Jump to content

hvorfor blir vannkjølt strømaggregat for varmt


Superkul

Recommended Posts

jeg skiftet impeller og byttet termostat samtidig ( den gamle impellern var hel)

men agregatet virker som det blir for varmt alikevel - sprutet litt vann på toppen og det freste..........

kan det skyldes at oljen er for dårlig etter varmkjøringen jeg hadde pga evnt dårlig termostat???

satt på et vannfilter for å se om det går vann igjennom men så ut som det i såfall rant saaaakte

Link to post
Share on other sites

Denne tråden blir nok litt rotete fra min side - men det er godt ment.

Har du sjekket vanninntaket ditt? (jeg pleier å gjøre det ved å sende pressluft gjennom vanninntaksfilteret)

Har du sjekket vanninntaksfilteret?

Har du sjekket anoden(e) på aggregatet?

Har du sjekket kjølevæsken på ferskvannssiden?

Har du sjekket eksosutslippet - har du separator som skiller vann og eksos -?

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk varmealarm på agregatet vårt i dag. Det var dårlig med vann inn. Sjekket impeller og filter og det var OK - så da antok jeg at det var tilstopping av inntaktet. Etter noen timer med båten i fart testet jeg da vi kom til ny havn og da var det OK.

 

Kan jo være at du fikk en glassmanet i inntaket i dag da du testet :smiley:

 

Kan du høre om det kommer vann inn/ut? jeg har en sånn skiller på eksosen der tørr eksos går ut under badeplatformen og vannet går ut under båten. Kan høre at det surkler i vann når jeg lytter under badeplatformen - tar det som tegn på at det kommer vann inn.

Link to post
Share on other sites

Halloi!!

Jeg kjenner ikke til ditt aggregat, men jeg har et Onan aggregat som hadde en tendens til å stanse på autostopp pga varmgang.

 

På dette aggregatet er det en liten johnson/jabsco sjøvannspumpe der impelleren var helt utslitt.

Da jeg skulle skifte impeller merket jeg radial slakke i aksling og jeg demonterte derfor hele greia.

Det viste seg da at lagret var totalt utslitt av rustdannelse som følge av saltvannslekkasje i akseltetningen/simmeringen.

Fjæren i simmeringen var rustet helt vekk. Dette medførte at pumpen saug falsk luft gjennom den utette aksletetningen og kjølingen ble derfor betraktelig redusert.

Antagelig så var dette den primære årsaken til at impelleren også kollapset. Falsk luft medfører at pumpen mister evnen til å løfte vannet på sugesiden og den ble derfor tørrkjørt. (Pumpen hos meg ligger ca. 50 cm over havoverflaten).

 

Etter å ha skiftet ny simmering med rustfri spennfjær samt nytt lager og ny impeller så har aggegatet fungert problemfritt!

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg starter aldri aggregatet når jeg ligger i havner med mye tilgrisinger i vannet - nettopp av den grunn Bitteliten antyder. I sommer har det også vært områder med svært mye glassmanater. Her er jeg forsiktig med oppstarten. Jeg har Onan som har følsom sensor for oppheting og stopper raskt slik mateco beskriver. Mase 3500 diesel kjenner jeg ikke noe særlig. Har du gjennomsunlig lokk på saltvannsinntakfilteret slik at du kan observere vanninntaket?

Link to post
Share on other sites

Som sagt å kjenner jeg lite til Mase aggregatene, men et søk ga følgende Workshop manual til IS 3.5 som kanskje kan være det samme som ditt.

 

Se spesielt under avsnittet om seawater ciruit/seawater pump. Ser at pumpen er svært lik den som sitter på mitt Onan aggregat. Har du sjekka tilstanden på drivreima og at denne ikke slurer?

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har du gjennomsiktig lokk på vanninntaksfilteret eksempelvis av typen Vetus, slik at du kan observere vannmengden som blir sugd inn av impellerpumpa. Dette burde i så fall kunne gi en pekepinn på når vanninnsuget avtar. Jeg hadde prblemet med overoppheting i våres. Jeg satt da vannslange ned i vanninntaksfilteret slik at jeg matet impellerpumpa. Hos meg var problemet en defekt impeller. Ikke skjønner jeg at den kunne bli det på ca 80 driftstimer. Kanskje for lite brukt? Jeg har vurdert om jeg skal ta den ut under opplag til høsten?

Link to post
Share on other sites

har bytta innpeller + termostat men det virker som den tetter seg i en slange på sia - det fant jeg forrige gang

men nå har den tappet batteriet også (eget batt) den lader bare 12,7

men 220 volten går og ja det blir varmt enda - skal plukke litt mere i helgen

 

har et diesel varmeapparat som ikke fyrer mere også :cryin::cryin: helt dødt - enda det er strøm inn på det :smash:

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet tidligere. Jeg koblet vannslange fra brygga til sjøvannsinntaket, og løsnet i tur og orden alle forbindelsene til jeg fant feilen. Det var gummibiter (trolig fra tidligere ødelagt impeller) som dannet propp i utløpet fra sjøvannspumpen. Det kan i slike tilfeller være løse biter som flyter rundt i systemet og tetter etter en stund. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

løfter denna igjen .....................

nå har jeg prøvd det meste - tok av slangen og dytta den opp i en bøtte med vann - null suging

innpeller er inntakt og det er åpent alle veier - tok av eksosmanifoil og den virker ok

da er spørsmålet - skal jeg gå så langt å rive av toppen etc???

går vel ikke an å lage topp pakning selv??

kostet en formue med pakningsett til det agregatet mener jeg og huske

rett før jeg hiver ut hele skiten og setter inn et diesel agregat fra obs til rundt 4 lapper - kobler til eksos ut grrrrr

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...