Jump to content

Hva er beste plasseringen av toalett i seilbåt?


knutza

Recommended Posts

Jeg har i dag toalettet plassert mellom salongen og forpiggen. Dette er trangt og etter min mening upraktisk. Toalettet står i dag på tvers i båten. Nå vurderer jeg og rive kartbordet og bygge eget toalettrom. Jeg fikk målene på toalettet på en Columbie 66 fra Stian H her på forumet. Det ser ut som om jeg kan bygge et toalettrom med samme størrelse som den, men høyere under taket. Er det noen problemer med å plassere toalettet på langs, og helt bak i salongen?

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke du ha den plassbesparende tyrkiske dassen?

 

Langsgående plassering nær midten av båten er vel optimalt for dokomfort i sjøgang. Men eget toalettrom er luksus i en trang båt. Jeg for min del bruker kartbordet ofte som en del av byssa og som arbeidsbenk, og tror ikke jeg ville ofret det arealet til en aktivitet jeg helst vil bruke minst mulig tid på. Dessuten har jeg en stikk-køye bak kartbordet - hva har du?

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også stikkøye, men jeg bruker den til å stue saker og ting. Tenkte jeg kunne lage luke i benken ute i cocpiten. Jeg bruker kartbordet kun til å samle rot på. Her nord så finnes det ikke båtsportkart, bare "full size" sjøkart. Jeg bruker salongbordet som kartbord når jeg seiler. Det eneste vettige jeg har brukt kartbordet til er å sette pc`en på. Og det var ikke noe ideel plassering av den, siden det skvetter noe sjøvann inn i litt ruskevær. dataen kan jeg plassere andre steder.

Link to post
Share on other sites

Rett ned fra leideren som andre har nevnt. Hvorfor? Minst bevegelse mindt i båten, kort vei ned, slipper å søle til hele båten ,ed våte seilklær,mm. Hvis du står fritt til å velge side ville jeg valgt babord. Det betyr ikke så mye, men som kjent vil et toalett med sjøvannspumpe kun virke i le når man får en del krenging. Med toalett på babord betyr det at det er i le på styrbord halser, dvs. når man har retten til veien.

Link to post
Share on other sites

Toalettet rett ned fra leideren i fartsretningen er den beste plassen å ha det så det ville jeg absolutt ha vurdert
Rett ned fra leideren som andre har nevnt. Hvorfor? Minst bevegelse mindt i båten, kort vei ned, slipper å søle til hele båten ,ed våte seilklær,mm.

:yesnod: klart det mest optimale!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å få det snudd slik at det står mer i fartsretningen? Det vil jeg tro er avgjørende for om det går ann å bruke i mye sjø eller ikke... Tross mange advarsler om hvor upraktisk dette er så er vi svært fornøyd med plasseringen, dvs den kunne selvsagt stått bak med fordel, men det går mye ut over resten av planløsningen og plassen ombord. Ulempen ved å ha den fremme er etter min erfaring sterkt overdrevet... Nå er det selvsagt ikke så kjekt å ta inn våte klær gjennom hele salongen, men vi legger ting under cockpitkalesjen til det iallefall ikke renner mer av det og det hadde vi nok gjort om det var toalett bak også, det blir ikke plass på et toalett til effektiv tørking av våte klær til 4 stk samtidig uansett...

 

toalett__fremme.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å få det snudd slik at det står mer i fartsretningen? Det vil jeg tro er avgjørende for om det går ann å bruke i mye sjø eller ikke...

 

Er ikke helt sikker på hvor viktig det er med å sitte i fartsretningen. På bidevind med nye stamping definitivt fordelaktig, men på slør med mye rulling ikke nødvendigvis.

 

Ulempen ved å ha den fremme er etter min erfaring sterkt overdrevet... Nå er det selvsagt ikke så kjekt å ta inn våte klær gjennom hele salongen, men vi legger ting under cockpitkalesjen til det iallefall ikke renner mer av det og det hadde vi nok gjort om det var toalett bak også, det blir ikke plass på et toalett til effektiv tørking av våte klær til 4 stk samtidig

 

Det er vel mere det at når du er ute og seiler i litt vått vær, gjere en kryss i store bølger, og må en kjapp tur på toalettet er det bedre å kunne gå ret ned leideren og rett inn uten å måtte ta av alle seilklærne og uten å må gå gjennom hele salongen (både pga. søl fra klærne og at man da må gå lenger gjennom båten). MEN det avhenger helt av bruken, de aller fleste seiler svært sjelden i dårlig vær og mesteparten brukes vel toalettene i havn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...