jeg anbefale bruk av divinycell. Lett å arbeide med, lav vekt, trekker ikke vann. Imidlertid mistenker jeg at produsenter bruker treverk for styrken sin del, og kler med glassfiber/polyester for å få dette "tett"

 

Sats på divinycell av 1cm tykkelse er min anbefaling, og legg litt arbeid i glassfiberjobben for å være sikker på at styrken blir god nok. Divinycell kan du enkelt kutte til med tapet-kniv, og du kan montere dette med tec-7, sica eller lignende før du plaster det inn. Husk imidlertid at styrken skal ligge i glassfiberlaminatet - dette må tas hensyn til i utformingen av divinycell som forskaling og kjernemateriale.

 

Er jo aldri et onde at vekten kan reduseres på en planende båt? Dermed er cellemateriale ala divinycell fortreffelig

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...