Jazzmatazz Startet 16.September.2008 Del på Facebook Startet 16.September.2008 Hei! Fikk i dag ikke noe liv i dieselvarmeren. Vet det dessverre skulle vært beskrivelse av type og kanskje bilde. Men,- det har jeg ikke for handen. Er det noen råtips jeg kan bruke for å sjekke de mest elementere punktene? Kan det være en gåen sikring, virker som det er elektrisk,- da jeg mener det pleier å være et lys i vribryteren for varmeinnstillingene. Har dessverre ikke helt oversikt over det elektriske anlegget heller. Ingen durelyd fra selve dieselvarmeren heller. Så, den setter ihvertfall ikke i gang. Setter veldig stor pris på tips, da det begynner å bli kaldt uten varmer i båten nå!:-) Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 (redigert) Vanskelig å gi råd uten å vite hvilken Varmer. 1.På endel varmere ligger en sikring, rett før varmeren. Mulig denne er gåen. Har hatt en gammel Eber der vifta gikk selv om hovedsikring var gåen. Endel varmere har en Automatsikring under en gummidings på topp av varmer. Bare å trykke inn. Så har du tid til å finne ut hvorfor den ryker. 2. Spenning: de fleste varmere er avhegig av god spenning. Er den dårlig, vil den ikkje tenne. de vil da gå på lufting en liten stund. Redigert 16.September.2008 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Jazzmatazz Svart 16.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2008 takker for tips,- skal sjekkes ut i morgen. Kanskje jeg til og med finner ut hvilken modell det er Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jeg hadde en Eber i Nidelv 24 som sluttet å fungere. Det viste seg å være løftepumpa som sluttet å fungere. Løsningen var enkel; apparatet var montert under sofaen på babord side ute i samme høyde som dieseltanken. Jeg kunne derfor fjerne hele løftepumpa, og koble fødepumpa direkte til tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Hei! Bare et tips - selv om dette neppe er årsaken til det problemet du har... Jeg har en gammel orange Eberspächer, som er koblet via en romtermostat i forkabinen. Minst 2 (TO!) ganger (på like mange år...) har jeg latt meg lure av at termostaten har vært stilt for lavt til at varmeren har villet starte. Symptomene er at det vanlige "relèklikket" mangler og at vifta ikke starer slik den pleier når man vrir på bryteren. Først etter sjekk av sikringer og matepumpe, spenningsmåling og leting etter det som "er nødt til å være" en dårlig kontakt, har det plutselig slått meg: "Hvordan er det nå med den derre termostaten"? Sitér dette innlegget Link to post
turk Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Hei Her er et noen potensielle feilkilder som kan undersøkes uten å skru hele varmeren fra hverandre. En del av dem er allerede nevnt i tråden. Dersom du har innstruksjonsboken for hånden, bør det være greit å finne frem til disse delene. - For svak spenning frem til varmer? (mål med voltmeter + evt forsøk å tenne varmer mens motor er i gang) - Sikringer som har slått ut (enten på strømtilførsel eller selve boksen) - Tilsotet flammevakt (ta den ut og rens med rødsprit) - Defekt glødeplugg (kjenn etter om det blir varmt der pluggen sitter når du gjør startforsøk) - Defekt drivstoffpumpe (du skal høre at pumpen går når varmeren startes) - Luft i dieselslangen (kan gi metalisk lyd i drivstoffpumpen). - Vann i dieselslangen Ja, dette er faktisk mulig dersom inntaket til varmeren ligger dypere i tanken enn motorens inntak! Da kan vann bygge seg opp i bunnen av tanken uten at du merker noe på vannutskilleren.Jeg har opplevd det Bytte av pumpe mm kom på noen tusenlapper. Har nå hevet inntaket litt samt skjerpet rutiner for sjekk av vann i tanken. Lykke til med feilsøkingen Sitér dette innlegget Hyttefolk i båt Link to post
Lars H. Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Hei!Jeg har en gammel orange Eberspächer, som er koblet via en romtermostat i forkabinen. Minst 2 (TO!) ganger (på like mange år...) har jeg latt meg lure av at termostaten har vært stilt for lavt til at varmeren har villet starte. Hei. Dette er viktig på både gamle Eber og Termic varmere. Men på nye Eber, D2, D4 er dette uinteressant. Regulatoren kan stå på akkurat hva du ønsker. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jazzmatazz Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Takker for alle tips og råd. Har vært nede i båten i kveld,- men fant ikke ut noe særlig mer tror jeg. Eneste jeg kan mistenke er et relé. Det er ingen durelyd,- eller for den saks skyld noen annen lyd når jeg starter opp dieselvarmeren. Den er helt død. Har mer enn nok spenning vil jeg tro, to batterier og motor i gang,- men ingenting hjelper. Har forsøkt å måle ved vribryteren, men der fant jeg egentlig ikke ut noen ting. Altså det ga veldig lite utslag på voltmeteret. Legger ved endel bilder her. Det viser seg at det er snakk om en Eberspracher D11C. 1800w. Noen som vet om det pleier å være lys i den vribryteren som er avbildet? Jeg mener at det var det,- men skal ikke si det for sikkert da båten er relativt ny for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Vet ikke hvordan jeg legger til flere bilder i en post. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 siste bilde her Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Dette er da altså varmeren min http://www.hebbes.be/hebbes/viewimage?adId...0abcxHiMG609179 Eberspächer D1LC Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Hei igjen. Det er ikke noen her, eller noen som vet om noen som kunne tenke seg å ta en titt på det da? Hvis det er noen som har kjennskap til disse Eber´ne, og kunne tenke seg og gjort det for en symbolsk sum. Båten ligger på padda i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Her finner du manualen for varmeren din http://www.seatronic.no/manualer/eberspacher.htm Du kan også ringe der og snakke med de det er hyggelige service der så da burde du kunne få hjelp evt. veiledning Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jazzmatazz Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Takk for linken. Har lest gjennom manualen nå. Skal se om jeg kan få prøvd å sjekke ut et par ting til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.