Jump to content

Mikkel 32 fot - Kjenner noen til denne? Styrker/Svakheter?


Fanafjord

Recommended Posts

Etter flere uker med utkikk på finn.no etter en rimelig turseiler i øst og vest, er det nå en nabo (vel da, 500 meter unna) som selger en Mikkel på 32 fot. Finner omtrent ingenting om denne båtstypen. Er dette noe å anbefale for en familie på fem som er ny til seiling? Som vil har seilbåt til tur, ettermiddag og har en drøm å komme seg til Shetland om to år når de kan seile?

 

Hørt om Mikkel 26 at den er tung i sjøen. Gjelder det for storebroren også?

 

Hva er styrker / svakheter?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ingen inngående kjennskap, men vet litegrann om den.

Mikkel 32 var vel et forsøk på å kontre Alo Yachts suksess med Alo 96, men det tok aldri av. Det ble bygget rundt 40 stk, alle som halvfabrikat. Noen er møbler inni, og noen ser ut som en dass.

Mens den lille fine Alo 26 er håndopplagt hos Alf Ortang, er Mikkel 32 sprøytestøpt hos Sølversens Glassfiber, og ergo tung. Mange av dem har litt dårlig finish på skroget.

Mikkelsen hadde vel 3/4 ton regelen i bakhodet når han tegnet. Båten har måleknekk og det hele. Ingen utpreget suksess det heller.

Men for all del, skal du ha en båt til koseseilas og prisen er riktig, så er den helt grei.

AM 26 og Mikkel 32 er til forveksling like på avstand.

Link to post
Share on other sites

Takk for info! Dette beyr vel at den ikke seiler alt for godt i lite vind?

Skal se på båten i morgen, men på bildene er innredningen ikke allerverst ut.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Han vil ha 165000. Er det mye?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Syns det såg ut som litt stiv pris eg. Anbefaler rullesystem på forseilet. Eg begynte uten i fjor, og det kom kjapt på ønskelisten. Monterte i år og det er bare topp. Før så måtte eg holde på med stagkrokene mens kona styrte, nå rever hun genoaen som bare det. Må da finnes bra alternativer til denne i nærheten? Kan hjelpe deg med seiling fra Stavanger til Bergen eller fra sogn og møre for den saks skyld

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke akterlugar. Stor stikkøye under cockpit.

 

Hehe JGH, takker for tilbudet. Det kan godt hende jeg trenger litt hjelp. Kjekkt å kunne spørre deg da. :flag:

Det med kjøpers marked er at man kan ta seg all tid i verden. Jeg har satt meg som mål å kjøpe seilbåt i høst/vinter. Så lenge jeg få den til neste sesong er det bra. Med den utvalg er det ingen fare at det er ikke en eller annen god tilbud uansett.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

JGH, ser du har Kings Cruiser. Hva synes du om den i generellt? Og den her spesiellt?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 165000 er altfor mye for den båten (Mikkel 32). Motoren er sannsynligvis fra byggeåret, seil av ukjent tilstand, innredning som virker uferdig, ny skrogtapet ikke spesielt pent lagt på, sparsommelig utstyrt, ...

 

I prisklassen rundt 150 000 - 200 000 er det mange båter å velge mellom med omtrent samme størrelse. Jeg vil tippe at du kan få mer kurant båt med nyere motor, bedre seil, rulleforstag, cockpittelt, kjøleskap, varmeapparat, septiktank, autopilot etc uten å gå over 200 000. Se f.eks. hva jeg fant etter et raskt søk på finn:

 

Ballad med nyere motor og seil: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14240777

 

Jeanneau Rush 77 med ny motor og seil: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14382060

 

Husk det er kjøpers marked og det er påbudt å prute.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KC33 er en god båt det, tung og god i sjøen og det er en båt som har vært på jordomseiling og kommet godt fra det. Kan anbefale den til barnefamilier pga dyp cockpit, er vel og plass til en familie på 5 på ferie. Me var 2 veker på tur i sommer, 2 voksne og 2 barn. Ser denne har nyere motor som er ett stort +

Min har originalen fortsatt og eg håper den er med meg ein sesong og to til. Minus med den er mangel på dusj, liten vanntank (100L) og at den ikkje er den kjappeste på fjorden, men me føler oss veldig trygge i båten. Du får ta turen til Hardanger og kikke/seile på den dersom du vurderer ein KC33.

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

For tiden ser jeg på liksom "alt" mellom 150 - 250 000 som ser ut som en Turseiler for en familie. Jeg har ikke seilerfaring fra før (var med engang som mannskap). Så dette er en vanskelig prosess. Men jeg tror jeg få etterhvert sånn litt føling at nyere motor er pluss, samt rulleforseil.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket litt med selger i sommer, siden jeg lå rett bortenfor og mekket på båten min. Han har vel hatt en rimelig omfattende renovasjon av motoren - byttet en del ting - men det er jo fortsatt en gammel motor. Synes også innredningen, spesielt "tapetet" oppunder dekk, ser shabby ut. Han har ikke hatt båten særlig lenge. Hvorfor selger han rett etter sommeren? Ville ikke kona være med?

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg fikk inntrykk at kona ville ha noe annet

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...