Jump to content

Toalett i båt. Manuelt eller elektrisk?


bm 850

Recommended Posts

Etter mine erfaringer (har hatt begge deler i flere forskjellige merker) er Jabsko`s manuelle toletter det merke og typen med minst problemer.

 

Har ikke erfaring med hva Biltema fører av toaletter

 

Her er det sikkert like mange syn som det er forskjellige merker..

Redigert av Capella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I mine 2 siste båter har jeg hatt TMC el toalett. Har fungert prikkfritt.

Nå har jeg manuellt Jabsco toalett, og sålenge det funker får det stå. Hvis det ryker, går det inn et elektrisk TMC toalett.

 

mvh

Bavaria32Sport

redigert fordi dassmerke ikke kom frem :-)

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Måtte skifte ut det gamle canadiske manuelle Byron toalettet i fjor vår da vi låg i Esbjerg/Danmark, og moterte da et manuelt TMC toalett. Dette fungerer også bra men det gikk ikke lang tid etter monteringen før dette begynte å bli tregt i pumpen, noe som har blitt verre nå etter snart ett og ett halvt år. Har du noen gode råd mot treghet i pumpen??

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

............................Har du noen gode råd mot treghet i pumpen??

 

Capella.

Jeg klemmer en dæsj molykote 111 (o-ring grease) ut av tuben og rett i dass. Drar deretter denne forsiktig inn i pumpa. Den flyter, og en kan føle at den klistrer seg innvendig i pumpesylinderen. Pumper litt forsiktig opp og ned samtidig som jeg vrir pakningen rundt og får satt den inn godt med grease.

Link to post
Share on other sites

Hos meg er alle dassene manuelle fra jabsco. Skal begynne å bytte de ut til neste år, og da kommer jeg til å gå for elektrisk på den dassen som skal tilknyttes septiktank. Regner med at det gir mindre problemer med tett dass også. Allikevel, den største grunnen til at jeg skifter til elektrisk er brukervennlighet. Jeg bor i båten og er drittlei av at ingen "utenfra" forstår hvordan man skal bruke dassen og hvorfor man ikke kan ta en hel dassrull oppi av gangen.

Link to post
Share on other sites

Så ble mitt innlegg nr, 1000 om dass, dritt og møkk.

 

Om du skal velge elektrisk toalett med kvern eller manuelt er først og fremst en smaks-sak. Dog er det noen ting du må tenke på. Noen av tømme pumpene for septik-tanken krever kvern for å fungere. Da er det elektrisk som gjelder. Har du små barn om bord kan det være vanskelig for dem å håndtere en manuell pumpe. Strømforbruk på el. toalett er ikke noe problem med mindre du alt er tom for strøm.... :confused:

 

Egen erfaring er TMC elektrisk kverntoalett og mebranpumpe for tømming av septik. Dette fungerer prikfritt og TMC leverer toalett med stor bolle !

Problemer med septik relaterer seg ofte til tett slange mellom toalett og tank, eller dårlig utlufting av tank.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hører du til de som legger papier i pose og aldri får problemer med tett septik eller er er du hører du til de som stadig henger utenfor skutesiden med en sugekopp? :lol:

 

Med el. toalett med kvern er du stor sett kvitt ev. problemer med tett septik, men ulempen er mer strømforbruk, støy og dessuten dårligere kapasitet, da det som regel går mye mer vann pr. besøk og tanken blir fortere full.

Link to post
Share on other sites

Med el. toalett med kvern er du stor sett kvitt ev. problemer med tett septik

 

Mitt inntrykk fra innlegg her og andre steder er snarere motsatt! Det virker som om det er betydelig mer problemer med elektrisk enn manuelt. Selv har jeg kun hatt manuelt, og har aldri hadd noen større problemer. Men jeg har kanskje bare hatt flaks?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har hatt flere manuelle toaletter som stort sett enten har lekket rundt pumpestangen, hatt treg pumpe som barn ikke kunne betjene, eller sprukket pumpehus. Har hatt elektrisk toalett i ca 15 år uten problemer, Vendekrane mellom septiktank og over bord. Eneste ulempen om man kan kalle det, er lyden som ikker er så diskrè som et manuellt. Strømproblem? No problem. Nå er det en trykknapp som er merket med toalett og som selv uvante gjester ikke har noe problem å betjene. Det skal mye til før jeg bytter til manuellt toalett igjen.

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk fra innlegg her og andre steder er snarere motsatt! Det virker som om det er betydelig mer problemer med elektrisk enn manuelt. Selv har jeg kun hatt manuelt, og har aldri hadd noen større problemer. Men jeg har kanskje bare hatt flaks?

Du er i såfall ikke alene om å hatt flaks. Mye av "drittpraten" her på baatplassen er nok hovedgrunnen til at jeg ikke har bytta til elektriskt av maklighetshensyn. Har aldri hatt annet en bagatellmessige problemer på den siden av tanken. Jobber derimot med å få til bedre lufting og muligheter for suging fra land.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Monterte TMC elektrisk toalett i båten med ny septik og er strålende fornøyd etter to sesonger. Septikken henger over vannlinja og tømmer seg selv, doen klarer fint å pumpe den snaue meteren opp i tanken.

Har plundret nok med vanlige pumpedoer og kommer ikke til å bytte tilbake. Den elektriske takler alle besøkende.

Strømforbruket er ikke stort, men den fyller tanken fortere. Vil tro en elektrisk do fyller tanken 30-40% raskere enn en pumpedo.

Link to post
Share on other sites

Et annet bra alternativ til elektrisk dass er Johnson sin silent premium. Detter er solid kverntoalett med separat spylepumpe. Støynivået er betydelig lavere enn på f.eks. TMC og mitt inntrykk er at kvaliteten er minst like bra som den dyrste modellen til jabso, jabsco silent flush eller hva det nå heter...

 

Har montert et slikt i egen båt nå. fungerer veldig bra, og støynivået er betydelig lavere enn på andre jeg har montert tidligere. Tror prisen ligger på veil. ca. 5500 inkl. mva

Link to post
Share on other sites

At en elektrisk pumpe/kvern fyller opp tanken fortere enn en manuell pumpe, er jeg ikke enig i. Slik er det i hvert fall ikke hos oss. Vår utmerkede TMC pumpe tømmer skålen omtrent før det er kommet noe spylevann i skålen. Dette kan selvfølgelig ha noe med monteringshøyder osv. å gjøre. Hos oss virker det som om vannet i slangen på inntaket siger tilbake mellom hvert dobesøk slik at det blir en forsinkelse før vannet når skålen. For å strupe/stenge inntaket i spesielle situasjoner, har jeg satt på en lett tilgjengelig kran på innløpet.

 

tmctoa.jpg

 

Lars H.

pt. Skärhamn, Sverige

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde pumpetoalett i min forrige båt, og nå har jeg elektrisk. Jeg har (som flere nevner) en klar følelse av at septiktanken fylles betydelig raskere med el-toalett.

Mitt er opprinnelig et manuelt toalett med et el-kit fra Jabsco ettermontert. Det bråker noe aldeles hinsides! Nytt el-toalett med mindre støy står derfor nokså høyt opp på lista.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...