Jump to content

Dieselvarmer på Nidelv 24 sluttet plutselig å fungere


Jazzmatazz

Recommended Posts

Hei!

 

Fikk i dag ikke noe liv i dieselvarmeren. Vet det dessverre skulle vært beskrivelse av type og kanskje bilde. Men,- det har jeg ikke for handen.

Er det noen råtips jeg kan bruke for å sjekke de mest elementere punktene?

Kan det være en gåen sikring, virker som det er elektrisk,- da jeg mener det pleier å være et lys i vribryteren for varmeinnstillingene. Har dessverre ikke helt oversikt over det elektriske anlegget heller.

 

Ingen durelyd fra selve dieselvarmeren heller. Så, den setter ihvertfall ikke i gang.

 

 

Setter veldig stor pris på tips, da det begynner å bli kaldt uten varmer i båten nå!:-)

:sailing:

Link to post

Vanskelig å gi råd uten å vite hvilken Varmer.

 

1.På endel varmere ligger en sikring, rett før varmeren. Mulig denne er gåen.

Har hatt en gammel Eber der vifta gikk selv om hovedsikring var gåen.

Endel varmere har en Automatsikring under en gummidings på topp av varmer. Bare å trykke inn. Så har du tid til å finne ut hvorfor den ryker.

2. Spenning: de fleste varmere er avhegig av god spenning. Er den dårlig, vil den ikkje tenne. de vil da gå på lufting en liten stund.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Hei!

 

Bare et tips - selv om dette neppe er årsaken til det problemet du har... :smiley:

Jeg har en gammel orange Eberspächer, som er koblet via en romtermostat i forkabinen. Minst 2 (TO!) ganger (på like mange år...) har jeg latt meg lure av at termostaten har vært stilt for lavt til at varmeren har villet starte. Symptomene er at det vanlige "relèklikket" mangler og at vifta ikke starer slik den pleier når man vrir på bryteren. Først etter sjekk av sikringer og matepumpe, spenningsmåling og leting etter det som "er nødt til å være" en dårlig kontakt, har det plutselig slått meg: "Hvordan er det nå med den derre termostaten"? :blush:

Link to post

Hei

 

Her er et noen potensielle feilkilder som kan undersøkes uten å skru hele varmeren fra hverandre. En del av dem er allerede nevnt i tråden. Dersom du har innstruksjonsboken for hånden, bør det være greit å finne frem til disse delene.

 

- For svak spenning frem til varmer? (mål med voltmeter + evt forsøk å tenne varmer mens motor er i gang)

- Sikringer som har slått ut (enten på strømtilførsel eller selve boksen)

- Tilsotet flammevakt (ta den ut og rens med rødsprit)

- Defekt glødeplugg (kjenn etter om det blir varmt der pluggen sitter når du gjør startforsøk)

- Defekt drivstoffpumpe (du skal høre at pumpen går når varmeren startes)

- Luft i dieselslangen (kan gi metalisk lyd i drivstoffpumpen).

- Vann i dieselslangen :cryin: Ja, dette er faktisk mulig dersom inntaket til varmeren ligger dypere i tanken enn motorens inntak! Da kan vann bygge seg opp i bunnen av tanken uten at du merker noe på vannutskilleren.Jeg har opplevd det :headbang: Bytte av pumpe mm kom på noen tusenlapper. Har nå hevet inntaket litt samt skjerpet rutiner for sjekk av vann i tanken.

 

Lykke til med feilsøkingen :smiley::smiley:

Hyttefolk i båt

Link to post
Hei!

Jeg har en gammel orange Eberspächer, som er koblet via en romtermostat i forkabinen. Minst 2 (TO!) ganger (på like mange år...) har jeg latt meg lure av at termostaten har vært stilt for lavt til at varmeren har villet starte.

Hei.

 

Dette er viktig på både gamle Eber og Termic varmere. Men på nye Eber, D2, D4 er dette uinteressant. Regulatoren kan stå på akkurat hva du ønsker.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takker for alle tips og råd.

 

Har vært nede i båten i kveld,- men fant ikke ut noe særlig mer tror jeg.

 

Eneste jeg kan mistenke er et relé.

 

Det er ingen durelyd,- eller for den saks skyld noen annen lyd når jeg starter opp dieselvarmeren. Den er helt død.

Har mer enn nok spenning vil jeg tro, to batterier og motor i gang,- men ingenting hjelper.

 

Har forsøkt å måle ved vribryteren, men der fant jeg egentlig ikke ut noen ting. Altså det ga veldig lite utslag på voltmeteret.

 

Legger ved endel bilder her.

 

Det viser seg at det er snakk om en Eberspracher D11C. 1800w.

 

Noen som vet om det pleier å være lys i den vribryteren som er avbildet? Jeg mener at det var det,- men skal ikke si det for sikkert da båten er relativt ny for meg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...