Jump to content

Propellberegning til Mercury 90 (2-takt) på 21`Smuggler.


Smiley

Recommended Posts

Her forsøkt Mercury sin side for propellberegning men får bare "Errors Pitch or Top Speed is outside of expected range" ved alle forsøk, uansett om jeg forsøker å endre på toppfart og/eller pitch.

Har også forsøkt endel søk her, men ber nå om råd;

 

Jeg har en Smuggler 21fot med mercury 90 (99-mod,2t) på brakett.

Totalvekt med fører på vannet er akkurat 1000 kg. Oppnådd fart målt med GPS ble 38 knop.

På motoren sitter det nå en original aluminiumspropell merket med "18 xxxx xxx 21`"(regner med at disse tallene sier litt om diameter og pitch?) De midterste tallene er umulig å tyde pga. lakken på propellen.

 

Har nå montert en hydraulisk lift fra Bob`s machineshop, for å få motoren høyere i vannet ved sakte fart. Den hadde en tendens til å "duppe under" i bølger pga. den store avstanden fra skroget. For å få best mulig effekt på oppsettet bør jeg vel nå ha en propell som liker seg litt bedre nærmere overflaten enn det en original alu-propell gjør.

 

Altså tekniske data:

lengde:21 fot

Bunn: 25` V-bunn

Totalvekt: 1000kg

Oppnådd hastighet: 38 knop

Motor: 90 hk

Gearratio: 2.33 (iflg Merc sin propselektor)

Propell: 18 21`

 

Noen som vil forsøke seg på noen tips?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Smuggler 21fot med mercury 90 (99-mod,2t) på brakett.

bølger pga. den store avstanden fra skroget. For å få best mulig effekt på oppsettet bør jeg vel nå ha en propell som liker seg litt bedre nærmere overflaten enn det en original alu-propell gjør.

 

Motor: 90 hk

Gearratio: 2.33 eller 2.31 ( ifølge dele listene )

 

Du bør nok vurdere en stål propell ja....

 

Er et par tall som mangler for å kunne komme med råd her ... oppnådd turtall med eksisterende propell, og motorens anbefalte WOT turtall .

 

Prøvde båten for første gang med ny stål propell igår, den nye propellen satt mye bedre i vannet en den gamle alu propellen, jeg gikk for en Ballistic ifra Michigan Wheel .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Se der ja....! Ser at den ene anbefalte er en 4-blader. Vil en 4-blader dra med seg noen spesielle fordeler / ulemper?

 

Ulempen med programmet (om ikke jeg blingser helt) er at det ikke blir oppgitt noe forventet resultat av propellbyttet. Noen som har meninger om dette???

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Enig med deg i at programmet kun anbefaler passende propeller. En firebladet propell vil nok redusere toppfarten noe med denne stigningen, men akselerasjon og balanse vil bli forbedret etter min mening.

Ville nok satset på den 3-bladede stål proppen, når det er topphastighet det er snakk om. :wink:

Link to post
Share on other sites

Høres jo ut som at den alu propen du har idag passer bra til båten mtp. turtall. Skulle jeg valgt stålprop til denne, tror jeg jeg ville gått for en 3 blads 19", f.eks Turbo e.l.

Med samme mont. høyde som alu propen så vil du sanns.vis miste noe turtall da stål propellen er mer agressivt utformet. Men siden du har lift, så er det jo enkelt å justere til du har maks fart. (Om man ligger en tanke over maks anbefalt turtall med tom båt så gjør ikke det noe etter min mening.)

 

Pass også på kjølevannstrykket, lett å bli litt for ivrig med lift og propell som liker seg høyt..=)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Min bekymring har hele tiden vært at 90 hk på denne båten ville bli lite. Jeg var derfor veldig overrasket da jeg i fjor fikk den opp i 38 knop. Det er derfor ikke noe overordnet mål for meg å presse toppfarten ytterligere. Det vil være langt viktigere å få tak i en propell som gjør at jeg uten for mye problemer kan fortsette med vannski- / wakeboard- og ringleker. Da ville kanskje en slik 4-blader fungere bedre?

 

Med tanke på kjølevannet, så finnes det joe hjelpemidler; Nosecone og eksternt waterpickup. Noseconet så jeg litt om fremgangsmåten for montering hos Bob`s. Hvordan er det med waterpickup? Er dette vanskelig og montere? Skjønner ikke helt hvordan dette gjøres...

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har Smuggler`n fått vært på fjorden en tur og luftet seg med nytt oppsett:

Den nye 4-bladers propellen sørget for ganske mye raskere aksellerasjon(føltes det som i alle fall) og en toppfart på ca. 36 knop (ved 5500rpm) mot tidligere 38. Kunne justere høyden på propellen under fart så den jobbet optimalt, noe som gjorde at det hørtes ut som motoren trivdes svært godt. Den gikk veldig lett!! Var ingen fare for kjølevannet, når jeg løftet så høyt, likte ikke propellen seg så godt heller, og kaviterte "kontrollert". Nå skal det sies at jeg fulgte Droll`s råd fra en annen tråd, og borret opp de fire nederste og tettet de tre øverste kjølevannsinntakene. Ingen behov for eksterne waterpickup eller lignende.

I tillegg til ovenstående var det nå lett å unngå å drukne hele motoren når jeg slipper opp gassen, ganske enkelt ved å heve motoren.

Alt i alt veldig fornøyd!

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...