Jump to content

Hvilken dregg/anker?

Fenix

Recommended Posts

Hei Fenix

Vel, hva vi stoler mest på i hekken eller baugen..... - avhenger mye av bunnen selvsagt, men de fleste steder er det gjørmete og dermed Bruce. Men må si at en paraply gjør nytten mange ganger når det er f.eks. steinete e.l. Har en 15kg Bruce-kopi, samt en 10kg paraply i min 32 fots seilbåt...

:yesnod:

Hilsen Lars,

Kaptein

S/Y Hybris, LK7137

p.t. fortøyd til brygge G i Kambo.

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Har Danfort ankeret stokk og to klør som Engbo ankeret? Hadde først et vanlig paraplyanker. Bare "bærsj". Så et Sea Grip anker. Meget bra, men egnet seg dårlig for vinsj. Engboankeret har aldri sviktet meg, selv med 23m/s inn på tvers! Ligger aldri på svai, så vet ikke hvordan det oppfører seg da.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

7 kg Bruce og 20 m kjetting + Ankarolina på hekken og 12 kg Delta m 30 m kjetting og 50 m nylontau i baugen.  Har holdt uten problemer så langt.  Båten veier ca 6,2 ton ferieklar.

Angående Sea Grip.......det jeg husker er at det var en helsikes fingerklemmer :headbang:.

Ble brukt lite og glapp stadig vekk...likte ikke stein og grusbunn tydeligvis.

Forresten.....God Påske gutter og jenter...har vasket båt i dag, og i morgen går turen på jobb i Nordsjøen    :cryin:  ( Helt ok med jobb, men skulle gjerne vært hjemme / på sjøen i påsken )

Arild

Jeg har (har hatt) Engbo anker (16 kg, galvanisert) på Joda 8100 TC. Det har imidlertid sluppet taket et par ganger, så jeg stolte liksom ikke helt på det (brukte senere ofte daumann i tillegg til ankeret). Jeg har derfor kjøpt et Bruce-anker (Bruce-kopi, 10 kg, galvanisert). Kjøpte det i Strømstad for i underkant av kr. 400,-. Kjøpte ankerrulle på båtmessen "Båter i sjøen" i fjor. Der var det forresten mulig å prute. Rullen hadde vel en listepris på ca. kr. 2.300,-. Rullen var på tilbud på messen for kr. 1.800,-, men fikk prutet den ned i kr. 1.500,-. Skal montere ankerrulle og Bruce-ankeret i påskeferien.

Guest guzzi

Kjøpte først Engboanker og blytau til hekkmontert vinsj.  Etter to måneder ble ankeret byttet i en Bruce-kopi, da var jeg lei av gjentatte forsøk på å få ankeret til å ta feste på leirebunn som vi har mest av i Oslofjorden.  Det er grenser for hvor mye en ønsker å underholde nabobåtene.  Brucekopien sitter som spikret uansett hvor jeg slipper det.

Jeg bruker 2 paraplydregger, det ene som daumann for det andre (hvis nødvendig). Funker bra for meg.

På svai ( på hytta) bruker jeg noe ganske annet: Kuttet et 200 liters oljefat i to, stakk i gjennom tre tykke armeringsjern + noen lenker solid kjetting (fra den lokale ferja) og fyllte det hele med betong! Videre 12 meter kjetting og et 10 kg stållodd som daumann, og derfra kjetting opp til båten. Holder for yogurtbegeret mitt!! :smiley: Hvordan jeg fikk det plassert, er en annen historie. :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Original bruceanker på 15kg med 16 mm blyline,alt kjøpt hos engbo. Da vi bestemte oss for å investere i vinsj kontaktet vi selvfølgelig Engbo. Da heira veier 6,4tonn anbefalte de stort anker men de ville selge sitt eget merke. En stund før denne avgjørelsen leste jeg en test i Båtmagasinet fra Danmark hvor de hadde testet alle kjente anker og dregger hvor Brucen var overlegen best, :flag:SÅ, brucen har hengt i hekken i tre sesonger nå og har aldri sviktet . :headbang:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

• 2 uker senere...

:lol: Bank i bordet jeg har altid hatt brucekopi 15 kg på hekken med 50m kjetting aldri mistet feste uansett hvor jeg har ligget selv med  20ms fra siden .men jeg har altid med den gamle paraplydreggen i tilfelle , heldigvis aldri hatt brukt for begge.

Baug tror jeg er 10kg`s denne er litt for stor men bruker den bare som kaffedregg eller  :sailing: dregg.

Forøvrig så er båten på vannet igjen gleder meg til første tur ankerdram og  :drink:er kjøpt inn for første tur.

Håper bare at alt virker som det skal.

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...