Jump to content

Erfaringer med gasslampe som varmekilde


Joachim

Recommended Posts

Hei.

 

Har en 22 fot snekke.

 

Har tenkt på hvordan jeg skal få litt varme i den på sene høstkvelder, båten blir nok ikke brukt hvis det er alfor kaldt.

Gjelder selvfølgelig mens vi er våkne og ikke inne i kahytt!

 

Har idag et gassapparat som jeg tenner innimellom for å få litt varme, men er ikke glad for den løsningen.

Har sett på denne :

gassovn.jpg

 

Men jeg tenkte på at kanskje en gasslampe vil gi meg nok varme ved bruk av kun denne.

 

gasslampe.jpg

 

Den bruker 50g gass pr time, og det vil vel si at ca40-45gram blir brukt til varme, resten lys?!

 

er det noen som har erfaringer med dette?

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg heller et par parafinlamper, så slipper du hele gassproblematikken! Stearinlys varmer også ganske bra, om du har nok av dem. Det er ikke så mye som skal til i en liten båt....

 

Minuset med gasslampen er at nettet der forbrenningen skjer er veldig skjørt, så den egner seg best et sted der den kan henge oppe hele tiden. Dessuten er lyset den avgir temmelig ubehagelig hvitt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

har nå vært og kjøpt parafinlampe, ble litt overasket over hvor mye varme den genererte. Skal prøve den da vi skal ut i helga.

Er selv litt skeptisk til den gasslampen med tanke på at kosen forsvinner med det intense lyset slik som Index bemerket.

 

Hvis ikke parafinlampen fungere blir det en Kitchen Flower, ser ikke på fukt som et stort problem.

 

Hva bruker dere som varmekilde? I små båter- 20-24fot?

Link to post
Share on other sites

Monterte en (POD) Force 10 Marine oljebrenner i min Granada 24 for et par år siden, kjempefornøyd :yesnod:

Kjøpte den på et tilbud hos Maritim, ga drøye 6 lapper for alt inkl. slanger og koblinger, relativt enkelt å montere.

En innvestering ja! men virkelig verdt hver krone. Gir den varmen du trenger, glassruta i døra gir også en liten fornemmelse av peis når man inntar litt :cheers_wine: utpåkvelden :lol:

Bruker lite diesel og ikke minst helt uavhengig av strøm, anbefales på det varmeste :yesnod:

 

Regulerbar fra 500 til 3000 watt

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hva bruker dere som varmekilde? I små båter- 20-24fot?

 

Tidligere hadde jeg 24 fots båt og brukte kun stearinlys til oppvarming. Jeg hadde også en Wallas varmer fastmontert. Denne overhalte jeg etter at jeg kjøpte båten, men da jeg solgte den igjen fem år senere hadde varmeren fortsatt ikke vært i bruk! Nå har jeg en 27 foter, som har Wallas kokeapparat med varmelokk. Dette brukes en skjelden gang i blant, stort sett bare på kalde morgener. Det er også montert en gammel Eberspächer i båten som ikke har virket på mange år. Jeg har tenkt på å fikse den, men jeg har egentlig ikke hatt bruk for den så jeg tror jeg lar den være. Wallasen gir 1,4 kw, mer enn nok til å få opp lunken selv vinterstid!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...