Jump to content

Tenningsproblemer Utenbords Mariner 135hk 98modell


holmes

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tenningsproblemer med min motor. Jeg har hatt et problem over lengre tid etter jeg tok over båten, har hatt den på service hvor de sa de hadde byttet en pakning hvor den trakk falsk luft, men dette hjalp ikke.

 

Jeg har byttet nye plugger, byttet bensinfilter i inntaket og i motoren.

 

Jeg må nemlig kime vestenlig mange ganger før den starter. da må jeg også ha den i fri og 3/4 gass før den starter. noen som har noen tips?

 

Båten kan noen ganger også dø ut hvis jeg kjører på tomgang. men ytters få ganger.

 

mvh

Stian

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Du skriver at motoren har tenningsproblemer. Er dette noe du har fått konstatert, slik at du dermed ser bort fra mulige problemer med drivstofftilførselen?

 

Jeg går ut fra at dette er en 2-takter. Jeg vet ikke hvordan choke-/primersystemet er på denne motoren, dvs. om det er chokespjeld eller om det er en primerventil som sender bensin rett ned i bunnpannerommet. På en 60hk Mariner fra '92 som jeg hadde tidligere, var det sistnevnte løsning. Jeg syns det kan virke som om manglende choke/priming kan være en mulig årsak til startproblemene. Uansett kan du jo sjekke om du hører at det klikker i solenoiden som skal påvirke enten chokespjeldet eller den omtalte ventilen når du trykker inn startnøkkelen.

 

En annen mulighet er (og igjen med referanse til den omtalte 60-hesteren) følgende: Under svinghjulet hadde denne et spolesett. Dette settet inneholdt foruten ladespole (for generering av ladespenning), også en 2-delt spole, hvor den ene delen genererte tenningspulser for det lavere turtallsområdet, mens den andre delen sørget for tenningspulser for høyere turtallsområder. Tenningspulsene gikk fra spolesettet går via den eletroniske tenningsboksen og coilene, før til de endte opp på tennpluggene. Dersom det er dårlig kontakt i spoledelen for lavere turtall, skal du ikke se bort fra at dette vil kunne arte seg slik du beskriver. MEN igjen - jeg vet ikke om det er tilsvarende løsninger på din motor.

 

Jeg har svært gode erfaringer med å snakke med Ravns Garage når det gjelder sliike ting. De har god kunnskap og er svært service-minded. Hvis du ikke allerede har gjort det, så ta en telefon til dem!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe jeg har fått konstatert, men slik jeg føler det.

 

Når båten er kald, tar det lang tid å starte, må vri mange ganger og man hører den prøver å starte.

 

Når båten er varm, starter den med en gang.

 

Har vært å kjørt en lengre tur idag for første gang etter jeg har byttet tennplugger og bensinfilter og merket allerede idag at det har blitt mye mindre bensin enn før.

Idag måtte jeg kime ca 5-6 ganger før den startet, igjen måtte jeg ha litt gass.

Link to post
Share on other sites

Regner med du sørger for å pumpe slik at blæren er hard før du starter?

 

vipper du opp motoren helt hver gang du har vært på tur?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Når båten er kald, tar det lang tid å starte, må vri mange ganger og man hører den prøver å starte.

** igjen måtte jeg ha litt gass.

Hvordan er batteriet ?? disse motorene trenger ca 250 rpm før de lager ordentlig gnist..

Er det lenge side motoren ble justert ?? tenker ikke på MAX fortenning men på "throttle primary pickup" ( tenning ved null pådrag ), har ikke data på en så ny motor som du har, men ser de litt eldre slektningene ligger rundt 8 > 10 grader ATDC .

Det som skjer når du gir gass er jo at du justerer tegningstidspunktet, er det feil justert så korrigere du det ved å gi på mere gass ??

 

 

Har prøvd å tilte motoren opp, og latt være. Ingen forskjell.

Skal ikke ha så mye å si, men ideelt skal vel motoren være loddrett....

 

Har du sjekke om primerventilen fungerer, skal slippe bensin direkte inn i veivhuset, aktiveres ved å dytte nøkkelen inn et ekstra trinn ( choke funksjon )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
En annen mulighet er (og igjen med referanse til den omtalte 60-hesteren) følgende: Under svinghjulet hadde denne et spolesett. Dette settet inneholdt foruten ladespole (for generering av ladespenning), også en 2-delt spole, hvor den ene delen genererte tenningspulser for det lavere turtallsområdet, mens den andre delen sørget for tenningspulser for høyere turtallsområder. Tenningspulsene gikk fra spolesettet går via den eletroniske tenningsboksen og coilene, før til de endte opp på tennpluggene. Dersom det er dårlig kontakt i spoledelen for lavere turtall, skal du ikke se bort fra at dette vil kunne arte seg slik du beskriver. MEN igjen - jeg vet ikke om det er tilsvarende løsninger på din motor.

 

Hei, Jeg prøvde å poste denne tidligere men fikk ikke noen tilbakemeldinger:

 

"Jeg var ute å fisket her forleden dag, lå og dorget med rolig fart og plutselig stoppet motoren. Jeg fikk ikke start med en gang og måtte ta inn både dyprigger og stenger før allt vaset seg sammen. Jeg begynte så å undersøke motoren, men fikk ikke start og det var ingen gnist. Etter ca 30 minutter, startet motoren igjen og den gikk helt fint. Jeg kjørte så direkte hjem og det ble ikke mer fisking.

Så prøvde jeg motoren litt i går, kjørte ca 15 minutter og så stoppet den på nytt. Jeg måtte la den stå ca like lenge før den ville starte, også nå manglet gnisten. Når den startet kjørte jeg hjemover og kom meg nesten inn til bryggen før den stoppet på nytt. Men nå ville den ikke starte uansett hvor lenge jeg ventet."

 

Det jeg leser i ditt innlegg om de tenningspolene som generer tenningspulser til lave turtall var interresant. Vet du om det fins informasjon om hvilken ledning inn på tenningsmodulen man kan måle disse pulsene?

 

Hvis jeg har disse pulsene inn på tenningsmodulen bør vel denne undersøkes?

 

Askeladden

Link to post
Share on other sites

Hei, Jeg prøvde å poste denne tidligere men fikk ikke noen tilbakemeldinger:

 

"Jeg var ute å fisket her forleden dag, lå og dorget med rolig fart og plutselig stoppet motoren. Jeg fikk ikke start med en gang og måtte ta inn både dyprigger og stenger før allt vaset seg sammen. Jeg begynte så å undersøke motoren, men fikk ikke start og det var ingen gnist. Etter ca 30 minutter, startet motoren igjen og den gikk helt fint. Jeg kjørte så direkte hjem og det ble ikke mer fisking.

Så prøvde jeg motoren litt i går, kjørte ca 15 minutter og så stoppet den på nytt. Jeg måtte la den stå ca like lenge før den ville starte, også nå manglet gnisten. Når den startet kjørte jeg hjemover og kom meg nesten inn til bryggen før den stoppet på nytt. Men nå ville den ikke starte uansett hvor lenge jeg ventet."

 

Det jeg leser i ditt innlegg om de tenningspolene som generer tenningspulser til lave turtall var interresant. Vet du om det fins informasjon om hvilken ledning inn på tenningsmodulen man kan måle disse pulsene?

 

Hvis jeg har disse pulsene inn på tenningsmodulen bør vel denne undersøkes?

 

Askeladden

Hei!

Da jeg hadde problemet, koblet jeg løs ledningene mellom statoren og tenningsmodulen, slik at jeg kunne få målt motstanden i statorviklingene med et ohm-meter. På min motor kom det 2 gule, en sort, en rød og en blå ledning fra statoren. De to gule kom fra ladespolen på statoren og gikk til vekselstrømsinngangene på likeretterbroen. Den sorte (jord) og den røde var tilkoblet "high speed"-viklingen på statoren. Den ohmske motstanden i denne statorviklingen skulle ligge i området 90-140 ohm. Mellom den røde og den blå ledningen lå "low-speed"-viklingen. Motstanden i denne skulle være i området 3600-4200 ohm. På min motor var det brudd i "low-speed"-viklingen. Jeg hadde også et par tilfeller med "uforklarlig" stopp på tomgang og start igjen etter litt kinning, før motoren plutselig ikke ville mer. Jeg vet ikke om kabling og fargekoder er de samme på din motor. Hvis du ikke finner ut av dette, vil jeg anbefale en telefon til Ravns Garage. De er ganske gode på Mariner/Mercury, og er svært serviceinnstilte.

 

En annen som kjenner disse motorene svært godt er "Droll" her på forumet.

 

Lykke til med feilsøkningen! Dette finner du ut av!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...