Jump to content

Innvendig vs utvendig ekkolodd svinger?

mateco

Recommended Posts

Hva er egentlig best, innvendig eller utvendig montert svinger til ekkoloddet?

Ser store fordeler med å montere innvendig svinger istedet for utvendig. Slipper å laga høl i båten, letter tilgjengelig for kontroll, slipper å sette båten på land for montering, slipper forstyrrelser under gange.

Men, hva med de som er proffe fiskere som setter store krav til slikt utstyr. Velger de innvendige svingere?

Hva går man glipp av ved å velge innvendig svinger kontra utvendig (hvis det er noen)??

Takknemlig for svar !

mvh

Mateco

(Snart ny-ekkolodd eier)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Finnes det en innvendig svinger som kan "måle seg" med en utvendig bronze svinger?

Fra før har jeg noen svingere allerede monter, Disse er av den typen du kan trekke ut fra innsiden. Desverre så er de montert på en slik måte at de peker i siden (følger skrogformen).

Mateco

Du får garantert mye bedre signaler ved å montere en utvendig bronsegiver. Ulempe hvis en kan kalle det noe sånt er at det er litt mere jobb med montering, og pris. Monterte utvendig bronsegiver i 2006. Kan anbefales.
Bronsegiver har samme inmaten og giver med plastgjennomføring. Forskjellen er at bronsegjennomføringen er beregnet til bruk i treskrog. Vis du har plastbåt kan du spare deg penger med plastgjennomføring.

Jeg har ikke mye greie på dette her for å være ærlig,men.. jeg har to ekkolodd, ett oppe med innvendig svinger og et nede med utvendig. Det kan være tilfeldig men den oppe med innvendig svinger viser dybden i ganske mye høyere fart enn det med innvendig

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det kan være tilfeldig men den oppe med innvendig svinger viser dybden i ganske mye høyere fart enn det med innvendig

Jeg går utifra at du mener at loddet med innvendig svinger viser dybden bedre enn den med utvendige (ser du har skrevet at begge var innvendig),

Det er nettopp det jeg mener. Skal man bruke det i navigasjonsøyemen så blir det jo ubrukelig hvis man må ligge stille for å få en nogenlunde riktig dybde!

Men hvilket ser du best fisken på, utvendig eller innvendig svinger? Det kommer vel litt an på dybdeforhold og hvilken frekvens loddet jobber på , er det 50 og 200 khZ?

mvh

Mateco

Selv har jeg nå innvendig svinger. Denne fungerer fint men pga. skottdeling i bunnen kunne jeg ikke plassere svingeren opptimalt. Mister derfor signalet fort om farten overstiger 15knop, spesielt i bølger.

Monterer du svingeren bak på båten eller gjennom bunn tror jeg nok du faren for forstyrrelser fra luftbolbler blir minst.

Dog jeg prøvde bak på båten men det var slik at montasjen kom for nære propell/drev eller trimplan , slik at dette ga problemer. Nå er svingeren beregnet for utvendig montasje, limt med epoksylim innvendig og fungerer som nevnt helt greit.

Det viktigste er å finne en optimal plassering ikke om det er innvendig, gjennom bunn eller hekkmontert.

Jeg har liten tro på dette at man får særskilt svekket signal gjennom skrogbunn. Disse signalene blir oppgitt til å gå omtrent like godt gjennom glassfiber som vann, så den teorien ville jeg se bort fra.

Jeg har liten tro på dette at man får særskilt svekket signal gjennom skrogbunn. Disse signalene blir oppgitt til å gå omtrent like godt gjennom glassfiber som vann, så den teorien ville jeg se bort fra.

Jeg går utifra at plasttykkelsen i bunnen er relativt mye tykkere enn ellers på skroget og derfor faren for at bunnens plastkonsistens kan være noe forringet(luft i støpen, urenheter ujevnt polysterlag, etc) kan gjøre at signalet kan bli svekket. Resonerer jeg riktig??

Isåfall, hvis man da setter en innvendig svinger hvor plasten er rett igjennom et homogent skikt uten ulumskheter så vil en innvendig montert svinger bli like god som en utvendig montert??

Isåfall så går jeg helt klart for innvendig!!! :flag:

mvh

Mateco

Jeg går utifra at plasttykkelsen i bunnen er relativt mye tykkere enn ellers på skroget og derfor faren for at bunnens plastkonsistens kan være noe forringet(luft i støpen, urenheter ujevnt polysterlag, etc) kan gjøre at signalet kan bli svekket. Resonerer jeg riktig??

Isåfall, hvis man da setter en innvendig svinger hvor plasten er rett igjennom et homogent skikt uten ulumskheter så vil en innvendig montert svinger bli like god som en utvendig montert??

Ja og utfordringen kan noen ganger være å finne en opptimal plass for innvendig svinger. En plass uten luftbobler i glassfiberen. Samtidig foretrekker jeg at svingeren ikke kommer for langt ut til siden, eller framover. Det er noen som mener en grei måte å finne egnet plass på er å vannfylle en pose som legges ned i bunnen, med svingeren inni. Noen støper/limer fast et plastrør som oljefylles og man senker ned svingeren i denne. Selv har jeg enkelt å greit gamblet litt og tatt sjangsen på montasje der jeg fant det mest praktisk egnet, uten å sjekke for luftbobler.

Selv om man limer med epoksy er det rimelig enkelt å "meisle" lirke løs svingeren om det viser seg at man må flyyte på montasjen.

Skal man ha innvendig svinger må man uansett så langt bak at man ikke drar luft innunder skroget i fart. Isåfall vill man likevel få forstyrrelser under fart.

Kommer man for nær motorrommet vil dette også gi forstyrrelser.

Har selv limt svingeren med epoxy innvendig, men med tanke på plasseringen for å unngå luft under fart.

Hva skal du i praksis bruke den til ? Er det veldig viktig å ha en nøyaktig avlesning på 400 meter, eller skal du bruke den til å finne ut om det er grunnere enn 4 meter (dybdealarm), alternativt sjekke dybden før du dropper ankeret ?

Innvendig svinger er som regel mer enn greit nok, om du ikke er avhengig av denne presisjonen som nevnes.

Hva skal du i praksis bruke den til ?

Vel, jeg tror mine krav til ekoloddet er vel ikke større enn hos andre lystbåteiere, men kort sagt ville jeg satt pris på at følgende lot seg gjøre:

Å kunne få dybde info under marsjfart (ca. 16 knop)

Å kunne streame NMEA signal til kartmaskinen i marsjfart

Å kunne se etter fisk i 5 knop

Og som her nevnes, å kunne se dybde før man dropper anker.

Kort sagt, vanlig bruk!

mvh

Mateco

• 7 måneder senere...

Da er ekkoloddet også på plass :yesnod:

Valget falt på Garmin 400C med innvendig svinger!

Meget enkel installasjon; Fant en plass i bunnen der skroget virket sånn nogenlunde homogent mhp plastingen. Monterte den skrå svinger-festet med sikafleks, ventet et døgn, fylte med ren frostvæske.

Monterte så selve svingeren slik at denne var sånn nogenlunde i water. Skrudde fast svingeren i monteringsbrakket og satte hele greia på svingerfestet! Funker tilsynelatende 100%.

NMEA koblet til multiplexerenog formidlet til car-PC og kartprogram!

Og det funker !!! :flag::flag::flag:

Artig når det svarer til forventningene!!! :yesnod:

:sailing:

Bjørn

Hvordan vil invendig transducer funke i ett plast sandwitch skrog hvor det er brukt divinycell som distansemateriale? Er ikke divinycell skumplater som dermed inneholder en veldig stor prosentsats av luft?

En ave de foerste tingene man laerte paa skolen ang. ekkolodd og tranducere, var at pulsene hadde fryktelig daarlige egenskaper for forplantning gjennom luft.

Per

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...