Jump to content

Vårens båtprosjekt

Arvid_A

Recommended Posts

Hei!

Vi båteiere trenger i grunnen aldri å ha fritidsproblemer. Enten kan man henge foran PCen for å sjekke siste "Båtplass-nytt", eller så er det et eller annet lurt man kan mekke til med tanke på kommende båtsesong. I snekkerboden min har det i løpet av den siste måneden foregått oppgradering av båtbordet, så nå må mat og drikke nytes med andektighet her ombord  :smiley:.  

Jeg legger ved et skrytebilde av det nye møbelet (mitt første forsøk på å legge inn bilde her på forumet - håper det går bra!).

Fortsatt god påske!

show_image_stream.php?bid=9797577&dx=371&dy=495

Vel gikk ikke så veldig bra dessverre. her er hva man får opp. :  Dette albumet er kategorisert som et 'privat album'.

Er du eieren av dette albumet må du logge deg på med brukernavn og passord.

Albumet vises kun i din private albumliste.

Vennligst trykk på menyknappen 'dine bilder' for å se albumene dine.

Du må dele albumet ditt uten begrensinger så kan vi alle se bildene du legger ut..Eller du kan legge de ut her,,

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Hei og takk for tipset "Pjolter"!

Går det bedre nå?

Jepp Arvid. nå virker alt..  flott.. Og bordet da du,,  du verden så lekkert..  Tar du i mot bestillinger.. ??.. Må riktignok oppgradere hele båten innvendig hvis jeg skulle ha et slikt bord..  Uansett drittlekkert.. ( pardon my french) :wink:

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Hei og takk for hyggelig omtale!  :yesnod:

For å sitere baugmatrosens (heter muligens -matrise, eller -matrone, når vi snakker om hunkjønn...?) vittige tunge, så anydes det at Hansviken har doblet sin verdi med dette bordet på plass  :yesnod:

Bordet er egentlig bare en oppdatering av gammelbordet, som var laget av 16mm kryssfiner.  Oppå dette ble det limt (epoxylim) "strimler" og "kompassrose-biter" saget ut av 4mm kryssfiner. Disse ble beiset i ønskede farger (bare juks altså..!). Så ble det fuget imellom disse med en lime-/fugemasse som heter "Tec7" (et "Novatech"-produkt fra Relekta Import AS - ref. www.relekta.no). Dette er et greit produkt, som jeg også benyttet da jeg la dørk i båten etter samme prinsipp. Deretter ble det montert slingrekanter, pusset, dillet og lakket med flere strøk. Den største tålmodighetsprøven (og det som gjør at dette neppe vil være noen særlig god forretningside...) er fugejobben. Mye plunder med maskeringstape i kriker og kroker, og klin med den derre j.... fugemassen. Det ble nok mumlet ett og annnet nordnorsk kraftuttrykk i snekkerboden da, ja... :headbang:

Apropos tommeltotter, så var det forresten nære på at jeg hadde sittet igjen med bare en. Sirkelsaga var ved et tilfelle svært interessert i den andre, men det gikk nå bra denne gangen også :yesnod:

Nei, nå er det tid for båtpolering. Ha en fin dag!

Etter "utallige oppfordringer"  :smiley: - her kommer oppskrift på ”bord etter Arvid-metoden..”:

1. Gammelbordet var utgangspunktet, dvs. ei tilskåret kryssfinerplate ca. 16mm tykk. Denne ble først mattet ned med sandpapir på oversiden.

2. Det ble så laget en skisse slik at jeg ble enig med meg selv om hvordan mønsteret på bordplata skulle se ut.

3. Jeg risset så opp mønsteret inkludert de forskjellige fugene på plata

4. Så var det tid for å overføre mønstrene for de forskjellige figurene som skulle til, over på ei 4mm kryssfiner-plate (bjørkefiner). Her er det viktig å ta hensyn til treretningen når kompassrosa skal lages, slik at treretningen ”stråler ut” fra midten av rosa.

5. De forskjellige bitene ble saget ut og deretter fintilpasset med kniv og pusset med sandpapir

6. Bitene ble så beiset i ønskede farger. Her brukte jeg vanlig oljebeis (Butinox) i mahognyfarge til de mørkeste partiene i ytterkanten og i kompassrosa. Beisen ble lagt på med en svampbit. På de mellomlyse partiene på selve bordplata la jeg på et strøk Ovatrol 2, med en liten "dæsj" mahognybeis i,  for å få en litt gylden tone på dette også. De lyse partiene i kompassrosa er trehvitt uten farge.

7. For å få til et skarpt skille mellom lyst og mørkt i ”strålene” på kompassrosa, laget jeg et forsiktig riss med kniven langs midten fra bunn til topp på hver ”stråle”. Dermed var det enklere å få beiset bare den ene halvdelen mørk, uten at beisen trakk over til det lyse feltet på ”strålen”.

8. ”Pyntefigurene” ble så limt på bordplata. Jeg brukte her vanlig Araldit epoxylim.

9. Så var det tid for det verste pirket – nemlig fugingen. Først måtte det imidlertid legges maskeringstape på begge sider av alle fugene. Som fugemasse brukte jeg, som nevnt i innlegget lenger opp i tråden, en  lime-/fugemasse som heter "Tec7" ("Novatech"). Her kan sikkert vanlig sort fugemasse av annen type også benyttes. Fugemassen ble sprøytet ned i fugene og så glattet ut med en liten trepinne fuktet i Zalo-vann. For å komme til og få penest mulig fuger i alle kriker og kroker på mønsteret, var dette et skikkelig klin.

10. Så fort fugingen var ferdig, må maskeringstapen fjernes. Mer klin!

11. Etter at fugemassen var herdet, gikk jeg over og pyntet på fugene der hvor det var behov for det (kuttet med en skarp tapetkniv eller la i mer fugemasse).

12.Slingrekanter ble så laget av vinkellister. Jeg brukte furu, men tror nok det hadde vært minst like lurt å benytte et hardere materiale som bjørk. Listene ble beiset med Butinox mahogny, og limt på med Araldit.

13. Til slutt ble bordet oljet med 3-4 strøk Ovatrol 2, og er dermed klart for ankerdram-dåp! Syns kanskje bordet ble litt for blankt, og vurderer derfor om det bør lakkes med en mattere lakk – får se dette litt an i mer maritime omgivelser utover sommeren.

Til slutt er det bare å ønske lykke til til de som eventuelt måtte få lyst til å bruke noen snekkerbod-timer på å lage noe lignende!

Ha ei fin helg alle sammen!

Flott bord!

Jeg tillater meg likevel å komme med et lite tips ettersom du har plundret en del med natingen. Jeg har lagt noen dørker/jobbet endel med "tre-mosaikk" og har etterhvert kommet frem til flg. prosedyre;

Etter at samtlige staver er limt på plass, og fuger ev. er frest opp er det smart å lakkere vidunderet. Legg på 2-3 strøk, finish er uinteressant da dette senere slipes vekk.

ETTER at overflaten er lakkert skal det nates, jeg bruker Sika 11FC, men andre slipbare produkter er sikkert like bra. Nater fylles, og SPARKLES over med vanlig sparkel. Sikaflexen krymper noe ved herding, slik at noe ettersparkling kan være nødvendig. Når alt er herdet, slipes overflaten.

Poenget er at ettersom overflaten er lakkert, har ikke fugemassen trukket ned i treverket. Slipeprosessen er flg. svært enkel.

Det skal bemerkes at denne metoden kun bør brukes på innvendige detaljer som bord og dørk mm. Lakken i natene vil svekke natemassens heft, men innvendig i båten fungerer dette 100%

Flott bord!

Jeg tillater meg likevel å komme med et lite tips ettersom du har plundret en del med natingen. Jeg har lagt noen dørker/jobbet endel med "tre-mosaikk" og har etterhvert kommet frem til flg. prosedyre;

Etter at samtlige staver er limt på plass, og fuger ev. er frest opp er det smart å lakkere vidunderet. Legg på 2-3 strøk, finish er uinteressant da dette senere slipes vekk.

ETTER at overflaten er lakkert skal det nates, jeg bruker Sika 11FC, men andre slipbare produkter er sikkert like bra. Nater fylles, og SPARKLES over med vanlig sparkel. Sikaflexen krymper noe ved herding, slik at noe ettersparkling kan være nødvendig. Når alt er herdet, slipes overflaten.

Poenget er at ettersom overflaten er lakkert, har ikke fugemassen trukket ned i treverket. Slipeprosessen er flg. svært enkel.

Det skal bemerkes at denne metoden kun bør brukes på innvendige detaljer som bord og dørk mm. Lakken i natene vil svekke natemassens heft, men innvendig i båten fungerer dette 100%

Takk for nyttig tips "fs"! Dette skal jeg ta med meg når neste "mosaikk-jobb" skal gjøres (hva nå det måtte bli?  :confused:)

• 3 år senere...

Jeg vil bare brine en stor takk til Arild_A som har skjenket oss oppskriften på hvordan lage kompassrose. Slik ble mitt resultat med nytt bord til cocpit.

img_2228.jpg

img_2227.jpg

img_2229.jpg

Jeg har brukt 16 mm teak-finer og bordkantlister i teak (høvlet ned slik at bordet kan felles sammen). Videre har jeg benyttet Ravilakk fra Jotun til. Burde kanskje ha benyttet en noe mer fargeløs lakk.

Som sagt; en stor takk til Arild_A

Mvh Fantasy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...