Jump to content

Nå er det like før!


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Nå er jeg helt som en unge, jeg bare går rundt og trør. Det er torsdag, Trudelutt ligger klar i Son og vi skal på årets første helgetur med henne i morgen! Stuen er full av dyner, puter, ulltepper, sjøkart, kuffert med ny kartplotter, six-pack'er øl, ankerdram osv, osv, osv, . . . .

 

Bilde

 

Så i morgen avspaserer jeg fra kl. 1300, - kommer ikke fra før, da jeg har et forsøk gående på jobben med testing av Lithium-Ion batterier som ikke er ferdig før det.  Men med litt mer handlig på Meny, - et par gode biffer, kylling, røyk, osv., skulle vi snike oss ut fra havnen godt før klokken tre.

 

Nå skinner solen i hagen hvor det blomstrer så smått.

 

Bilde  Bilde  Bilde

 

De blå Scillaene er forøvrig for mange år siden hentet fra Kommersøy der vi skal imorgen.

 

 

Men på nordsiden ligger det fremdeles en snøklatt.

Men den rører jeg ikke, våren får ta faenskapet!

 

Bilde

 

Lars H.

(som har kjøpt inn nok lampeolje til varmeapparatet)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heldiggris :sailing:

Ta noen bilder fra Kommer´s da Lars.

Yeeep, det skal jeg gjøre. I mellomtiden kan du ta en titt på noen bilder jeg tok der 20. April 2001.

 

Bilde

 

Fler bilder fra dengang HER

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg misunner deg litt.  FLIII kom på land hos Oslo Havnevesen i dag, så det blir jobbing med henne i helgen.

 

Så forresten ganske grei ut etter to år i sjøen.  Anoder må skiftes, 6 år.  Litt flekking med bunnstoff og polering, så kunne damen inntatt det våte element igjen.  Men så er det denne bedrøvelige modifiseringen av eksosen da, som jeg gruer meg veldig til.  Den tar vel litt tid, med jobbing og tenking ville jeg tro.... Men, om en drøy uke er det vel håp?  Man får gjort mye på et par helger ville jeg tro.

 

God tur til Kommers!  Jeg skal legge inn litt positiv misunnelse når jeg jobber.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Er det noe galt med det siste bilde montro? Skal ikke gresset være grønt nå :sailing::flag:

Nei, jeg er forvist Stavangermann til det kalde østlandet, og på nordsiden av huset hvor det kun er sol (dersom den viser seg) fra kl. 0830 til 0900 ser det fa . .  en meg slik ut. Men om to år flytter jeg hjem til Stavanger!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Husk spesialvimpelen, da Lars og god tur!

Joda, den er pakket sammen med diplomet som har fått "hemper" oppe og nede for å kunne festes trygt i salongen på Trudelutt.

Suzuki: Å jasså ? Så Trudis er på glid altså ?

Ja, det virker slik, steller godt med henne vet du, om 14 dager tar hun seg en tur til Møre og besøker moren.

(Og obs, Suzuki. Pioneren og 3 1/2 hesters Suzuki'n er til salgs likevel)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg gleder meg med deg Lars H. :sailing::flag:

 

I morgen kl. 10.00 skal  "Plomma" på vannet, gleeder meg, det skal bli såååå deilig og få bølge seg litt igjen.

 

Skal prøve propellanlegget med den nye Centaflexkoplingen så det blir en liten tur i morgen.

 

[glow=red,2,300]så God helg, Lars H. :lol: [/glow]

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Like morsomt å lese og oppleve din iver Lars.H.. Kos dere i helgen.

Jeg hadde en potensiell kjøper som jeg likte godt på besøk i dag. faktisk helt fra Bergen kom de. Viktig at jeg liker de som skal ta over skuta. Og jeg fikk meg en sjøtur i dag rett etter jobb i stille vær og 12 grader :sailing:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Måtte du få en fin-fin 1.-weekend på Kommers, Lars!

 

Ifg. DMI ( http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/sejlervejr-2.htm ) så skal det ikke bli så altfor mye vind heller.  :sailing:

BildeBilde Forventet vindhastighed. Pilene angiver vindens retning

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det virker som dere i år har hatt en helt problemfri sjøsetting. Ingen impeller som svikter.

Sjøsettingen gikk helt fint uten problemer, bortsett fra at båtplassen min fremdeles er havarert så jeg fikk låne en annen plass. Men med 560 plasser og hittil kun 20 - 30 båter sjøsatt, var det nok å ta av.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Blir litt misunnelig da jeg må vente til første helg i mai, drar til kypros i helgen. Blir det arangert noen fisketurer der nede tro slik at jeg får dra på havet?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nå ligger "plomma" på vannet har vært ute og prøvd en tur det var helt til forventningene ingen vibrasjoner fra aksel og propell, det var deilig.

 

Mulig det blir noen dager på vannet til uka og neste helg da, skal ha en uke ferie mor og jeg. :flag::wink::flag:  

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er det ikke like før lenger, nå er det like etter! Det gjorde godt! Og alt gikk smertefritt, nesten. Ikke mange minuttene ut fra Son mistet jeg turtall på motoren. Men det tok seg opp nesten til normalt, si vi fortsatte. Får skifte dieselfilter og rense vann/slamutskiller. Hadde tilsvarende opplevelse en gang før.

 

Den nye kartplotteren var imponerende. Men hadde glemt bruksanvisningen hjemme, så jeg fikk ikke testet hvordan det var å kjøre etter ruter og styre autopiloten etter dette.

 

I vinter skiftet jeg elektronikkdelen/betjeningen til dybdemåleren/loggen. Hadde en Autohelm bidata ST30, og skiftet til ST40 betjening. Fungerte utmerket og bedre enn ST30. Den gamle klarte ikke mer enn 60-70m, mens det nå gikk bra å vise dybder ned til 140m som er oppgitt.

 

Vel fortøyd helt alene kailangs i Grisebukta

 

Bilde  Bilde

 

Fikk vi besøk fra en annen baatplassen.no båt med vimpel, Tine II. Det ble mange timers prat med røyk, kaffe og ankerdram. Slikt er trivelig. Om han fikk start på Webastoen da han la seg vet jeg ikke, men tviler litt. Han var borte da vi våknet i 10 - 11 tiden lørdag. Og da var det kjølig før Thermic'en fikk opp dampen.

 

Utpå ettermiddagen lørdag ble det tur nord til Fantebukten for å se etter folk. Og de lå faktisk to båter der.

 

Bilde

 

Der ble det Jaegermaister på meg, og dametreff for Japp.

 

Bilde   Bilde

 

Ellers er diplomet på plass i salongen, og blåveisen i skogen.

 

Bilde   Bilde

 

På hjemturen var det stor aktivitet på VHF'en, en Agder 840 hadde fått lekkasje ved Bevøya og en dame skrek hysterisk på hjelp. Var for langt unna til å hjelpe, men flere raskere båter kom raskt til og situasjonen kom under kontroll. Så at de kjørte sammen inn til hjemmehavnen Brevik og deretter rapporterte til Tjøme radio at båten var fortøyd og lekkasjen under kontroll. Men skal si det var action. Colorline snudde også og begynte å gå til unsettning før hun fikk beskjed om at situasjonen var under kontroll. VHF er toppen!!

 

Hilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Heisann Lars ,takk for sist ja og takker for gjestfriheten deres .Webasto har jeg skrudd siden ,den starter og stopper sånn når den vil trur jeg ,den er full av en viss mann  men det ordner seg nok .Kjørte hjemmover rundt 0830 jeg , da hadde morgen kaffen vært klar så lenge at jeg ga opp den syvsovinga deres  :yesnod: Det var et koselig møte med god drikke , hils fruen og Japp

 

Hilsen Kapteinen på Tine II som står opp om mårran

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei.

På hjemturen var det stor aktivitet på VHF'en, en Agder 840 hadde fått lekkasje ved Bevøya og en dame skrek hysterisk på hjelp. Var for langt unna til å hjelpe, men flere raskere båter kom raskt til og situasjonen kom under kontroll. Så at de kjørte sammen inn til hjemmehavnen Brevik og deretter rapporterte til Tjøme radio at båten var fortøyd og lekkasjen under kontroll. Men skal si det var action. Colorline snudde også og begynte å gå til unsettning før hun fikk beskjed om at situasjonen var under kontroll. VHF er toppen!!

Hilsen Lars H.

Tusen takk for en fin beretning Lars!

 

Og jeg henger meg gjerne på din lovprisning av VHF'en :crazy:

 

Til eventuelle skeptikere og mobiltelefonister, still dere selv følgende spørsmål:

 

1) Hvem skulle damen ha ringt til med sin mobiltelefon for å få like god hjelp?

2) Hvordan skulle hun ha kommet i direkte kontakt med fartøyene i nærheten?

 

Konklusjonen må bli den samme som så ofte før: VHF'en er totalt uovertruffen når det gjelder sikkerhetskommunikasjon på sjøen.

 

... og oppfordringen blir selvfølgelig: kjøp VHF, bruk VHF, bli fortrolig med VHF, oppretthold lyttevakten på VHF   -   og ha selvfølgelig orden i konsesjoner og sertifikater....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...