Jump to content

Eberspächer D4 stopper etter 7-8min.


knoppen

Recommended Posts

Har en dieselvarmer som ikke er helt god.

Starter som normalt men etter varmeren har kommet opp i full effekt (ca 7-8 min) stopper den.

Restarter varmeren på panelet og det samme skjer igjen.

Har sjekket brennkammer, pumpe, filter. Hvist det var termosikringen ville jeg vel ikke kunne starte den igjen før den hadde kjølt seg ??

Noen som har en ide??

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Eberspracher D4 .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Hadde et tilsvarende problem på en båt for etpar år siden. Feilen var at pumpa var montert feil. Den skal stå skrått oppover (45º vinkel) med sugesiden ned og trykksiden opp. (Trykksiden er der hvor ledningene til pumpa er tilkoblet).

 

Dette er godt beskrevet i manualen.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem, men etter å ha snakket med importøren fixet det seg. Forrige eier av båten hadde kjøpt Eberspächeren hos en bilforhandler, derfor var det ikke rom-temp-føler med i "settet".

Når det ikke er montert en rom-temp-føler, er det en temp-føler på selve Ebern som skal styre det hele. Den har en tendens til å bli fort varm og Ebern slår seg av.

 

Med en gang jeg fikk tilsendt en rom-temp-føler sammen med kobl.skjema var alt i orden og har vært det siden.

 

PS

Pumpa skal ikke stå presis på 45 grad. I manualen står det at pumpa skal ikke står "mer enn" 45 grad.

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Om en tenker at D4 stopper fordi den blir for varm kan en jo sjekke avgass slanger og varmluftslanger. Om det er for mye motstand her stopper varmeren. Max lengde til frem til lengste spjeld er forklart i manualen.

Du kan kanskje kople fra varmluftslanger direkte fra vamrmeren om den er plassert slik at det er mulig. Regner med du har prøvd å starte varmeren både med termostat på min og på max for å se om den oppfører seg annerledes når den står på min?

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem med min Webasto, den fikk for lite friskluft inn, jeg tok spjeldet av røret og "ga full åpning" og problemet var borte. Har snakket med en annen som hadde tverrstilt varmeren, han måtte snu den slik at alle rør fikk mindre svinger og på den måten løst problemet.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å kjøre varmer uten utblåsingsslange og innsugsslange med samme resultat. Har prøvd den på max og på min på termostat med samme resultat. Har det samme problemet enten jeg ligger på landstrøm eller på forbruksbatteri (2 stk nye 115 amp). Varmeren tenner og det blir god varme i slangen men etter noen minutt slukker den direkte fra full effekt og det er kun vifta som går noen minutter. Ingen unormal røyk eller andre feilsymtomer.

Link to post
Share on other sites

Regner med at du henter diesel direkte fra hovedtanken på båten..? Feilen kan jo ha noen med dieseltilførsel å gjøre. Det kan være feil på f.eks pumpen, eller plassering i forhold til tank etc, etc etc...

For å sjekke at det ikke har noe med dieseltilførsel å gjøre så kan du jo prøve å ha en liten kanne med fersk diesel som du putter en kort innsugslange fra pumpen opp i. Da får du bekreftet om det er varmeren eller noe eksternt med slange, diesel eller pumpe som ikke fungerer. Husk ha alle varmluftsuttak åpne.

PÅ D4 er det en egen slange for innsug av forbrenningsluft. Sjekk også at denne får bra tilførsel av luft og at det ikk er en knekk e.l. på slangen.

Innsug av luften som skal varmes må også ha fri tilgang til luft. Hvis du har slange der så sjekk at denne er ok.

Slik du beskriver problemet kan det virke som overoppheting. Det kan f.eks komme av at varmluftslanger er feil diemsjonert, at spjellene ikke er åpne, knekk på slangen(e) m.m. Er usikker på hvordan varmeren vil oppføre seg hvis det ikke får nok forbrenningsluft, men antar den vil sote mye og at den kanskje da vil stanse etter hvert.

Soter den mye i eksosen?

 

Jeg har en D4 som jeg monterte selv. Jeg tar luft til forbrenning fra motorrom/rom under akterdekk der det er god tilførsel av luft utenfra. Luften som skal varmes henter jeg gjennom slange som er montert på luftinntak akterut på båten. Altså langt vekk fra eksosutløp til varmer. Jeg bruker ikke varmeren når jeg er undervveis. Har da radiatorvarmer/defroster som jeg bruker når det er kaldt.

Jeg kjører D4`n kun på autodiesel da den ryker mindre med den.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du sjekket den gjennomsiktige drivstoffslangen inn til pumpa for luftbobler i drivstoffet?

 

Jeg har noen ganger problemer med dette etter at jeg har tatt ut drivstofftanken til Eberen for påfylling, men tror ikke den går så lenge som 7-8 minutter før den stopper.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor gammel din D4 er, ,men kan den være produsert rundt 2001-2004 eller noe slikt? I så fall har det vært en del varmere med produskjonsfeil (produsert i tidsrommet spesielt) på den elektroniske "hjernen". Symptomene er omtrent som du beskriver - varmeren starter, men så stanser den igjen etter kort tid. Kjenner til flere som har byttet "hjernen" på sine D4 apparater, meg selv inkludert. Jeg fikk ny "hjerne" gratis - reklamasjonssak.

 

Ikke sikkert dette er årsaken til ditt problem. Men før du foretar flere tidkrvenede feilssøk, vil jeg anbefale deg å låne en frisk "hjerne" på verkstedet. Dersom varmeren går normal med denne - vel da har du enkelt og greit funnet ut hvor problemet ligger :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...