Jump to content

Test ditt båtvett.


Ficher

Recommended Posts

"Ingen Skjær i sjøen" 100% (Tok båtførerprøven i vinter) Den snart obligatoriske :lol::lol::lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Fine spm da - i kjent POSEIDON stil - for det er han som står bak de fleste av disse spørsmålene.

 

Legg merke til hvordan flere av de riktige svarene virker som om de må være gale ved første øyekast.

 

Tipper at Severin Suveren uten opplæring går nesegrus her. Jeg tror nok det er noe av hensikten.

 

Ellers vet dere vel at det er POSEIDON som står bak D5L initiativet her på baatplassen.

 

-koh

Link to post

Tallene fungerer vel på samme måte som på lyktestolper etter hva jeg har hørt, altså at den på bildet er nummer 10 i den byen\kommunen.

 

Sånn at hvis det er noe galt med den, så kan man ringe til Havnevesenet e.l. og si i fra, så vet de akk hvem det er.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Du er inne på noe, men det er hverken by eller kommune som er referansen. Det viser til kystverket sin inndeling og kategoriseringer av forskjellige seilingsleder i området.

Men dette er nytt siden jeg tok båtførerprøven, mener jeg. Var nettopp innom både kystverkets nettsted og kartverkets efs-nettsted og fant ingenting om denne typen merker der (titter jevnlig på begge).

 

Spørsmålet er da: Hvor kunne jeg ha fått info om de flotte, nye merkene? F. eks. om den nye utformingen, som jo avviker fra det vi tidligere har sett fra IALA om utseendet på røde lateralmerker, og om hva tallet skal bety. Det med tallet er jo viktig, for hvis noen tolker det som fartsgrense på et sted som ligger inne i en 5-knopsone, kan det jo bli litt uryddig - og kanskje farlig - trafikkbilde, da.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Men dette er nytt siden jeg tok båtførerprøven, mener jeg. Var nettopp innom både kystverkets nettsted ....

KYSTVERKET

 

...... Det med tallet er jo viktig, for hvis noen tolker det som fartsgrense på et sted som ligger inne i en 5-knopsone, kan det jo bli litt uryddig - og kanskje farlig - trafikkbilde, da. ....

Dette er en av grunnene til at noen mener at obligatorisk opplæring kunne ha noe for seg :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hurtig takk for hurtig svar, Poseidon!

Men årsaken til at jeg ikke har funnet opplysningene tidligere når jeg har kikket innom kystverket.no, har kanskje allmenn interesse: Jeg gikk i den fella å tenke at "dette er jo for hurtigbåter - ikke for mine 10-12 knop". Men så snart noe nytt "står i sjøen", må vi jo alle vite hva det er og hva det betyr.

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
... Jeg gikk i den fella å tenke at "dette er jo for hurtigbåter - ikke for mine 10-12 knop". ....

 

God mulig. På fagsproget brukes ofte betegnelsen HIB på disse merkene, altså "Hurtigbåtmerke, Indirekte Belyst" og den er forsåvidt grei når de har en lyskaster på toppen som gir indirekte belysning.

 

Men den betegnelsen som kystverket har tatt i bruk senere er jeg dypt og inderlig uenig med. De kaller nemlig disse merkene også for lanterne og det er etter mitt syn direkte misvisende. I min verden er "lanterner" de som man har ombord i båt, ikke de som står fast på land. Men, men man har nok hatt en navnekomite som har arbeidet både lenge og grundig med saken . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Dette er en av grunnene til at noen mener at obligatorisk opplæring kunne ha noe for seg :wink::wink:

 

Men det hadde vel ikke hjulpet alle de som har tatt denne prøven før denne type merker ble innført? Og så vidt jeg forstår så kan jo alle som har avlagt denne prøven siden tidenes morgen innløse denne i et eventuelt nytt bevis? Og jeg skulle ikke bli helt overrasket om det også i fremtiden kan komme nye endringer på både det ene og det andre og da hjelper det vel ikke å ha tatt (fortid) denne prøven før disse endringene fant sted? Og til slutt; vi plikter vel alle, store som små, gamle som unge, kvinner som menn både de med og de uten både det ene og det andre sertifikat å til enhver tid kunne de gjeldende regler for trygg ferdsel på fjorden slik at vi er skikket til å føre det fartøy vi fører?

 

Joda, jeg vet at jeg står i stor fare for å ha ordentlig dritt på draget og gjort kjent for allverden min komplette mangel på forståelse for gjeldende regelverk, men det får heller stå sin prøve og jeg skal gjøre et forsøk på å ta det som måtte komme etter dette innlegget som en mann!

 

:sweat:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Du blir etter dette inlnegget fratatt all rett til å føre båt, seil, motor, årer. Svømming skal heretter foregå med obligatorisk redningsvest og din hytte blir sporenstreks flyttet inn på "Knott-tangen" (Rapentangen) ! :lol:

 

Neida, mye vettugt i inlegget ditt Mouche, men det blir stadig endringer og flere sjømerker å forholde seg til og en gang må jo "startskuddet" gå.... :wflag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Joda, men poenget mitt er vel egentlig at dette "startskuddet" gikk da Sjøveisloven ble innført og med en ordlyd som faktisk pålegger oss ansvaret for å ha de nødvendige kunnskaper. Det man nå snakker om er vel egentlig om alle skal offisielt kunne dokumentere dette ved å ha avlagt en obligatorisk prøve? Og for ordens skyld; jeg er for (og prøver selv å følge) Sjøveislovene!

 

På Rapentangen tror jeg det er obligatorisk med golfkølle og grilldress, ikke flyteplagg! :lol:

 

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Men det hadde vel ikke hjulpet alle de som har tatt denne prøven før denne type merker ble innført?

 

Neste skritt er obligatorisk årlig oppdateringskurs i regi av autoriserte skoler og med godkjent 1X2 eksamen og uten mulighet til å avlegge prøven som privatist.

 

Harrù ikke skjønnt noe du à M?

Link to post

Vel, siden jeg har solgt aksjer, hus, hytte, bil, kjerring og unger og investert i et par større nautiske kompetansesentere med opplæring i Sjøveisloven og båtførerprøven så har jeg jo skjønt noe? :wink:

 

Forumets medlemmer får selvfølgelig rabatt, dog etter individuell behandling! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
På Rapentangen tror jeg det er obligatorisk med golfkølle og grilldress, ikke flyteplagg! :lol:

:cheers:

 

Og insekt-spray. Har et vennepar som kjøpte hyrtte der for noen år siden (jo, de har båt, men må kjøre bil en stund til fergeleie da båtplasser ytterst på tangen er mangelvare grunnet topografi), damen begynte å gråte første helgen de var der. Ble spist opp av knott så fort vinden løyet, det er jo reine myra åppe på platået der.... Forøvrig er det innført "Obligatorisk Green Card"

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er fint at det legges ut slike testsider. Siden jeg fikk 10 av 10 kan jeg tillate meg å være kritisk til oppsettet.

De spørsmålene som er satt opp er ikke blant de viktigste som nye båtførere bør forholde seg til. Jeg tror at de spørsmålene som her er tatt inn snarere skremmer fremfor fremmer interessen for kunnskap om sjømannsskap for ferske båtførere. Men det er mitt syn.

Link to post
....... snarere skremmer fremfor fremmer interessen for kunnskap om sjømannsskap for ferske båtførere. Men det er mitt syn.

 

Hei Roald,

takk for tilbakemeldingen; og når den kommer fra deg så er det absolutt noe som skal legges merke til.

 

Bakgrunnen for spørsmålene var i retning av at det skulle være en påminnelse til de som "....har vært på sjøen hele livet", ".... ikke trenger båtførerbevis for de kan alt fra før", ".... allikevel ikke lærer noe på slike kurs".

Spørsmålene ble laget for at noen av disse muligens skulle få et hint om at noe skjer, med nye staker, blinker, merker, osv, osv.

 

Men uavhengig av det så vil jeg svært gjerne høre fra deg hvilke spørsmål/oppgaver/forhold som skulle legges mest vekt på i tilsvarende tester.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Kjære Jan.

Jeg har fundert mye på dette.

Etter å ha seilt mange år på Vestkysten av Sverige - som kanskje er blant de vanskeligste områdene å seile i, samt mange områder i Danmark og nordre del av Tyskland mener jeg at følgende er viktig å beherske:

- kardinalmerkene

(det er etter mitt skjønn for få som behersker toppmerket, fargebåndene, lysrefleksene og lyskarakteristikken)

- lateralmerkene

- kartsymbolene som som viser dybde

 

Når det gjelder forhold mellom fartøyer, så er det selvfølgelig viktig, men de fleste klarer å innrette seg til hverandre. Mitt inntrykk er at mange har vansker når de seiler alene. De klarer rett og slett ikke å tolke om de skal seile SB eller BB for merker i leden.

 

Nå er jeg sær: Jeg "krangler" ofte med andre seilere. Jeg mener at det er viktig å innhente informasjon om værforholdene fremover. Eksempelvis mener jeg at de som skal passere lengre havstrekninger må kunne tolke værdata, som grib-filer eller fra andre værstasjoner.

I korthet: man må kunne tolke værdata og informasjon i leden.

Som du vet Jan, jeg har mange andre synspunkter. Hvorvidt man skal ha kunnskap om alle amfidromiske punkter og tilhøtende flo/fjære informsjoin, så er vi nok svært uenige. Noe som fremgikk av de dårlige eksamenskarakterene mine.

Link to post

Ja, Roald,

 

jeg vet at du har fundert mye på dette, det var derfor jeg stilte spørsmålet til deg. Og når du i tillegg har en glimrende evne til å ordlegge deg så visste jeg jo at svaret måtte komme.

 

Når jeg leser gjennom det du skriver så er vi nok stort sett veldig enige. Kardinalmerker, lateralmerker, kart og symboler. Dette er områder som man må være helt trygge på for å ferdes med tilstrekkelig sikkerhet i fremmede farvann.

 

Når det gjelder forhold mellom fartøyer, dvs vikeplikt og denslags viderverdigheter så går det stort sett veldig greit så lenge man har en deffensiv holdning. Men fra tid til annen treffer vi noen som er overbevist om at de i kraft av sin fart, sin skattelapp, eller sitt ego - eller hva det måtte være - mener å ha en uinnskrenket påkjørsrett. (Det er i slike tilfeller at jeg er glad for å seile rundt i en isbryter med 18 mm plater....

 

Det du nevner om tidevann kan jeg også med letthet være enig i. Jeg pleier også å presisere på mine vanlige kurs at dette er noe som vi stort sett er forskånet for her på våre kanter, men det kan bli veldig "bratt" når man kommer over til f.eks Shetland, Orknøyene og Skotland som er populære turmål for våre lokale båtfolk.

 

Akkurat det med "amfidromisk punkt" er jo litt sært, kanskje det er en egenskap vi har felles? Men du må vel i det minste gi meg rett i at det klinger veldig "important" og at det er ypperlig egnet som imponator? Og noe moro skal vi ta oss råd til å legge inn i hverdagen . . . . :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Akkurat det med "amfidromisk punkt" er jo litt sært, kanskje det er en egenskap vi har felles?

 

Mine herrer, har dere prøvd akupuntur? Mulig det ville hjelpe. :smiley:

 

Har en kommentar til båtførerbeviset og opplæringen.

 

Jeg har begge lappene (Båtfører og D5L), men mener nok at både pensum og opplæringen til båtførerbeviset kunne vært mer fokusert på selve båten på sjøen i sitt nærområde.

 

Med det mener jeg at det som er viktigst er regelverket som sjøveisreglene, lanterner, kart/kompass og ikke minst mer om selve båtforståelsen. Dvs. å handle båten og hvordan en båt (seil/motor)oppfører seg i strøm, vind, ankring, fortøying etc. Samt litt mer om de utenforliggende forhold som sikkerhet, hypotermi, båtforsikring , vhf etc.

 

Husk at de fleste kandidatene her er unge bilførere.

 

Terresterisk og hysterisk navigasjon med omvendte strømkoblinger hensyntatt deviasjon og misvisning med ETA i Dover kan man jo la være i denne omgang. :seeya:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...