mateco Startet 25.August.2008 Del på Facebook Startet 25.August.2008 Hva er egentlig best, innvendig eller utvendig montert svinger til ekkoloddet? Ser store fordeler med å montere innvendig svinger istedet for utvendig. Slipper å laga høl i båten, letter tilgjengelig for kontroll, slipper å sette båten på land for montering, slipper forstyrrelser under gange. Men, hva med de som er proffe fiskere som setter store krav til slikt utstyr. Velger de innvendige svingere? Hva går man glipp av ved å velge innvendig svinger kontra utvendig (hvis det er noen)?? Takknemlig for svar ! mvh Mateco (Snart ny-ekkolodd eier) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mulligan Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Fordeler innvendig: Billig, kjapt og enkelt. Fordeler utvendig: Rekkevidde og presisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Stoner Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Jeg hadde utvendig i min forrige båt, og innvendig i den jeg har nå. Jeg ser faktisk ikke den store forskjellen bortsett fra blåskjellkolonien som dannet seg på den utvendige. Kvalitet på bilder etc.. ser jeg ikke den store forskjellen på. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Du får garantert mye bedre signaler ved å montere en utvendig bronsegiver. Ulempe hvis en kan kalle det noe sånt er at det er litt mere jobb med montering, og pris. Monterte utvendig bronsegiver i 2006. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2008 Hva med utvendige svingere og forstyrrelser? Vil gjerne kunne avlese ekkoloddet ved f.eks. 8 knop. En utvendig svinger vil vel bli forstyrret av vannstrømmen? Hva med luftbobler som følge av kavitering? Er groe et stort problem? mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mulligan Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Svingeren skal settes i blister litt ut fra skroget og vinklet svakt forover. Da går den uforstyrret og fri for luftbobler. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2008 Finnes det en innvendig svinger som kan "måle seg" med en utvendig bronze svinger? Fra før har jeg noen svingere allerede monter, Disse er av den typen du kan trekke ut fra innsiden. Desverre så er de montert på en slik måte at de peker i siden (følger skrogformen). Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Servicemannen Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Du får garantert mye bedre signaler ved å montere en utvendig bronsegiver. Ulempe hvis en kan kalle det noe sånt er at det er litt mere jobb med montering, og pris. Monterte utvendig bronsegiver i 2006. Kan anbefales.Bronsegiver har samme inmaten og giver med plastgjennomføring. Forskjellen er at bronsegjennomføringen er beregnet til bruk i treskrog. Vis du har plastbåt kan du spare deg penger med plastgjennomføring. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Jeg har ikke mye greie på dette her for å være ærlig,men.. jeg har to ekkolodd, ett oppe med innvendig svinger og et nede med utvendig. Det kan være tilfeldig men den oppe med innvendig svinger viser dybden i ganske mye høyere fart enn det med innvendig Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
mateco Svart 26.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2008 Det kan være tilfeldig men den oppe med innvendig svinger viser dybden i ganske mye høyere fart enn det med innvendig Jeg går utifra at du mener at loddet med innvendig svinger viser dybden bedre enn den med utvendige (ser du har skrevet at begge var innvendig), Det er nettopp det jeg mener. Skal man bruke det i navigasjonsøyemen så blir det jo ubrukelig hvis man må ligge stille for å få en nogenlunde riktig dybde! Men hvilket ser du best fisken på, utvendig eller innvendig svinger? Det kommer vel litt an på dybdeforhold og hvilken frekvens loddet jobber på , er det 50 og 200 khZ? mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
motor Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Selv har jeg nå innvendig svinger. Denne fungerer fint men pga. skottdeling i bunnen kunne jeg ikke plassere svingeren opptimalt. Mister derfor signalet fort om farten overstiger 15knop, spesielt i bølger. Monterer du svingeren bak på båten eller gjennom bunn tror jeg nok du faren for forstyrrelser fra luftbolbler blir minst. Dog jeg prøvde bak på båten men det var slik at montasjen kom for nære propell/drev eller trimplan , slik at dette ga problemer. Nå er svingeren beregnet for utvendig montasje, limt med epoksylim innvendig og fungerer som nevnt helt greit. Det viktigste er å finne en optimal plassering ikke om det er innvendig, gjennom bunn eller hekkmontert. Jeg har liten tro på dette at man får særskilt svekket signal gjennom skrogbunn. Disse signalene blir oppgitt til å gå omtrent like godt gjennom glassfiber som vann, så den teorien ville jeg se bort fra. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2008 Jeg har liten tro på dette at man får særskilt svekket signal gjennom skrogbunn. Disse signalene blir oppgitt til å gå omtrent like godt gjennom glassfiber som vann, så den teorien ville jeg se bort fra. Jeg går utifra at plasttykkelsen i bunnen er relativt mye tykkere enn ellers på skroget og derfor faren for at bunnens plastkonsistens kan være noe forringet(luft i støpen, urenheter ujevnt polysterlag, etc) kan gjøre at signalet kan bli svekket. Resonerer jeg riktig?? Isåfall, hvis man da setter en innvendig svinger hvor plasten er rett igjennom et homogent skikt uten ulumskheter så vil en innvendig montert svinger bli like god som en utvendig montert?? Isåfall så går jeg helt klart for innvendig!!! mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
kengu Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Innvendig svinger vil få dempet signalet på grunn av skroget. Et glasfiberskrog med duk er tettere innhold av luft) enn et sprøytestøpt skrog. Det er luften i skrogkonstruksjonen som gir demping og forstyrrelser. Har hatt begge deler selv og det er klart mer forstyrrelse i fart med en utvendig montert svinger. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Ikke enig i siste innlegg her. Mener det kommer helt an på hvor svingeren er montert. Min svinger er montert midt på båten styrbord side. Er et JMC ekkolodd med bronsegiver. Har ingen som helst problemer med å lese dybde eller å se på bunnforholdene med båten i fart. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Jeg går utifra at plasttykkelsen i bunnen er relativt mye tykkere enn ellers på skroget og derfor faren for at bunnens plastkonsistens kan være noe forringet(luft i støpen, urenheter ujevnt polysterlag, etc) kan gjøre at signalet kan bli svekket. Resonerer jeg riktig??Isåfall, hvis man da setter en innvendig svinger hvor plasten er rett igjennom et homogent skikt uten ulumskheter så vil en innvendig montert svinger bli like god som en utvendig montert?? Ja og utfordringen kan noen ganger være å finne en opptimal plass for innvendig svinger. En plass uten luftbobler i glassfiberen. Samtidig foretrekker jeg at svingeren ikke kommer for langt ut til siden, eller framover. Det er noen som mener en grei måte å finne egnet plass på er å vannfylle en pose som legges ned i bunnen, med svingeren inni. Noen støper/limer fast et plastrør som oljefylles og man senker ned svingeren i denne. Selv har jeg enkelt å greit gamblet litt og tatt sjangsen på montasje der jeg fant det mest praktisk egnet, uten å sjekke for luftbobler. Selv om man limer med epoksy er det rimelig enkelt å "meisle" lirke løs svingeren om det viser seg at man må flyyte på montasjen. Sitér dette innlegget Link to post
kengu Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Skal man ha innvendig svinger må man uansett så langt bak at man ikke drar luft innunder skroget i fart. Isåfall vill man likevel få forstyrrelser under fart. Kommer man for nær motorrommet vil dette også gi forstyrrelser. Har selv limt svingeren med epoxy innvendig, men med tanke på plasseringen for å unngå luft under fart. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Hva skal du i praksis bruke den til ? Er det veldig viktig å ha en nøyaktig avlesning på 400 meter, eller skal du bruke den til å finne ut om det er grunnere enn 4 meter (dybdealarm), alternativt sjekke dybden før du dropper ankeret ? Innvendig svinger er som regel mer enn greit nok, om du ikke er avhengig av denne presisjonen som nevnes. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2008 Hva skal du i praksis bruke den til ? Vel, jeg tror mine krav til ekoloddet er vel ikke større enn hos andre lystbåteiere, men kort sagt ville jeg satt pris på at følgende lot seg gjøre: Å kunne få dybde info under marsjfart (ca. 16 knop) Å kunne streame NMEA signal til kartmaskinen i marsjfart Å kunne se etter fisk i 5 knop Og som her nevnes, å kunne se dybde før man dropper anker. Kort sagt, vanlig bruk! mvh Mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 13.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2009 Da er ekkoloddet også på plass Valget falt på Garmin 400C med innvendig svinger! Meget enkel installasjon; Fant en plass i bunnen der skroget virket sånn nogenlunde homogent mhp plastingen. Monterte den skrå svinger-festet med sikafleks, ventet et døgn, fylte med ren frostvæske. Monterte så selve svingeren slik at denne var sånn nogenlunde i water. Skrudde fast svingeren i monteringsbrakket og satte hele greia på svingerfestet! Funker tilsynelatende 100%. NMEA koblet til multiplexerenog formidlet til car-PC og kartprogram! Og det funker !!! Artig når det svarer til forventningene!!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
pe_ha Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Hvordan vil invendig transducer funke i ett plast sandwitch skrog hvor det er brukt divinycell som distansemateriale? Er ikke divinycell skumplater som dermed inneholder en veldig stor prosentsats av luft? En ave de foerste tingene man laerte paa skolen ang. ekkolodd og tranducere, var at pulsene hadde fryktelig daarlige egenskaper for forplantning gjennom luft. Sitér dette innlegget Per Link to post
Marwin Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 (redigert) Just presis. Derfor settes ikke svinger innvendig i båter hvor det er tre, divi... eller andre porøse materialer. Likeledes er det viktig at det ikke er mye luftbobler rett under skroget der giveren er montert. Ta et søk i basen her, så finner du mange vettuge begrunnelser. Redigert 14.April.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Fjordgubbe Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Lurde berre på om det skader transduceren om ein prøver ekkolddet på land. Virkar utruleg, men ein forspør seg ikkje. Og kva reingjer ein transduceren med? Kva med bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Lurde berre på om det skader transduceren om ein prøver ekkolddet på land. Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Takk skal du ha! Var ein i hamna som påsto det. Då er eg heilt sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Du kan absolutt skade ekkoloddgiveren ved å tørrkjøre den! Desto kraftigere den er, desto værre blir skaden og desto fortere går det galt. Billige givere med lav effekt koblet til tilsvarende ekkolodd kan tørrkjøres i timesvis, men det er generelt noe du bør unngå. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.