Jump to content

Hvilken avfetter brukes på nytt plastskrog under vannlinjen?


oddgeir

Recommended Posts

Nyervervelsen er kommet på land, og vasking, avfetting, nedmatting, priming og stoffing står for tur.

Etter å ha pløyet gjennom flere tråder om bunnbehandling, gjenstår spørsmålet.

 

Hva skal jeg bruke for å fjerne restene etter fett fra støpeformen?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Tenker du da på selve plastskroget før påføring av primer, eller tenker du på primeren mellom hvert strøk?

Jeg tenkte å bruke 120-papir og slipeklosser + muskelkraft.

 

Hvor får jeg kjøpt aceton?

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

1 Vask med ufortynnet Jotuns Båtvask

2 Skyll, skyll, skyll med vann

3 Slip med f.eks. eksentersliper mellomgrovt/fint papir

4 Skyll med vann og la tørke

5 Vask med aceton og bytt fille ofte

6 Påfør primer i ønsket antall lag i.h.h.t. bruksanvisning på boksen.

Gjør du det slik som jeg har beskrevet her, får du et bra resultat.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Tenker på brukt slik Mini beskriver. Aceton fåes i enhver fargehandel. Primer påføres innenfor gitte tidsfrister, se på boksen. Da slipper man å slipe mellom strøkene.

Ville brukt 60-papir, Det verste som kan skje er at primeren slipper. Den er så tykk at den dekker alle slipespor.

Link to post
Share on other sites

Bør man ikke gå på aller først med aceton?

Har hørt at hvis ikke skroget er fullstendig avfettet som aller første operasjon, risikerer man å slipe rester av voksen inn i gelcoaten. Med derav følgende fare for at primer ikke får 100 % feste. På mini sin liste ville jeg derfor ha flyttet punkt 5 opp som punkt nummer 1. :smash::wink:

 

Aceton er vel det samme som Tynnér / Lynol? Jotun har ulike typer tynnér for ulikt bruk.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Med vask som første punkt mener jeg altså fjerning av rester av grønske og rur. Båten er seilt fra Biscaya til Oslo uten bunnbehandling overhodet.

Den så ut som et uklippet Ullevål under da vi løftet den på mandag.

 

Apropos rur. Hva er den enkleste måten å fjerne den på. Selv etter vasking ligger det små flekker av rur på overflaten. Isskrape eller sparkelspade? Saltsyrevask?

 

Et lite inntrykk kan en få av dette bildet.

 

snart-hjemme.jpg

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Lurer egentlig litt på hvor mye fett som er igjen fra støpeformen etter at båten har vært i saltvann en stund og seilt en større distanse?

 

For å fjerne rur er saltsyre tingen. Stryk på med pensel, se det "koke" og spyl av med med vann, masse vann. Husk å beskytte deg godt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt! :yesnod:

 

Jeg gjorde nettopp denne jobben i strålende solskinn, med nesten tom båthavn like ved. Folk hilste og vinket, og jeg hilste "god tur" tilbake... :seeya:

Båten opp på en Søndag, og båten ut på en Søndag. Båter kom, og båter gikk... :nonod:

 

Drittjobb, javel - men jammen er det greit å være sikker på at den er utført skikkelig!

 

Jeg sier ikke at dette er fasiten, men dette er mine erfaringer:

Vær obs på at skroget kan være svært fuktig om natten, til langt ut på formiddagen. For min del kom første strøk med primer/bunnstoff ca. ved 11-tiden.

På kveldstid/nattestid fikk jeg tilsvarende problem, og jobbet ikke senere enn 22 på kvelden.

 

Selv brukte jeg 120 papir på eksentersliper, aceton til avfetting både før og etter sliping samt 5 (8 på jernkjølen) strøk med VC Tar2, og 3 (5 på kjøl og ror) strøk med VC17m Extra. Vannslipte hele båten med 1000-papir etter siste strøk på VC Tar2, dagen før påføring av VC17.

På drev + rorstamme brukte jeg hempels nye produkter på sprayboks: Primer + transparent bunnstoff. (3-5 strøk med hver... )

Propellen ble vannslipt med 800-papir, foreløpig ikke behandlet med noe.

Tynner er greit å ha, dersom man er uheldig å søler disse produktene steder de helst ikke skal være...

 

OBS: Dersom du skal bruke VC-serien til International, vil jeg anbefale "Mohair" rulle på primer og "skumrulle" på bunnstoffet. Disse anbefalingene fikk jeg ikke hos Maritim hvor jeg handlet for 15 båtpenger den dagen, men fra en lokal konkurent som har båt i havna...

OBS II: VC17m Extra må ikke komme i kontakt med aluminium på f.eks. drev eller rorstamme. Jeg har holdt ca. 3-5cm avstand, og brukt transparent bunnstoff fra Hempel på disse områdene...

 

Husk støvmaske, hansker og om mulig vernebriller (!) (Jeg greide å få noe drit i ansiktet, bare flaks og dumhet fra min side at det ikke havnet i øynene... :nono: )

Det er godt å kunne sove trygt om natta, med den "tørre" følelsen :smiley: :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk til shaukaas. Dette var svært informativt.

Jeg har i dag håndslipt hele båten med 120 papir.

 

Litt usikker på om jag skal gå for International, siden jeg ikke ønsker svart bunnstoff. Det må være mørkeblått.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det har seg slik at jeg har stående noen bokser med VC Tar2 primer. Kan jeg bruke denne, og bruke f.eks. Hempel bunnstoff, eller er jeg låst til VC 17?

 

Jeg hadde håpet å få brukt opp denne primeren, men er den kun beregnet for VC17, må jeg benytte en annen primer. Er det noen som kan kaste lys over dette?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Denne tor ihvertfall ikke jeg a komme med noen bastante meninger om, men det burde vel neppe by pa problemer?

 

Hor med hhv. International og Hempel, kundeservice hos International er ihvertfall kjapp og ryddig pa e-post henvendelser...

 

MEN: Hvorfor spare 3000,- nar du har brukt 1.000.000 pa ny bat?

Link to post
Share on other sites

For fjerning av ruer så kommer du overraskende langt med høytrykkspyling med varmt vann. (Og bruk en dysen veldig tett inntil skroget.) Deretter er en god skrape tingen, Da får du også sjekket hver kvadratcentimeter av overflaten på skroget. Saltsyre kan nok brukes til de mest gjenstridige ruer, men det ville jeg ventet med helt til slutt. Du får kjøpt flasker med passende sterk syre i de fleste velutstyrte båtforretninger (som sikkert har en og annen mening om dette). Deretter bør du vaske med kraftig såpe, og skylle gjentatte ganger før du la båten tørke og vasker den med aceton.

 

Fett er mer enn voks fra produksjonen og aceton fjerner mer enn fett, så jeg ville nok vasket båten en omgang før første sliping. Du må for øvrig være veldig nøye med bruk av beskyttelsesutstyr når du utsetter deg selv for så mye aceton som du gjør ved behandling av et båtskrog.

 

Når du har kommet så langt som første acetonvask har du kanskje funnet en del småskader som du ønsker å fikse. Er den en helt ny båt bør du også være oppmerksom på at det kan være små luftlommer under gelcoat (gelcoat voids). De kan oppdages ved å se etter krakelering og sprekker i gelcoat og ved å banke på skroget. (Og fortvil ikke, absolutt alle båter har slike småfeil. De fleste store bør være oppdaget på fabrikken, men noen store og langt flere små slipper gjennom kontrollen.) Det er uansett som regel helt uproblematisk å fikse slike saker når båten står på land. Det er litt verre om det går hull på gelcoat når båten ligger lenge i vannet.

 

Med hensyn til VC17 strides vel både de lærde og resten om hvor stor avstand det bør være fra nærmeste flate med VC17 til aluminium. 3-5 cm høres lite ut, noen mener halvmeteren er langt nok. Den mest fornuftige avstanden er vel et sted mellom disse. (Kanskje en avstemmingstråd kan dukke opp?) I tillegg til rorstammen skal du ligge unna seildrevet. Og, problemet er mer enn aluminium. Heller ikke en jernkjøl bør komme i kontakt med slikt bunnstoff. (Derfor bruker man langt flere lag med primer på kjøl enn på resten av skroget.)

 

Lykke til, og trøst deg med at undervannsskroget er ikke så stort som det kan virke. (Det er gjerne dagene som er korte. :lol: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MEN: Hvorfor spare 3000,- nar du har brukt 1.000.000 pa ny bat?

 

Den skjønte jeg ikke. Problemstillingen er ganske enkelt at jeg ikke ønsker svart bunnstoff. VC17 fåes ikke i min foretrukne farge som er blått.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

For fjerning av ruer så kommer du overraskende langt med høytrykkspyling med varmt vann. (Og bruk en dysen veldig tett inntil skroget.)

Tja, kanskje greit på nye båter, men jeg har sett eldre båter hvor gelcoaten er spylt av ved slik behandling.

 

Nå har trådstarteren kommet forbi dette punktet, men SeaJet sin vannlinjerens funker greit til å fjerne restene et rur. Men du må jobbe litt med produktet. Bruk en sånn skrubbesvampt.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld, hvis du vasker med ufortynnet Jotuns båtvask, trenger du ikke å avfette med aceton. Båtvasken konsentrert tar voksen iflg. Jotun, vi har brukt denne rekkefølgen og metoden på to nye båter siden 2002. Begge gangene har vi fått et veldig bra resultat. Derfor mener jeg at å avfette med aceton til å begynne med er unødvendig, en skal også tenke på at gassene fra acetonen ikke er av det beste man kan innhalere. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Til fjerning av rur brukte jeg 30% saltsyre. Jeg helte den over på en sprayflaske, og dusjet ca en 1 - 2 m2 i gangen. Etter at syren hadde "kokt" ferdig, ca 30-45 sek, fjernet jeg mesteparten med vannslangen. Resterende rur kunne lett fjernes med børste. Noen få steder hadde lurt seg unna, men disse ble avslørt under nedpussingen, og effektivt fjernet med slipepapiret.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Er den en helt ny båt bør du også være oppmerksom på at det kan være små luftlommer under gelcoat (gelcoat voids). De kan oppdages ved å se etter krakelering og sprekker i gelcoat og ved å banke på skroget. (Og fortvil ikke, absolutt alle båter har slike småfeil. De fleste store bør være oppdaget på fabrikken, men noen store og langt flere små slipper gjennom kontrollen.) Det er uansett som regel helt uproblematisk å fikse slike saker når båten står på land. Det er litt verre om det går hull på gelcoat når båten ligger lenge i vannet.

 

Jeg har ikke sett noen feil i gelcoaten så langt. Nå er jeg riktignok i en fase i livet der synet er for nedadgående, og lesebrillene alltid føles for svake, så kanskje har jeg oversett noe. :smiley:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Tja, kanskje greit på nye båter, men jeg har sett eldre båter hvor gelcoaten er spylt av ved slik behandling.

Vel, jeg klarte det med en to år gammel båt. :eek: Nå bør det kanskje være grenser for hvor kratftig trykk spyleren skal ha, men spyler bort gelcoat med vann så er det kanskje på tide med en liten reparasjon? :wink:

 

(Gelcoaten jeg spylte bort lå over en luftlomme og hadde fått en sprekk som trykkspyleren åpnet. Jeg ville antagelig åpnet den med skrapen også, men saltsyre hadde kanskje gjort at denne feilen hadde blitt oversett. :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...