Jump to content

Icom IC-M71 Maritim radio, erfaringer?


helgeasa

Recommended Posts

Heisann! Er veldig ny her på forumet, og fant med engang ut hva jeg hadde å spør om. Det emnet jeg starter nå har ikke blitt startet før, om det skulle være en tanke om det.

 

Jeg ser veldig etter en Icom IC-M71 Maritim radio, og lurer på om noen har hatt noen tidligere er erfaringer rundt denne?. Jeg synes denne ser veldig bra ut og solid. Noen som vet hvor mange nautiske mil den vil rekke ca? Er dette en fullverdig VHF radio?

 

Fortell meg gjerne hva som er + med denne radioen, om det skulle være noe!

 

Jeg sier igjen tusen takk for at dere tar dere tid på å svare på mine spørsmål ;)

Link to post
Share on other sites

Velkommen til baatplassen :smiley:

 

Du finner mer info om IC-M71 her.

Dette er en av de beste håndholdte VHF'ene ICOM har laget. Den er 100% vanntett (IP-68) og har 6 watt utgangseffekt.

Rekkevidden er til horisonten, og da kommer det an på hvor høyt brukeren rager over havet. I en småbåt 7-8 nm.

Klikk på linken øverst. Der finner du brosjyre, bilde og manual.

 

Geir :seeya:

 

PS.

 

IC-M33/M34 er like bra men flyter om du skulle miste den i sjøen.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg nylig en M-72 (US-versjonen av M-71) for å ha som nød-VHF i grabbag. Har ikke prøvd den noe stort men den virker solid og velbygget som Icom pleier å være. Jeg valgte M-72 fordi den er vanntett og har stort Li-Ion batteri som varer opptil 16 timer. Jeg kjøpte US-versjonen siden den koster 1/3 av den norske og den har alle internasjonale kanaler og skal kun benyttes til nød (har konsesjon på hoved VHFen).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sesongs erfaring med M-72 (som SveinHa har jeg handlet over dammen). Er veldig godt fornøyd med batterikapasitet (tror jeg har ladet den en gang gang...) og den virker robust. Den har derimot mye dårligere rekkevidde enn min fastmonterte (som har antenne 15 moh). Jeg oppfatter derfor håndholdt som en nødløsning eller noe som er kjekt å ha for samtaler med kjente som er i nærområdet. Når jeg ferdes i området rundt Drøbak er det ofte at jeg sliter med å ta inn lokalt værvarsel sendt over VHF.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaringer: Virker svært solid bygget og har en enorm batterikapasitet! Men denne blir svært lite brukt, da rekkevidden/følsomheten på den fastmonterte RS82'en fra Simrad er så mye bedre. (Mye pga antennen 15m oppe i masta.)

 

Denne ble brukt i mye regnvær/sjøsprut fra Tyskland og hjem til Stavanger nå i sommer, og fungerer like fint. Den fikk seg også et par ufrivillige fall i dørken, uten at den har tatt skade av det. På denne turen ble ikke radioen ladet noen gang - og den var i bruk 12-18 timer hver dag i én uke. (Kun mottak, riktignok.)

 

Selv kjøpte jeg min M71 fra England, og fikk denne registrert på VHF-konsesjonen min helt uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for masse nyttig informasjon! Har ihvertfall blitt litt klokere :)

Hva anbefaler dere av fastmonterte? Og er det noe problem å montere den opp? Dersom jeg/vi skifter båt, da BØR det være lett å ta den av igjen også. Forstår jeg det rett?

 

Takker og bukker.

 

(Jeg ser etter Icom IC-M71 Maritim radio som min første VHF radio. Tror dere jeg gjør en bra innvistering? Må en hånd holdt radio registreres, og hva er forresten kallesignal?)

 

Holder på å forbedere meg til en VHF prøve.

Redigert av helgeasa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har selv hatt flere Icom,er både stasjonere og bærbare samt div jaktradioer og er svært fornøyd med kvaliteten. Kjøpte en bærbar nå i sommer for og ha den som nødradio ombord. Denne gang gikk jeg for en Icom M-33 som fungerer veldig godt. Flyter gjør den og. Skal du en tur til Tyskland i løpet av vinteren lønner det seg og kjøpe den der. Betalte ca 40% av hva den ville kostet i norge. Har konsesjon på den stasjonære og det var ingen problem og få den registrert hos Telenor da jeg gjorde det.

 

Send meg en IM om du trenger noen adresser. Greie priser i Hamburg og Kiel.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en M-71 i vår for å ha den som personlig sikringsradio når jeg seiler alene, i tillegg til den fastmonterte. Den har fast plass i redningsvesten og er sikret med en ekstra krok i håndstroppen. Radioen har, som andre har nevnt, et veldig bra batteri. I tillegg er den liten og nett, og jeg merker lite til den der den henger. Radioen er primært tenkt som en nødradio i tilfelle jeg skulle ramle over bord når jeg er alene, og da er jo vanntetthet et ufravikelig krav. Jeg vurderte også personlig nødpeilesender, men forkastet dette når jeg fant ut at latenstiden fra en nødpeilesender blir utløst til signalene blir fanget opp av en bakkestasjon kan være opp til 90 minutter. Det kan være forferdelig lenge å ligge i vannet. Siden jeg stort sett ferdes i ganske trafikkerte farvann, så kan jeg uansett regne med å få kontakt med en landstasjon eller annet fartøy ila kort tid, selv med et håndholdt apparat i bølgehøyde.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nettopp en M-71 fra England. www.yachtbits.co.uk 126 pund pluss moms. Det synes jeg ikke var galt. Radioen gir en veldig solid inntrykk. Jeg fikk programmert norske L1,L2,L3 direkte fra nettbutikken. (de tok 10 pund for dette). Med programering og det hele kom VHFen på kroner 1800. Når det gjelder garanti så er England ikke så langt under heller. Jeg har også kjøpt GPS og andre instrumenter der. Nettbutikken ytet også bra service med spørsmål.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...