Polarn Startet 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2008 (redigert) Har planer om å ha båten på vannet i vinter. I forbindelse med det, ønsker jeg å ta av kalesjen. Tenkte derfor på å kjøpe et dekkstativ. Noen som har erfaringer med aluminium vs glassfiberstativ? En annen ting jeg lurer på... Planen var å stenge presenningen helt bak, for så å la det være delvis åpent fremme så jeg får inn luft men ungår den værste snøen. Høres det greit ut i forbindelse med lufting? Båten er skjermet fra Øst og Vest, baugen blir liggende Nord som er delvis skjermet og akter Sør som er uskjermet. Redigert 2.Oktober.2008 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
TrondT Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Det er vel best å enten stenge begge ender eller ha begge åpen, hvis ikke lager du jo en fin "vindpose" til å samle masse fin vind i...? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Ja, det går vel kansjke ann å ha den delvis åpnet i begge ender. Noen erfaringer med aluminium vs glassfiber? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
opus Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Det er vel best å enten stenge begge ender eller ha begge åpen, hvis ikke lager du jo en fin "vindpose" til å samle masse fin vind i...? TrondT Kanskje du kan prøve knyte akterenden med strikk-tau, som åpner seg og slipper igjennom sterkere vind. (Alternativer kommer jo litt ann på hvor ofte du vil/kan sjekke båten, kjører forbi på vei til jobb, kontra ligger 2mil unna.) Opus Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Det var smart med strikk-tau. Nå vet ikke jeg hvordan disse dekksativene fungerer, men rengner med et er mulig å feste stativet til båten. Frykten ligger i at presenningen skal få en seilefekt og ta med seg hele stativet :( Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mini Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Vi har dekkstativ på seilbåten som ligger på vannet. Tidligere brukte vi det samme stativet på motorbåten som lå på land. Vi er meget godt fornøyd med dette stativet av merket OPI. Det vi har gjort med pressenning er at vi har fått fasongsydd en og det er gull. Det er viktig med god gjennomlufting og det løser vi ved å bruke ventilasjonsrør på mønestanga foran og bak. Sirkulasjon er viktig for å unngå fuktighet under pressenningen. Med denne løsningen har vi ikke problemer med snø inn på båten. Istedet for strikk tau, kan du bruker vannfylte spylervæsekanner, det gir strikkeffekt og da vil ikke pressenningen ryke. Husk hvis du vil ha kannene så langt ned at de blir liggende i vannet, må du fylle de med grus/singel o.lign. Redigert 3.Oktober.2008 av Mini (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 hehe, ventilasjonsrør var faktisk en tanke jeg hadde selv. Hvordan tilpasset du røret rundt presenningen Mini? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mini Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Jeg trer ventilasjonsrøret inn på mønestanga og fester det med gaffatape. Pressenningen knyter jeg så stramt jeg kan rundt røret Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Jeg har EXCEL dekkstativ, laget av komposit matriale. Fordeler: - Lav vekt og samtidig høy styrke. - Kan benytte vanlig sag for å tilpasse lengder på stenger. - Stengene er av teleskop og lengden er enkel å justere. OBS! Lurt å benytte tau for å sikre bevegelse i horisontal og vertikal retning. Dette uansett stativtype! Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Har litt erfaring med delvis dekkstativ. Dvs det sto på dekk foran og på bakke bak i fjor. I år skal båten ligge på sjøen så det blir rent dekks-stativ. Kjøpte et Ilas bakkestativ på 9m(7,80m lang båt) får å få lange nok bakkestativer+ nok støtter på båten. I tilegg får man kjøpt "løse" støtter som kan festes på pullert med spenner(har 4 slike) + støtte på gulvet bak+2 støtteben(korte) på dekk. Har også lagt 4 trestøtter med tau over toppstanga som kan ta av for snø. Foran og bak på toppstanga er det foret med en avkappet 1/2L brusflaske. Klemte sammen presenning med biltema presenningsklemmer foran som ligger rett sør og strikker bak. Kjøpte gummimatter på biltema som ble stripset fast på hjørner, slik at ikke det gnager igjennom presenningen Når det gjelder forskjellen mellom kompositt og alu stativ må du vurdere tyngde av presenning. Kompositt synes jeg virket alt for spinkelt til min presenning(450g/m2) på 10X6m med kanner i tau rundt båten. I år blir det 7X5m siden sidene blir for lange når båten er på vannet. Redigert 3.Oktober.2008 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Jeg har en meget tung presenning, så det er kanskje smart å kjøpe aluminium da. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
PAGURUS III Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Hei Jeg har ligget i boblehavn i 5-6 år nå. Bruker et aluminiumsstativ, hvor delene/modulene er kjøpt hos Malfix i Maridalsveien. Må kutte til lengdene selv. Dette er et rimelig stativ, mye billigere enn dem du kjøper hos feks ILAS. Jeg stropper det fast med spennreimer, og da står det ordentlig fast. Har åpning både forut og bakut, noe som gir god lufting. Har ikke opplevd antydning til at presenningen har forskjøvet seg, blåst av, blåst i stykker el. Vi bruker en gammel kalesje (vinterkalesjen) på båten under presenningen. Lykke til PAGURUS II Sitér dette innlegget "Sommer... alltid!!!..." Link to post
Polarn Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Hei PAGURUS II hvor stor båt har du til aluminiumsstativet og hva ga du for det? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.