Fenix Startet 5.April.2004 Link til dette innlegget Startet 5.April.2004 Hva stoler vi mest på i hekken når vi ligger i havn? Dette var i farta de alternativene jeg kom på. Jeg har ikke laget egen rubrikk for "Bruce-kopi", og det finnes også andre produsenter av ankere som ligner noen av de nevnte. Bruk hovedkategorien. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.April.2004 Link til dette innlegget Svart 5.April.2004 Hvilken kategori kommer Engbo ankeret i? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Radioinspektøren Svart 5.April.2004 Link til dette innlegget Svart 5.April.2004 Hei Fenix Vel, hva vi stoler mest på i hekken eller baugen..... - avhenger mye av bunnen selvsagt, men de fleste steder er det gjørmete og dermed Bruce. Men må si at en paraply gjør nytten mange ganger når det er f.eks. steinete e.l. Har en 15kg Bruce-kopi, samt en 10kg paraply i min 32 fots seilbåt... Hilsen Lars, Kaptein S/Y Hybris, LK7137 p.t. fortøyd til brygge G i Kambo. Sitér dette innlegget Mvh Lars Røksund Radioinspektør Telenor Kystradio Link to post
Fenix Svart 5.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2004 Hvilken kategori kommer Engbo ankeret i? Lars H. Skal vi la det sortere under Danforth-kategorien? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.April.2004 Link til dette innlegget Svart 5.April.2004 Har Danfort ankeret stokk og to klør som Engbo ankeret? Hadde først et vanlig paraplyanker. Bare "bærsj". Så et Sea Grip anker. Meget bra, men egnet seg dårlig for vinsj. Engboankeret har aldri sviktet meg, selv med 23m/s inn på tvers! Ligger aldri på svai, så vet ikke hvordan det oppfører seg da. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arild Iversen Svart 5.April.2004 Link til dette innlegget Svart 5.April.2004 7 kg Bruce og 20 m kjetting + Ankarolina på hekken og 12 kg Delta m 30 m kjetting og 50 m nylontau i baugen. Har holdt uten problemer så langt. Båten veier ca 6,2 ton ferieklar. Angående Sea Grip.......det jeg husker er at det var en helsikes fingerklemmer . Ble brukt lite og glapp stadig vekk...likte ikke stein og grusbunn tydeligvis. Forresten.....God Påske gutter og jenter...har vasket båt i dag, og i morgen går turen på jobb i Nordsjøen ( Helt ok med jobb, men skulle gjerne vært hjemme / på sjøen i påsken ) Arild Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 5.April.2004 Link til dette innlegget Svart 5.April.2004 Hvilken kategori kommer Engbo ankeret i? Lars H. Jeg svarte eller andre!? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 5.April.2004 Link til dette innlegget Svart 5.April.2004 Hvilken kategori kommer Engbo ankeret i? Lars H. Danforth/Engbo e.l. ? Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Jeg har (har hatt) Engbo anker (16 kg, galvanisert) på Joda 8100 TC. Det har imidlertid sluppet taket et par ganger, så jeg stolte liksom ikke helt på det (brukte senere ofte daumann i tillegg til ankeret). Jeg har derfor kjøpt et Bruce-anker (Bruce-kopi, 10 kg, galvanisert). Kjøpte det i Strømstad for i underkant av kr. 400,-. Kjøpte ankerrulle på båtmessen "Båter i sjøen" i fjor. Der var det forresten mulig å prute. Rullen hadde vel en listepris på ca. kr. 2.300,-. Rullen var på tilbud på messen for kr. 1.800,-, men fikk prutet den ned i kr. 1.500,-. Skal montere ankerrulle og Bruce-ankeret i påskeferien. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Har hatt 10kg Bruce-anker i baugen og 16kg skålanker på vinsj akter. Nå blir det Bruce akter også. Stoler ikke på skålankeret. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 På min båt ca. 3t har jeg 10kg Bruce kopi både forut og akter. Akter har jeg 40m 6mm kjetting på vinsj. Forut har jeg 3 slått tau og 5m kjetting. Ligger som oftest mot land så da er det ankeret akter som blir brukt. Dette sitter kjempebra men har sluppet på sjøgressbunn. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
SeaMaster175 Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 På Gamla er det en 18 kilos paraplydregg. Forhåpentligvis vil det holde til våres forbruk..... Sitér dette innlegget Link to post
Guest guzzi Svart 6.April.2004 Link til dette innlegget Svart 6.April.2004 Kjøpte først Engboanker og blytau til hekkmontert vinsj. Etter to måneder ble ankeret byttet i en Bruce-kopi, da var jeg lei av gjentatte forsøk på å få ankeret til å ta feste på leirebunn som vi har mest av i Oslofjorden. Det er grenser for hvor mye en ønsker å underholde nabobåtene. Brucekopien sitter som spikret uansett hvor jeg slipper det. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 7.April.2004 Link til dette innlegget Svart 7.April.2004 Jeg bruker 2 paraplydregger, det ene som daumann for det andre (hvis nødvendig). Funker bra for meg. På svai ( på hytta) bruker jeg noe ganske annet: Kuttet et 200 liters oljefat i to, stakk i gjennom tre tykke armeringsjern + noen lenker solid kjetting (fra den lokale ferja) og fyllte det hele med betong! Videre 12 meter kjetting og et 10 kg stållodd som daumann, og derfra kjetting opp til båten. Holder for yogurtbegeret mitt!! Hvordan jeg fikk det plassert, er en annen historie. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
heira Svart 9.April.2004 Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Original bruceanker på 15kg med 16 mm blyline,alt kjøpt hos engbo. Da vi bestemte oss for å investere i vinsj kontaktet vi selvfølgelig Engbo. Da heira veier 6,4tonn anbefalte de stort anker men de ville selge sitt eget merke. En stund før denne avgjørelsen leste jeg en test i Båtmagasinet fra Danmark hvor de hadde testet alle kjente anker og dregger hvor Brucen var overlegen best, :flag:SÅ, brucen har hengt i hekken i tre sesonger nå og har aldri sviktet . Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Bajaz Svart 9.April.2004 Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 50m 16mm blytau og 1000w IL inside med 10kg ekte Bruce - Fantastisk ! Aldri hatt problemer, unntagen den gangen jeg fisket opp verdens største tangklase. Ref : Afrohår ! Sitér dette innlegget Mvh. Bajaz Bella 621 Mercury Optimax 150 Link to post
Gunga Din Svart 20.April.2004 Link til dette innlegget Svart 20.April.2004 Hej på er ! Jag har ett Bruce i fören og ett i aktern men ikke desse! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
John_Kr Svart 20.April.2004 Link til dette innlegget Svart 20.April.2004 Hej på er ! Jag har ett Bruce i fören og ett i aktern men ikke desse! Slike anker vil jeg også ha på min 20" foter. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
bbergs Svart 20.April.2004 Link til dette innlegget Svart 20.April.2004 Bank i bordet jeg har altid hatt brucekopi 15 kg på hekken med 50m kjetting aldri mistet feste uansett hvor jeg har ligget selv med 20ms fra siden .men jeg har altid med den gamle paraplydreggen i tilfelle , heldigvis aldri hatt brukt for begge. Baug tror jeg er 10kg`s denne er litt for stor men bruker den bare som kaffedregg eller dregg. Forøvrig så er båten på vannet igjen gleder meg til første tur ankerdram og :drink:er kjøpt inn for første tur. Håper bare at alt virker som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 20.September.2009 Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 Denne tråden er fra 2004....er det slik å forså at Bruce fortsatt er det eneste rette ? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.September.2009 Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 Brucekopier er billige og derfor veldig populære da de faktisk fungerer greit men jeg tror det finnes bedre ankere som rochna osv men det koster jo da også mange ganger mer siden det ikke finnes kopier av slikt eller gjør det det ? Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Billige?.... Syrefast 15 kg 4-5000.- kr jeg syntes jo ikke det er så billig. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Syrefast 15 kg 4-5000.- Da har du et ekte Bruce. Brucekopier er støpegods og langt billigere. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Elmer Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Her har du nok lagt på en 0 for mye. Vi har brucekopi fra biltema. Den fungerer helt utmerket, og 15 kg koster kr. 549,-. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Da har du et ekte Bruce. Brucekopier er støpegods og langt billigere. Såvidt meg bekjent ble originalt Bruce aldri levert i syrefast, kun i galvanisert støpegods. Så dette er neppe en original... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.