Helge Nidelv 24 Startet 27.August.2008 Link til dette innlegget Startet 27.August.2008 (redigert) Noen som har erfaring med å bytte motor i Nidelv 24? Flere motorverksteder mener at bl.a. Sole motor er for bred for å få plass. Motorfestene er derimot visstnok passe. Mine planer er å sette inn en helt no motor på ca. 30 hk. Noen som kan hjelpe meg? Redigert 27.August.2008 av Helge Rakaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jeg kjenner ikke til din båttype hva gjelder motorrom, men om sole motoren er for bred, så går det sikkert ann å løfte den, så den kommer høyere, men da blir den vel for høy, så da må det kompanseres med ei motorkasse eller løfte hele dørken. Hva slags motor sitter der i dag? En god overhalling gjør også nytten. Om du bruker X antall kroner i ny motor, vil du aldri kunne forsvare det ved eventuelt salg av båten, så sant du ikke har gjort eller gjør et kupp! :) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
index Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jeg kjenner en som har en Mitsubishi basert 50 hk motor i sin Nidelv 24. Trodde egentlig denne var levert avSole, men jeg kan jo ta feil... Ellers så ville jeg ha vurdert en litt større motor enn 30 hk når den først skal byttes ut, 45-50 hk er mer passe synes jeg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen dørk Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 I min Nidelv 24 ble det i 2000 satt inn en 30 HK Lombardini-motor (LDW 1204). Trofast og rimelig motor som er mer vanlig i Sør-Europa, kanskje. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Crescent 535 HT Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Dersom motorfestene passer må det være mulig og tilpasse det slik at resten av motoren får plass i motorkassen. En rimelig motor jeg vet passer er Sabb Iveco sin 40 hester. Dersom du søker litt her på forumet finner du litt info om denne. Tror det er Sjarles som har montert en slik i en Nidelv. Den får du til rundt 70000 inkl. gear. De har mindre motorer også. Jeg ville kanskje også sett på motor som er litt større enn 30 HK. Jeg merker at med min gamle 33 Yanmar er det for lite og gi på med i forhold til fartspotensialet i skroget. Støper du en flaps i tillegg unngår du at den graver seg ned i hekken. Jeg vil tro at med en 40-50 hester er det ikke umulig å marsje på 10 knop Sitér dette innlegget Link to post
Sjakkmatt Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Fikk tidligere i år disse tilbud fra Hydrapower i Stavanger (Sandnes) Fabrikkny Lombardini Marine motor 30 hk (LDW 1003 M) kr 61.500,- inkl.mva/HK avgift. Total mål H.522 x B.488 x L.inkl.gir. 643mm. Beta Marine (Kubota) Beta 25/28?, kr. 63.000,- inkl. mva/HK avgift. Total mål H.562 x B.427 x L.inkl.gir. 678mm. Kompakte mål for begge Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Helge Rakaas: hva slags maskin har du nå i båten din? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Helge Nidelv 24 Svart 27.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 (redigert) Jeg har en Volvo Penta MD2B - 25 hk. Index: Du har nok rett i det. Sole er bygget på Mitsubishi. Jeg har fått et tilbud på en ny Sole motor på 32 hk av Rød Båtbyggeri for kr. 72.000.-. Kr. 64000 for 27 hk. Redigert 27.August.2008 av Helge Rakaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Jeg fikk montert en Sabb Iveco 40hk ifjor sommer i min Nidelv 24. Ser ikke for meg at jeg kunne fått plass til større motor uten å bygge om interiøret. Dynamoen på denne kommer såpass nærme veggen på motorkassen at jeg måtte skjære vekk et lite felt av lydfelleskummet, men det fungerer bra. Noe annet som jeg nylig oppdaget er at eksosslangen har blitt liggende i berøring med klemflensen på akslingen. Denne har derfor slipt seg inn i slangen og gjennom en armeringstråd. Løselig problem, men kanskje en påminnelse om å være obs på at ting lett kan komme i berøring med bevegelige deler i trange motorrom. Skal ha båten inn til 50 timers-service om noen uker og skifter slangen samtidig. Garantisak. Ellers godt fornøyd med motoren. Jeg marsjer på 8 knop, toppfart omkring 10 knop. Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Helge Nidelv 24 Svart 27.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Takk for svar Sjarles. Nydelig motor. Syntes faktisk det er verdt å legge en del kroner i en ny motor iom at jeg er meget fornøyd med båten ellers. Har bl.a. byttet ut alt gammet teak med nytt. Verdien på båten min er vel ca. 80.000.-, så det er vel litt på kanten å legge inn ny motor til samme beløp, men på en annen side så får jeg ikke noe særlig båt for 160.000.-. Da sitter jeg igjen med litt nyere båt, men fortsatt med en motor fra 80-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 (redigert) Jeg har sett en Nidelv 24 med Sabb Mitsubishi, mener det var 60-65 hk (dette er lenge siden, tilbake da jeg selv hadde Nidelv 24 dvs. 1994 eller tidligere). Denne tok godt med plass og jeg mener at det var satt på en "klump" akterover på kjøkkenbenken for å "dekke" motoren helt. Men båten gikk så det grein, fin trim og sikkert 12-14 knop. Ved re-motorisering er det fornuftig å se litt fremover. Det er ikke mye forskjell mellom en stor motor sompasser og en liten, i ren kostnad. Men du verden hvilken nytte man kan få av å gå litt opp i ytelse. Både i komfort (lyd/vibr./stress), fart og vitendet om at man har rikelige ressurser til f. eks. å takle kraftig motstrøm (jeg skal kanskje en dag fortelle røverhistorien om den gang strømmen i Nordåsvannet snudde meg og sendte meg ut igjen ) Redigert 27.August.2008 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Crescent 535 HT Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 (jeg skal kanskje en dag fortelle røverhistorien om den gang strømmen i Nordåsvannet snudde meg og sendte meg ut igjen ) Gjør det nå du. Røverhistorier liker vi! Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 27.August.2008 Link til dette innlegget Svart 27.August.2008 Takk for svar Sjarles. Nydelig motor. Syntes faktisk det er verdt å legge en del kroner i en ny motor iom at jeg er meget fornøyd med båten ellers. Har bl.a. byttet ut alt gammet teak med nytt. Verdien på båten min er vel ca. 80.000.-, så det er vel litt på kanten å legge inn ny motor til samme beløp, men på en annen side så får jeg ikke noe særlig båt for 160.000.-. Da sitter jeg igjen med litt nyere båt, men fortsatt med en motor fra 80-tallet. Gjorde de samme vurderingene jeg også. Har også lagt en del arbeid i å fornye teak, dørk, skrogtrekk, puter m.m. og liker båten svært godt. For meg er gleden ved båtlivet i stor grad proporsjonal med tilliten til motoren, ikke minst når en drasser med seg har kjerring og unger med på tur. Det hender jeg drømmer om andre båter når de suser forbi i 20 eller 30 knop, men det går fort over. Nidelven er en ypperlig familie-/overnattingsbåt til en forholdsvis rimelig penge. Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Helge Nidelv 24 Svart 30.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Jeg målte bredden på motorbrønnen i dag og den var bare 49 cm bred. Den eneste motoren som ser ut til å passe må være en 27 hk Sole. Den er 48,2 cm bred. (fra ytterkant til ytterkant på labbene). Jeg ser på profilen til dere som har svart at deres Nidelv er litt nyere. Ser ut til at deres modeller har noe bredere motorbrønn, eller er jeg helt på jorde? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Byttet en MD2 mot en 60 hk SABB Iveco i min snekke (ikke Nidelv). Sabben var eneste som passet i høyden pga høyde/bredde forholdet. Andre motorer var for høye eller for brede slik at de måtte heves for å få plass i kjølen. Forøvrig er SABB-IVECO basert på lombardini sine motorer, så disse skulle bli tilsvarende i byggemål. Jeg er veldig fornøyd med både motoren og SABB'en som forhandler. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Jonas Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 (redigert) Disse Nanni-motorene ser også ut til å passe ifølge mål på tegningene. Hvertfall opp til 60 hk ? http://www.nogva.no/?CatID=1187 Redigert 30.August.2008 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Nidelv 24 Svart 1.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 (redigert) Til Sjarles Har nå fått tegningene av Sabben og det ser ut til at vi har samme "motorbrønnbredde" - 49 cm. Det var Soles motorer som var ekstra brede - 32 hk'eren er 53 cm bred, mens Sabb'en er 45,2 på det bredeste i motorbrønnen. Den øverste delen av motoren er bredere, men jeg får skjære i skummet slik du har gjort. Måtte du bytte propell og aksel og hvor mye betalte du for motoren evt. hele jobben? Takk igjen for god hjelp. Dette er en supert forum. Hilsen Helge Redigert 1.September.2008 av Helge Nidelv 24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Svarte deg på IM'n du sendte Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
buckley Svart 2.September.2008 Link til dette innlegget Svart 2.September.2008 Du kan jo sjekke mot dimensjonene på Volvo Penta MD21B - den sitter i Nidelven min og der er det TRANGT. Må skru av deksel nede i kupeen for å skifte impeller for å si det slik. Jeg ville med andre ord vært forsiktig med å sette i noe med større fysiske mål.. mål på MD21B finnes i linken på signaturen min. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Niclas Sverige Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Väcker en gamal tråd :) Jag har lyckats köpa min avlidne morfars gamla båt. Det är en Nidelv 24 HT som han köpte ny 1983. Alla mina båtrelaterade barndomsminnen med morfar är från den båten. Den har en MD21b på 61hp, och har fått flaps/trimplan. Min plan är att behålla båten i många år då den har ett värde för mig som inte mäts i pengar. Och jag är inte intresserad av att alltid fundera på om motorn ska strula eller ta oss både ut och hem alla turer. Så det kommer bli en ny motor. Flera av er här på forumet vittnar om att motorrummet är trångt. Jag skulle vilja installera en Yanmar på 70-80hp. Är det ens möjligt, eller måste hela durken byggas om då? Är det vettigt att sätta in en så stor motor, eller bara dumt? Har någon eftermonterat en bogpropeller på en sådan båt förresten, eller är det inte nödvändigt? Motorbytet blir förhoppningsvis under hösten/vintern 2017. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.