Jump to content

kalesje på Skibsplast 655


joelle

Recommended Posts

Da har vi hatt ett par fine turer med båten vi henta ipå onsdag, men så er det alltid et par "enkle" spørsmål man lurer over.

 

Vi har en 2000 modell av 655 selected med targa. Med båten fikk vi med ett trekk som jeg gjetter er til for og ha rund kalesjen når den står mot targan. (er dette riktigt)

 

Hvordan pakker andre eiere, kalesjen? Jeg har fått inntrykk av at en del pakker ned den i benken lengst bak. dette skjønner jeg ikke hvordan det er muligt siden bøylene ikke går ned i.

 

Hvis noen har bilder eller kan forklare hvordan dette blir gjort setter jeg pris på det.

Link to post
Share on other sites

Jeg pakker den i benken bak. Bøylen går nedi på et snedig vis ;) . Når du løfter opp den bakre benken (altså den med aksess til bensintank og batteri), så er det plass til kalesjen og øvre del av bøylen der. På hver side i framkant av benken er det et lite søkk, som kan se ut som en drenering. Her skal de to stående delene av bøylen peke framover. Løfter du lokket på benken som er på babord side, så vil du se at det er feste for bøylen langs ytterskottet der. Tilsvarende er det en sånn feste-dings nede på skottet på styrbord side også.

Noe knølete forklart, men når du åpner lokkene på benkene, så skjønner du hvordan bøylen skal ligge.

Før jeg pakker kalesjen, pleier jeg å ta av den bakre delen og brette sammen denne for seg selv.

 

Lykke til!

 

mvh

HC

Link to post
Share on other sites

Enkleste er vel bare å henge kalesjen i targabøylen. Har selv aldri pakket den nedi benken....Bruker heller den plassen til andre ting. Bakerste del av kalesjen tas av og legges for seg mens forrerste (største) del rulles fint og henges opp i targabøylen. I min båt (2007 mod) er det et trekk som henger fast i targabøylen som kalesjen sitter brillefint i.

Link to post
Share on other sites

Hei, joelle!

 

Her er et par bilder som viser LITT av opplegget som de andre prøver å forklare. Her ser du hvor kalesjebøylen legges og festes, slik at selve bøylene stikker ut av sittebenken bak, mens kalesja blir liggende helt skjult nede i benken. Du ser her festet (en skrue) på førersiden, mens på motsatt side er der er ikke skrue, men et hull inn i benken under passasjerstolen, der du stikker den andre enden.

 

Når du har sett dette og skjønt opplegget, tror jeg du fint får kalesjen nedi der! En ypperlig patent som jeg alltid brukte.

 

En forutsetning for at dette skal på plass, er at kalensjen rulles godt sammen rundt bøylen før du plasserer den nedi benken, over bensintanken. Og som nevnt ovenfor, den bakeste delen av kalesja tar du av først, den bretter du for seg selv og legger nedi benken, før du legger nedi bøylen med forreste delen av kalesjen.

 

Har dessverre ikke bilder av mer enn dette, siden båten er solgt. :cryin:

 

Lykke til!

 

kalesjeboeyle_1__lite.jpg

 

kalesjeboeyle_2__lite.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått, så var løsningen med U-sofa vanlig (standard) på 655 til og med modellår 1999. Fra 2000-modell ble L-sofa standard, men U-sofa kunne fortsatt spesialbestilles. Svært sjeldent å finne nyere Skibsplast 655 med U-sofa, men jeg var borti en 2003-modell til salgs som hadde det. Pluss og minus med begge løsninger, mer sitteplass med U-sofa, men mer benplass (og romfølelse) med L-sofa.

 

Er din modell 2000-modell? Er forsetene slik som på bildene jeg la inn? Hvis du har seterygger med "bøyler" og åpning, er det 1999-modell eller tidligere.

 

Hvordan gikk det forreten med kalesjen, fikk du den nedi nå?

Link to post
Share on other sites

min er en 2000 modell, og jeg har nå gått igjennom alle annonser på finn.no og sjekket alle modeller fra 1997 frem til dags data men har ikke funnit en eneste med u sofa.

 

Kan bli et godt argument den dagen man ska selge :rolleyes:

 

Mine sete rygger er akkurat som dine.

 

Har ikke fått prøvd dette med kalesjen ennå, men var nede i båten idag og ser at det er hull som man ska tre in bøylene i

Link to post
Share on other sites

... men har ikke funnit en eneste med u sofa.

 

Kan bli et godt argument den dagen man ska selge :rolleyes:

Tja... kanskje... eller ikke :confused: Jeg og min kone var faktisk ombord i 655'er med både L-sofa og U-sofa før jeg kjøpte min 655 og vi var ikke i tvil om at vi foretrakk L-sofa. Det avgjørende for oss (familie på 4) var først og fremst at da kan man ha et ganske stort rektangulært bord (m/2 bordben) og snu førerstolen slik at man får en bra sittegruppe langs bordet. Vi fikk ellers følelsen av at man uten bord/uavhengig av bord heller ikke fikk mer sitteplass med u-sofaen blant annet pga benplassen. Vi syntes videre det var mest praktisk mht ombord- og ilandstigning samt selvsagt generelt mht dørkplassen i cockpit. Men om noen har erfart klare fordeler med U-sofa varianten i 655 er jeg nysgjerrig og vil gjerne høre :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tja... kanskje... eller ikke :confused: Jeg og min kone var faktisk ombord i 655'er med både L-sofa og U-sofa før jeg kjøpte min 655 og vi var ikke i tvil om at vi foretrakk L-sofa. Det avgjørende for oss (familie på 4) var først og fremst at da kan man ha et ganske stort rektangulært bord (m/2 bordben) og snu førerstolen slik at man får en bra sittegruppe langs bordet. Vi fikk ellers følelsen av at man uten bord/uavhengig av bord heller ikke fikk mer sitteplass med u-sofaen blant annet pga benplassen. Vi syntes videre det var mest praktisk mht ombord- og ilandstigning samt selvsagt generelt mht dørkplassen i cockpit. Men om noen har erfart klare fordeler med U-sofa varianten i 655 er jeg nysgjerrig og vil gjerne høre :yesnod:

Som du skriver så har vi alle ulike kriterier vi kikker etter på båt.

 

På vår fikk vi med et rektangulært bord som man bruker to av disse aluminiums rørene for og feste. på den måten blir det greit og få opp og stuve unna.

 

Ellers blir det som sagt utroligt personligt hva man foretrekker. Kikket litt på min løsning igår og ser og at den ekstra sitte plassen er meget enkel at demontere hvis man ikke foretrekker dette.

Link to post
Share on other sites

Som du skriver så har vi alle ulike kriterier vi kikker etter på båt.

Helt klart - mange ulike prioriteringer. Akkurat mht SP655 og aktersofa ser det ut til at de fleste foretrekker L-sofa. Dette nevnte forøvrig Skibsplast når jeg spurte om aktersofaløsning i 2001. Jeg fikk høre på telefon at båtens størrelse er akkurat i grenseland for hva som fungerer best i praksis mht sofaløsningen og at de fleste foretrakk L-sofa i 655.

 

 

Kikket litt på min løsning igår og ser og at den ekstra sitte plassen er meget enkel at demontere hvis man ikke foretrekker dette.

Ja da kan du jo selv "velge og vrake" :yesnod: Om det er enkelt å montere opp igjen også... kan du jo til og med prøve med begge deler over en periode - det er jo "helt konge" :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...